SR Play för äldre

Hej. Är man äldre kan även en enkel app som SR Play vara svår att använda. Du kanske bara använder två saker, säg Senaste Nyheterna och Sommar&Vinter i P1. Ett sätt att uppnå detta skulle antingen kunna vara en speciell ”Accessibility” inställning, eller att man på ett bättre sätt kan konfigurera vad man ser på förstasidan. Men jag tror att det vore bättre om ni istället hade mera stöd för att öppna appen direkt till program (t.ex. sommar&vinter) och direkt till specifika inslag(t.ex. sommar&vinter/senaste). Detta löser ni troligen med stöd för Siri och genvägar, men glöm då inte bort användarfall som t.ex. att starta senaste inslaget, och gärna med optioner såsom med eller utan musik. Med widgets, bokmärken, automation, och appen Opener kommer man ganska långt med att senioranpassa även en iPhone, men det kräver att apparna har stöd vilket SR Play inte har
Att digitalisera på ett sätt som även möjliggör för Seniorer att nyttja tekniken borde ligga i uppdraget, så jag hoppas att detta inte hamnar längst ner på priolistan.
Ha en trevlig sommar och tack för en i övrigt bra app

Kommentarer

  • Tack för viktiga synpunkter.

    En del av det du föreslår kommer. Stöd för Siri har vi arbetat med bakom kulisserna, men det är inte testat och klart än. I framtiden kommer alltså appen att fungera bättre ihop med Siri och automation.

    Att göra appen lätt att använda för seniorer, men även för personer som av andra skäl behöver ett enklare gränssnitt, samtidigt som vi behåller hela vårt utbud och mer avancerade funktioner som att skapa spellistor, är en av de svåraste - och viktigaste - utmaningarna vi har.

    Vi har, bland annat genom användartester, märkt att många äldre app-användare i första hand vill använda appen för att lyssna på våra vanliga FM-kanaler (och webbkanalen P4 Plus), snarare än att lyssna på program i efterhand, så vi har försökt att göra detta så enkelt och intuitivt som möjligt. Hur man lyssnar direkt är därmed vad jag tipsade Tony om här, när han ville hjälpa sin mamma att använda vår app men inte hade berättat vad hon tycker om att lyssna på. (Sedan kanske denna prioritering bland äldre lyssnare delvis beror på att en del av dem inte vet att det går att "lyssna när de vill", eller tycker att det verkar för krångligt?)

    En stor del av mitt arbete handlar om att, vid sidan av att hjälpa lyssnare med hur de ska använda appen, hjälpa app-teamet att förstå vad som egentligen är svårt, eftersom det förstås ofta är omöjligt för den som har svårigheterna att sätta ord på exakt vad som ställer till det.

    Vi insåg till exempel att många lyssnare hade missat funktioner som hamnar "utanför skärmen", och när vi väl hade förstått det, blev en hel del kritik som lite ospecificerat handlat om att "jag hittar inte programmen" väldigt tydlig. Vi flyttade därför upp de viktigaste "ingångarna" så att de syns direkt utan att skrolla.

    Men appen kanske inte är det allra enklaste sättet att lyssna? För seniorer som jag har hjälpt privat, har jag i några fall skippat appen helt och istället lagt genvägar på skrivbordet som leder till det innehåll de vill nå på vår hemsida, på det vis jag beskriver här (fast i en egen mapp med ett par genvägar till sidor med utvalda program):
    Genväg till P2:s låtlista från hemskärmen på Ipad

    Det har fungerat mycket bra exempelvis för min far, men i och med att det är en metod som kräver att någon med visst tekniskt kunnande kan skapa genvägarna, är det på intet vis en ersättning för att arbeta med att göra appen enklare. Däremot kan det vara ett tips om du vill hjälpa en person att ta del av Sveriges Radios utbud och tror att appen, som den fungerar nu, är en för stor utmaning.

    Tack igen för viktig återkoppling!
    Annika Webbmaster
  • Jag hade ju tänkt bifoga detta lyssningstips:
    Nedkopplad i P1

    Hur ser det digitala utanförskapet ut och vad får det för konsekvenser?
    Annika Webbmaster