På Sveriges Radio vill vi ha högt i tak och en välkomnande stämning. Därför har vi kommentarsregler som alla måste följa. Här är de tre viktigaste:
- Vi tillåter inte hatiska kommentarer
- Vi kan välja att ta bort kommentarer som är off topic (inte håller sig till ämnet)
- Vi tillåter inte namnpubliceringar som bryter mot våra egna publicistiska beslut
Sveriges Radios kommentarsregler
Liknande problem är jag bekant med - men på Android, där det finns flera inställningar som gör att appar inte fungerar korrekt i bakgrunden. På iOS har det traditionellt funnits en inställning som gett detta beteende, nämligen strömsparläget.
Förra våren började det dock sippra in problembeskrivningar som den från Ulf här:
iPhone-appen tystnar i viloläge
Det såg ut att vara ett "engångsbeteende" som pågick under ett par timmar, kanske i samband med uppgradering av iOS, men sen försvann. De senaste månaderna har dock liknande problem blivit något vanligare och går inte längre över av sig självt, vilket vi vill förstå och lösa.
Hjälp mig att kartlägga detta! Svara på det du kan. Om du alltid lyssnar över mobilnätet behöver du alltså inte lägga tid på att testa hur det fungerar över wifi etc:
- Uppstår problemet både när SR Play hamnar i bakgrunden för att annan app kommer i förgrunden och när det sker för att mobilen går i viloläge?
- Är det konstant, eller verkar det ibland fungera bättre?
- När märkte du problemet?
- Sker det både på wifi och mobilnät?
- Sker det både vid direktlyssning på kanal och vid efterhandslyssning på program?
- Skickar du ljudet vidare till en extern uppspelningsenhet (hörlurar, hörapparat, högtalare)? Hur i så fall (Bluetooth, AirPlay, Chromecast, trådat ...)?
Tack för att du tog dig tid att rapportera in felet och tack på förhand för hjälp att kartlägga det!Ej vid direktsändning
Inget batterispsrprogram på
iPhone xiii
Uppstod i maj
Peder:
Lyssnar du med Bluetooth, så testa Viktors tips! Om det inte hjälper, så återkom.
Inga andra appar igång
Ingen bluetooth
Samma sak oavsett wifi eller mobilnät, oavsett kvalitet på uppspelning
Konstant problem som återkommer sedan i höstas
Jag har märkt att livesändning kan betyda två olika saker, så jag vill veta om du menar att du lyssnar på det som sänds just nu i en av våra vanliga kanaler, eller om du förknippar problemet med den typ av extrasändningar som du kan nå exempelvis genom en pushnotis.
Använder du appen ihop med en Bluetooth-enhet (hörlurar, hörapparat, högtalare ...)?
Här hade en annan lyssnare liknande problem med Facebook-appen:
Ljuset pausas när jag använder Facebook
Bra att du påminde om att sociala medier-appar och tidnings-appar kan ta över mobilens ljudspelare trots att inget ljud spelas i den appen. En kollega som arbetar med SR Play skrev även att det för honom blir på samma vis med Spotify, men där är det kanske mer förväntat att den appen "kapar åt sig" ljuduppspelningen i mobilen, i och med att det är en ljud-app.
Testa gärna hur det fungerar att lyssna från vår hemsida i Safari istället, vilket kanske kan vara ett bättre alternativ medan vi försöker förstå vad som orsakar problemet.
Jag vill kartlägga ett par saker:
- Ungefär hur länge har detta pågått?
- Drabbas både en kanal ni lyssnar direkt på och program i efterhand?
- Om felet även drabbar efterhandslyssning, så undrar jag om det även kan uppstå med avsnitt ni har laddat hem
- Uppstår detta fel även ifall ni lyssnar medan mobilens laddare är i?
Svara på det ni kan, så får vi se om det går att urskilja något mönster som hjälper oss att förstå problemet bättre!2 ja
3 laddar aldrig ner från sr appen, endast efterhandslyssning elleri realtid.
4. har inte testat. Lyssnar aldrig när telefonen laddas.
SannaCed:
Hur fungerar det idag för dig? Som jag skrev i mitt första svar den 23 april, så har vi fått in sporadiska rapporter om fel som pågår under ett par timmar, kanske i samband med uppgradering av iOS, men sen har försvunnit, och det skulle kunna vara en lite envisare variant av detta som du har råkat ut för, det vill säga något som kommit i olag men som "rättar till sig" av sig självt.
Har du testat universalknepet att stänga ned appen helt (svepa bort den) och sen starta om den? Lyssnaren Gunnar får, av okänd anledning, detta problem lite då och då, och hos honom har det då alltid löst sig vid omstart, se här:
iPhone-appen tystnar i viloläge
Jag har märkt samma sak, men endast när jag lyssnar med hörlurar (trådade, Apples egna). I mitt fall tror jag att det är ett glapp i hörlursingången eller möjligen glapp i själva lurarna.
Faktum är att jag i morse försiktigt rengjorde ingången med en tandpetare av plast och fick ut lite damm som kan ligga bakom problemet. Därefter har jag inte haft några avbrott, men det är för tidigt att avgöra om problemet är löst, för jag drabbas inte varje gång jag lyssnar.
Om appen skulle börja konstra ofta, så vill vi kartlägga detta närmre, men tills vidare släpper jag det.
Har du möjlighet att ladda ned avsnitt där du befinner dig, så tycker jag att du ska testa att radera Anna Lindmarker-avsnittet och sedan ladda hem det på nytt och se om det då fungerar bättre.
Om du befinner dig till sjöss eller på fjället och inte kan ladda hem avsnitt, så kan du testa om det går att lyssna utan avbrott i flygplansläge.
Mycket irriterande.
När får vi se en uppdaterad app?
Har du testat tipset ovan om att svepa bort appen och sedan starta om den?
Krascherna känner jag inte igen sedan tidigare. Får du någon typ av felmeddelande i samband med dessa?
Ja, jag har gibetvis omstartat allt, iPhonen, SRplay-appen Bluetooth flera gånger.
Har ni provkört appen med iOS 18.1, som kom för 6 dagar sedan?
Både för att kartlägga problemet och för att du skall få ett bättre fungerande sätt att lyssna tills vi har förstått vad som orsakar problemen, får du gärna testa att lyssna via vår hemsida sverigesradio.se i Safari (eller annan webbläsare på samma mobil). Fungera det bättre? Ja, det är samma version som jag har, och jag är en flitig användare av appen.