Samma avsnitt igen!

Hej!

Nu hände det igen, ni har publicerat en till av samma avsnitt i erat flöde... Värst var nog ändå i våras i P3 Dyatopia, se bilden jag bifogat, men nu hände det med P3 Spel, kände efter 30 sekunder igen avsnittet som jag trodde var nästa (som publicerats nu) eftersom det blev tillgängligt inatt.

Är det en mänsklig faktor inblandad eller är det hantering av korrigeringar i just det flöde jag använder som inte ersätter utan dubbleras? Jag har använt som för de flesta av mina +60st poddar den inbyggda sökfunktionen i min app (Podvast Republic) när jag jag la till P3 ID, Dystopia, Musikdokumentär, Dokumentär, Spel, P1 Dokumentär. Kan inte minnas att det hänt med någon annan podd än era de senaste åren.

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta!

    Vi har fått in liknande felrapporterför A-cast:
    Poddar via A-cast, dubbla filer

    I det fallet berodde felet på att andra än vi som "äger ett poddflöde", alltså Sveriges Radio i dessa fall, kan lägga ut innehåll. Det innebar att vissa programserier dels kommer ut i vår egen version, men att hela serien eller vissa avsnitt även kom ut genom att någon annan än vi själva lade in det.

    Vi kontaktade då Acast och bad dem ta bort de "Sveriges Radio-flöden" som inte styrdes av oss själva, och då löstes problemet. Vi kollar upp om det kan vara samma problem med Podcast Republic!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Det är något som skiljer sig åt i hur Podcast Republic hämtar avsnitten i din app och hur det ser uti flödet på deras hemsida, där avsnittet endast finns med en gång:

    Jag kan, i våra interna system, se att det aktuella avsnittet har sparats om den 10 december. Ljudfilen är inte rörd, utan troligen är det någon liten sak i texten som redaktionen förändrade.

    Är det en mänsklig faktor inblandad eller är det hantering av korrigeringar i just det flöde jag använder som inte ersätter utan dubbleras?
    Den typen av förändringar ska egentligen inte medföra att poddflöden bedömer att en fil är ny, men det verkar vara detta som sker här. Och jag inser att jag har sett just det felet inrapporterat för två andra podd-appar, Pocket cast och AntennaPod:
    Problem med rssflödet - dubbla avsnitt

    Med den förra har jag relativt nyligen fått kontakt med en support-kollega som jag tar upp problemet med, och den senare är en open source-app där felsökning sker relativt öppet och den felsökning vi gör för dessa plattformar kan förhoppningsvis hjälpa till med problemet även för Podcast Republic.

    Med Antenna-appen verkarsamma fel ha förekommit även med andra podd-producenter än oss och ser ut att vara löst sedan i somras:
    Some episodes appear twice in feed (github.com)

    Vilket avsnitt av P3 Spel var det som nyligen kom ut igen fastän det fanns i flödet sedan tidigare? Jag vill kontakta redaktionerna och försöka ringa in vilka ändringar hos oss som triggar detta. (Jag tar självfallet även kontakt med utvecklarna hos oss som får kika på detta.)
    Annika Webbmaster
  • Det är förra veckans avsnitt som kom igen, ser direkt en skillnad i titeln, "35."

  • Tack.

    Med avsnittet från P3 Dystopia är det första också en titel-förändring (och bildbyte), från Prepping till prepping.

    Jag hör med den kollega som gjort den senaste förändringen där, vad det är som ändrades nu senast.

    Annika Webbmaster
  • Tråden stängs, och felsökningen fortsätter här:
    Problem med rssflödet - dubbla avsnitt
    Annika Webbmaster