Till senaste kommentaren

Poddar på Spotify & Apple inte tillgängliga utanför EES

Hjälp! Jag lyssnar varje dag på Ekot och många andra program via Spotify. I bilen, när jag är ute och går, på min Echo i köket (köksradion), i sovrummet på kvällen. Jag bor i USA och SR är den viktigaste informationkanalen om Sverige Europa som jag har. Vad har hänt?
Emma Zee

Kommentarer

  • Hej Emma!

    Det gläder oss att du dagligen tar del av vårt innehåll och ser oss som en viktig informationskanal för att kunna hålla dig uppdaterad om vad som sker i Sverige och Europa. På grund av rättighetsskäl har det införts vissa begränsningar kring vårt innehåll på tredjepartsplattformar så som Spotify och flertalet andra aktörer. Det innebär att man utanför EES (EU + ett fåtal andra länder) inte längre kan lyssna på våra poddar på externa plattformar. Men, det går fortfarande att ta del av hela vårt utbud i appen SR Play.

    Du är självklart välkommen att återkomma om du har ytterligare frågor eller funderingar kring detta!
    Ted Supportansvarig
  • Att det glädjer er är väl fint men jag anser att SRs uppdrag som kunskaps och informationsmedium är inte uppfyllt då jag som utlandssvensk inte kan ta till mig av ert innehåll. Spotify har styrkan i att de samarbetar med många olika plattformar så att jag som privatperson kan hitta och fortsätta lyssna utan att byta interface. Om ni på samma sätt hade amazon echo, Sonos, Volvo, etc. integrerad med er app hade detta inte varit ett problem. Men eftersom Spotify gör detta redan försvårar ert begränsade innehåll där min och andra utlandssvenskars tillgång till SRs utbud och försvårar vårt upprätthållade av våra kontakter med med Sverige, vilket jag vet inte är förenligt med den allmänna inställningen svenska staten har gentemot oss som bor i utlandet.

    Till exempel ger mitt lyssnande samtal med människor i min vardag som sprider den inställning och information Sverige har till omvärlde. Som utlandssvensk är vi många "diplomater" för Sverige och det är ett uppdrag vi inte kan göra fullt ut utan svensk radio.
    Emma Zee
  • Hej igen Emma!

    Tack för din återkoppling. Jag har full förståelse för att man som lyssnare gärna vill ta del av poddar och annat ljudinnehåll på den plattform som man själv föredrar. Anledningen till att dessa begränsningar har införts, är att delar av Sveriges Radios innehåll skapas av externa individer och företag som inte är en del av SR-organisationen. Exempelvis medverkar skådespelare och musiker ibland i våra produktioner, och vi använder även ljudmaterial som har producerats av externa parter som en integrerad del av våra projekt. Ett typiskt exempel här är musik. Detta innebär att det ofta finns många olika rättighetshavare involverade i en och samma produktion. Det är just på grund av dessa rättigheter som inte ägs av SR, som vi nu arbetar aktivt för att säkerställa att våra poddar inte finns tillgängliga på tredjepartsplattformar utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES-området). Som jag nämnde i mitt tidigare svar så kan du fortfarande lyssna på samtliga poddar och övriga produktioner i SR Play-appen.

    Jag kommer självklart se till att framföra dina åsikter internt.
    Ted Supportansvarig
  • Hej Emma!

    Vi förstår att det absolut hade varit enklare för dig att använda Spotify, men jag vill passa på att tipsa om att du kan ta del av våra poddar via våra egna appar (skills och så vidare) på väldigt många plattformar.

    Du gav som exempel Amazon Echo, Sonos och Volvo, så jag berättar hur du kan lyssna i dessa:

    Amazon Echo
    Vi har ett skill för Alexa. Läs mer om det här:
    Amazon Alexa: Uppdaterad tjänst med nyheter i fokus

    Sonos
    Alla poddar och övriga program finns i vår egen tjänst i Sonos-appen:
    Lyssna på Sveriges Radio på din Sonos-högtalare

    Volvo
    Här varierar sättet du kan lyssna med vilken teknik som finns i din bil. I nyare Volvo-bilar finns Android Automotive, där vi har en app. Har du en något äldre Volvo med annan anläggning, så berätta mer, så hoppas jag att vi kan hjälpa dig att lyssna på våra poddar!

    Var saknar du oss?
    Vi har inte den här typen av egna tjänster (där du alltså kan lyssna på våra poddar i USA) för alla plattformar, men för många. Om du inte hittar oss på en viss plattform, så låt oss få veta det, för vi kanske finns där men är svåra att hitta - eller saknas och bör ändra på den saken! Vi vill förstås att du ska kunna ta del av vårt utbud där du är van att lyssna, även om det inte går att lyssna via Spotify utan du behöver använda våra egna tjänster istället.
    Annika Webbmaster
  • Jag kommer från Schweiz och lyssnade hittils dagligen på Ekot via Spotify. Det är två punkter jag förstår inte i er förklarning för steget att ta bort SR-poddar från tredjepartsplattformar.
    - Vilka delar som rättighetarna inte ägs av SR finns i en ordsändning som Ekot?
    - Varför kommer beslutet att dra bort poddar från Spotify & Co. just nu och inte tidigare?

    Tack!
    Nick
  • Hej Nick!

    Tack för två i sammanhanget väldigt relevanta frågor! Som du säkert vet så har vi en mängd olika poddar med en stor mängd olika innehåll. Innehållet varierar ju från podd till podd men även från avsnitt till avsnitt. Av den anledningen har vi därför genomfört en generell teknisk begräsning på alla våra poddar utanför EES. Att de tekniska begränsningsåtgärderna införts nu och inte tidigare är till följd av krav från rättighetshavare. Vi är självklart glada att du dagligen tar del av våra nyheter och poddar, som du säkert läst i tidigare inlägg så går det fortfarande att lyssna på hela vårt utbud i SR Play appen.
    Ted Supportansvarig
  • Hej Annika!

    Jag har nu provat SR apparna och har följande kommentarer.

    Volvoappen kände jag inte till och den verkar ha svårt att förstå att jag letar efter tjugominuters-1 timmas program. Man kan inte hålla på att klicka runt tvåminutersavsnitt när man kör. Det saknades också en favoritfunktion så det som erbjuds är det ni anser vara av intresse. Jättebra att den finns men den är inte helt användbar.

    Alexaappen letade jag lite snabbt efter och den fick mig att förstå varför apputveckling på Amazon Echo inte kommer igång, Amazon ger inte nog med frihet och den går inte att använda (Alexa mobilappen från Amazon är helt hopplös och de har knappt gjort något med den). Jag får ta tag i det igen men har låga förhoppningar.

    Vi har Sonos bara i sovrummet så det funkar inte för oss för att familjen ska lyssna tillsammans. Känns lite för dyrt system att ställa i alla familjerum dock.

    Förutsättningen för att jag och familjen som utlandssvenskar ska kunna ta del av SRs innehåll är att vi kan använda den i vardagen. Just vår familj har alexor överallt men det gäller inte alla. När jag kunde spela SR på alexan via Spotify så funkade det bra för mig. När jag kör bil behöver jag ordentliga avsnitt för det går inte att stanna och byta.
    Emma Zee
  • Hej igen och tack för återkoppling!

    Volvo

    Med Volvo behöver vi förstå vilken app det är. I den röststyrda Automotive-appen som finns i nya Volvo-bilar är det enkelt att leta upp poddar, så det är troligen inte den appen du har, utan en äldre app.

    Det finns en app som Volvo själva tog fram runt 2016 som heter Sveriges Radio Nyheter (se bild), där du kunde lyssna på Ekot (vilket dock en lyssnare har rapporterat in problem med), Radiosporten, Ekonomiekot, Vetenskapsradion och Kulturnytt. Kan det vara den appen du har?



    Den kan du tyvärr inte använda för att lyssna på poddar. Ett alternativ i bilen kanske kan vara att lyssna genom att spegla vår mobil-app SR Play med sladd eller Bluetooth, om detta går?

    Sonos
    Naturligtvis ska du inte behöva investera i ett dyrt system för att kunna ta del av vårt innehåll. Om ni har Alexor "överallt", är det ju i den änden vi får börja!

    Alexa (Amazon Echo)
    Jag förstod inte riktigt vari problemet låg. Beskriv gärna vad det är som händer - eller inte händer - så hjälper vi till så gott vi kan!

    Kan du inte hitta vår skill, eller hittar du den, men lyckas inte få den att fungera? Får du i så fall något felmeddelande, exempelvis "Swedish Radio is no longer available"?

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,  jag ramlade in på den här sidan av en slump då jag försöka felsöka varför USApodden inte uppdaterade med avsnitt som den brukar och insåg idag att flera andra SR program inte heller hade laddat upp några nya avsnitt. Jag använder apples egna podcast program och bor i Storbritannien. Väldigt trist med de här restriktionerna som gör det svårare att ta del av SR’s fantastiska utbud och förhoppningsvis kan de som beslutar om detta ångra sig igen. Vad jag undrar dock är varför det här inte klart och tydligt har meddelats någonstans? Jag kontaktade t.om. producenten på usapodden då jag trodde att det var ett tekniskt fel från deras sida att ingenting laddades upp. Med tanke på att det uppenbarligen finns landsrestriktioner så borde det väl inte vara omöjligt att lägga in ett meddelande för dessa när de söker efter dessa program som meddelar att de inte kan lyssna på dem. SVT play har det på din streamingssajt på de program som inte går att se utanför Sverige.
    Om det inte är möjligt, lägg upp en text iaf på SR hemsida klart och tydligt. Kommunicera helt enkelt! 

    Elin Eklöf
  • Hej Elin!

    Först och främst, tack för dina fina ord gällande vårt utbud! Du kan fortfarande ta del av Sveriges Radios fullständiga innehåll i både appen SR Play och på sverigesradio.se. Tyvärr har vi begränsad kontroll över hur tredjepartsplattformar som Podcaster hanterar vårt innehåll, och vi kan därför inte visa meddelanden direkt på dessa plattformar. SVT Play har förmågan att kommunicera på sina egna plattformar, vilket gör det möjligt att informera användare om geografiska restriktioner där.

    Vad jag undrar dock är varför det här inte klart och tydligt har meddelats någonstans?

    Jag håller med om att kommunikationen är och har varit bristfällig, både när det kommer till kommunikationen med lyssnare men uppenbarligen också den med våra redaktioner internt här på Sveriges Radio. Där behöver vi se över hur vi bättre kan förmedla förändringar som denna. Jag framförde nyss detta till en av de kollegor som varit mest insatt i denna process, i syfte att se vad som går att göra för att kommunicera ut informationen på ett tydligare sätt än enbart via våra supportplattformar. Så, din kritik gällande vår kommunikation är fullständigt berättigad! Stort tack för din feedback och återkom gärna om du har ytterligare funderingar.

    Trevlig helg!


    Ted Supportansvarig
  • Jag vill bara instämma ovanstående. Jag bor i USA och tar del av poddar främst Apple podcast podcast. Jag förstår att rättigheterna är en komplicerade faktor, men väl ändå uttrycka att detta beslut har minskat min konsumtion av Sveriges Radios program dramatiskt. (Det har dessutom varit svårt att hitta information om vad som hänt, men det är ett separat problem).
    Björn
  • Tack.

    Som sagt går det att lyssna utanför ESS, men endast från våra egna plattformar, vilket för Iphone är antingen appen Sveriges Radio Play (laddas hem gratis här) eller vår hemsida sverigesradio.se.

    Vi förstår att det inte är ett önskvärt alternativ. I synnerhet ni som bor utomlands följer ju ofta medieutbudet från många fler källor än just Sveriges Radio, och då är det ju extra praktiskt om allt innehåll finns på samma ställe, och att inte varje medieproducent hänvisar till sina egna plattformar.

    Det bästa vi kan göra i detta läge, är att göra våra egna plattformar så enkla att använda som möjligt för er "sporadiska användare". Om du ger exempel på vilka Sveriges Radio-poddar du brukat ta del av i Podcaster-appen, så berättar vi hur du enklast tar del av dessa i Play, utan att distraheras av allehanda nyheter etc som också finns i vår app!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.