LÖST: Hitta tablåer i Android-appen

Det måste gå att skapa en lättare väg till programtablåerna. Ska helst vara en separat knapp som alltid är framme oavsett var jag är i menyn. Som det är nu hittar jag radioprogrammen snabbast om jsg går SvDs sida med radioprogram. Är det meningen?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Göte!

    Du har rätt i att tablån borde vara enklare att nå. Vi som arbetar i supporten har lyft detta med våra utvecklare, då även vi gärna skulle vilja se en tydligare och mer intuitiv väg till tablån. Självklart hoppas vi att detta förr eller senare kommer att aktualiseras.

    I nuläget finner du tablån genom att klicka på Direkt (se bild) och därefter på textdelen till höger om kanalikonen.

    Numera finns det även en länk till tablån i den vy du ser när du spelar upp en kanal:

    När du trycker på den kommer du till en del av P1-tablån som visar "närtid", men har möjlighet att skrolla bakåt (uppåt) och då nå hela tablån.

    En liten förbättring, men självklart hoppas vi att funktionen kommer bli ännu mer lättillgänglig oavsett var man befinner sig i appen.

    Ted Supportansvarig
  • Programtablåerna måste kunna få egna sidor.
    Så länge som ni sänder radio så vill man kunna se vad som kommer och vad som varit. Så ofta som man lyssnat på något man vill kunna komma tillbaka till. Då är datum och klockslag så vida överlägset glättiga färgbilder, tematiska öar eller i det närmaste dumförklarande propåer om hur man ska lyssna på poddar.
    Låt inte era "utvecklare" bestämma utan ert sunda förnuft och omdöme.
  • Hej Staffan!

    Det finns egna sidor med tablåer. Däremot saknas tydliga länkar dit. Jag håller med dig om att det är en viktig funktion, men ser inget motsatsförhållande mellan lockande bilder, att "paketera avsnitt efter olika teman" med mera och en möjlighet att kunna se vad som kommer och vad som varit. Båda delarna behövs!

    Du når alltså tablån genom att gå in på Direkt i appens nederkant (a på bilden nedan) och sen trycka på önskad kanal (exempelvis P1 markerat med b på bilden nedan). Du kan trycka var som helst, utom på den knapp som startar uppspelning av kanalen (överkryssad på min bild).

    Annika Webbmaster
  • Håller med om att det är helt värdelöst att det ska vara så svårt att lägga till enkla och tydliga länkar till kanaltablåerna!

    Det finns ju info att länka till, bara lägg upp länkar som syns!
  • Tablåerna hette tidigare Radioprogrammen d v s mkt långt tillbaka kanske 50 år eller mer. De presenterades alltid i dagstidningen och var högintressant nyhetsstoff. Själv började jag att  följa tablåerna 1945 och för oss gamlingar är det fortfarande mkt viktigt att lätt hitta info om radio och TV-program. Det går faktiskt lättare för mig att hitta radio-och TV-programmen genom att söka upp dagstidningen på nätet och söka programinfo där. Det kan inte vara rimligt att så enkla saker ska nonchaleras så totalt. Det finns fler saker som är urbota svårkört på SR Play, men vi börjar här så länge.
  • Goda nyheter!
    Vi har precis släppt en ny version av Android-appen, 23.2.1. Bland förbättringarna märks:
    • Tydlig länk till tablå per kanal på Direkt-sidan
    Denna version kommer till våra beta-användare idag, så om ni vill få tablålänken direkt, kan ni bli betatestare. Det innebär att ni får nya versioner av appen lite tidigare än andra användare:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten

    Annars kan ni vänta tills appen uppdateras ändå nästa gång, vilket bör ske under nästa vecka om ni har automatisk uppdatering av appar aktiverat.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Hej, ja! så bra! Jag har registrerat mig som beta-användare och sett den länk som visas som nämn länk "Tablå >" till höger om Direkt kanal-lista. Leder till tablå-listan som avslutas med "Kommande dagar". "Tidigare dagar" ligger högst upp. Det är inte helt givet att alla hittar "Tidigare dagar" där den ligger högst upp då man kommer in i tablå-listan i höjd med aktuellt klockslag, men när man väl sett så är det ok.

    Det jag skulle vilja lägga till är möjlighet att söka tablå för ett valfritt datum.
  • Tack för bra synpunkter!

    Det går att söka upp tablån för valfritt datum på vår hemsida - som fungerar bra på surfplattor och mobiler. Jag håller med om att det är en fin funktion!
    Annika Webbmaster