SR-appen: Vill slippa automatisk uppspelning av nästa avsnitt

På 'nedladdat" spelas alla nedladdningar jag gjort upp efter varandra. Nyligen kunde jag höra ett program, sedan stopp. Nu bara rullar det på. Jag vill ändra tillbaka.

Kommentarer

  • Hej Kristina!

    Starta spellista från valfritt avsnitt
    Denna funktion finns i Min lista, under Nedladdat och Dina nya avsnitt, det vill säga de ställen där det tidigare fanns en knapp för "spela alla".

    Istället för den knappen, går det nu att starta uppspelningen i en följd, en spelkö, från valfritt avsnitt om du startar ett avsnitt medan du fortfarande befinner dig i listan, som här i Nedladdat-vyn. Funktionen går att slå av och på.

    När den är påslagen, så spelar du alla avsnitt i en följd genom att trycka den bild där play-knappen finns, alltså som du redan gör.

    Om du istället trycker på texten till höger om avsnittsbilden, där det står hur långt avsnittet är etc, så kommer du till just det avsnittets sida - och lämnar spelkön. Om du därefter trycker på play, så spelas bara det avsnittet upp, utan några efterföljande avsnitt, så som du vill att det ska fungera.

    Det är alltså skillnad mellan att trycka på bilden (startar ljud i spelkön) och att trycka på texten (går till det avsnittet, där du kan starta ljudet utanför spelkön).

    Slå av funktionen
    Som jag skrev, går listan att slå av helt. När du spelar upp ett avsnitt som en del av en lista, ser det ut så här. Notera ikonen, "den stiliserade listan", nere till vänster:

    Det är där du kan slå av eller på spelkö-funktionen. Och eftersom du inte är intresserad av denna funktion, föreslår jag att du helt slår av den. Vill du senare lyssna på flera nedladdade avsnitt i rad, kan du enkelt slå på den igen!

    Annika Webbmaster
  • Oj oj oj vad jag har letat efter detta. Inte lätt att finna att man ska klicka på bilden för att spela min lista. Står det någonstans?
    Är detta intuitivt?
  • Är detta intuitivt?
    Nej. Det är alldeles för otydligt att det är skillnad mellan att trycka på bilden (starta ljudet i spelkön) och texten (lämna spelkön och kunna lyssna utan att andra avsnitt spelas upp). Detta ställer till det både för den som vill ha en spelkö och för er som vill slippa det. Det är det "gränssnitts-problem" i appen som är viktigast att vi förbättrar, som jag ser det!
    Står det någonstans?
    Inte i appen, och där vet jag inte riktigt hur vi skulle kunna lägga in information om det. Tips är välkomna.

    Här finns det en hjälptext om det (även om vinkeln är hur man slår på den - inte hur man slipper funktionen):
    Spelkö: Hur spelar jag flera avsnitt i följd? (Vanliga frågor till Sveriges Radio)

    I detta forum finns det flera trådar med olika vinkel och vi försöker smyga in "nyckelord" så att dessa tips ska dyka upp oavsett om du söker på spelkö, spellista eller automatisk uppspelning, både i forumet och i söktjänster som Google.

    Bra att du äntligen hittade hit! Minns du hur du kom att läsa detta tips?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Har det skett någon ändring på detta? Jag hittade tråden först nu och har alltid tyckt det var märkligt att Nästa att spelas alltid är tom...

    Om det inte ändrats, finns det planer på det?
  • Hej Carl och tack för att du tog upp detta!

    Vi på supporten har kanske inte varit tydliga nog med hur svårt detta är för många lyssnare, så vi påminde app-teamet om att tydligare skillnad mellan hur man gör för att spela i respektive utanför spellistan är det "gränssnittsproblem" som vi tycker är viktigast att åtgärda, tätt följt av ett snarlikt problem som rör fliken "Direkt", där tryck på kanalbild startar ljudet, medan tryck på textdelen leder till tablån. (Den uppdelningen är också svår att förstå utan förklaring, men det är enklare för lyssnarna att upptäcka att det blir olika resultat. Några lyssnare tror dock att det inte går att lyssna direkt på en kanal i appen, andra lyssnare tror att appen saknar tablå, lite beroende på var på skärmen de brukar trycka.)

    App-teamet efterlyste aktuella beskrivningar av problemet, och vi har därför sammanställt det ni och andra beskrivit. Det ger, hoppas vi, en tydlig bild av att ni är många som använder appen regelbundet som inte uppfattar att bild och text för ett avsnitt (eller en nyhet) i en lista är två skilda "klickytor" som ger olika resultat, trots att vi har haft denna utformning en längre tid.

    Kom gärna med återkoppling och inspiration så att vi gör detta så bra som möjligt. Har någon av er förslag på hur andra appar presenterar sina spellistor, som vi kan ta inspiration av?

    Och har ni förslag på vad som är bra namn för den automatiska uppspelningen? Eller om någon term är otydlig och svår att förstå? Här är några saker jag sett att detta kan kallas
    • automatisk uppspelning
    • spelkö
    • spellista kanske kan förväxlas med termen låtlista, som denna för P4 Plus?
    • spela nästa
    • något annat?
    Som sagt är detta något vi behöver förbättra, och där är er återkoppling viktig.

    Tack för påminnelsen och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Ursäktar långsamt svar.

    Jag har svårt att förstå varför man inte alltid spelar upp som spellista? Kanske är det någon bakgrund till det som jag inte känner till 😀

    Vem efterfrågar att det ska vara olika beteenden om man trycker på bilden (starta ljudet i spelkön) och texten (lämna spelkön och kunna lyssna utan att andra avsnitt spelas upp)? Är det en feature som var tänkt att gagna lyssnaren? Löser det ett problem för lyssnaren? Eller har det bara råkat bli så av farten när appen utvecklades?

    I min värld borde det vara samma beteende. För min del trycker jag på bilden om jag vet att jag vill lyssna på programmet, jag trycker på texten om jag vill läsa mer om avsnittet innan jag tar beslutet att lyssna på det.

    Tex: jag lyssnar alltid på alla avsnitt av en viss podd - därför klickar jag på bilden.
    En annan podd lyssnar jag bara om de har en intressant beskrivning för just det avsnittet - därför klickar jag på texten.MvhCarl
  • Jag har svårt att förstå varför man inte alltid spelar upp som spellista? Kanske är det någon bakgrund till det som jag inte känner till 😀
    Du kan ju höra med de andra lyssnarna som skrivit här - som föredrar att lyssna på ett avsnitt, utan att nästa avsnitt tar vid. Det är verkligen inget ovanligt önskemål. Många lyssnar till exempel ett lagom spännande avsnitt som de somnar till, och då vill de ju inte att appen ska spela upp en hel lista som bara John Blund får höra!
     Är det en feature som var tänkt att gagna lyssnaren? Löser det ett problem för lyssnaren?
    Det finns alltså ett behov av att kunna använda Min lista, Nedladdat och Nya avsnitt från favoritprogram på två sätt, både som en "spelkö" som du använder dessa listor, och som en möjlighet att kunna spela upp enstaka avsnitt.

    Visserligen går det att, i appens inställningar (kugghjulet på Min sida) bocka ur spelkö-funktionen, och den lyssnare som vill höra ett avsnitt åt gången kan ju lösa det så. Den metoden vet jag att många lyssnare använder. Problemet där blir dock att man kan vilja variera sig och kanske föredrar att lyssna på nedladdade avsnitt ett och ett, medan man vill lyssna på Toppnyheterna eller P3 Serie i ett svep.

    Men att det alltid är en spelkö - om man inte bockat ur funktionen helt - är ingen bra lösning. Den lyssnare som somnat till ett "singel-avsnitt" på kvällen ska inte behöva leta upp appens inställningar för att kunna lyssna på Toppnyheterna i ett svep nästa morgon! Den här typen av listor behöver alltså kunna erbjuda stöd både för att lyssna på ett enstaka avsnitt och för att spela upp spelkön.

    Grundtanken är god - men vi behöver göra det begripligt hur man väljer! Några möjliga lösningar är att ha en inställning Spelkö av/på i toppen av varje lista eller att det ska gå att välja mellan att spela upp i eller utanför spelkön via trepunktsmenyn.

    Eller något annat fiffigt. Bra förslag är fortfarande välkomna!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Nu förstår jag mer hur andra använder appen! Tyvärr har jag inga bra förslag på hur man löser det, men generellt brukar det vara smart att kopiera den lösning något gjort i en liknande app 😀

    En synlig toggelknapp "fortsätt spela nästa avsnitt" kan vara nåt, i denna vy

    Lycka till, ni kommer säkert på nåt smart!

    MvhCarl

  • Hej!

    Jag har stängt av automatisk uppspelning i Min lista. När jag startar ett program direkt med pilen så när det tar slut byter listan till nästa program fast spelar inget från det. Att det inte stannar där det lyssnade programmet slutar gör att nästa program hamnar i Lyssningshistorik trots att inget har spelats från det.

    Startar jag från texten och sedan med pilen stannar man kvar i det lyssnade programmet.

    Jag har märkt detta på en Samsung 9+ med Android 10 och SR-appen version 22.3.2.
  • Tack för den tydliga beskrivningen!

    Det önskade vore förstås att allt som har med spelkön att göra inaktiveras hos dig som har valt att slå av automatisk uppdatering, det vill säga att stoppet sker när ett avsnitt i listan tar slut, istället för, som nu, att stoppet sker innan nästa avsnitt ska börja.

    Detta fel kände jag inte till innan och jag vet inte om det är en komplicerad eller enkel sak att förbättra. Vi återkommer om det när vi har stämt av med utvecklarna!
    Annika Webbmaster
  • Tillägg:

    På min ipad fungerar det som det ska.

  • Tack!
    Annika Webbmaster