LÖST: Sonos beta-ström för P3 är tyst

Hej!

Efter strul med avbrott och "hack" gav ni på SR tipset att spela genom att använda "Beta" i SR i Sonos. Det har funkat grymt bra och jag har nu använt Beta i flera år utan problem. Till för några dagar sedan, nu funkar inte P3 alls genom "Beta". Jag har testat i några dagar nu och alla andra kanaler jag testar via Beta funkar bra men P3 starta inte ens, helt tyst.

Jag har provat att lyssna på P3 via "Direkt" i Sonos och då startar P3 men då får jag avbrott/klipp igen som för flera år sedan.

Några förslag på lösning?
Mats
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Tack för den återkopplingen, som jag anar vad den beror på ...

    Vår Sonos-tjänst är vår första publika plattform där vi har börjat smyga ut ljudströmmar från vår nya streaming-plattform. Det finns många fördelar med denna nya plattform, men det som jag tror att lyssnare främst kommer att uppskatta är "metadata i ljudströmmen", som gör att du numera får information om vad det är för program och (i de kanaler det är relevant) vilken musik som spelas!

    Men förstås endast ifall det fungerar bra. Att du inte kan lyssna alls, behöver vi felsöka och du är den första lyssnaren som rapporterar in det problemet. Testa gärna hur det fungerar med Knattekanalen och P4 Plus, eftersom de borde få samma fel! Än så länge är det nämligen tre kanaler som använder denna nya teknik i Beta-delen av tjänsten:
    • P3
    • P4 Plus
    • Knattekanalen
    Tills vi får ordning på detta, så tipsar jag om att istället lyssna på P3 genom Sonos-tjänsten MyTuner Radio eller TuneIn på Sonos, två stora streaming-tjänster där P3 finns med. (Det finns även sedan en tid tillbaka en del av Sonos app som heter Sonos Radio. Om P3 finns där, så är jag nyfiken på hur det fungerar ...)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En utvecklare som jag rapporterade in problemet till tackar för att du snabbt hörde av dig och undrar vad du har för Sonos-modell.

    Själv undrar jag om du får något som helst felmeddelande samt tipsar om att se om felet försvinner ifall du gör en "brutal omstart" av routern, det vill säga drar ur sladden, väntar i minst tio sekunder och sedan sätter i sladden igen. Det har löst andra problem med vår Sonos-tjänst.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Ursäkta att svar dröjt. Nu har jag hunnit testa lite mer.

    När jag spelar via Sonsos/Sveriges Radio/Direkt/ så startar alla kanaler men de klipper/avbryts då och då: P1, P2, P3, P4 plus, P4 Blekinge, P4 Göteborg, P3 Din Gata, Radioapans knattekanal.. inte testat fler.

    När jag däremot startar via Sonsos/Sveriges Radio/Beta så funkar följande kanaler felfritt:
    P1, P2, P4 Blekinge, P3 Din Gata,P4 Väst,

    Medans följande inte startar alls, det är bara tyst, inga felmeddelanden:
    P3, Radioapans knattekanal, P4 Plus

    Just nu är jag på landet och spelar på Sonos S1 men vet inte in det spelar in.
    Mats
  • Vi undersöker felet, men jag vågar inte lova att vi löser det, om problemet endast drabbar enheter som Sonos själva inte längre ger support på. Hoppas att du kan lyssna på P3 via antingen MyTuner Radio eller via TuneIn som jag tipsade om tidigare!
    Medans följande inte startar alls, det är bara tyst, inga felmeddelanden:
    P3, Radioapans knattekanal, P4 Plus
    Det var förväntat och visar att våra nya ljudströmmar inte fungerar ihop med din anläggning.
    spelar på Sonos S1 men vet inte in det spelar in
    Antingen har det med S1 att göra, eller också kan själva modellen spela in. Det problem som fick dig att börja använda beta-strömmar beror på att vissa äldre enheter inte klarar våra ordinarie ljudströmmar (i en teknik som kallas HLS), utan hackas sönder.

    Om jag minns rätt var Sonos Play:5 gen 1 en av de enheter som drabbades. Är det den du har?
    Annika Webbmaster
  • Jag var onödigt pessimistisk! Utvecklarna har kunnat återskapa felet just på en Sonos Play:5 gen1 och förstod vad i den nya tekniken som inte fungerar där. Nu bör du kunna starta P3 och Knattekanalen, medan felet troligen kvarstår för P4 Plus tills i morgon, när de hunnit skruva även på den kanalen

    De hälsar:
    ... denna typ av återkoppling är oss guld värt så vi är väldigt tacksamma att lyssnare som Mats hör av sig, och förhoppningsvis kan vi lösa det för honom och lyssnare i liknande sits.
    Om jag inte missförstod det, ska den nya tekniken (P3 i betaversionen) fungera bättre än den "halvnya" tekniken (vanliga P3 som hackar) hos dig.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Hej igen!

    Tack för grym support! Jag skall testa igen här i stugan, kör S1 på just en Play 5 gen 1 :-)

    Jag skall snart resa hem, då skall jag testa på mitt "nya" Sonos system.

    På återhörande! :-)
    Mats
  • Tack, då hörs vi.

    Jag är extra nyfiken på om låtinformationen fungerar som den ska!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har jag spelat P3 på mitt "vanliga" Sonos (senaste version av mjukvara, lite blandad hårdvara) några dagar. Det har funkat felfritt vad gäller ljudet, inget "klipp" eller så.

    Låtinformationen fungerar bra men vissa program har ingen info alls. Kanske beror på om det är direltsänding eller repris? Pod sändning?

    Mats
  • Det finns lite olika skäl till att musikinformationen inte fungerar - och det kan både variera mellan olika program och på olika plattformar och just skillnader mellan om det är förinspelat eller live är en faktor som spelar in.

    Jag utgår från att mina kolleger håller koll på hur det fungerar och inte fungerar, så du behöver inte göra någon kartläggning av den anledningen, men om du är nyfiken får du gärna ge specifika exempel där musiken inte visas, så försöker jag ta reda på vad det beror på i just det fallet!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag är inte alls intresserad av musikinfon, när och hur. Det var ju ni som skrev till mig att ni ville veta.

    /Mats
    Mats
  • Tack, så var det ju 😀
    Annika Webbmaster