SR:s humorarkiv

För 20 år sedan bodde jag i ett avlägset litet samhälle med väldigt lite nöjesutbud för en 20-åring. Det var jag då upptäckte SR:s arkiv av humor och satirprogram, däribland Bobbo Krull och Olle Palmlöfs intervjuer med kända svenska TV- och Filmpersonligheter och Göran Gabrielssons busringningar där han imiterade våra mest kända politiker, som båda väckte mycket skratt. Då krävdes det att man laddade ner programmet Realplayer för att kunna spela upp programmen. Vad gäller idag? Är dessa program och andra liknande program tillgängliga för nedladdning/streaming på SR:s hemsida?

Kommentarer

  • Hej Jonas och tack för påminnelsen om hur nätet har påverkat oss!

    När jag 20 år, runt 1990, fanns det inte ens något internet med humorarkiv ... Idag är utbudet i princip oändligt. Mina tjugoåringar har inga problem att hitta ett nöjesutbud som är helt i deras smak. (Problemet idag, oavsett vilken ålder vi är i, är kanske snarare att välja ut - och att välja bort?)

    Delar av humorarkivet finns kvar på en sida som heter Humorn i P3, men det är inte så enkelt att hitta till de äldre guldkornen eftersom länkarna till det äldre innehållet ligger i en sidomeny (på hemsidan i mobilen visas den istället nedanför "huvudinnehållet").Sidomenyn saknas dessutom på många sidor, men den syns på sidan Om Humorn i P3, så min beskrivning utgår från den:

    1. Gå till sverigesradio.se/humornip3 och välj länken Om Humorn i P3

    2. Skrolla nedåt i sidomenyn och leta fram exempelvis Hassan eller Pippirull.
    3. Lyssna och skratta (eller förundras över att viss humor inte alls har åldrats väl)
    Det här arkivet har alltså kodats om från Real audio, och varit med om allehanda omgörningar av vår sajt, så en del av innehållet kan vara trasigt eller knasigt. Återkoppla gärna om det är några länkar som inte alls fungerar längre, så ser jag om det går att rädda eller om det bör städas bort.
    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabb återkoppling. Ser framemot att få återuppleva program och avsnitt ur SR:s humorarkiv.
  • Under vilket program hittar man Bobbo Krull och Olle Palmlöfs intervjuer med kända svenska TV- och Filmpersonligheter och Göran Gabrielssons busringningar?
  • Hej igen!

    Det låter som ljudklipp från Pippirull. Hör av dig annars!

    Annika Webbmaster