LÖST: SR i Sonos app: "kan inte bläddra musik"

Hej,
För någon månad sedan slutade plötsligt SR-tjänsten till Sonos att fungera. Det gick inte att komma åt något SR-innehåll alls. Jag har provat att ta bort och lägga till SR-tjänsten i Sonos flera gånger men det har inte hjälp. Det står bara ”kan inte bläddra musik - kunde inte ansluta till Sveriges Radio.”

Jag gissar att jag inte är ensam om problemet, och undrar om det finns någon lösning

​Kan tillägga att det inte är något problem med andra tjänster i Sonos.

mvh,
Andreas
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Oj, det problemet har jag inte sett tidigare.

    Vad är det för Sonos-enhet? Uppstår felet när du försöker öppna tjänsten, eller kommer du så långt, men kan inte spela något innehåll alls?
    Annika Webbmaster
  • Felet uppstår när jag försöker öppna tjänsten. Jag kan alltså klicka på Sveriges Radio-tjänsten och det byter vy och börjar (försöka) ladda innehållet. Efter ca 5 sek så kommer felmeddelandet men i övrigt är det tomt, dvs. jag ser inte menyn för tjänsten. Det är alltså precis som att det inte går att få kontakt med SR av något skäl. Alla andra tjänster fungerar felfritt, t.ex. kan jag lyssna på P1 via TuneIn.

    Jag har tre Sonos One gen 2, en Beam, en Roam och en Syfonisk. Det har varit samma system rätt länge så inget har ändrats. Jag har därför lite svårt att förstå vad det kan bero på.

    Mvh,
    Andreas
  • Jag vet inte heller vad det kan bero på - men jag har det team som utvecklat tjänsten i min närhet och ser om de har någon idé om hur du kan komma runt det.
    Annika Webbmaster
  • Utvecklarna känner inte igen felet och ser heller inget tapp i lyssningsstatistiken som kan tyda på att problemet är utbrett.

    De undrar dels vilken version av appen du har och dels om dina enheter är uppgraderade till S2.

    Själv undrar jag om du har testat att starta om routern och se om det kan påverka felet. Vi supportmänniskor tipsar rätt ofta om att starta om ditt eller datt. Skälet är inte (bara ...) att vi saknar fantasi, utan att det löser så många udda problem!
    Annika Webbmaster
  • Precis när jag postade ovanstående kom jag på att vi har haft ett liknande fel i januari. Thomas beskriver det så här:
    Jag kan lägga till SR-tjänsten från listan, men när jag klickar på den bland "Mina tjänster" kommer det en laddningssnurra som tar ett bra tag, sen när den har fått timeout (antar jag) står det "Kan inte bläddra musik - kunde inte ansluta till Sveriges Radio."
    LÖST: Sonos lampa: kan ej ansluta till Sveriges Radio

    För honom gjorde en omstart av routern susen, så jag hoppas att detta hjälper även dig!
    Annika Webbmaster
  • En omstart av routern löste mitt problem. Det borde jag så klart kunna ha tänkt på, men jag var he inställd på att det måste vara ett mer specifikt Sonos- och/eller SR-relaterat problem eftersom alla andra tjänster fungerade. Men teknikens vägar är outgrundliga…
    /Andreas
    Bästa svaret
  • Bra att det hjälpte! Jag markerar det som "bästa svar", så att eventuella andra med samma fel snabbt ser att en omstart av routern kan lösa problemet.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Kolla gärna in (och lyssna på) den allra senaste tekniken! Vår Sonos-tjänst är den första publika plattformen där vi börjat smyga ut ljudströmmar från vår nya streaming-plattform. Det finns stora fördelar med denna nya plattform, men det som jag tror att lyssnarna främst kommer att uppskatta är "metadata i ljudströmmen", som gör att du numera får information om vad det är för program och (i de kanaler det är relevant) vilken musik som spelas!

    Än så länge är det bara tre kanaler som använder denna nya teknik i Beta-delen av tjänsten:

    • P3
    • P4 Plus
    • Knattekanalen
    Testa gärna hur du tycker att det fungerar!

    Annika Webbmaster