Sovtimern startar SR Play oönskat (Android)

Hej,
Jag har radion på om nätterna och sätter sovtimern på en tid jag vill att den ska spela.
Sedan en tid tillbaka har ett problem uppstått för mig, om jag stänger av radion tidigare än vad jag angav på timern, så sätter den igång att spela igen när timer-tiden går ut.
Det verkar som timern fungerar som en av o på knapp, och därför går den igång igen när timer-tiden går ut.
Det vore fint att få det rättat.
Jag har en Samsung tfn.
Hälsningar
Anita S
Anita Ström Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta!

    Så här ska det absolut inte fungera, och vi behöver ta reda på vad det beror på.

    Jag misstänker att detta kan ha med telefonens batterisparande funktioner att göra, och det kommer vi i så fall att kunna lösa - men det kan ta lite tid innan vi listar ut vilken inställning som måste till för att skydda appen! Samsung har nämligen gjort detta väldigt krångligt och så snart vi som arbetar med supporten börjar få kläm på vilka inställningar som hjälper, kommer en ny uppdatering med helt nya sätt att döda (eller söva) appar, och vi behöver lära om! Samsung är nämligen ökända för sitt aggressiva sätt att spara batteri:
    mobil.se: Samsung sämst på att hantera appar som körs i bakgrunden

    Den artikelns viktigaste tips för hur du skyddar en app är det även jag rekommenderar, att stänga av batterioptimeringen:

    Telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Testa sedan att sätta på timern och därefter stänga av ljudet innan den går igång och se om det blev någon skillnad.

    Återkom och berätta hur det går!

    OBS att felet eventuellt endast uppstår om telefonen ligger helt still och med skärmen släckt under en viss tid, så det kanske fungerar som det ska när du testar på dagen, fastän felet inte är löst och återkommer nattetid.

    Jag ber om ursäkt över att vi stör din sömn på detta vis. Det är verkligen inte vår avsikt och vi vill så snabbt som möjligt förstå vad vi eller du behöver göra för att detta ska upphöra, så vi tackar på förhand för hjälp att felsöka!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Nu har jag provat att ändra inställningarna så som du beskriver ovan + starta om telefonen. Tyvärr hjälpte inte det, jag testade, satte sovtimern på 10 minuter och stängde av radion efter ett par minuter. När tiden var ute så startade radion igen.
    Anita
    Anita Ström
  • Hej Anita!

    Ted här, Annikas kollega. Jag tänker att vi ska testa en annan lösning. 

    Telefonens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Mobildata.

    Du kommer där att se två alternativ:

    Tillåt användning av bakgrundsdata och Låt data användas när datasparare är på. Om du testar att ha båda dessa funktioner påslagna, fungerar sovtimern bättre då eller upplever du fortfarande samma problem med båda dessa påslagna?
    Ted Supportansvarig
  • Hej Ted,
    Nu har jag testat att ha båda funktionerna på och det gjorde dessvärre ingen skillnad. När när tiden gå ut startar radion igen.
    Anita Ström
  • Hej igen!

    Du har rätt! Jag stöter nu på samma problem som det du beskriver. Trots att man stoppat timern så startar ljudet upp vid den utsatta tiden, ljudet försvinner lika snabbt som det kommer men likväl hör man det tydligt och klart i cirka en sekund. Jag kommer att be våra utvecklare titta på detta och försöka åtgärda problemet. Jag återkopplar till dig så fort jag vet mer. Tack för att du gjorde oss medvetna om en bugg som vi inte kände till!

    Ted Supportansvarig
  • Fast hos mig försvinner inte ljudet efter en sekund, det fortsätter att spela tills det stängs av manuellt.
    Jag gjorde också en ny test, stände av manuellt, det var 4 minuter kvar på timern, jag gick och handlade och när jag kom hem igen så spelade tfn för fullt.
    Anita S
    Anita Ström
  • Hej!

    Förstår. Där skiljer sig beteendet mellan våra telefoner åt, i min så startar ljudet upp men stänger kort därefter av sig igen. Båda dessa beteenden är ju fel, men det är dock intressant att vi upplever liknande men inte identiska fel. Våra utvecklare har nu skapat ett ärende på denna bugg, förhoppningsvis lyckas kollegorna få ordning på det inom kort!
    Ted Supportansvarig
  • Toppen - Tack så mycket!
    Anita
    Anita Ström
  • Tack själv för att du flaggade för detta!
    Ted Supportansvarig
  • Hej igen Anita!

    Tillsammans med en kollega har jag suttit och undersökt olika inställningar för att se så att vi inte har missat något. Jag tänker att vi som ett sista steg ska dubbelkolla så att dina aviseringsinställningar är korrekta.

    Om du går in i telefonens inställningar-> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar -> Aviseringskategorier. Visst har du Sovtimer och Spelare påslagna?

                                        

    Ted Supportansvarig
  • Hej Ted,

    Jodå, de är påslagna.

    Hälsningar
    Anita
    Anita Ström
  • Tack Anita! Då håller vi tummarna att utvecklarna lyckas få ordning på problemet.
    Ted Supportansvarig

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.