LÖST: SR appen i Android-TV stannar efter ca 10 minuter

Har en ny Sony TV där jag har er app SR, vill gärna lyssna på Radio Gävleborg via den appen eftersom ljudet är så bra i TV:n. Problemet är att efter 8-10 minuter tystnar appen, måste då slå på den igen med TV-dosan. Önska gärna hjälp med frågan så jag kan lyssna på Er.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Ingvar!

    Så trevligt att du har hittat vår app, men tråkigt att det bryts så snabbt.

    Jag misstänker att avbrotten uppstår när tv:n går in i ett viloläge eller möjligen när skärmsläckaren går igång. I och med att det bara är ljud vi sänder, kanske din tv inte känner av att appen är aktiv på samma vis som om du t ex använder SVT:s app, och därför stängs ned.

    Här finns det allmän information om olika inställningar som kan hjälpa för att skärmsläckaren eller "viloläget" inte ska aktiveras:
    Sony Support: My Android TV / Google TV turns on or off automatically

    Om du berättar vad du har för modell mer exakt, så hjälper vi dig att hitta mer skräddarsydd beskrivning.
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag har under dagen varit i kontakt med Sony kundtjänst (i Berlin). Dom ”tog” över min TV och gick igenom inställningar, appar m.m.
    Dom kom fram till att det troligen var nåt med Er app som krånglade. Jag har Er bild när ljudet fungerar men när ljudet försvinner, försvinner också Er bild och övergår till Googles bild.
    Min nyinköpta TV är Sony XR65A84J 65 tum oled Google TV.
  • Har samma problem, men min SR App går över till info om Google Chromecast efter 10 min. Jag har inte Google Chromecast.

    Händer bara med SRs app för TV, inga andra
  • Tack, jag har bett om hjälp från de kolleger som utvecklat appen!

    Blir den avbrott ungefär vid samma tid om du letar upp ett av våra radioprogram, till exempel Karlavagnen eller Kvällspasset i P4, och lyssnar på det i efterhand?
    Annika Webbmaster
  • R: Vad har du för tv-modell?
    Annika Webbmaster
  • PHILIPS 43"LED/UHD/ANDROID
    Telenor WiFi och kabel
    Marantz reciever

    Avbrotten kommer oavsett kanal eller program i SR appen.
    Google Chromecast inbyggt är meddelandet
  • Tack!

    Jag ändrar i rubriken så att det står Android-TV istället för Sonos-TV, så att det är tydligt att det inte är kopplat till en viss tillverkare.

    Utvecklarna trodde som jag, att tv:n går in i ett viloläge för att den inte förstår att appen spelar upp något. Vi undersöker om det är något vi kan göra för att "visa detta" tydligare.

    Det ni skulle kunna testa själva tills vi vet om detta är något vi kan lösa från vårt håll, är att ändra tiden för hur länge tv:n kan vara "inaktiv" (vilket den verkar tolka detta som) innan viloläget aktiveras. Om ni inte hittar hur detta ställs in i era respektive modeller, så hojta till.

    Obs att den kanske inte är så bra att ställa in detta på "gå aldrig ned i viloläge", eftersom det finns en poäng i att tv:n stängs ned när den inte används, men om ni ställer in att det ska ske till exempel var 60:e minut, så kan ni ju lyssna mer oavbrutet. (Dessutom kan ni kanske få in en vana att höja eller sänka volymen ett snäpp vid varje nyhetssändning, eftersom ni då borde få "60 nya minuter" ...)

    Jag vet att mina förslag verkligen inte är som det borde fungera, men det är det smartaste sätt jag kommer på just nu! Om någon av er har bättre förslag, så dela gärna med er.

    Som sagt undersöker vi om vi kan lösa problemet från vårt håll!
    Annika Webbmaster
  • Satte viloläget på TVn inställningar på 240 minuter, hoppade ändå ut efter ca 10 min
  • Oj, det var information som jag tror att utvecklarna kan få nytta av. Jag behöver kolla lite i din manual och se om det finns olika typer av vilolägen.

    Synd att det inte hjälpte att göra på det viset oavsett!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag vet inte om det är exakt din modell, men jag har kikat i denna manual:
    Philips 7956 Series: Användarhandbok

    På sidan 34 står det om olika energiinställningar, där det finns lite olika alternativ. De jag i första hand tror kan vara aktuella att ställa in för dig är automatisk avstängning vid utebliven signal och automatisk vilolägestimer.

    Automatisk avstängning vid utebliven signal
    Ström > Automatisk avstängning vid utebliven signal.

    Tryck på navigeringsknappen upp eller ned för att ställa in värdet. Välj Av för att avaktivera den automatiska avstängningen.

    * Om du använder TV:n som bildskärm eller har en digitalmottagare för att titta på TV (digitaldekoder) och inte använder TV:ns fjärrkontroll, ska du stänga av den automatiska avstängningen genom att ställa in värdet på Av.

    Ställ in automatisk vilolägestimer
    Ström > Automatiskt viloläge.

    Teven växlas automatiskt till vänteläget efter en förinställd tid om den inte tar emot något kommando från fjärrkontrollen.
    Eftersom du har ställt om tiden för viloläget, är det kanske inställningarna vid "utebliven signal" som kan påverka detta?
    Annika Webbmaster
  • Hittar inga sådana inställningar (ström, utebliven signal). Har däremot uppdaterat TVn med ny programvara. Samma problem med SRs app, ej med .t.ex Spotify.
  • Hittar inga sådana inställningar ...
    Manualen jag kopierade beskrivningen från gäller en av Philips modeller med 43 tums skärm, LED, Ultra HD och Android, men de har flera olika modeller där detta stämmer in, och för bästa hjälp, är det förstås viktigt att utgå från rätt bruksanvisning!

    Om du berättar vad det är för modellnummer, så ser jag om du kan nå motsvarande inställning på annat vis:
    Philips: Leta upp modellnumret
    Annika Webbmaster
  • Till Annika på SR, är det några av dina kollegor som jobbar med appen?
  • är det några av dina kollegor som jobbar med appen?
    Ja och nej.

    De kolleger som har utvecklat appen jobbar med den och kommer att försöka lösa problemet. De har tagit del av era felbeskrivningar och tolkar det också som att appen kan behöva förbättra hur den "talar om för tv:n" att den är aktiv. Så om frågan är om det finns någon som "äger frågan" och som ansvarar för att försöka lösa detta, så är svaret ja.

    Däremot vet jag inte om det finns någon som precis nu, i denna stund, arbetar med problemet och exempelvis har lyckats återskapa felet. Troligen inte, eftersom de flesta utvecklingsteam arbetar med en sak i taget. Mycket av det de gör rör nyutveckling och att förbättra befintliga funktioner (vilket alltså inte är samma sak som att lösa buggar) - och att testa det nya. Medan de arbetar med en viss sak sker det koncentrerat, och då fungerar det inte att släppa det de gör och undersöka ett helt annat fel, på en annan plattform, så snart de får kunskap om detta. Det blir inte bra vare sig för nyutvecklingen eller felsökningen.

    Istället brukar utvecklarna ha avsatt tid när de helt koncentrerar sig på att lösa buggar. Både de själva och vi på supporten har olika sätt att följa upp så att de då prioriterar rätt saker och att de buggar vi fått rapporter om, som denna, inte hamnar mellan stolarna. Vi har regelbundna avstämningar, där vi koncentrerat stämmer av hur saker går, både med nyutveckling och buggar. Däremellan pratar vi förstås också med varandra, och det är därför utvecklarna är medvetna om buggen, men troligen inte "håller på att lösa den" (om det inte råkar ligga i linje med det de ändå arbetar med just nu).

    Jag vet inte om det var svar på frågan? Vi har ansvar för att (åtminstone försöka) lösa felet, men tills det är gjort, försöker jag hitta sätt att lyssna utan att detta ger er problem, som att ställa in när teven ska gå in i viloläget.
    Annika Webbmaster
  • Ja tack. Det var svar på min fråga.
    Känns ok att det kommer att jobbas med att lösa problemet.
  • Hej igen!

    Det dröjde, men nu hälsar utvecklarna att de har löst problemet och att en ny version av Android TV-appen väntar på att bli godkänd av Google!

    Vi får höras vidare när den är godkänd och ni kan ta del av förbättringarna, eftersom vi förstås vill försäkra oss om att vi verkligen har löst problemet.
    Annika Webbmaster
  • Va bra, ser verkligen fram emot en lösning.
  • Kanonbra!
  • Hej igen!

    Nu ska det vara möjligt att uppdatera, hälsar utvecklarna.
    Annika Webbmaster
  • Va bra. Ja nu verkar det fungera. Tack för det.
    Bästa svaret
  • Tack för snabb återkoppling!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster