Spela nedladdade avsnitt: ett avsnitt har fastnat

Det går inte att spela nästa avsnitt i spellistan, eller välja vilket avsnitt som ska spelas upp. Appen fortsätter att spela upp det tidigare avsnittet vad jag än gör.

I den bifogade videon:
- Klickar jag på nästa knappen, inget händer.
- Sveper över till nästa i kön, inget händer.
- Går till nedladdade-spellistan och klickar på nästa avsnitt, inget händer.

Det enda sättet jag hittat för att spela upp något annat avsnitt är att spela upp det utanför spellistan.

Har testat att startat om appen utan förändrat resultat.

Kommentarer

  • Tack, Cecilia!

    Bra med video. Har du stött på liknande problem med appen tidigare?

    Hur går det om du raderar det där envisa avsnittet av Språket från listan över nedladdade avsnitt?
    Annika Webbmaster
  • Har haft detta problem i några dagar nu. Första gången var det en envis nyhetssändning som fastnat, alltså inte ett nedladdat program.

    Jag har tagit bort Språket avsnittet, men nu är den fast på ett annat avsnitt istället.
  • Oj!

    Vad har du för mobil-modell?
    Annika Webbmaster
  • Samsung galaxy S10+ med android 11.
  • Tack!

    Vad har du för version av appen?
    Annika Webbmaster
  • (Vi försöker återskapa felet, men har inte lyckats än.)
    Annika Webbmaster
  • 21.6.7
  • Tack!

    Testa om detta kan påverka problemet:
    1. radera det avsnitt som "sitter fast" och spela sedan något som inte ligger i en lista (exempelvis några sekunder av P1)
    2. stäng ned appen helt genom att svepa bort den
    3. starta om telefonen
    4. (om du är vidskeplig, ta i trä eller håll en tumme)
    5. starta appen
    6. spela en lista av något slag (nedladdat, Toppnyheter ...)
    7. återkom och berätta om felet kvarstår efter denna manöver
    Sista frågan innan jag tar helg:
    Det avsnitt som fastnade nu, sedan Språket-avsnittet raderades ... Var det det första avsnitt som du spelade upp efter att ha raderat Språket Om SAOL ..., eller har listan fungerat okej ett tag innan ett nytt avsnitt biter sig kvar?
    Annika Webbmaster
  • Listan har inte fungerat efter att Språket-avsnittet togs bort.

    I toppnyheter spellistan kan jag spela nästa reportage utan problem, men sen fastnar det senaste reportaget i nedladdat.

    Har gått igenom stegen i din lista och nu är den fast på P1 direkt istället, men den har återupptagit direktsändningen där den var när jag startade om telefonen och spelas i dubbel hastighet (jag har nedladdat-spellistan inställd på ×2).

    Jag kan spela direktsändningarna utan problem, men så fort jag spelar nedladdat spellistan så spelas den senaste kanalen jag lyssnade på i dubbel hastighet istället. Bifogat skärminspelning på detta.
  • Hur går det om du tillfälligt ställer om nedladdat-listan till normal hastighet?

    Det ska förstås gå att spela även listor i valfri hastighet, men det vore intressant att ringa in om felet har någon koppling till denna inställning.

    Att en backad eller pauserad kanal spelas upp i högre hastighet är i sig ingen bugg, för den följer din inställning (tills du kommer ikapp - en direktsänd ljudström kan vi inte sända ut snabbare än vad vi sänder ut den i FM - förstås), men att kanalen biter sig fast när du försöker starta ett nedladdat avsnitt, är en bugg.

    Fast dessa är ju mystiskt. Du var i direktläget för P3! Hur kan det ens bli snabbare än normal hastighet? Backade P3-strömmen en kort snutt vid övergången till "nedladdat" eller är det en "sömlös" övergång till snabbare ljud? Oavsett vilket så måste en live-ström återgå till normal hastighet så snart det inte finns någon som helst buffert som kan spelas upp snabbare än live (eller också håller vi på att bryta mot fysikens lagar, och det brukar inte vara speciellt bra, har jag sett på film!)

    Som sagt, ställ om till normal hastighet och se om det finns något samband mellan felet och att du lyssnar i högre hastighet än de flesta.

    Jag kollar upp om de kolleger som försökte återskapa detta hade noterat att du spelar listan i högre hastighet.
    Annika Webbmaster
  • Hej (Samsung S8)
    Har samma problem: spelat nedladdat avsnitt fastnar och trots att det "ser ut som" ett annat program spelas samma, oavsett vad jag gör.( stänga appen, starta om mobilen, ta bort det fastnade avsnittet)

    Oftast laddar jag ner för att kunna lyssna utanför täckningområdet ( fjällvandrar och gillar att somna till P1favoriterna)

    Det enda som ofta funkar är att hitta täckning, spela direktsändning ett tag och sedan välja något nedladdat. Men då fastnar ofta det avsnittet och det kan dessutom vara timmar och dagar av vandring tills täckningen återkommer stabilt nog...
  • Hej och förlåt sent svar!

    Sara:
    Jag förstår att lösningen med att "spela lite direkt" verkligen inte är en användbar metod när du helt saknar täckning! Eftersom detta fel helt saboterar din möjlighet att använda appen, tycker jag att du ska använder en annan app för att ladda hem våra poddar och lyssna på dessa off line.

    Lyssnar du med normal hastighet? (Jag är osäker på om den detaljen är relevant eller inte för att felet ska uppstå.)

    Båda:
    Det ni skriver påminner mycket om Tomas fel här. För honom har felet löst sig i samband med att han rensade bort en massa nedladdade avsnitt, men om det var mängden avsnitt som ställde till det, om det fanns något eller några problemavsnitt som påverkade hela listan eller om det är något helt annat som gör att felet försvann, kan vi inte avgöra. Rensandet kan ju ha skett samtidigt, utan att det finns något orsakssamband ...

    Om felet har löst sig eller ändrat karaktär på något vis som kan vara bra för oss att känna till, så vill vi veta det!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Tack för svar
    jag lyssnar i normal hastighet.
    För att testa ska jag rensa ut gamla sparade nedladdningar och återkommer med resultat om ett tag.
    /Sara
  • Jag har också upplevt det felet som beskrivits här men har nu ett annat fel som stör ännu mer. När jag lyssnar på Toppnyheter så stannar det upp efter varje avsnitt och jag tvingas trycka på play-knappen på nytt för att nästa reportage ska spelas upp. Detta i liveläge (ej nedladdad). Har en Galaxy S9 med Android 10. Tack för hjälpen!
  • Beth:
    Det nya felet kan vara kopplat till notisinställningar för appen.

    Appen Inställningar -> välj Appar & aviseringar -> Aviseringar

    Leta upp vår app och se till att Visa aviseringar (huvudreglaget) är valt, liksom Spelar-notiser. Om det redan är aktiverat, så slå av och på den inställningen. (Kanske inte ser ut exakt som på min bild, men något ditåt ...)

    Om beskrivningen inte gick att följa eller inte påverkar problemet, så hör av dig.

    När det gäller avsnitt som fastnat i spelaren, undrar jag hur ofta detta sker och om du har hittat sätt att komma ur det läget.

    Cecilia och Sara:
    Hur har det gått för er? Har ni gjort några iakttagelser som kan vara bra för andra lyssnare eller för oss på Sveriges Radio att ta del av? Senast vi undersökte detta kunde vi inte återskapa problemet, men om ni har sett något mönster kring när/var/hur felet uppstår, så gör vi gärna nya försök att förstå problemet, och förhoppningsvis lösa det!
    Annika Webbmaster
  • Saras återkoppling om den nya designen (som alla lyssnare ännu inte har fått) har blivit en egen tråd, här:
    Ny design: svårare att överblicka spellistor​​​
    Annika Webbmaster