Smarta högtalare utan mobil?

Måste en smart högtalare vara uppkopplad mot en telefon eller räcker det med WiFi?

Kommentarer

  • Det räcker med wifi, men för att göra en del inställningar och styra enheten används ofta en mobilapp eller en webbtjänst som går att nå från datorn.

    När de grundinställningarna väl är gjorda ska det dock gå att använda högtalaren och styra med rösten utan mobil eller dator i närheten. Här är det exempelvis en man som har hjälpt sin 86-åriga synskadade mamma att använda Alexa, och hon använde den i vardagen, utan att hon kan använda vare sig dator eller mobil:
    Alexa är NÄSTAN toppen (bra för synskadade och äldre)

    Den tråden skrevs när Alexa var relativt nytt och är nästan tre år gammal, så många saker har blivit enklare och fungerar stabilare idag.

    Om du berättar lite mer om vilka behov det är du har av att kunna använda en smart högtalare utan att blanda in mer eller mindre smarta telefoner, så kan jag förhoppningsvis ge ett tydligare svar på vad som går och vad som inte kommer att fungera.
    Annika Webbmaster