Lenovo smart högtalare spelar upp tystnad

Hej! Har en smart högtalare av märket Lenovo (Google assistent) och har problem att lyssna på SR. Inga problem att komma till SR och välja program, men efter att jag fått bekräftelse " spelar på minuten" så blir det tyst. Vad kan jag göra?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej och förlåt för att svaret dröjt!

    Som jag förstår det, är Google Assistent på Lenovo (och en del andra "icke Google-enheter") en begränsad version av Google Assistant där endast vissa tjänster ingår. Det innebär att vår smarta högtalarapp (dvs. den Google action som startas genom att säga "Prata med Sveriges Radio") inte går att använda på Lenovo-enheten i dagsläget.

    Däremot fungerar exempelvis Tunein och Spotify. Går det att lyssna på exempelvis På Minuten den vägen?

    Vi arbetar förstås för att vår egen tjänst ska fungera!
    Annika Webbmaster
  • Jag har precis samma problem med min Lenovo Google klockradio !
  • Skumt med diagnosen att bara "vissa google-tjänster" ingår med Lenovo hårdvara.
    Låter faktiskt som en bortförklaring från Sveriges Radio !
    Precis allt annat än just "Prata med Sveriges Radio" funkar ju !
    Dessutom lämnar ju Lenovo över kontrollen till "Prata med Sveriges Radio" och man kan fortsätta prata där och få svar och programmen "serverade".
    Det är ju bara precis när dom ska spelas som det blir knäpp-tyst !

    F.ö går det inte att välja några SR-program via Tune-In. Bara att starta eller stoppa lyssning på önskad kanal på Tune-In, tex P4 Plus eller Mix Megapol tex....
  • Exakt så är det, hela kedjan funkar fram till att programmet ska spelas.

  • Eller hur, visst känns det långsökt då att det skulle vara något fel på Lenovo eller Google och inte på SR ?
  • Hej igen!

    Jag håller med om att det kan förefalla märkligt att vår Gogle-tjänst inte fungerar fullt ut i Lenovo, men jag lovar er att det inte är något vi själva har hittat på för att slippa ge riktig support eller skjuta över problemet på någon annan. Tvärtom skulle jag förstås önska att jag har fel och du rätt, eftersom vi i så fall borde kunna hitta ett alternativ där ni kan spela upp våra avsnitt, antingen genom en annan ljudtjänst, eller genom att helt enkelt lösa problemet från vårt håll.
    Precis allt annat än just "Prata med Sveriges Radio" funkar ju!
    Om det vore korrekt, behöver vi förstås felsöka vidare för att förstå varför vår tjänst är ett undantag, men jag tror tyvärr att inga tredjeparts-tjänster som spelar upp poddar, musik eller ljudböcker fungerar, förutom de som är "riktigt integrerade" i Google Assistant - och inte ens dessa fungerar fullt ut.

    Dessa ljudtjänster ska vara helt integrerade med Google Assistant:
    • Google Play Music
    • Spotify
    • YouTube Music
    • Pandora (inte i Sverige)
    • Deezer (inte i Sverige)
    Dessa brukar också fungera bra, men har vissa begränsningar:
    • TIDAL
    • TuneIn
    • iHeartRadio
    Därutöver har Apple Music nyligen lanserats i Googles utbud (dock inte i Sverige), men det fungerar inte (än?) i Lenovo och andra "icke Google-plattformar" med Google Assistant:
    Apple Music not working on Lenovo Smart Clock

    Den tjänsten går alltså inte att testa i Sverige, men ni kan testa att prata med Expressen. Det funkar bra tills ni ber om att få lyssna på deras poddar. Eller, det var problem med deras poddar senast jag hade möjlighet att testa. Om de fungerar nu, så har stödet för tredjeparts-tjänster förbättrats och vi behöver felsöka från vår sida.
    Dessutom lämnar ju Lenovo över kontrollen till "Prata med Sveriges Radio" och man kan fortsätta prata där och få svar och programmen "serverade".
    Det är ju bara precis när dom ska spelas som det blir knäpp-tyst !
    Det liknar detta fel:
    Lenovo: Won’t play podcast

    Work around?
    Igår bad jag Catharina att testa poddar från Tunein respektive Spotify, två ljudtjänster som brukar fungera i Google Assistent på "icke Google-enheter" (Förutom Lenovo gäller problemen bland annat även Sonos och Bose).

    Nu har jag kollat lite närmare hur det är uppbyggt, och tyvärr verkar ingen av dessa metoder fungera. Som du påpekade, Danne, så var Tunein ett dåligt alternativ, eftersom deras Google-tjänst endast gäller kanaler, inte poddar:
    Podcasts not available on Google Home unless it is cast from the user’s mobile device to the GH speaker.
    Tyvärr är inte heller Spotify en möjlig väg, trots att jag först läste detta:
    Google Assistant can now play Spotify podcasts on your Nest speakers

    Poddar från Spotify är, i likhet med Google Podcast, nämligen endast tillgänglig för Google Assistant på engelska:
    Google: Listen to podcasts

    Och då står jag lite rådvill. Den bästa work around jag kommer på är att starta ljudet i en annan app (som Sveriges Radio Play) och sedan casta den till Lenvo-enheten.
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Om ni har tips på Google-actions, förutom de jag listade ovan (och Googles nyhetstjänst där vi finns med) där ni kan lyssna på ljud i efterhand, så berätta vilken, så att vi kan kika på hur de har löst det!

    Vi vill lösa detta, men tror inte att vi kan göra det. Om vi ser att andra har kunnat få det att fungera, så kavlar vi förstås upp armarna och gör nya försök!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag kunde "Prata med Sveriges Radio" så sent som idag med min Lenovo Smart Clock. SR rösten frågade vad jag ville spela och jag bad den spela upp P3 och det fungerade. Men min Google Assistant/Lenovo Smart Clock är inställd på Engelska (US) första språk och Svenska som andra språk. För då får man tillgång till fler funktioner som t.ex. kunna sätta radioalarm eller musikalarm.
    Dessutom bara för att få tillgång till dom senaste funktionerna har jag aktiverat förhandsgranskningsprogrammet i Lenovo Smart Clock.

    Kan vara att det är en begränsning när man har Svenska som första språk.
    Bästa svaret
  • Oj, det var intressant och värt att undersöka närmare. Tack för tips!
    Annika Webbmaster
  • Jag ber mina kolleger som utvecklat vår tjänst, att de om de kan komma runt begränsningarna i Lenovo (och en del andra tjänster) med dubbla språkval.

    Dessutom tipsar jag lyssnare som skrivit om Lenovo och problemen att "prata med Sveriges Radio" i en annan tråd och tipsar om att det går att lösa. Jag tror att språkvalet är centralt här - i synnerhet om det går att exempelvis sätta alarm med Engelska (US) som första språk.

    Mycket intressant och tack för att du delade med dig av denna observation!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Det kan självfallet vara någon annan inställning än att Engelska (US) är förstahands-språk som spelar in hos Elias, men även om ett språkbyte inte löser problemet med att prata med Sveriges Radio, så insåg jag nyss att ett språkbyte ger möjlighet att ta del av poddar från både Google Podcasts och Spotify. Därmed kan ni ta del av många av våra programserier när ni vill!
    google.com: Lyssna på poddar

    Elias, har du märkt av några nackdelar med en tvåspråkig Google Assistent? I och med att jag kommer att tipsa fler lyssnare om att testa hur det fungerar, vill jag förstås vara öppen med vad som kan bli krångligare, om det finns sånt.

    Catharina och Danne:
    Här skriver Google hur ni byter språk och lägger till ett extra. Det verkar vara lätt- och går förstås att ändra tillbaka om det av något skäl inte funkar bra för er:
    Ändra Google-assistentens språk
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Det är emellanåt svårt för oss att felsöka vissa problem då vi inte har tillgång till alla enheter där Google Assistenten byggs in. Den Lenovo Smart Display jag testat på dras inte med detta problem, så då blir frågan om det är något som är annorlunda hos Lenovo Smart Clocks?

    Andra potentiella orsaker skulle kunna vara om Night Mode eller Do Not Disturb är aktiverat, då dessa påverkar vissa funktioner.

    Lustig bugg(?) om det är så att engelska gör att mediauppspelning fungerar. Min erfarenhet av att köra den tvåspråkigt är att det för det mesta fungerar bra men att den ibland hör fel och tror att jag sagt något på engelska och därför svarar med att göra nått annat en det jag ville (och svarar då också på engelska).

    Vänligen
    Maksim
  • Nix, tipset om Engelska(USA) som första-språk och svenska funkar inte på Lenovo Smart-klocka. "Prata med Sveriges Radio" och "Talk to Sveriges Radio" resulterar bara i Sveriges Radion rösten: "Vad vill du lyssna på?/What would you like to listen to?". "På minuten" svarar jag, "Här är På Minuten från 16:e januari" och sedan blir det så där superirriterande KNÄPP-tyst !
    Även svaret "P3" på frågan "Vad vill du höra?" resulterar i "Här är P3" och sedan knäpp-tystnad.
  • Tack för att du testat, Danne!

    Testa gärna om du kan ta del av På minuten genom Google Podcasts eller Spotify! Här står vilka röstkommandon som kan användas för att få det att fungera:
    Listen to podcasts

    Om det inte fungerar med På minuten, så se om det fungerar med de exakta exempel som listas:
    Listen to Oral History of The Office on Spotify
    eller
    Play This American Life on Google Podcasts
    Hoppas att det fungerar, för då kan ni nå kanalerna via Tunein och poddarna via Google Podcasts eller Spotify!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, vilka röstsekvenser ska jag använda för att köra igång "På minuten" från Google Podcast. Det framgår inte tydligt på din länk?
    Är det "Hey Google Play På minuten on Google podcasts?" (funkar inte).
    Däremot funkar exemplet "Hey Google Play This American Life on Google Podcasts" !
    På "Hey Google Play P3 on Google Podcasts" får jag svaret "Radiokanaler är inte tillgängliga på Google Podcast".....
    ---
    Att köra något specifikt på Spotify funkar bara med abonnemang, vilket jag inte har. Utan abonnemang kan man bara spela generella "kanaler" på Spotify vilket funkar tex "Hej Google spela julmusik på Spotify"......
  • @Danne, har du startat om din Smart Clock så den är i rätt språk?
    Som bilden nedan, du hittar inställningarna i Google Home appen om du går in på enheten (din smart clock).

    Om det inte fungerar, testa att slå på förhandsgranskningsprogrammet.

    @Maksim Inte nödvändigtvis en bugg. T.ex. i den här artikeln kan man läsa https://support.google.com/googlenest/answer/7071598#zippy=%2Cmediealarm

    > Obs! Den här funktionen är för närvarande tillgänglig på engelska (USA) på alla högtalare och skärmar från Google Nest och på engelska (Förenade kungariket, Australien, Kanada, Singapore och Indien), spanska, franska (Frankrike och Kanada), tyska och japanska på alla Google-högtalare liksom på Google Nest Hub Max.

    Dvs Google Assistent har inte alla funktioner aktiverat på alla språk. Det här med att språket begränsar vissa funktioner finns det diskussioner om på Lenovos forum.
    https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-Smart-Display-Lenovo-Smart-Clock-with-Google-Assistant/Smart-Clock-Alarm-with-Music-how/m-p/4474018?page=3

    https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-Smart-Display-Lenovo/Smart-clock-alarm-without-music/m-p/4588404

    @Annika Jag vet inte exakt vilka skillnader det kan vara. Men t.ex. går det inte att aktivera ett musik alarm på Svenska. Men oavsett så fungerar det inte på Svenska när man har Svenska som primärspråk eftersom den funktionen är då avstängd.
  • Tack Elias!
    Du bidrar verkligen med konstruktiva tips, eftersom det känts som det inte funnits så mycket vare sig vi på Sveriges Radio eller enskilda lyssnare kan göra för att komma runt begränsningarna.

    Danne:
    vilka röstsekvenser ska jag använda för att köra igång "På minuten" från Google Podcast. Det framgår inte tydligt på din länk?
    Är det "Hey Google Play På minuten on Google podcasts?" (funkar inte).
    Jag hade testat just så. Uttala På minuten så svengelskt du bara kan, typ "paa minjutän". Eftersom det går att spela upp This American Life, så har jag stort hopp om att alla poddar hos dem ska funka! På minuten (och våra övriga poddar) finns med i Google podcasts:
    På minutens flöde hos Google podcasts

    Om På minuten inte funkar trots olika uttalsförsök, kanske du kan testa någon av våra poddar, med ett namn som inte är lika svårt för Google?

    Uttala på engelska, exempelvis one istället för ett
    • "hey Google, play P1 Drama on Google podcasts"
    • "hey Google, play Public Service on Google podcasts"
    Fungerar någon av dessa poddar? Syftet är förstås inte att du ska lyssna på just de programserier som råkar ha "enkla" namn, utan att se om dessa poddar ens går att nå. Går det, så ska vi banne mig se till att hitta ett sätt att få Google att spela de andra poddarna också!
    På "Hey Google Play P3 on Google Podcasts" får jag svaret "Radiokanaler är inte tillgängliga på Google Podcast"
    Det är förväntat. Det är bara nedladdningsbara avsnitt, poddfiler, som kan spelas där, men förstås även poddar från P3, som P3 Dokumentär och Morgonpasset i P3.

    P3 ska du däremot kunna spela upp via Tunein.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Testa gärna Aftonbladets tjänst och prova att spela en av deras poddar och återkoppla om det fungerar.
    De bör använda samma teknik för ljuduppspelning som vi gör. Då kan vi få en ledtråd om det är just den tekniken som strular på Lenovo Smart Clocks.

    Ni startar den genom att säga "Prata med Aftonbladet".

    Vänligen
    Maksim
  • Under en period fungerade det inte att streama P1 via tunein heller, men nu fungerar det.
    Jag har satt engelska som mitt första språk och kan spela P1 Drama enligt anvisningarna ovan, men den fattar inte Public Service. Lite begränsat alltså :-) , men det funkar uppenbart med uppspelningen i alla fall.
    Jag provade också Aftonbladet och det var med samma resultat som SR, alltså jag kommer till aftonbladet, ber dem spela en pod, sen streamas tystnad. Jag får ingen respons, tex att den inte förstår eller kan komma åt innehåll, utan bara tystnad.
  • Tack!
    Att "prata med Sveriges Radio" strömmar alltså fortfarande tystnad, precis som för Danne?

    Det låter som om det finns potential i alla fall. Att vissa poddar inte spelas är (troligen) inte ett tekniskt problem, utan att Google inte riktigt förstår vad du menar. Vilket förstås är minst lika frustrerande, men ändå ger hopp om förbättring!

    Testa fler poddar:
    • "Hey Google, play Spanarna on Google podcasts"
    Google har troligen lättare att lära sig det många söker efter, så här är några av våra mest spelade poddar:
    • P3 Dokumentär
    • USAPodden
    • P3 Historia
    • P1 Dokumentär
    Om det inte fungerar, så testa att vara mer specifik:
    • "Hey Google, play P3 Historia about Nostradamus on Google podcasts"
    • "Hey Google, play P1 Dokumentär, Bobby Fischer och bondeoffret on Google podcasts"
    Jag undrar hur det kommer sig att den tjänsten fungerar hos Elias, och att min kollega Maksim inte fick problemet alls. Olika Lenovo-modeller, kanske?
    Annika Webbmaster
  • Jag har två olika Lenovo Smart enheter. För ca 2 veckor sedan försvann alla Sveriges Radio kanaler. Dessa spelas genom TuneIn då man ger kommandot ”Hey Google, spela Sveriges Radio P3”. Idag kom P1 tillbaks. P3 får forfarande svaret ”jag sökte efter sveriges radio P3 men antigen är den inte tillgänglig eller så går den inte att spela upp just nu”. Har något hänt med era kanaler på TuneIn?
  • Har något hänt med era kanaler på TuneIn?
    Ja. Tyvärr har det uppstått något problem mellan Google och Tunein, och många av våra kanaler har blivit mycket svåra att nå sedan den 2 juni. Felet drabbar även andra radiokanaler än de från Sveriges Radio, se till exempel här:
    Tune in broken? (Reddit)

    För en del Lenovo-enheter, men tyvärr inte för alla, går det att använda vår egen Google-tjänst istället för Tunein. Se om det går hos dig, genom att säga:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Om du då får svaret ”Sveriges Radio stöds tyvärr inte av den här enheten”, så får du höra av dig för vidare hjälp.

    Om vår tjänst istället svarar och frågar vad du vill lyssna på, säger du:
    Spela P3
    Om det fungerar, så kan du nästa gång baka ihop de två fraserna och säga:
    Hej Google, be Sveriges Radio att spela P3
    Hoppas att vår tjänst fungerar hos dig, och hör av dig annars, så hjälper jag dig att hitta ett sätt att få Tunein att spela upp P3.
    Annika Webbmaster
  • På Lenovo klockradio är det fortfarande stendött när man ber "Sveriges Radio" att göra något.
    "Hej Google, prata med Sveriges Radio" funkar fint och när "Sveriges Radio" frågar vad jag vill göra, får jag en bekräftelse på mitt kommando tex "Här är P3" och sedan uppstår bara en skitirriterande tystnad och har så gjort i flera år nu 🙁 :( 🙁
  • Tack för den tråkiga uppdateringen, Danne.

    Då är du förstås hänvisad till att Tunein och Google fungerar ihop, vilket tyvärr många lyssnare har haft problem med den senaste tiden. Om det fungerar att spela upp P3 där för dig, så berätta gärna vad du säger för att kanalen ska starta!

    Andra lyssnare har tipsat om att det ibland fungerar bättre att be om kanalens frekvens, eller frekvensen en rikskanal sänder på i Stockholm, vilket för P3 innebär:
    Hej Google, spela 99,3 P3
    Om det inte fungerar så testa att lägga till "från Tunein".
    Annika Webbmaster
  • Idag fungerar återigen även P3 via kommandot ”Hey Google, spela Sveriges radio P3” på Lenovos smarta klockradio med Google assistent.
  • Tack för att du berättade det. Hoppas att detsamma gäller för fler kanaler och alla lyssnare!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag upplever samma problem som många i tråden, men på "Mi Smart Clock".

    "Hey Google, prata med Sveriges radio" och "Vad kan du göra?" fungerar fint, Sveriges radio-assistenten berättar att jag kan t ex "Spela P1". Ljud från vald kanal hörs bara under ungefär en halv sekund, sedan blir det tyst och jag kastas tillbaka till klockans hemskärm.

    Att "spela P1 via TuneIn" fungerar däremot, tack för tips om det! Hade varit ännu roligare om det fungerade att lyssna direkt via Sveriges Radio. Några tips?
  • Sveriges Radio skyller på Google och Google struntar i problemet  om dom överhuvudtaget känner till det.
    Detta kommer ALDRIG att fixas till i nutid. Det finns inget som talar för det tyvärr. Det har segat på nu i flera år och kommer garanterat att sega på i många år till...
  • Hej igen!

    Jag sammanställer vilka problem som finns med vårt innehåll och Google Assistenten på Lenovo, och vill ha er hjälp att korrigera mig om jag missförstått något.

    Detta fel gäller inte alla Lenovo-enheter, och liknande fel finns även på andra plattformar (som Kristinas Mi Smart Clock från Xiaomi ovan). Problemen påminner delvis om de problem som finns med Sveriges Radio och Google Assistent på Sonos, men det finns vissa skillnader, så Sonosproblem har en egen tråd här:
    Sveriges Radio med Google Assistent på Sonos: flera problem

    "Prata med Sveriges Radio" strömmar tystnad
    Vår huvudsakliga tjänst, den om man når genom att be Google att "prata med Sveriges Radio" hittas och startas av Lenovo, men fungerar inte. Det går att "prata med Sveriges Radio", men inte att lyssna på vare sig direktsända kanaler eller på program i efterhand. Vår tjänst säger att innehåll spelas upp, men sedan strömmas tystnad. På Mi Smart Clock och hos några lyssnare med Lenovo (vilka enheter kartlägger jag om det blir relevant för felsökningen) hörs kanalen en bråkdels sekund.

    Felet är inte unikt för Sveriges Radios tjänst. Google Assistenten på Lenovo är tyvärr begränsad, och kan idag endast spela upp strömmat ljud från "ett grundutbud" (som Spotify och Tunein). Exempelvis Aftonbladets tjänst har samma problem. Det går att "prata med Aftonbladet", men ber ni om att spela en podd, strömmas tystnad.

    Bose och Sonos har liknande problem, men där framgår det tydligare att tjänsten inte är tillgänglig. Gemensamt för de drabbade enheterna är att de har inbyggd Google assistent, men inte är tillverkade av Google. Det finns dock andra "icke Google-enheter" där vår tjänst fungerar utan problem, exempelvis Harman Kardon och en del Lenvo-enheter.

    Våra kanaler via Tunein
    Att spela upp Sveriges Radios kanaler från Tunein går, men sedan ett försommaren 2021 har det uppstått problem att nå kanaler runt om i världen på Tunein i Googles tjänster. Det felet kvarstår i viss mån, men de flesta drabbade lyssnare verkar ha hittat "sätt att be om en kanal" som Google förstår.

    (Ett tips är att be om frekvensen, vilket kan göra det enklare för Tunein att hitta en viss kanal. Ett annat är att lägga till att ni vill att kanalen spelas upp från Tunein.)

    Nyheter ska fungera
    En tjänst som ska fungera, är att lyssna på de nyheter som ingår i tjänsten Google news:
    Google: Lyssna på nyheter

    Där finns våra Toppnyheter, lokala nyheter, nyheter från Vetenskapsradion med mera. Så vitt jag förstår fungerar detta som det ska i Lenovo, medan Sonos har problem med att Sveriges Radios nyhetskällor inte fungerar, utan strömmar tystnad. Om någon har sett liknande fel i Lenovo när det gäller just att lyssna på Googles nyheter, så vill vi förstås kartlägga det!

    Poddar och program
    För att lyssna på våra poddar och program, hänvisar vi i vanliga fall till tjänsten "prata med Sveriges Radio", men i och med att den inte fungerar i flera Lenovo-enheter, har vi utforskat alternativ, som tyvärr inte fungerar för alla.

    Med engelskspråkigt Google går det att lyssna på podcasts genom både Google Podcasts och Spotify, och flera lyssnare beskriver att även Sveriges Radios poddar fungerar den vägen. Elias skrev redan i januari att det även går att ställa in så att Googles assistent är tvåspråkig, och med engelska (US) som första språk, får han tillgång till fler tjänster, som möjlighet att ställa alarm med musik eller radio och att lyssna på poddar.

    Några av er har försökt detta utan att det har fungerat, eller där det endast har gått att nå vissa poddar, men detta spår vill jag gärna utforska vidare, för det som bevisligen redan har hjälpt flera lyssnare, har goda förutsättningar att fungera hos fler!

    På sikt tror jag att poddar kommer att fungera även med svensk Google assistent, Information om "vad man ska säga för att spela poddar" har funnits ute på Googles sidor länge (med en otydlig anmärkning om att tillgången till tjänsten varierar beroende på land, region och språk) men tyvärr är det svårt att förutsäga när dessa tjänster släpps på svenska.

    Är det något med hur vårt innehåll fungerar på Lenovo som jag behöver komplettera för att vår bild ska stämma med er verklighet?
    Annika Webbmaster
  • Kristina:
    Det finns en egen tråd för problem med just Xiaomi Smart Clock. Där får du gärna får beskriva närmare hur vår tjänst fungerar:
    Xiaomi Mi Smart Clock: Hur spelar jag P1?

    (Vanja i den tråden skriver att både nyheter och avsnitt i efterhand fungerar hos henne, medan kanaler som P1 inte fungerar.)
    Annika Webbmaster