Sommar utan musik på Sonos

Hej! Varför går det inte att lyssna på Sommar på Sonos utan musik?

Kommentarer

  • Hej Tobias!
    Varför går det inte att lyssna på Sommar på Sonos utan musik?
    Det går faktiskt, men kräver att du överlistar systemet ...

    Lyssna i Sveriges Radios Sonos-tjänst innan klockan 14.30
    På några få undantag när publiceras poddversionen ("utan musik") av Sommar & Vinter i P1 klockan 7.00 den aktuella dagen, medan versionen med musik blir tillgänglig först klockan 14.30, när programmet redan har sänts klart i P1. Om du lyssnar mellan klockan 7.00 och klockan 14.30 finns det därmed endast en version tillgänglig, den utan musik, och det är den du får även i vår Sonos-tjänst!

    Sämre lösning: Lyssna i vår Sonos-tjänst efter den 22 september
    Det går dessutom att få versionen utan musik om du lyssnar så långt i efterhand att versionen med musik tagits bort. När du lyssnar på avsnitt från tidigare säsonger, är det alltid den korta versionen.

    Musikversionerna av årets Sommar-avsnitt raderas den 22 september, men att vänta flera månader är inte en lösning jag rekommenderar ...

    Lyssna i en annan tjänst
    Versionen utan musik, podden, går även att lyssna på i de många Sonos-tjänster som kan hantera poddar mer generellt. Pocket Casts, Sticher, Spotify och Tunein är exempel på Sonos-tjänster där du kan leta upp Sommar & Vinter i P1.

    I dessa tjänster kan du däremot inte höra versionen med musik, för den finns endast på våra egna plattformar.

    Varför går det (ännu) inte i att välja version vår tjänst?
    Men det vore förstås bra att kunna välja version i vår egen tjänst. Här gör jag det lätt för mig och kopierar vad jag svarade Lotta, som föreslog samma sak i vintras:
    Förslaget om att kunna välja med eller utan musik tyckte de [teamet som skapat appen] var intressant, och kan troligen gå att genomföra tekniskt. Däremot är det är svårt att göra på ett bra vis, så att detta blir begripligt för lyssnarna.

    Bland annat har vi flera program med dubbla format där den ena varianten inte är så intressant för lyssnarna. Till exempel vill nästan alla lyssnare ta del av Melodikrysset "med musik" - om det går. Versionen  "utan musik" motsvarar snabbgenomgången (Melodikrysset helt utan musik vore obegripligt!) och finns dels som en service för de plattformar där bara poddar fungerar, och dels för att det ska gå att ta del av äldre Melodikryss där versionen med musik försvunnit efter 30 dagar.

    Andra program har dubbla format av mer tekniska skäl, och skillnaden mellan de två versionerna är liten (MP3-versionen är då den bättre) eller obefintlig. Där bukar vi inte skriva "med eller utan musik", utan "AAC eller MP3". För de programmen skulle det uppstå ett val som troligen förvirrar fler lyssnare än vad det hjälper.

    Med detta sagt, vore det förstås motiverat att kunna välja för många av våra program, som Sommar & Vinter i P1 (där vi ger med musik så länge den versionen finns, men vet att många lyssnare föredrar den kortare versionen även då) eller Kvällspasset i P4 (där vi ger utan musik vilket är det format redaktionen tycker ger bäst innehåll, men där en del lyssnare vill ha kvar musiken), så vi förstår nyttan med ditt förslag!
    Lotta själv berättade sen att hon hade löst sitt behov genom att spela upp mobilappen (Sveriges Radio Play för Iphone) i Sonos via Airplay:
    Då spelar jag ju från SR-appen (eller Spotify eller…) och har kvar all funktionalitet. Gött!
    Förslaget om att erbjuda båda versionerna finns med i en lista över "bra förslag som vi gärna går vidare med vid tillfälle".

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Kolla gärna in (och lyssna på) den allra senaste tekniken! Vår Sonos-tjänst är den första publika plattformen där vi börjat smyga ut ljudströmmar från vår nya streaming-plattform. Det finns stora fördelar med denna nya plattform, men det som jag tror att lyssnarna främst kommer att uppskatta är "metadata i ljudströmmen", som gör att du numera får information om vad det är för program och (i de kanaler det är relevant) vilken musik som spelas!

    Än så länge är det bara tre kanaler som använder denna nya teknik i Beta-delen av tjänsten:

    • P3
    • P4 Plus
    • Knattekanalen
    Testa gärna hur du tycker att det fungerar!

    Annika Webbmaster