Länk till senaste podd från Ekot med flera

Hittade det här, vilket jag vill pusha för :-)
Undrar vilka fler filändelser som fungerar utöver mp3 & m4a?

Hitta länk till senaste podd
För de program där det ännu går att skapa en statisk länk till senaste ljudet, ser den länken ut så här:
http://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/[id].mp3 (Även .m4a fungerar!)

Id är ett unikt nummer för varje enskild podcast. Det enklaste sättet att hitta detta id, är att leta upp programserien på sverigesradio.se, gå till nederdelen av programmets sida och se vilka siffror som står i adressen till poddens XML-fil.

Gå exempelvis till https://sverigesradio.se/studioett och leta upp länken "poddradio/XML". Länken till poddflödet är https://api.sr.se/api/rss/pod/4021, och poddens id är alltså 4021. Därmed blir länken till senaste avsnittet av Studio Ett:
http://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/4021.mp3

Kommentarer

  • Hej Mattias!
    Jag skulle tro att du har tagit del av denna långa och numera låsta tråd:
    Länk till senaste avsnitt av podd

    Den här typen av direktlänkar, som tidigare har funnits för alla våra podcasts, har i princip upphört att fungera, sedan vi har infört ett annat system för att publicera poddar. Även de program där "länk till senaste podd" ännu fungerar, kommer på sikt att byta teknik, och det är finns inga planer på att ta fram en ersättningsmetod för att återskapa länkar till senaste avsnitt, eftersom det varit väldigt låg efterfrågan på denna tjänst. (Att pusha för en teknik som håller på att fasas ut, tycker jag verkar som en dålig idé.)

    De program som nu i januari fortfarande använder den äldre metoden, är i första hand direktsända nyheter som inte gör en specialproducerad poddfil i efterhand, utan har en podd som genereras efter det som spelas i kanalen "enligt klockan". Ofta blir det inte så bra, till exempel för att slutet av sändningen inte kommer med, vilket vi får många synpunkter på. Här är en sådan från förra veckan:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/att-lyssna-pa-ekonomiekot/

    Om du vill pusha för metoden, så var tydlig med att detta inte är en bestående tjänst. Om lyssnare vill lägga dessa länkar som snabbval på en internetradio eller liknande så går det än så länge, men det kan sluta fungera snart. Tipsa därför hellre om hur de kan använda andra sätt att lyssna med lite mer bestående värde.

    Jag är inte helt säker, men tror att dessa ännu kan ha fungerande direktlänkar till senaste podd (genom metoden du redan sett):Eventuellt kan det finnas ytterligare något program där det fungerar, men inte många.
    Undrar vilka fler filändelser som fungerar utöver mp3 & m4a?
    Även när du skriver m4a, är det mp3-filen som laddas hem. Det är alltså bara mp3 vi har haft funktionen för - och vi är som sagt på väg bort från den.

    Lycka till och berätta gärna hur länkarna underlättar för just dig, så att vi får en så tydlig bild av behovet som möjligt!
    Annika Webbmaster