Sortera sökträffar (även avsnitt) efter datum

Varför finns ingen möjlighet att sortera på datum vid fritextsökning?
Om jag, t ex, söker på Ukraina får jag poddar med slumpmässiga datum. Då måste jag scrolla mycket

Kommentarer

  • Du har helt rätt, det finns ett behov av att kunna filtrera sökträffarna.

    Med hemsidans sökträffar går detta delvis, men inte med avsnitten utan endast med artiklarna, det vill säga främst våra nyheter. Sökordet Ukraina ger 10.000 sökträffar på artiklar, men om jag väljer den senaste månaden, minskar det till 402.

    Ett tips är att lägga till ytterligare ett sökord, exempelvis Ukraina september, för mer relevanta sökträffar.

    Vår sökmotor är rätt primitiv och vi hoppas kunna förbättra den stegvis framöver. Att bygga en riktigt vass sökmotor skulle dock kunna sluka enorma resurser, utan att vi kommer i närheten av hur exempelvis Google fungerar, så vi räknar inte med att kunna blir bra, men arbetar för att bli bättre än idag ...

    Här har jag sammanställt en del tips och trix som kan underlätta (inklusive hur du kan söka på vår webbplats med hjälp av en extern sökmotor som Google):
    Hur hittar jag nyheter och program med sökfunktionen på er webb?

    Annika Webbmaster
  • ... hur du kan söka på vår webbplats
    Från webbplatsen kan du sedan, om du är på en mobil enhet, öppna avsnitt i appen, om du föredrar att lyssna där.
    Annika Webbmaster
  • > Vår sökmotor är rätt primitiv och vi hoppas kunna förbättra den stegvis framöver.

    Hej, Vad använder ni för sökmotor i nuläget?
    Har ni koll på vilka alternativ som finns?
  • Hej Johannes!

    Såvitt jag vet använder vi en sökmotor som utvecklarna på Sveriges Radio själva tagit fram. Den lämnar i nuläget, som Annika skriver, en hel del kvar att önska. Utan att själv vara utvecklare så tar jag för givet att utvecklarna på Sveriges Radio har koll på vilka alternativ som finns och överväger dessa i det fortsatta förbättringsarbetet med funktionen. Vi som arbetar i supporten är själva måna om att söket ska bli bättre, vilket vi regelbundet framför till de team som arbetar med app och webb.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Kanske ni kan fråga utvecklarna då vilka alternativ de har övervägt, och hur den nuvarande sökmotorn är uppbyggd. Vilket programspråk är den skriven i och vilka komponenter eller bibliotek använder den sig av?

    Är det något särskilt med Sveriges Radios sökmotor som gör att ni väljer att vidareutveckla den istället för att välja en standardlösning som t.ex. Apache Solr, eller är det så att den redan bygger på sådana komponenter?

    Om sökmotorn är egenutvecklad och bekostad med skattemedel, finns det något skäl att inte tillhandahålla källkoden öppet?
  • Hej Johannes!

    Jag hör med utvecklarna och återkommer!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen Johannes!

    Jag fick tidigare idag svar från en av produktägarna på Sveriges Radio gällande några av dina funderingar, dessvärre hade han inte svar på samtliga av dina frågor men han skriver:

    Vi använder Elasticsearch för sökningar (https://www.elastic.co/what-is/elasticsearch). Vi vet att söket på sr.se lämnar en del övrigt att önska. Elastic är en bra sökmotor och är inte primitiv i sig men det finns mycket jobb att göra med att ta hand om de resultat som Elastic ger oss. T.ex. att sortera resultaten i publiceringsordning. Vi har en del aktiviteter för söket inlagda i backloggen. Bl.a. så har vi en idé om att bygga om söket helt och slå samman det med ett internt sökverktyg som SR byggt med journalisterna som målgrupp. De använder också Elastic så backenden skulle inte förändras men det interna verktyget har andra funktioner som vi tror skulle kunna uppskattas av våra användare. Just nu har vi dock annat som vi fokuserar på och det kan dröja lite innan vi kommer dit.

    Jag skickade dina funderingar till ett par stycken kollegor som på ett eller annat sätt är involverade i sökfunktionen för appen och hemsidan, förhoppningsvis kommer jag få ytterligare återkoppling vad det lider.

    Trevlig helg!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack för att du förde frågan vidare.
    Det var intressant och klargörande information.

    Sveriges Radio använder alltså en standardkomponent för söktjänsten som i sin tur är baserad på Java Lucene som är öppen källkod. Något som vore intressant att veta mer om är i vilken form Sveriges Radio köper in tjänsten, och under vilka licenser, och även vilka delar man utvecklar själv och i vilka programspråk (Ms .NET eller möjligen Java antar jag är det mest sannolika när det gäller svenska institutioner). Det låter som det handlar en del om konfiguration av söktjänsten. Jag har tidigare lämnat förslag om att kunna söka på inlägg valfritt antal dagar tillbaka (inte bara ett dygn eller en månad) t.ex.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Elasticsearch

    > Elasticsearch is developed in Java and is dual-licensed under the source-available Server Side Public License and the Elastic license,[2] while other parts[3] fall under the proprietary (source-available) Elastic License. Official clients are available in Java,[4] .NET[5] (C#), PHP,[6] Python,[7] Ruby[8] and many other languages.[9] According to the DB-Engines ranking, Elasticsearch is the most popular enterprise search engine.[10]

    > In January 2021, Elastic announced that starting with version 7.11, they would be relicensing their Apache 2.0 licensed code in Elasticsearch and Kibana to be dual licensed under Server Side Public License and the Elastic License, neither of which is recognized as an open-source license.[19][20]

    Ser fram emot eventuell ytterligare återkoppling från berörda i frågan.

  • Som en tilläggsfråga; Många verkar också bli förvånade över att det inte går att hitta avsnitt och artiklar på Sveriges Radios söktjänst eftersom artikeltexter inte indexeras, endast rubriker.

    Är detta av tekniska skäl eller av politiska skäl (public service ska avhålla sig från att konkurrera med kommersiella tjänster genom att tillgängliggöra text)?

    Föreligger det något särskilt hinder att konfigurera sökmotorn så att allt textinnehåll indexeras och görs sökbart?

    Se även
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/inslag-om-anders-chydenius/#c4231883
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/sokfunktionen-jjhw/

    (Plus flera andra inläggstrådar som inte längre går att hitta p.g.a. bristfälligt stöd för  organisation och struktur i forumtjänsten som gör det väldigt svårt att följa upp saker.)
  • Hej Johannes!

    Jag ser till att framföra frågorna till kollegorna som är involverade i arbetet med söktjänsten.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)