SR Play appen startar av sig själv (Android)

Sista månaderna har SR Play appen börjat starta av sig själv när jag sätter mig i bilen som jag har uppkopplad till telefonen via bluetooth. Det som startar är ett nyhetsinlägg som jag lyssnade på för ett bra tag sedan. Appen är nedstängd, men startar ändå.

Jag har en Android telefon, Huawei P20Pro. Androidversion 10.

Såg att en annan person hade skrivit om det också, som har en iPhone.

Kommentarer

  • Ja, huga! Du måste vara väldigt trött på just denna sändning vid det här laget.

    Varför just denna nyhetssändning har lagrats övergår mitt förstånd.

    Det som sker är att telefonens "inbyggda spelare" drar igång när mobilen kopplar upp sig mot bilens anläggning. Det är alltså inte vår app som "vaknar till", utan en annan app som spelar upp vårt innehåll. Felet ligger alltså helt i vårt eget intresse att förstå och hjälpa er drabbade att bli av med, men i de flesta beskrivningar jag har läst, verkar det ligga utanför det vi kan styra över.

    Samma fel kan drabba andra ljud också.

    Det viktigaste rådet brukar vara att se över själva anläggningens inställningar, och inaktivera en auto play-inställning.
    • Vad har du för bilmodell (eller för ljudanläggning, om den inte är "bilmärkets vanliga")? 
    • Kan felet ha uppstått när du uppgraderade till Android 10?
    • Kan du testa om tipset här hjälper? (Tror att det kan påverka även om du inte använder tjänsten Android Auto, utan vanlig Bluetooth-koppling)
      Turn off music autoplay
    Återkom, så försöker vi få tyst på den där sändningen!
    Annika Webbmaster
  • Jag har ett liknande problem med att appen startar själv. Det gör den stund efter att jag anslut mitt Bluetooth headset, eller att det kommer ett inkommande samtal. Efter samtalets slut så är appen igång av sig själv...  Problemet uppstod första gången i början av maj. Jag har en tre år gammal Androidtelefon med Android 8.
    Mvh
    //Per
    Per
  • Tack för tydlig problembeskrivning, Per!

    Vad är det för telefonmodell?
    Annika Webbmaster
  • Moto G5S Plus
    Verkar som att samtalsnedkoppling från Bluetooth headsetet till telefonen samtidigt triggar igång SR appen. Appen startar ej som vanligt i helskärm, utan jag får efter en tid ett varningsmeddelande från telefonen att typ " SR-app drar ström från batteriet".

    Per
  • Ok. Vad är det för headset? Hade du dessa lurar redan innan felet dök upp i maj?

    Har du möjlighet att testa om det blir samma fel även med ett annat headset, så att vi vet om det är just dessa som ska felsökas eller om vi kan "friskriva" dem? Skönt att kunna ta bort några potentiella felkällor.

    Använder du andra ljudappar? Blir det vår app som automatiskt spelas upp, även om du exempelvis lyssnat på Spotify eller en ljudbok innan?
    Annika Webbmaster
  • Sony MDR-ZX330BT
    Inga problem med annat headset. Använder bara SR någon gång ibland, inga andra ljudappar. Kanske därför som bara SR startas upp.

    Per
  • Ni behöver inte lägga mycket tid på detta för min skull. Jag vet ju om problemet och kan stänga ned appen vid behov.
    Per
  • Ok!

    Detta är den bästa artikel jag har lyckats hitta om detta problem, som verkar vara "normalt Android-beteende":
    How to Disable Bluetooth Automatic Playback on any Android Phone

    I den artikeln finns det en beskrivning på hur du kan slippa detta beteende med hjälp av en app som heter Tasker.

    Om du testar det tipset, så berätta gärna hur det hjälper och om artikelns beskrivning var lätt att följa, så att vi vet om det är något vi ska tipsa andra lyssnare om framöver eller inte.
    Annika Webbmaster
  • Läst artikeln som förklarar orsaken till problemet. Har hittat ett eget sätt att lösa problemet med mitt headset, nu när jag vet orsaken till. Inte testat appen "Tasker" ännu, men för den tekniskt intresserade är den säkert en bra lösning. Tack för hjälpen!
    Per

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.