Sonos: spelaren hoppar fram en podd
När jag lyssnar på poddar från Sveriges Radio i Sonos händer det alltid någon gång i podden att den plötsligt avbryts och hoppar fram till nästa i kön. Det är rätt irriterande för jag måste gå tillbaka till den första podden och leta upp var jag var någonstans. Eftersom de ofta är över en timme långa är det omständligt att hitta rätt ställe i podden. Det här har aldrig hänt när jag spelat poddar från andra ställen. Det händer på olika ställen olika gången, men nästan alltid när jag spelar en podd. Det här kom för några veckor sedan och jag har aldrig haft problemet tidigare fast jag lyssnat på era poddar mycker under flera år. Vet ni vad det kan bero på?
Följ inlägget
0
följare
Om det hade dykt upp under förra veckan, så skulle jag förknippa felet med en teknisk förändring som vi genomförde i torsdags - men eftersom det verkar ha pågått längre än så, är det troligen något annat.
Oavsett vilket, så behöver vi felsöka, för vi känner inte igen detta.
Använder du vår egen app när du lyssnar?
Sveriges Radio i Sonos
Jag kommer att återkomma till er med lite frågor, för detta fel kan vara ett symptom på ett större problem som rör hur Sonos-enheter beter sig, ett problem som vi verkligen vill förstå (och rätta där vi kan påverka hur vårt innehåll levereras, samt hjälpa Sonos att lösa de problem som ligger "på mottagar-sidan").
Trevlig helg!
Håller med vansinnigt störigt när det hoppar fram till nästa podd/program.
//Andreas Hedin
Startar det oönskade avsnittet från noll? Och vad är det för "nästa avsnitt"? Är det program ni följer, eller en spellista ni själva skapat i vår Sonos-tjänst?
När jag går in i Sonos appen och lyssnar på ett avsnitt från SR, t ex söndagsintervjun eller vilket annat program som helst, hoppar den tillbaka till föregående program i samma serie, efter som vi upplever, ca 20-30 min. När det gått 20-30 min av det avsnittet hopar den bakåt till nästa program i serien osv. Detta har vi tyvärr upplevt nu på den senaste tiden då vi renoverar och lyssnat längre sessioner på program från SR.
Vi har Sonos appen S1, det finns en nyare version med men då vi har äldre sonos enheter i vårt system är det den appen som gäller för att vara kompatibla med samtliga enheter. Vet inte om det har betydelse om det skulle vara annorlunda för Sonos S2?
Tar med mig problemet till teamet.
Skulle ni kunna bifoga screenshots av vyn där ni börjar spela upp avsnitt?
Och gäller problemet även nyheter från nyhetslistorna?
Vänligen
Maksim
Hej, så här ser den ut. Jag lyssnar inte så ofta på nyheterna i Sonos, men ibland på Ekot. Jag minns inte om det hänt där, men de är så korta så det kan vara att det inte kommer dit.
Spelar den vanligtvis nästa avsnitt både om uppspelning startas med den stora svarta ”Spela”-knappen såväl som om ett specifikt avsnitt ur listan startas?
(Jag har tyvärr inte tillgång till en Sonos under "rådande omständigheter", dvs. arbete hemifrån).
/Maksim
Testa gärna och återkoppla om det blivit någon skillnad (eller ej) för er!
/Maksim
Malte
Rapporterar in det och ser om det finns flera åtgärder vi kan ta.
/Maksim
Jag vill också rapportera in samma problem för min IKEA/SONOS Symfonisk med S2 appen. Försöker beskriva min situation så utförligt jag kan, ska försöka bevaka denna tråden.
Problemet uppstår när jag lyssnar på poddar (startar dem från SR appen och vanligtvis just USA-podden).Efter ca 20-30 minuters lyssnande så stoppas podden abrupt och nästa avsnitt i "automatiska kön" startas från början. Efter ca 20-30 min även på det nystartade poddavsnittet så avbryts den och nästa avsnitt i kön startas.
Jag vill minnas att problemet startade någonstans runt September/början på Oktober och upplevde problemet senast idag. Då hade jag startat senaste avsnittet av USA podden, efter 24 min lyssnande så avbröts avsnittet och nästa avsnitt i kön startades. Startade om det ursprungliga avsnittet igen, "spolade fram" till 24 min. Efter ytterliggare ca 20 min lyssnande, dvs 44 min in i podden avbröts det igen och nästa avsnitt påbörjades. Alltsåtvå avbrott på ett poddavsnitt, otroligt irriterande och detta sker varje gång jag lyssnar på en podd på S2 appen i SRs inbyggda app.
Återkommer gärna med mer info, bara att specificera vad ni letar efter.
Stort tack!
Mvh, David
Bilden är där jag spelar upp avsnitt ifrån. Dvs, favoritpoddar och sen avsnittsväljare.
Vi bytte CDN-leverantör för en tid sedan vilket verkar ha ett finger med i spelet. Vi har tagit några åtgärder men vad det verkar så fortsätter problemen. Diskuterar med teamet om hur vi kan angripa det på bästa sätt.
Vänligen
Maksim
Mvh, David
Malte
Vi vill väldigt gärna få en tydlig bild av dessa fel. Det team som utvecklat Sonos-tjänsten har därför skapat ett formulär, som vi är väldigt tacksamma om ni tar er tid att fylla i:
Enkät för att kartlägga problem med Sveriges Radios tjänst på Sonos
Tack på förhand för hjälpen och trevlig helg!
Det hade jag nog också trott, om jag inte fått felet beskrivet så många gånger att jag vet hur det yttrar sig.
Du ligger rätt i sändning först. Av okänt skäl får du ett avbrott. När Sonos sedan återansluter, blir det på fel ställe, nämligen (exakt) tre timmar innan direktsändning.
För att återgå till direkt-läget när detta sker, får du starta om P1.
Här är en tråd om detta fel (där de flesta lyssnare inte längre har kvar felet, eftersom vi gjort flera saker för att minska risken att det inträffar):
p1-stream i sonos hoppar tillbaka 3 timmar efter en stund
Vi har tyvärr inte hittat felkällan ännu men har en idé om hur vi ska fortsätta felsökningen. Ber att få återkomma!
Vänligen
Maksim
Om man kunde casta till Sonos från er egen app, så som man kan göra från Spotify, så vore väl detta inget jätteproblem. Men i nuläget kan jag alltså inte lyssna på ett helt SR-program i min Sonos-högtalare om jag inte spelar upp den via Spotify - verkar det rimligt, tycker ni?
Ni måste verkligen lösa detta.
Hade samma fel i morse (P4) strax före kl. 06.00 då det hoppade bakåt i tiden till tidigare nattsändningar. Det är tråkigt att det inte kan vara stabilt. Tycker konceptet är toppen och väldigt synd att det inte funkar som det är tänkt.
Pågår felsökning fortfarande??
Sonos S2 Ikea symfonisk 2x
Hej Andreas,
Prova gärna att gå in på den nya betafliken i vår Sonos-tjänst och starta en kanal (om du inte redan gjort det). Vi testar med ett annat format på strömmen där för att se om det löser uppspelningsproblemet med kanaler.
Återkom gärna med om det blir någon skillnad!
(Som Annika förtydligat ovan gäller detta alltså inte podd-problemet utan kanaler, ber om ursäkt för ev. förvirring).
Vänligen
Maksim
nu tror jag du svarat i fel tråd - denna tråd gäller att spela upp poddar/avsnitt, som alltid avbryts efter c:a 20 min och hoppar till nästa. Under betafliken finns bara direktsända kanaler.
mvh
SR i Sonos hoppar 3 timmar bakåt i direktsändning
Tack Gunilla! Jag låter tills vidare frågan och Maksims svar kvarstå, men redigerar inläggen så att det tydligare syns att betan inte löser podd-problemet.
Katarina:
Om du ändå vill testa betan, så finns det som ett val i den vanliga Sonos-tjänsten:
Det är alltså bara för problem med direktströmmarna som betan gör någon skillnad. Vi ger dessa i ett äldre format som just nu fungerar bättre för de lyssnare som får avbrott (med eller utan att kastas tre timmar bakåt i sändning).
Andreas:
Hoppas att du har möjlighet att läsa och skriva i den tråden istället, där jag kopierar in din felrapport så att den bidrar till vår samlade bild av problemet. (Tyvärr kan jag inte flytta din fråga dit "på riktigt", så att du står "som avsändare" och får aviseringar när någon skriver där. Skriv en rad i den tråden, om du vill få aviseringar!) Eller jag som inte modererat väl. Jag borde ha varit snabbare med att se att Andreas fråga hör hemma i denna tråd:
Tacksam för att era svar har kommit igång här igen, kul att se. Gott nytt 2021 på er i SR teamet!
Vill bara framföra att jag som tidigare rapporterat, fortfarande har problemet med att poddar i SONOS S2 - SR app, efter ca 20 min hoppar till nästa avsnitt. Väldigt tråkigt att inte kunna lyssna på ett helt avsnitt på mina Sonos/Ikea Symfonisk utan att detta stör,ganska irriterande som ni säkert förstår. Problemet är exakt lika dant som i Oktober från mitt användarperspektiv.
Hoppas ni hittar en lösning snart, hör gärna av er här om ni vill ha mer information/användardata! Hjälper gärna till.
/David
Jag vill göra en sammanställning över hur era fel yttrar sig och vilka enheter som används, för att se om det finns några mönster.
Till några av er ställer jag frågor och för er alla gäller att ni förstås får rätta mig om jag missförstått något! Jag tror inte att S1/S2 påverkar felet, däremot kan det spela in vilken fysisk Sonos-enhet ni har.
Här finns bilder på Sonos egna produkter:
Supportinformation efter produkt | Sonos
Tills vidare utgår jag från att det är samma Sonos-komponenter i alla modeller av Ikeas Symfonisk, så ni som har den behöver inte definiera om det är en grå bordslampa eller en vit vägghögtalare.
Har ni däremot en modell som inte finns med på Sonos- eller Ikeas hemsida, så berätta vilken!
Trådstartaren Johan hade felet på S1 och det kvarstår efter uppdatering till S2.
Vilken Sonos-enhet har du?
Malte har S1.
Vilken Sonos-enhet har du?
Pernilla
Vilken Sonos-enhet har du?
Andreas 1 har ett system där det ingår äldre Sonos enheter. Använder S1.
Vilka Sonos-modeller ingår i systemet?
Viktor (har även problem med kanaler, vilket vi felsöker i en annan tråd)
Vilken Sonos-enhet har du?
David har S2 och Ikea Symfonisk
Patrik (har även problem med kanaler, vilket vi felsöker i en annan tråd)
Vilken Sonos-enhet har du?
Greger
Vilken Sonos-enhet har du?
Henrik använder S1 på Ikea Symfonisk
Du skrev "Både Sonos s1 och Symfonisk." Menar du att du använder S1 ihop med Symfonisk, eller finns det en äldre enhet som du styr med S1 och denna får samma fel som Symfonisk? Vilken enhet i så fall?
Gunilla
Vilken Sonos-enhet har du?
Andreas 2: om du även har problem med poddar, så återkom
Katarina:
Vilken Sonos-enhet har du?
Jag kör s2 med play:1 och One SL. Länge sedan live-strömmarna strulade men poddar hoppar fortfarande.
/Viktor
4 st Play3, gen1
1st, Play1, gen1
1st, ConnectAmp, gen1
har en tidig Bridge inkopplad men har inte kollat vad den gör på länge.
Kör S1 efter att kollat S2 kompabilitet men som föll på min Connect (och Bridge).
Har tyvärr nästan slutat lyssna på gamla avsnitt av program på SR då det händer hela tiden. Hyfsat störigt när man är inne i ett reportage, dokumentär eller God Morgon Världen och man tappar bort sig var tjugonde minut...
Väldigt tråkigt att höra att ni dras med detta problem! Jag hoppas ni hittar sätt att lyssna på våra poddar ändå, i väntan på att det löser sig.
Vår målsättning är att ta fram alternativa lösningar även för podd-uppspelning och testa dem via den nya Beta-fliken. Problemet är att vi i dagsläget saknar tydliga ledtrådar till vad som orsakar avbrotten och därför har svårt att ta fram alternativa lösningar.
Om ni orkar får ni gärna testa att spela en podd via NRKs tjänst och se om problemet även uppstår där. Annars kan vi ev. kontakta dem för att se om deras format skiljer sig från vårt.
Vänligen
Maksim
1 Connect:Amp
1 Bridge
Två Play:3
Två Play:1
Har även en One samt en Beammen som är införskaffade efter att felet uppmärksammat.
Använder S1 appen.
Jag lade till tjänsten NRK radio och lyssnade på en 1h 46m lång Pod, inte ett enda hopp !
Lyckades nu lyssna på 1h P1 Konflikt via TuneIn utan avbrott (!) - skiljer det sig åt hur Stitcher och TuneIn får dem från er?
Men som sagt kan det kanske ge ledtrådar till vad som orsakar problemen i vår tjänst. Jag tar med mig det och infon om uppspelning via TuneIn till teamet!
Till er med fortsatta poddproblem:
Testa gärna att lyssna på våra poddar via TuneIn (som Gunilla nämner här ovan). De hittas via Sonos-appens sök. Återkoppla gärna om de spelar utan problem eller avbryts!
Skulle dock föredra att man kan köra avbrottsfritt direkt från SR såklart :-)
Har problemet på en Sonos Play:5 S1 samt på en Play:1.
Olyssningsbart som det är nu.
/Björn
/Fredrik
Lyssnade på godmorgon världens senaste podd i 15 minuter och sedan pausade jag och lyssnade ej i ca 2h.
När jag fortsatte podden (klickade play från där jag sist var, stängde ej av appen i telefon och lyssnade på inget annat under pausen) startade podden normalt men efter 5 minuter avbröts avsnittet och hoppade automatiskt till nästa avsnitt.
Verkar alltså som att jag inte behöver lyssna 20 minuter i sträck på en podd utan att felet ligger kvar "över" en pausning.
Hoppas det ger lite mer insyn.
Ha en fin dag ni på SR Supporten :-)
/David
Jag påminner "nypåstigna" om att felet gäller vår egen tjänst, så testa gärna en annan ljudtjänst (fungerar för poddar, men inte för musikprogram, tyvärr), till exempel Tunein, Spotify eller en app som heter Sticher som det tidigare har skrivits om.
(Självfallet försöker vi se till så att vår egen tjänst fungerar, men tills vi löst det, så är det bra att känna till att det finns andra sätt att lyssna i Sonos)
De uppdaterar ju inte längre generation 1 sonos
Har ni hittat problemet/orsaken till fenomenet och åtgärdat deteller det var bara flax för mig en gång...)?
/// Greger