Avsnitt startar om när man castat

När jag castar ett längre avsnitt, till exempel en dokumentär, startar klippet om efter några minuter. Det går bra att lyssna i appen och jag har inte detta problem med någon annan app som castar till samma Chromecast.

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in det!

    Vad är det för enhet du castar från - och till? (Jag vet inte om det är relevant, men någonstans behöver jag starta felsökningen.)
    Annika Webbmaster
  • Från Sony Xperia XZ3 (Sveriges Radio-appen) till Chromecast Ultra.
  • Tack!

    Har felet pågått länge?

    Ungefär hur lång tid spelas ljudet innan det startar om?

    Är det skillnad mellan längre avsnitt och korta (som ändå är så långa att du passerar tidpunkten när det annars bryts)?
    Annika Webbmaster
  • Jag laddade ner appen häromdagen just för att kunna casta och lyssna på en dokumentär (https://sverigesradio.se/avsnitt/1660587) via stereon.

    Jag gav tyvärr upp efter att den startat om efter 3-5min för tredje gången och har lyssnat på datorn sedan dess.
  • Så trist att ditt första möte med vår app ledde raka vägen till vårt supportforum!

    Jag funderar över om felet inträffar när mobilen går in i viloläge, eftersom den, vid casting, inte känner att appen är igång. I såfall hjälper det att skydda appen från batterioptimering:

    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Gick det att följa? Om inte (eller om felet fortsätter även efter förändringen) så hör av dig!

    Om du vill, så kan jag tipsa om alternativa appar där du kan casta vårt innehåll. Med Radiosportens dokumentärer bör i princip alla podcast-appar fungera, liksom Spotify - om du använder den tjänsten.

    Jag gav tyvärr upp efter att den startat om efter 3-5min för tredje gången och har lyssnat på datorn sedan dess

    Castar du från datorn utan detta problem eller lyssnar du i datorns högtalare? Enklast om du vill casta från datorn är att använda webbläsaren Chrome.

    Här finns en beskrivning som bör vara aktuell och som du förstås kan ha nytta av även vid annat innehåll än just vårt:
    Casta en flik i Chrome till tv:n

    Annika Webbmaster
  • Tack. Jag provar batteriinställningen.
  • Jag har också en Sony Xperia och en Chromecast Ultra. Poddar hoppar helt plötsligt bakåt flera minuter i tiden. Livesändningar får emellanåt "hack" i sig för det blir tyst någon sekund och sen återhämtar de sig.
    Att poddarna hoppar tillbaka är otroligt irriterande. Kopplar jag bort telefonen från wifi så slutar det hoppa. Men slår jag på wifi igen så hoppar podden i samma sekund tillbaka till ungefär den tidpunkt då telefon och chromecast tappade kontakten med varandra.
    Hoppas det kan ge er någon vägledning.

  • Jag har också problem med att spelningen hoppar tillbaka många minuter plötsligt när jag castar.
    Har Xiaomi Mi 11 och castar till Google Nest.
  • Andreas:
    Hur har det gått för dig?

    Per och Robert:
    Har ni sett över den batteriinställning jag tipsade Andreas om ovan?
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad
    Annika Webbmaster
  • Ja, jag har gjort batteriinställningen och har inte märkt att det gjort någon skillnad.
  • Synd.

    Min tolkning av vad det är som sker (som jag ska stämma av med kolleger, förstås), är att telefonen och chromecast tillfälligt "tappar kontakten", men sedan återansluter. Vid en direktsänd liveström blir det då i princip rätt ställe ljudet återansluter till, som Per skrev ovan.

    Men vid efterhandslyssning av poddar återansluts ljudet till fel tidpunkt. Detsamma gäller om ni castar en kanal och har backat i den ljudströmmen, som signaturen Jj beskriver här. Appen har helt enkelt ingen information om hur långt ni hunnit lyssna.

    Vid andra avbrott, både när vi pauserar aktivt själva eller när lyssningen avbryts av exempelvis inkommande samtal, hinner appen spara ned information om var man slutade lyssna, men här känner inte appen av vid vilken tidpunkt telefonen och högtalaren tappade kontakten.

    Det problemet tror jag att vi alltid har haft. Vid avbrott när man castar en pod, har det aldrig återanslutit korrekt (Jag stämmer dock av det med mina kolleger, för jag kan minnas fel.) Om ni upplever att felet är nytt eller har förvärrats de senaste månaderna, så är det troligen antalet avbrott som har ökat, inte hur appen beter sig vid avbrotten. Och de avbrotten behöver vi förstå!

    Hjälp gärna oss - och varandra - genom att försöka svara på ett par saker:
    1. Har du noterat en försämring? När ungefär i så fall?
    2. Blir det skillnad om du laddar hem avsnittet innan, så att det spelas upp lokalt från telefonen, jämfört med om du castar ett avsnitt utan att först ladda hem det?
    3. Kan du spela upp våra poddar i andra appar, till exempel Spotify eller Google Podcasts, och casta utan avbrott, alternativt med korta hack, men där återanslutningen sker vid rätt tidpunkt?
    Svara på det ni kan, så får vi en lite bättre bild av vad det är som går fel egentligen!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    1. Det har fungerat bra för mig tidigare. Märkte försämningen för ca 3 veckor sedan.

    2. Jag har bara spelat nedladdade avsnitt och det krånglar på dom.

    3. Det ska jag prova.

    Jag har gjort ändringen för batteri så att appen inte optimeras men det hjälpte inte.

    Idag har jag haft problem med att när jag har stoppat uppspelningen men inte stoppat casten så startar spelningen om hipp som happ. Klart störande när man har stoppat uppspelningen pga ett telefonsamtal.
  • Tack!
    Det har fungerat bra för mig tidigare. Märkte försämringen för ca 3 veckor sedan.
    Ok. Frågan är vari försämringen ligger. Är det fler avbrott mellan appen och Google Nest eller har avbrotten funnits även tidigare, men något gör det svårare för appen att återansluta rätt?

    Jag har bara spelat nedladdade avsnitt och det krånglar på dom.
    Bra information. Då kan vi, i ditt fall, utesluta de fel som rör "telefonens kontakt med internet", där förstås också avbrott kan ske. Alltid något ...
    castar till Google Nest
    Jag passar på att tipsa om att du kan spela upp våra avsnitt direkt i Nest, med hjälp av vår röststyrda tjänst:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    Annika Webbmaster
  • Vill bara kommentera att jag har samma problem (efter ett tag startar poddsändningar om vid samma tidpunkt i början av sändningen), och jag började mörka av det här för ett par veckor sedan.
    Google Pixel 5, castar till flera olika källor, händer på alla.
  • Hej alla!

    Jag vill gärna felsöka detta vidare och för att det ska bli effektivt behöver jag försäkra mig om att jag har rätt bild av problemet:
    1. Felet gäller casting från Sveriges Radio Play för Android (olika modeller)
      Om någon av er får liknande fel vid casting från våra andra tjänster, som Iphone-appen eller att casta från vår hemsida i Chrome, så berätta det.
    2. De batteri-inställningar jag tipsat om har inte avhjälpt problemet
    3. Castingen sker till olika enheter, där Chromecast Ultra och Google Nest är de två som har nämnts.
      Hans: Berätta gärna vilka enheter det gäller. Jag vet inte om det påverkar felet, men kan inte utesluta att det är relevant
    4. Är det skillnad mellan att casta nedladdade avsnitt och att casta strömmat, utan att ladda ned innan?
      I den senaste versionen av appen, 21.6.6 (ute hos 50 procent av lyssnarna) där vi åtgärdat ett fel kring nedladdade avsnitt som eventuellt kan ha med detta problem att göra. Ni som har uppdaterat, märks någon förbättring?
    5. Andra tjänster ger inte samma fel
      Ett tips är således att casta nedladdade avsnitt från oss med andra appar, exempelvis Google Podcasts
    Per hade en intressant iakttagelse den 1 maj, som jag då inte reflekterade över, men som jag tror är av stor betydelse för felsökningen, och som dessutom är ett möjligt sätt för er andra att slippa problemen:
    Kopplar jag bort telefonen från wifi så slutar det hoppa. Men slår jag på wifi igen så hoppar podden i samma sekund tillbaka till ungefär den tidpunkt då telefon och chromecast tappade kontakten med varandra.
    Jag ber Android-utvecklarna att kika på den saken.

    Som sagt är jag nyfiken på om version 21.6.6 innebär någon förbättring. Vi har alltså inte medvetet rättat till detta, men vi har åtgärdat ett annat fel kring nedladdade avsnitt som skulle kunna påverka även Chromecast.

    Vill ni få hem den direkt, så kan ni enkelt bli betatestare:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten

    Tack på förhand för fortsatt hjälp att felsöka detta!
    Annika Webbmaster
  • Castar till följande enheter:
    Chromecast audio
    JBL Chromecast högtalare
    Google Nest Wifi

    Har fortfarande 21.6.2 så kan inte testa om det är fixat
  • Tack!

    Om du använder röststyrning på din Google Nest, påminner jag om att du kan lyssna på poddarna med hjälp av denna tjänst och alltså kan lyssna enkelt utan att blanda in den strulande castingen:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    Trevlig midsommar!
    Annika Webbmaster
  • Jag har exakt samma problem, gör det omöjligt att använda sr play appen med min Chromecast. Går att lyssna några minuter, sen startar den om avsnittet från början. Händer aldrig med t ex Spotify.
  • Hej allesamman och förlåt sent svar Carl-Magnus!

    Casting-problemen har (minst) två komponenter. Det ena är att appens casting-del behöver förbättras så att appen "pratar" med den högtalare som ljudet skickas till och håller koll på om avsnittet spelats i fem minuter eller i femton, t ex. Det problemet ligger helt på oss att lösa, och har förmodligen pågått mycket länge, men ger inte så stora problem om castingen flyter på bra i övrigt. När ett avsnitt väl har startats, ska det fungera (men lyssningshistoriken i appen missar troligen att registrera de avsnitt ni har castat, så inte ens i "bästa scenariot", utan avbrott, blir det helt felfritt). Felet finns i såväl Android-versionen av appen som i Iphone.

    För att lösa problemet behöver vi göra ett "omtag" för hela casting-funktionen, om jag har förstått saken rätt. Det arbetet har tyvärr prioriterats ned för annat utvecklingsarbete och buggar, men vi som arbetar med supporten håller på att sammanställa era felbeskrivningar så att app-teamet får ett bra underlag och kan ta tag i detta framöver.

    Problemet förvärras dock enormt om det dessutom uppstår avbrott, vilket är ett vanligare problem med Android än med Iphone. Vid avbrott återstartar avsnittet vid den tidpunkt i ljudfilen där "appen senast hade korrekt kontakt med högtalaren", t ex avsnittets start. Några av er har skrivit att det fungerade okej fram tills i våras, och det har troligen mer att göra med att ni då började få avbrott mellan app/högtalare, inte att castingen i sig blev sämre. Vad avbrotten beror på är oklart, men under hösten har vi gjort spelarförbättringar som möjligen kan ha minskat dessa, så om ni har noterat en förbättring den senaste tiden, kan det bero på dessa förbättringar.

    Det finns lokala inställningar som minskar risken för avbrott. Jag har tipsat om att undanta Sveriges Radio Play från batteri-optimering (Inställningar - Appar - Sveriges Radio Play - Batteri - Optimera batteriandvändning: vår app ska inte vara optimerad). Trots att det inte verkar ha påverkat problemet nämnvärt för er som testat ovan, så fortsätter jag att tipsa om den inställningen.

    Något annat som kan hjälpa, är att se till att spelarnotisen är aktiverad för vår app. Det ser lite olika ut i olika versioner av Android och i olika telefonmodeller, men så här ser det ut i många mobiler:
    Inställningar - Appar - Sveriges Radio Play - Aviseringar - Slå på avisering för spelare.

    I och med att grundproblemet, en app som kommunicerar dåligt med den högtalare den castar till, kvarstår, är det säkraste sättet att slippa felet att casta från en annan app. Hör av er om ni vill ha tips på sådana!

    För er som castar till enheter som går att styra med rösten, t ex Google Nest, rekommenderar jag att använda vår röststyrda Google-tjänst direkt i högtalaren, snarare än att gå omvägen och casta från mobilen. Säg:

    Hej Google, prata med Sveriges Radio och spela [program]
    Här finns tips för hur ni använder rösttjänsten:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    Som sagt, detta fel ligger förmodligen främst hos oss och jag ber om ursäkt för det.
    Annika Webbmaster
  • Tack för tydligt och bra svar @Annika!
    Då vet jag iaf vad det beror på och har fått några tips på work-around.

    Lycka till med framtida utvecklingsarbetet av vad i övrig är en riktigt bra app!