SR i Sonosappen: sökfunktion med mera

Jag har lagt till SR i sonosappen men jag saknar funktionalitet
- söka via sökfunktion
- komma ihåg var jag var i uppspelningen om jag lämnar appen
- välja tex Sommar/Vinter utan musik

Kommentarer

  • Hej Lotta och tack för denna återkoppling!

    Jag hör med det team som har utvecklat appen om någon av funktionerna redan finns men behöver förbättras så att de går att hitta, och hur de annars ser på dina förslag!
    Annika Webbmaster
  • Komma ihåg hur långt jag lyssnat
    Mina kolleger var snabba med att svara och säger att Sonos är begränsade i vad tjänster som vår kan göra. De trodde därför att det inte ens går att få vår tjänst att komma ihåg hur långt du senast har lyssnat.

    De tyckte också att förslaget är bra, så i och med att detta inte är något de har undersökt fullt ut, så ser de över hur det fungerar mer i detalj. Jag håller tummarna för att den hade fel och det faktiskt finns något vi kan förbättra där, men tyvärr brukar mina kolleger ha rätt när de tror att något (idag!) är omöjligt att lösa.

    Men Sonos utvecklar ju också sin tjänst, så det som inte går att lösa idag, kanske kan lösas när de har uppdaterat något ...

    Med eller utan musik
    Förslaget om att kunna välja med eller utan musik tyckte de var intressant, och kan troligen gå att genomföra tekniskt. Däremot är det är svårt att göra på ett bra vis, så att detta blir begripligt för lyssnarna.

    Bland annat har vi flera program med dubbla format där den ena varianten inte är så intressant för lyssnarna. Till exempel vill nästan alla lyssnare ta del av Melodikrysset "med musik" - om det går. Versionen  "utan musik" motsvarar snabbgenomgången (Melodikrysset helt utan musik vore obegripligt!) och finns dels som en service för de plattformar där bara poddar fungerar, och dels för att det ska gå att ta del av äldre Melodikryss där versionen med musik försvunnit efter 30 dagar.

    Andra program har dubbla format av mer tekniska skäl, och skillnaden mellan de två versionerna är liten (MP3-versionen är då den bättre) eller obefintlig. Där bukar vi inte skriva "med eller utan musik", utan "AAC eller MP3". För de programmen skulle det uppstå ett val som troligen förvirrar fler lyssnare än vad det hjälper.

    Med detta sagt, vore det förstås motiverat att kunna välja för många av våra program, som Sommar & Vinter i P1 (där vi ger med musik så länge den versionen finns, men vet att många lyssnare föredrar den kortare versionen även då) eller Kvällspasset i P4 (där vi ger utan musik vilket är det format redaktionen tycker ger bäst innehåll, men där en del lyssnare vill ha kvar musiken), så vi förstår nyttan med ditt förslag!

    Söka går, men inte i vår app
    Även att söka inne i en tjänst som vår, begränsas av Sonos. Det som däremot går, är att använda "det globala söket", alltså det som söker efter innehåll i hela Sonos-appen. Se exempel här:

    Tack för att du vill hjälpa oss att förbättra denna tjänst!
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt och bra svar! Har också upptäckt Airplay. Känner mig helt… lurad eller stenålders men hade missat det helt. Då spelar jag ju från SR-appen (eller Spotify eller…) och få ha kvar all funktionalitet. Gött!