Tablå, tidigare idag, stegvis expandering

Hej!

Förbättringsönskemål:
Låt "tidigare idag..."-funktionen på tablåsidan visa ett mindre antal tidigare program, inte alla tidigare program (den dagen).

Användarfall:
Jag använder relativt ofta tablå-sidan för att hitta och lyssna på ett program som gick nyss, men som jag av någon anledning inte kunde lyssna på när det sändes. Jag går till sr.se/p1 , klickar på tablå, och kommer då till en sida där alla tidigare program är undangömda (det är såklart fullt rimligt för den vanligast användningen av tablån). Men nu vill jag hitta förra eller förrförra programmet, så jag klickar på "tidigare idag..." som då visar alla program sedan midnatt. Då behöver skrolla ner en bra bit för att hitta tillbaka till "nu" och sedan leta tillbaka till det programmet jag sökte.

Förslag:
Jag skulle därför önska att "tidigare idag..." expanderade kanske fem till program, och vill jag gå än längre bak så får jag klicka på samma länk igen (som då lämpligen finns kvar).

Jag förstår att det är ett smalt önskemål, men jag har stört mig på det tillräckligt många gånger för att inte kunna låta bli att säga något. Om det är så att ni tänkt på ett annat användarfall som krockar med skulle jag vara intresserad av att höra hur det ser ut.

Tack på förhand.

Kommentarer

  • Hm ...

    Jag börjar mede att berätta om en funktion vi redan har, som kanske löser ditt behov!

    Om den aktuella kanalen är inläst i spelaren så kan du, genom att klicka på "utfällningaspilen" till höger i spelaren (bredvid högtalarikonen), nå två poster bakåt i kanalens tablå. Om du sedan klickar på en äldre post i det läget, så kan du nå ytterligare två poster, i upp till tre timmar. (Fungerar inte i alla webbläsare, men i Chrome på Linux - som jag bakom kulisserna ser att du använde för att skriva hit - är det inga problem.)

    Jag hoppas att jag lyckades förklara hur du gör. Hör av dig om du vill att jag beskriver det bättre! Bilden visar hur jag har backat i P1-strömmen från Dagens dikt och tre program bakåt till Radiopsykologen:

    Annika Webbmaster
  • Hm, tricket att klicka på ett tidigare program för att stega bakåt var inte helt uppenbart. Det kan vara ett rimligt sätt att åstadkomma vad jag vill, tack för tipset!

    Önskemålet om tablå-sidan kvarstår dock, men jag ska försöka använda direktsändningslänken som en genväg som du beskriver.
  • Jag håller med både om att tablån skulle kunna utökas bakåt på något smidigare vis än idag samt att navigation i utfällningslagret är en bra funktion som verkligen inte är självförklarande. Både att hitta dit och att sedan navigera är alltför dolt.

    Teamet som utvecklar sajten får del av detta.
    Annika Webbmaster
  • Jag skulle önska att detta problem, för jag håller helt med Joel om att det är ett problem, löstes genom att bara låsa upp för skrollning bakåt i tiden utan att tablån flyttar sig mer än möjligtvis någon programpunkt.
  • Tack Nisse!

    Jag sammanfattar det som ett önskemål om "att tablån skulle kunna utökas bakåt på något smidigare vis än idag" och konstaterar att vi har två bra förslag på lösning (där ditt förslag, så vitt jag kan avgöra, kräver rätt liten kodförändring).

    Jag kompletterar det jag nyss skrev till mina kolleger.

    Annika Webbmaster
  • ...och ta bort Visa fler, för Visa fler har redan, inte minst genom mitt förslag, hunnit bli omodernt. ;-)
  • Även det är nu framfört.
    Annika Webbmaster
  • ... eller Visa tidigare, eller vad alla dessa Visa- och läsmer-helvetena heter.
  • Hoppas Du framför det också, :-)
  • Mitt flitiga återkopplande till kolleger är lite av en stressfaktor för dem, så synpunkten om att det är något helvetiskt över denna typ av javascript låter jag bero just nu, men framför vid tillfälle. (Att visa mer är samtidigt en funktion som är väl lämpad för mobiler där du vill kunna ta dig ned en bit på en sida utan att skrolla i all oändlighet, så i många flöden är det väldigt bra!)

    På förekommen anledning påminner jag om att svordomar uppfattas som extremt negativt av en del lyssnare. Nu senast Göran:
    Bort med svordomarna från radion!

    Nu skrev Göran inget om svordomar i supportforumet. I våra forumregler står det:
    Vi ber även våra användare att undvika ett alltför aggressivt språk i form av svordomar då det ofta upplevs som kränkande.

    Och om du bedömer att Visa- och läsmer-helvetena är adekvat för det du upplever så är det ju inte är alltför aggressivt. 😀

    Tack för den återkopplingen, som alltså framförs - men separat från tablå-förslagen.
    Annika Webbmaster
  • Är ju roligt att se att man inte är ensam i sitt användarmönster. Jag postade precis samma synpunkt med förslag till förbättringar för mer än ett halvår sedan (aug 2017).

    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/bladdra-i-tablan-i-kortare-intervall/

    Har inte sett till några funderingar kring detta på utvecklingsbloggen hittills dock. Tycker de flesta inläggen där verkar handla om att åka på konferenser, göra appar för nya elektroniska prylar som kommit ut på marknaden, eller lägga in mystiska klickgenererande funktioner som antagligen verkar populära på andra sajter och försöka applicera A och B-tester för att förstå om de är till nytta för någon.

  • Just pga att tidigare inlägg i ämnet inte "nått fram" behövdes nog mitt ordval men det gör säkert ingen skillnad. Vi är alltså inte ensamma om att elda på för förändring men forumet är en duktig firewall och utvecklarna nås därför sällan.

    Jag vill säga till alla ungdomar som ska få programmering på schemat till hösten. Låt er inte avskräckas. Det är inte så svårt som SR menar. Det handlar bara om att sätta igång.
  • Forumet är förstås en brandvägg på sitt sätt, men de önskemål som kommer in hit når fram till teamen.

    Däremot når dessa frågor inte alltid utvecklarna, eftersom vi alltid går via deras arbetsledare som kallas PO (produktägare). Som i detta fall svarade den 5 april att hon är medveten om detta behov (positivt) och att vi tar det när tid finns (mindre lovande med tanke på att det alltid finns många önskemål som ska tas när tid finns).

    Utvecklingsbloggens innehåll ... Kanske ska vi starta en egen tråd för det ämnet, där vi kan mer i detalj ta reda på vad ni och andra lyssnare önskar er och vi kan förklara varför det blir mycket av en viss typ av innehåll, som "appar för nya manicker".

    Apropå appar och manicker, blev jag väldigt glad över att läsa hur en av dessa appar i nya manicker, Sveriges Radios "skill" för Alexa, har förenklat tillvaron för en 86-årig kvinna med synskada:
    Alexa är NÄSTAN toppen (bra för synskadade och äldre)​​​

    Det är lätt att glömma att det som kan göra livet lite enklare för de flesta kan göra tillvaron mycket enklare för personer med särskilda behov.
    Annika Webbmaster
  • Intressant tråd! Kanske fattade jag inte så jag vill formulera mig tydligt: en programtablå liknande dagstidningarna idag, förstärkt med att kunna se bakåt i tiden är vad jag vill ha. ”Vad hette programmet i P1 måndag 23 juli?”.

    I övrigt är min familj väldigt nöjda och glada med SR Play !
  • Hej Tommy!
    Det här finns med på utvecklarnas listor att göra. Hur det prioriteras kan jag dessvärre inte svara på just nu.
    Kul att ni är nöjda i övrigt med appen!
  • Gäller det här även appen? I och med att funktionen att spola bakåt i direktsändning kom (för rätt länge sen) hade det varit kanon att se tablån bakåt i tiden. Men det går inte alls i appen, eller?
  • Kan ni iallafall ordna så att man enkelt kan nå tablån. Speciellt från appen.
    OM ni tänker på hur folk vill använda webb eller app så tror jag ofta vill lyssna på ett program som man precis har missat.
    Sabba inte "tidigare" i tablån med att backa till kl 00.00 varje dag. De flesta vill inte ha det så. Backa  två-tre timmar istället.
    Allt här är från 2018 vilka framsteg har gjorts?
  • I Play för Android kan man se tablån bakåt i tiden antingen genom att klicka på trepunktsmenyn på bilden i storspelaren och sen klicka på "Dagens tablå för X", eller genom att klicka på "Direkt" och sen klicka texten om det avsnitt som sänds nu för en kanal.

    För iOS håller vi på att bygger den här funktionen nu, men jag är inte säker på när den kommer att bli färdig.
  • Jag kör på gammal stationär dator och skulle också uppskatta om man kunde backa i tablån utan att komma till midnatt.
  • Jag skulle också önska att man kunde backa i tablån utan att göra ett jättehopp till midnatt och tappa bort var man befann sig. Det vore också bra om positionen kunde kodas i URL:en för sidan så man kan gå tillbaka i webbläsaren till den tid man visat.
  • Jag vill veta vad programmet hette i P 1 kl 07.35 imorse.
    Det handlade om extrem trötthet efter voronainfektion.
    Hur kan jag lyssna på det igen?
  • Fel ämnestråd Ulf, den här handlar om tablåsidan. Ställ en ny fråga på forumets startsida.
  • Hur går det med webbplatsens tablåsida?
    Har ni formulerat några principer för hur tillstånd bör bevaras vid navigation? Det vore intressant att veta.
    Anser ni att tablåsidan behöver åtgärdas för att bli mer lättanvänd?

    Det har gått åtminstone två år sedan Sveriges Radio tagit del av synpunkterna på tablåsidan.

    (Enligt Wikipedia har Sveriges Radio erhållit en finansiering på 6 miljarder kronor sedan dess.)
  • Till Ulf: här kan du hitta inslag och avsnitt från P1 Morgon som sändes vid den tiden idag.

    Startsida med inslag från P1 Morgon
    https://sverigesradio.se/p1morgon

    Långtidssjuka i corona förbryllar forskarna (9 min)
    https://sverigesradio.se/artikel/7510900

    Hela avsnittet (211 min)
    https://sverigesradio.se/avsnitt/1525820

  • Programmet hette P1-morgon.
    Programmet är 211 minuter långt. Sveriges radio borde lägga ut kortare bitar av programmen eller åtminstone ange hållpunkter för inslagen i så långa programblock, så man kan hitta de intressanta inslagen.
  • Hållpunkter i inslagen är något man börjat tillämpa så smått på SVT nu såg jag. Youtube har haft stöd för detta mycket länge.

    Ex. (se också avsnittsbeskrivningen med tider):
    https://www.svtplay.se/video/26800949/basta-traningen/basta-traningen-sasong-1-och-den-basta-traningen-ar?highlight=loparnas-stora-dag&position=987&start=auto

  • Jag stänger denna tråd och hänvisar hit istället:
    Förslag om tablåvisning

    (Hur det går med att bygga om tablå-sidan, som det står om i den tråden, försöker jag ta reda på.)

    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.