LÖST: SR-appen Android startar "av sig själv"

Hej. En gång i veckan (nu på söndag eftermiddag) startar appen av sig själv. Har letat runt men hittar inte att jag har ställt in detta någonstans.
Hur skall jag bli av med detta?
Roger Karlsson
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Roger!

    Så mystiskt ... Det skulle kanske kunna vara väckarklockan i appen som du har råkat aktivera? Gå in under appens inställningar som du når via en länk på Min sida, leta upp väckarklockan där och se att den är avstängd.

    Om det inte var så enkelt, så återkom och berätta ifall ljudet spelades upp direkt i telefonen, eller om du har vidarekoppling till någon annan högtalare, hörlurar eller en hörapparat, vilket ibland kan ge den här typen av oönskad uppspelning!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Väckarklockan är avstängd. Den är annars inställd på 07:00 och P1, min telefon går igång söndag eftermiddag på P2.
    Uppspelningen kommer direkt i telefonen.
    Har installerat om appen, skall se om det hjälper. Hade detta beteende vid tidigare tillfälle som jag lyckades stänga av (minns inte hur), kom tillbaka för två-tre veckor sedan.
    Roger Karlsson
  • Vet du om det var P1 som spelades upp, eller om det kan ha varit en nyhet?

    Var mobilen "ifred" (exempelvis låg på bordet), började den spela upp i fickan eller rent av medan du använde telefonen (exempelvis när du skickade ett sms eller avslutade ett telefonsamtal)?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Senast låg den i fickan, men jag vill minnas att den legat "ifred" vid andra tillfällen.

    Vid senaste tillfället syntes inte appen, så jag tror inte att det rört sig om en "fickringning".
    Det var P2 direktsändning som sändes (P2 är det jag oftast lyssnar på i appen).
    Roger Karlsson
  • Bra att du skrev att det var P2, eftersom jag raskt kunde stryka alla teorier som har med appens push-notiser att göra. P2 skickar inga sådana.

    Vad har du för mobil?

    Har det varit söndag eftermiddag även tidigare, eller kan detta inträffa lite nu och då?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur har det gått?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Jo, den gick igång igen igår eftermiddag, mitt i ett TEAMS-möte.
    Har letat runt "överallt" tycker jag, se bifogat.
    Roger Karlsson
  • Så tråkigt!
    Även den 4 juni var det en söndag. Vet du om detta skedde vid samma tid som söndagen dessförinnan? Jag misstänker nämligen att det är en väckarklocke-funktion som ställer till det och drar igång vid samma tid varje söndag, men att det inte är väckarklockan i vår app som startar, utan en annan väckarklocka som antingen startar P2 i vår app eller som startar telefonens mediespelare med det ljud du senast lyssnade på - P2.

    Berätta vad du har för telefonmodell, så guidar jag dig vidare i felsökningen.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika,
    Tack för ditt tålamod.😉
    Min telefon är en Samsung Galaxy 21
    Det var vid (åtminstone ungefär) samma tid, vid halv 3 på eftermiddagen.
    Roger Karlsson
  • Ok, då börjar vi med att kolla in om det finns något avancerat alarm inställt i den vanliga klock-appen, som de skriver om här:
    Vilka funktioner har Samsung-klockan?

    Jag har funnit en engelsk bruksanvisning, men hoppas att den fungerar:
    How do I set, edit and turn on or off alarms on my Samsung Galaxy smartphone?

    Öppna den appen och välj "Larm" (engelska: Alarm) nere till vänster.

    Hittar du ett alarm där inställt på söndagar i den appen, så radera alarmet!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Nej, där finns inga aktiva larm (använder annars denna funktion ganska ofta när jag inte är hemma).
    Roger Karlsson
  • Ok. Har du även appen Google Klocka på din mobil? Den ikonen ser ut så här:

    Jag undrar även om du använder, eller tidigare har försökt använda, Google assistenten. Den ikonen ser ut så här:

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har samma problem med att SR appen startar av sig själv, i min Samsung A33 med Android-version 13. Vid besök i den butik där jag köpte mobilen kollade vi denna tråd och gjorde de åtgärder som kunde vara relevanta. Cirka två timmar senare startade den pod som jag senast lyssnat på.

    Efter att ha lyssnat stänger jag av appen helt och ser till att den inte ligger i bakgrunden, men det hjälper inte.

    Jag har hörapparat (Phonak Audéo M90-RT) som är kopplad till mobilen och fått ett tips om att den möjligen skulle kunna vara skyldig till detta problem. Har sökt förgäves om information om detta. Roger, om även du använder hörapparat så kanske det ligger något i detta.
    Bengt Haglund
  • Hej Bengt!

    Ditt problem är något mindre mystiskt och det är ett problem som kan drabba Bluetooth-kopplade enheter, som bilanläggningar och hörapparater. Med hörapparater är det förstås extra viktigt att så snabbt som möjligt lokalisera var felet finns!

    Kanske har de "hjälpmedelsexperter" som du fick hörapparaten från möjlighet att snabbare förstå vad det är som behöver ändras, men jag försöker gärna ringa in vad det kan bero på så gott jag kan!

    Kontakta gärna dem, även om du och jag tillsammans lyckas hitta en inställning som behöver ändras, eftersom det är bra att de får kännedom om den här typen av problem och snabbt kan hjälpa andra dabbade.

    Att du har svept bort vår app visar att det inte är den som startar, utan mobilens inbyggda ljudspelar-app, som jag tror är Samsung Music, vars ikon ser ut så här:

    Jag hittar ingen supporttext som beskriver hur du undviker att den spelar oönskat i hörapparater, men här står det om en inställnings om förhindrar automatisk uppspelning i bilen:
    How do I set my Samsung music to not play automatically in my car

    Eftersom det är samma inställning som påverkar din Phonak Audéo, så hoppas jag att det går att följa den beskrivningen, även om den är på engelska och vissa inställningar kan heta något annat.

    Ifall du inte hittar den appen, så kan det vara en annan app som beter sig på liknande vis. Hör av dig i så fall, så letar vi rätt på den appen och hittar vilka inställningar som krävs för att den inte ska auto-spela ljud.

    Roger:
    Hos dig tror jag alltså att det är någon form av tidsstyrt larm som går igång och antingen öppnar vår app eller själv startar (och då spelar upp innehåll från oss). Kolla gärna om det finns ett alarm i Samsung Music, alltså den app som jag tror ger Bengt hans problem!

    Om vi inte hinner lista ut i vilken app detta alarm gömmer sig, så vore det bra om du kan ta en skärmbild på hur telefonen ser ut när P2 drar igång nu på söndag. Här står det hur du gör:
    Så gör man en skärminspelning och tar en skärmdump på en Galaxy enhet

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack för ditt svar. Jag har följt anvisningarna rörande Samsung Music och hoppas naturligtvis på att detta är lösningen på problemet.

    Samsung Music använder jag relativt sällan, men just de senaste dagarna har jag använt den appen. När jag är hemma så föredrar jag i allmänhet Sonos men jag har inte hittad någon motsvarande inställning i den appen.

    I Phonak-appen hittar jag inte någon möjlighet till att ändra inställningar, men jag skall kontakta Phonak i morgon.

    Bengt
    Bengt Haglund
  • Hej alla,
    Kul med engagemanget.
    Kanske är ni något på spåren. Jag har en Galaxy watch som jag sällan har på mig på söndagar (brukar oftast sitta och jobba några timmar då). Kan möjligen vara den som triggar, även om jag inte hittar något i klockan. Skall se om jag kan spåra något nästa gång. SR-appen brukar dock inte synas, men i notiserna syns det att något spelar.
    Roger Karlsson
  • Hej Annika!

    Jag har nu varit i kontakt med Phonak-supporten och fått beskedet att deras app absolut inte startar SR-appen. Att det skulle finnas något på nätet om detta förnekade han också och antog att det i så fall var en spekulation i ett forum.

    Vi får hoppas att min inställning i Samsung Music har löst problemet. Eftersom jag aldrig hittat någon systematik i när problemet uppstår så kan jag inte återskapa en situation då detta brukar hända. Vänta och se och hoppas på det bästa är vad jag kan göra.

    Bengt
    Bengt Haglund
  • Bengt:
    Jag har följt anvisningarna rörande Samsung Music och hoppas naturligtvis på att detta är lösningen på problemet.
    Bra jobbat! Det bör lösa problemet!

    Jag har aldrig stött på motsvarande problem med Sonos-appen, så jag hoppas och tror att du nu kommer att slippa detta irritationsmoment.

    Jag hann inte svara på ditt första inlägg innan du skrev nästa, men jag vill förtydliga att jag inte tror att detta har koppling till någon inställning i Phonaks app eller på att det är ett fel från deras sida. Samma fel kan drabba alla Bluetooth-enheter. Däremot trodde jag att de (och exempelvis hjälpmedelskonsulenter) kan ha kunskap om den här typen av problem sedan tidigare, på samma vis som jag känner till problemet, trots att det egentligen inte har med vår app att göra. Och om de inte har den kunskapen, så kan den här typen av felbeskrivning kanske hjälpa dem att hjälpa andra drabbade i framtiden.

    Felet ligger alltså varken hos oss eller hos Phonak, men eftersom det påverkar våra lyssnare med Phonaks hörapparater, så ligger det i vårt gemensamma intresse att dela kunskap med varandra så att vi framöver så snabbt som möjligt kan hjälpa er som drabbas att slippa problemet.

    Roger:
    Ah, bra att du berättade om klockan. Den kan spela in här, även om jag inte riktigt vet hur ännu.
    Skall se om jag kan spåra något nästa gång. SR-appen brukar dock inte synas, men i notiserna syns det att något spelar.
    Försök dokumentera hur notisen ser ut nästa gång, samt om det även då sker ca (eller exakt?) klockan 14.30.

    Även om det inte verkar som relevant information, så kan det ge mig och mina kolleger kunskap som hjälper oss att lösa mysteriet med den återkommande och ofrivilliga P2-uppspelningen!
    Annika Webbmaster
  • Igår startade inte appen. Antingen ren slump, eller så har jag lyckats trycka på rätt knapp...
    Roger Karlsson
  • Bra att du slapp det problemet, men synd att vi inte vet om det är löst och vad det i så fall var för inställning som gjorde susen!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Jag trodde att inställningen i Samsung Music hade löst problemet, men idag startade P1 utan att jag bad om det. Problemfritt i fyra dagar är betydligt bättre än tidigare, men det vore skönt om det finns ytterligare något som kan lösa problemet helt.

    Med vänliga hälsningar
    Bengt Haglund
  • Synd att det inte var så pass enkelt.

    Se för säkerhets skull till att Samsung Music-appen fortfarande har inställningen “Allow external devices to start playback” urbockad. Ibland kan den typen av inställningar återgå till "grundläget", som alltså är att vara påslaget, vid en uppdatering av appen, och sådana kan ske i bakgrunden.

    Om den fortfarande är inställd så att appen inte tillåter automatisk start på extern enhet, så är det förstås någon annan inställning som spökar. Återkom i så fall, så reder vi ut vilken.
    Annika Webbmaster
  • Innan jag skrev mitt förra inlägg så kollade jag att "Tillåt externa enheter starta att uppspelning" var avbokad. Lite dålig översättning av den engelska texten, men måste ändå vara det som Samsung rekommenderar. Samsung skriver att åtgärden ska hindra Samsung Music att starta musik på annan enhet. I mitt fall startar den annat program på samma enhet. Kanske är den skillnaden viktig.
    Bengt Haglund
  • Nja, även om det startar på samma enhet, Android-appen, så är det kontakt med en extern enhet, hörapparaten, som drar igång uppspelningen.

    Jag vet tyvärr inte vilken app det är som drar igång hos dig om det inte längre är Samsung Music, men har vissa misstankar. Har du en annan app i mobilen som heter antingen Google Play Music (en lite äldre app) eller YouTube Music (brukar finnas förinstallerat i nyare Android-mobiler)?
    Annika Webbmaster
  • Google Play Music har jag inte, men däremot YouTube Music. Jag har aldrig använt den appen och nu har jag avinstallerat den. Spotify, Clasical Archives, GSOplay och Konsterhuset play är mina övriga appar för att spela musik, men i ingen av dem har jag lyckats hitta några möjligheter till att ändra några inställningar.

    Bengt Haglund
  • Nu var du väldigt snabb igen, Bengt!

    Jag hade helst velat ta reda på hur den appens inställningar såg ut hos dig, eftersom det finns en inställning som gör att YouTube Music kan koppla upp sig mot hörapparaten (motsvarande den inställning du tidigare ändrade i Samsung Music).

    Nu vet vi inte om den appen låg bakom den senaste ofrivilliga ljudstarten hos dig eller inte.
    Det lär vi dock att märka ändå, för om problemet upphör nu, så kan vi förmoda att Youtube Music var inblandad i problemet, men om felet kvarstår så var det inte där skon klämde ...

    Du behöver inte göra något mer här och nu, men som en hjälp till andra lyssnare med liknande problem, tipsar jag om hur de förhindrar att YouTube Music spelar upp det de senast lyssnade på (exempelvis innehåll från SR Play) när mobilen ansluter till Bluetooth:
    How can i make youtube music stop coming on automatically every time i get in my car?

    Samsung Music och Youtube Music är inte riktigt som andra appar
    Samsung Music och Youtube Music ingår i din mobils "grundutbud" (Samsung Music kommer från mobiltillverkaren medan Youtube Music ingår i Android-systemet). En av de apparna, Samsung Music tror jag (men vet inte om det i något sammanhang kan vara Youtube Music) fungerar som telefonens "inbyggda mediespelare" och är inblandad i det fördolda även när du använder andra ljudappar som SR Play.

    De övriga ljudapparna som du använder fungerar inte på det viset. Om de kan spela upp innehåll automatiskt i hörapparaten, vilket åtminstone Spotify kan göra, så är det uteslutande fråga om innehåll från den appen, inte sådant du tidigare har lyssnat på i SR Play:
    Spotify starts playing automatically when a bluetooth device is connected and phone makes a sound

    Jag vet som sagt inte om Youtube Music var boven i dramat nu senast. Ifall felet dyker upp igen, så kan vi behöva se över dina Bluetooth-inställningar, och se ifall det finns något där som kan påverka problemet.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tråkigt om jag var för snabb att ta bort YT Music, men eftersom jag aldrig använt appen så borde den ha default inställningar. I så fall borde det samma effekt att ta bort appen som att ändra en inställning. Än så länge har inte SR play startat spontant så vi får väl hoppas att problemet är löst.
    Bengt Haglund
  • Jag håller med!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Problemet är inte löst, men det uppträder inte särskilt frekvent. Igår startade radion spontat två gånger. Nytt beteende denna gång var att den andra gången som SR startade så stängdes programmet innan jag hann ta upp mobilen. Det är kanske inte så mycket att göra åt detta och fortsätter det med max en gång i veckan så kan jag leva med det, men har Du ytterligare något förslag på åtgärd så testar jag gärna.

    Trevlig midsommar!

    Bengt Haglund
  • Hej Bengt!

    Tack för din uppdatering! Då Annika försvinner iväg på semester så kommer jag att försöka klura på vad det kan vara som strular. Skönt att problemet inte uppträder allt för ofta, men jag förstår att det är irriterande när det väl sker. Håll oss gärna uppdaterade om du märker någon förbättring eller försämring, så ska jag på mitt håll försöka fundera på eventuella åtgärder.

    Trevlig midsommar!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted!

    Som jag tidigare skrivit så är detta inget stort problem längre, men igår uppträdde det igen, dvs en vecka efter förra spontanstarten. Jag höll på med lite trädgårdsarbete och tyckte att det var OK att få P1 som underhållning. Efter cirka en halvtimme så stängdes programmet utan att jag rörde mobilen.

    Lite märkligt, men om det kan vara till någon ledning att android inte bara startar SR-appen utan även stänger den efter ett tag, så vill jag ändå lämna denna kommentar.

    Med vänliga hälsningar
    Bengt Haglund
  • Hej Bengt!

    Tack för uppdateringen! Då kan vi konstatera att problemet inte har försvunnit av sig självt utan att något fortfarande "spökar" i appen. Om jag förstår dig rätt av dina föregående inlägg så skedde dessa spontanstarter mer frekvent tidigare? Hur ofta startade appen när det var som värst? Skönt att det verkar ha blivit en "förbättring" men självklart hade vi velat få bort spontanstarterna helt.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted!

    När det var som värst så startade SR-appen spontant stängt taget dagligen och som mest fyra gånger på drygt en timme. Jag fick hjälp i den Telia-butik som jag köpt mobilen och problemen blev mindre frekventa. Jag fick även tipset om detta forum om problemen fortsatte och de förändringar som jag gjort på er inrådan har ytterligare förbättrat situationen.
    Bengt Haglund
  • Hej igen Bengt!

    Skönt att det i alla fall har skett en förbättring! Jag klurar vidare på eventuella saker vi skulle kunna testa, om jag kommer på något så återkommer jag här i tråden.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Tyvärr så har det inte skett någon bestående förbättring. Igår startade SR-appen minst 5 gånger. Jag startade därefter om mobilen och har sedan inte lyssnat på SR i mobilen. Några nya oavsiktliga starter har inte skett, men visst är det märkligt att felet återkommer i så stor omfattning. Från början trodde jag att felet låg i min mobil, men det är ju bara SR-appen som krånglar. Kan det vara så att något är fel i min mobil. På grund av detta fel har jag skickat in den för reparation, men det hjälpte inte.

    Tror Du att det finns något ytterligare att göra åt detta? Det är möjligtvis inte så att ni har en ny app under utveckling som jag skulle kunna testa?
    Bengt Haglund
  • Trist!

    Då börjar vi med att se om den Samsung Music-inställning som du såg över den 8 juni fortfarande är som den ska. Den typen av inställningar kan man tyvärr behöva göra på nytt när en app har uppdaterats:
    How do I set my Samsung Music to not play automatically in my car

    Leta alltså fram den inställning som handlar om automatisk uppspelning vid anslutning till extern enhet (oavsett om det är bil, hörapparat eller hörlurar) och bocka ur det alternativet. Musik-appen ska inte få spela upp ljud automatiskt så snart mobilen kopplar upp sig mot hörapparaten!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Instruktionen säger att man ska bocka av "Allow external devices to start playback", vilket översats med "Tillåt externa enheter starta att uppspelning". Detta är fortfarande avbockat. Men borde inte detta gälla att Samsung Music förhindras att starta? Om jag förstår dig rätt så ska alltså detta förhindra att Samsung Music startar uppspelning av andra program, i detta fall SR.

    Som jag kanske nämnt så har jag tagit upp detta med Phonak, som hävdade att Phonak absolut inte var inblandad i detta problem. Trots det så har jag sett en sida från Phonak som tar upp detta problem, men jag kan tyvärr inte hitta den nu. Några inställningar i Phonak-appen som möjligen skulle kunna påverka detta hittar jag inte heller.

    Jag är mycket tacksam för all hjälp som jag får, så har Du något mer förslag som möjligen kan lösa detta så vore det mycket bra.
    Bengt Haglund
  • Slå på och av igen
    Dels är det bra att, för säkerhets skull, slå på och sedan av den där inställningen "Tillåt externa enheter starta att uppspelning" - för ibland (sällan) kan det hända att en inställning ser ut att vara inställd på ett visst sätt, men att den inte "bitit" som den ska. Att då göra om samma inställning kan rätta till det.

    Android auto
    Har du en app som heter Android auto? Den har med bilen att göra, men kan eventuellt påverka även andra enheter. I den kan du förhoppningsvis hitta en inställning som på engelska heter "Automatically resume media", som ska vara avslagen.

    Phonak
    Som jag kanske nämnt så har jag tagit upp detta med Phonak, som hävdade att Phonak absolut inte var inblandad i detta problem. Trots det så har jag sett en sida från Phonak som tar upp detta problem, men jag kan tyvärr inte hitta den nu.
    Även hit till forumet har det sipprat in en lyssnare med detta problem i just en Phonak, Göran här för två år sedan, men som jag skrev så är detta troligen INTE ett direkt Phonak-problem, utan ett mer generellt Bluetooth-problem.

    I och med att Phonak är en Bluetooth-enhet, blir det förstås indirekt ett Phonak-problem. På samma sätt är det inte ett direkt Sveriges Radio Play-problem, utan kan drabba även andra ljud-appar, men i och med att Sveriges Radio Play är en ljud-app, är det indirekt vårt problem. Det borde ligga i vårt gemensamma intresse att hjälpa dig, med andra ord!

    Lycka till
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Android auto fanns utan min vetskap i min mobil. Där har jag nu bockat av "Börja spela automatiskt". Jag har även fräschat upp inställningen i Sonos Music.

    Jag är tacksam för ditt engagemang i detta och förhoppningsvis så är problemet löst eller kommer i alla fall uppträda mindre frekvent.

    Bästa hälsningar
    Bengt Haglund
  • Jag håller tummarna för att detta hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Det här händer mej varje gång jag ominstallerar srplay för att höra på nåt. Eviga omstarter av det jag lyssnat på, så det går inte att ha appen kvar helt enkelt.
    Mvh Cecilia med Samsung S22
    Cecilia KVAM
  • Ok, hoppas verkligen att vi kan hitta ett sätt att slippa det.

    Finns det någon koppling till Bluetooth i ditt fall, eller är det en teknik du inte använder?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, sent svar från mej här: jag har faktiskt inte haft samma problem denna gång. Kanske någon uppdatering som fixade det. Hoppas det förblir - annars kan man i alla fall verkligen säga att det är ett mindre I-landsproblem.
    Mvh Cecilia
    Cecilia KVAM
  • Hej Cecilia!

    Skönt att problemet verkar ha försvunnit! Vi håller tummarna att det förblir så. Tack för att du återkom och meddela detta!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Håller också tummarna för det 😁
    🙋‍♀️ Cecilia
    Cecilia KVAM
  • Hej igen,
    Mitt problem kvarstår, kl 14:23 varje söndag startar P2. Har börjat vänja mig (och det är ju på en tid då jag ändå är vaken).

    Hälsningar Roger
    Roger Karlsson
  • Hej Roger!

    Det var som sjutton! Det finns en funktion i telefonens inställningar som heter Lägen och rutiner, jag tänker att vi ska se efter så att den inte är påslagen av misstag. Se om du kan göra såhär:

    - Gå in i telefonens inställningar
    - Klicka på Lägen och rutiner
    - Klicka på Sova

    Kan du se om denna funktion är aktiverad utan din vetskap?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej

    Sova var aktiverat, men inga åtgärder intällda. Har nu avaktiverat helt, ser fram emot söndagen med spänning..

    /Roger
    Roger Karlsson
  • Spännande! Återkom och berätta hur det gick!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted,
    Idag startade programmetr igen som vanligt 14:23. Avinstallerade och ominstallerade appen och sedan dök det upp en notis upp att "morgonmusik" var aktiv.

    Tydligen en del av lägen och rutiner som du tipsade om (denna ligger som en rutin). Nedan syns den nu inaktiverade rutinen (man gör det i menyn ovan under "mer", de tre prickarna). Räknar med att detta stoppar uppspelningarna.

    I inställningar kan man också få "Lägen och rutiner" att synas bland andra appar, jag har gjort den synlig för att komma ihåg den om/när jag får problem igen.

    Slutet gott ...

    Hälsningar Roger

    Roger Karlsson
  • Hej igen Roger!

    Morgonmusik, den funktionen kände jag inte till!

    Tack för att du återkom och berättade att du nu har hittat orsaken till problemet. Jag fick dessutom lära mig något nytt! Som sagt, skönt att du fick ordning på det till slut så att du inte längre behöver få påhälsning av P2 varje söndagseftermiddag...
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det hade blivit lite av en vana, men jag lyssnar hellre på eget initiativ...
    Roger Karlsson
  • Det förstår jag mycket väl!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Åh, nu har du äntligen löst mysteriet, Roger. Bra jobbat!

    Ted och jag kommer att snabbt tipsa om "Lägen och rutiner" ifall fler lyssnare har samma typ av "regelbundet tjuvstartande" app.

    Som vi kan se bara på den här sidan finns det även andra inställningar som kan ge liknande problem. I Bengts fall har det förhoppningsvis löst sig genom att han ändrade en inställning i Android Auto, medan vi inte vet vad det varit som gav Cecilia problem, eller varför hon (åtminstone senast hon skrev hit) nu verkar ha sluppit problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag kikar på liknande problem hos andra lyssnare och vill bara försäkra mig om att alla ni som har haft olika typer at besvärliga auto-starter av appen har blivit av med problemen.

    Roger:
    Hos dig var det en "dold rutin" som spökade. När du väl fann den och inaktiverade den, borde problemet helt ha upphört.

    Bengt:
    Efter många försök med olika inställningar, fann vi en inställning "Börja spela automatiskt" i appen Android Auto som tycks ha påverkat även andra BT-enheter. När den inställningen inaktiverades, hoppas jag att vår app inte längre startar oönskat!

    Cecilia:
    Felet kom och gick. Eftersom vi inte gjorde något direkt för att lösa problemet, är jag osäker på vad som orsakade det. Om det skulle återkomma behöver vi förstås kartlägga det närmre och ringa in vad som behöver ändras för att lösa det.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Hej Annika (och Ted),
    Jag har inte hört ett ljud sedan i September, utom när jag själv satt igång appen. 😀

    Hälsningar Roger
    Roger Karlsson
  • Hej!
    Jag tänkte faktiskt tacka för hjälpen för efter det senaste tipset så hände det aldrig igen, men just då startade SR-appen spontant. Efter det så har det inte hänt igen så vi kan avskriva ärendet.

    Tack för hjälpen.
    Bengt Haglund
  • Skönt att felet verkligen tycks vara historia hos er båda. Så bra att vi inte gav upp, trots att det dröjde innan vi lokaliserade orsakerna.
    Annika Webbmaster