Tablåinformation från Sveriges Radios API

Hej jag har en uppgift via universitetet där vi ska skapa en radio applikation med hjälp av erat api. När jag hämtar ut en programtablå via t.ex. api.sr.se/v2/scheduledepisodes?channelid=132&pagination=false , kommer jag alltid kunna se 6h bakåt i tiden oavsätt när jag anropar apiet? För jag har märkt att jag kan se föregående dag ibland men vet inte om det är så alla timmar på dygnet. Jag undrar också om jag på samma sätt kan se nästkommande dag eller om jag då måste lägga till nästa dags datum i url:en för att se det?

Kommentarer

  • Hej Teodor!
    Trevligt att ni har nytta av vårt API när ni utvecklas som utvecklare!
    jag har märkt att jag kan se föregående dag ibland men vet inte om det är så alla timmar på dygnet
    Det var intressant, och inget jag känner till, så du får gärna ge exempel på när det har gått att se tablåns innehåll över dygnsgränser via API:t, alltså vid vilken tid det har gått och med vilken kanal, så får jag se vad detta kan bero på.

    Det bör nämligen inte gå. I dokumentationen för API:t står det att anropen visar tablån för en kanal vid ett visst datum.
    API-metoder: Tablå

    Det närmaste vi har i API:t, där du kan hämta tablåinformation även över dygnsgränser, är Just nu-informationen, där du ser vad som sänds nu samt föregående och följande avsnitt. Detta går att hämta antingen för en enskild kanal eller för alla kanaler. Kan det fungera för dina behov så blir det mycket enklare att bygga appen.

    Här ett exempel för P1:
    https://api.sr.se/api/v2/scheduledepisodes/rightnow?channelid=132

    Här för alla kanaler:
    https://api.sr.se/api/v2/scheduledepisodes/rightnow?pagination=false

    Om du verkligen behöver visa tablåinformation för sex timmar framåt och sex timmar bakåt blir det svårare. Mellan klockan 06 och klockan 18 räcker det förstås att hämta tablån för dagens datum, men innan dess behöver du hämta även tablån för gårdagen, och efter klockan 18 behöver du hämta tablån för morgondagens datum. I båda fallen blir det separata anrop och du hämtar mer information än vad du egentligen har behov av.

    Den mystiska dygnsöverskridande tablå du såg blev jag nyfiken på och vill förstå bättre. Lycka till och berätta gärna hur det går för dig!
    Annika Webbmaster
  • Jag upptäckte att jag missade att det var i UTC tid i api:et därav var tiden 23.00 dagen innan. Men för oss är det samma dag. Tack för snabbt svar! 😀
  • Ett mysterium mindre! Tack för att du berättade det.
    Annika Webbmaster