Samsung, Android 9: Kan den ljusa laddningsvyn visas mer sällan?

Detta problem är utbrutet från en längre tråd om ofrivilligt ljus skärm i Android-appen, där grundproblemet nu är löst. Caroline möts dock fortfarande av appens ljusa laddningsvy även när appen borde ha kunnat ligga kvar öppen i bakgrunden.

Asså ... det har gått troll i det här.
Nu är skärmlåset aktiverat och ...

Tyckte jag var smart som listat ut att var gång jag använde - spellista- så "bländades" man av vitt ljus innan appen hämtade sig och började jobba.

Nu har jag somnat ifrån - politiska spelet, P1 - 3 ggr (programmet är inte tråkigt) i natt och varje gång jag öppnar skärmlåset, så ... vitt ljus tills appen behagar visa mig programmet och ge mig tillåtelse att lyssna om (från en bit in i programmet)

-"Ha, där fick du för att du ger min spellista skulden"
Undrar om appen förlåter mig? // Caroline
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Caroline:
    Appen fungerar som den ska hos dig med Samsung Galaxy J3, Android 6.0.1 när det gäller mörkt och ljust läge, det vill säga du får endast det ljusa läget i själva laddningsvyn.

    Däremot dyker denna laddningsvy upp väldigt ofta, vilket beror på att vår app inte ligger kvar i bakgrunden, utan "dödas av operativsystemet" när den inte har använts på ett tag.

    Telefonen ska släppa greppet om appar som inte används så att de apparna går ned ett mindre aktivt läge, men detta ska ske om appen förbrukar resurser i bakgrunden eller om ramminnet (telefonens "korttidsminne") behövs till annat. Din mobil är överdrivet nitisk och dödar alltså vår app i förtid, vilket gör att den behöver starta om från grunden trots att du använde den nyligen och mobilen inte har behövt använda ramminnet till några andra processer.

    Att döda appar i bakgrunden är till för att spara in resurser (främst batteriet). För appar du använder sällan kanske det kan minska batteriförbrukningen något. Med appar som du använder regelbundet blir det däremot tvärtom, eftersom dessa ideliga omstarter gör att det går åt mer batteri och mobildata för att du då laddar hem allt på nytt. Detta är tyvärr ett rätt vanligt beteende och Samsung med Android 6 var en av de första mobiler där vi såg den här aggressiva resurshanteringen.

    Så, vad kan du göra för att minska problemet? Och varför blir det lite olika från gång till gång?

    Den senare frågan skulle kunna ha med laddningen att göra. Om du har ladd-sladden i, kanske appen inte dödas lika snabbt för att spara batteriet. Testa gärna!

    Det finns därutöver ett par inställningar du kan ändra för att skydda appen. Om jag minns rätt var det lite rörigt hos Samsung med Android 6 och 7, där det fanns flera inställningar med snarlika namn (däribland några som var specifika för just Samsung). Vissa problem krävde att man ändrade på flera ställen. Om de förslag jag ger dig nu inte hjälper, eller endast hjälper marginellt, ska vi alltså inte ge upp. Eftersom Android 6 numera är ett ovanligt operativsystem, kan det komma att ta ett tag innan jag återfinner exakt hur du skyddar appen bäst, men jag har en gång vetat detta, och borde kunna lista ut det igen.

    Testa detta till att börja med:

    1. Android-inställningen för att av-optimera
    Gå till Inställningar, välj Batteri - Batterianvändning. klick på 3 prickar i högra hörnet, välj Optimera batterianvändning

    Då ser det troligen ut ungefär så här:

    Om du inte ser vår app i listan över "ej optimerade appar", så tryck på Program inte optimerade (det jag markerat med gröna pilen, funktionen kan heta något annat hos dig) och byt så att du ser Alla program.

    Leta upp Sveriges Radio Play och slå av optimeringen.

    2. Smart Managers batteri-inställning:
    I Samsung finns det en funktion som heter Smart manager i Android 6 och äldre. (Motsvarande heter Enhetsunderhåll i Android 7 och 8 och Enhetsvård från Android 9.)
    1. Öppna Smart manager
    2. Gå in under Batteri
    3. Tryck på Detaljer under Programoptimering och välj Sveriges Radio Play
    4. Se till att appen inte är optimerad

    3. Oövervakade appar
    Med Samsung och Android 7 finns det en inställning i Enhetsunderhåll (senare version av Smart manager) som heter appenergiövervakning. Det går antingen att helt slå av den funktionen, eller att göra undantag för appar som ska fungera även med skärmen släckt.

    Jag vet inte om motsvarande inställning finns för dig med Android 6, men jag tror att det finns någon liknande under Smart managers batteri-inställningar. Om du har möjlighet att göra ett undantag för Sveriges Radio Play så ska appen vara oövervakad.

    Hittade du alla tre inställningarna? Och hjälpte det?
    Annika Webbmaster
  • Jo ... Efter att dessa inställningar har ändrats, kan du behöva starta om telefonen för att de verkligen ska "slå igenom" (om jag minns rätt).
    Annika Webbmaster
  • Inställningar- batteri - sr - appen är inte i vilolöge - enligt inställning där.
    Får i lugn o ro sätta mig med dina instruktioner i datorn o mobilen i näven.
    Men vet att denna diskussion om batterioptimering har förekommit och har gått över mina appar förut. Framför allt slängt ut / avaktierat onödigt som ex Facebook o Messenger.
  • Hej igen!

    I just det här sammanhanget spelar det nog endast marginell roll hur andra appar hanteras. Det centrala är om det gick att följa mina "manualer" - och om det påverkar felet eller ej.

    Återkom, för nog ska vi kunna skydda appen från att stängas ned så att den behöver ladda om på det där viset, nu när jag väl börjat förstå vad problemet beror på.
    Annika Webbmaster
  • Okej
    Den är inte batteri-optimerad och jag är dessutom rätt nitisk när det gäller att "städa" bort onödigt som drar batteri (ex facebook, messenger, m.fl.) Ev sparat material /kakor, etc städas bort med hyfsat jämna mellanrum (i allmänhet när jag startar om mobilen)
    Startar om mobilen en gång i veckan, för ev uppdateringar.

    Dock ... När jag avaktiverar Skärmlåset, då startar appen utan vitt läge, men så fort jag aktiverar Skärmlåset, då startar SR-appen med vitt ljus om den legat vilande efter att jag ex har somnat ifrån ett program / glömt bort att stänga av appen.

    Så jag är tillbaka i det jag ev trodde förut. Skärmlåset påverkar SR-appen, dvs den lägger sr-appen i viloläge?!

  • Glömde. Spelar ingen roll om ladd-sladden ligger i (något jag inte är förtjust i att ha under natten) vitt startläge ligger kvar när skärmlåset är aktiverat.
  • Den är inte batteri-optimerad
    Eftersom det låter som om den är det, vill jag för säkerhets skull försäkra mig om att du har hittat TVÅ OLIKA ställen där du skyddar appen. Dels en under batteriinställningen (Androids inställning) och dels en under Smart manager (Samsungs egen).

    Fann du båda dessa och har ställt in så att appen är skyddad?
    Ev sparat material /kakor, etc städas bort med hyfsat jämna mellanrum (i allmänhet när jag startar om mobilen)
    Gör nog mer skada än nytta, i synnerhet om du städar bort det med "Clean all-funktionen" i Smart manager:
    Galaxy S6 owners: here's a feature you should never use

    Vad har du för inställning för skärmlåset? Tror att det går att välja mellan dra, mönster, PIN, lösenord, fingeravtryck och inget alls. (Jag vet inte om det spelar någon roll, men värt att kolla upp!)
    Annika Webbmaster
  • Samsung galaxy j3 (2017)
    Android 9
    Knox 3.3
    Smart Manager finns inte, utan allt görs under inställningar.
    Skärmlås - Dra
    Städar separat varje app under Enhetsvård och Appar i Inställningar.
  • Android 9
    Men! Oj, det var inte konstigt att supporten går segt här!

    Jag fått för mig att du har Android 6.0.1 och liknande och verkligen försökt anstränga mig för att skräddarsy mina tips för just Android 6. Var fick jag det ifrån?

    Nåväl, nu har jag ändrat rubriken och du kommer att få tips som blir enklare för dig att följa. Dock vill att du säger ifrån om jag skriver om en inställning och den saknas eller inte inte ser ut som jag beskrivit - för om vi ska lösa detta effektivt behöver vi prata om samma sak!

    Med Samsung och Android 9 är det andra inställningar som gäller. Se under mellanrubriken Android Pie and 10 på denna sida:
    https://dontkillmyapp.com/samsung

    De tar upp följande inställningar som är värda att se över. Jag har markerat de jag tror är viktigast för dig med fet stil, men se gärna över även de andra, för säkerhets skull.
    • Put unused apps to sleep
    • Auto-disable unused apps
    • Background restrictions
    • Sleeping apps
    • Game Boosting features
    • Optimize battery usage
    Jag hoppas att den är enkel att följa, trots att det är engelska termer för alla inställningar. Om inte annat bör det vara något enklare än mina fåfänga försök att guida dig rätt, men med en karta som avser ett helt annat operativsystem!
    Annika Webbmaster