Spela avsnitt i rätt ordning

De olika programmen (t ex Kropp och själ, Naturmorgon, Gräns osv) har var sina sidor i appen där man ser tidigare avsnitt. Avsnitten listas i omvänd kronologisk ordning, vilket är bra om man vill ha senaste avsnittet. Men om man vill spela upp dem i "rätt" ordning, kronologisk, så går det inte att sortera om programmen i "ascending order", så det nyaste programmet spelas sist. Att höra Avsnitten i omvänd ordning funkar inte alltid, om avsnitten bygger på varandra i flera delar, eller som t ex radioföljetongen. Funktionen fattas.

Man kan förstås lägga upp dem på "min lista" och sortera där, men det är bökigt att inte kunna välja ordning direkt med en knapp på programmets egen sida.

Har ni någon bra lösning? Har jag missat något?

Kommentarer

  • Har ni någon bra lösning?
    Ja!
    Har jag missat något?
    Ja, men det beror inte på att du har letat slarvigt, utan på att funktionen än så länge är väldigt svår att upptäcka!

    Strax innan jul kom nämligen app-teamet med en julklapp:
    När du startar uppspelning från programsidan spelas nu också nästa nyare avsnitt upp automatiskt med autoplay. Det gör det lättare att lyssna på en serie eller på flera avsnitt av en podd.
    Du kan alltså spela upp avsnitt i rätt ordning utan att tynga ned Min lista med dem. För en tydligare beskrivning av den nya funktionen, se mitt svar från den 21 december här:
    Serier i appen: rätt ordning på avsnitten (där det även finns en del andra tips på hur man kan lyssna på serier i appen).

    Ett tydligare gränssnitt behövs, men möjligheten att spela avsnitt från äldst till nyast finns alltså i programmens arkiv. Det fungerar bra - för oss som vet om det. Jag hoppas och tror att det snart blir tydligare för alla lyssnare, för en funktion som du upptäcker först när du kontaktar oss i supportforumet är inte så lyckad...
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Det vore gott och väl om det var så enkelt, men i flera fall stämmer avsnittens datum inte överens med avsnittsordningen. T.ex. min dotter gillar Det blå hotellet. Där har avsnitten med lägst nummer nyast datum så de kommer ändå i omvänd ordning när man ska lyssna på dem.

    Det som behövs är en riktig sorteringsfunktion så att man kan sortera själv på datum, a-ö, stigande, fallande o.s.v.

  • Håller med Mattias. Två knappar: ascending, descending. Vet inte hur man säger detta på svenska entydigt, därav engelskan. Alfabetisk och/eller kronologisk ordning, omvänd alfabetisk och/eller kronologisk ordning. Så heter det. Kom på det nu.
  • Tack. Här har redaktionen lagt ut avsnitten i omvänd kronologisk ordning för att denna ordning har varit mer logisk innan app-teamet genomförde den förändring som kom i julas.

    Jag tar upp detta med app-teamet, för det är ganska många redaktioner som har gjort på samma sätt!
    Annika Webbmaster