RSS strömmar i Wordpress saknar länkar

Jag har bäddat in er RSS-ström för ekonyheter i Wordpress, med en klassisk shortcode: [rss url=http://api.sr.se/api/rss/program/83 ]
Men er ström beter sig inte alls som den borde. Titlarna syns, men är helt utan länkar. Det går alltså inte att klicka fram era artiklar. Det är ett unikt problem jag inte har stött på tidigare.

När jag kör er RSS i feedvalidator, godkänns den som en korrekt Atom 1.0 ström. När jag tittar på er ström i en vanlig webbläsare, finns länkarna där. Allt ser bra ut, förutom att länken till er ikon är bruten.

Jag kan tyvärr inte peka på exakt vad som är fel, bara att länkarna inte går igenom i Wordpress. Jag hanterar många RSS-strömmar i Wordpress, och har noga eliminerat möjligheten att felet skulle ligga på min sida.

Kommentarer

  • Hej!

    Se om denna adress, med https i början, fungerar bättre:
    https://api.sr.se/api/rss/program/83
    Annika Webbmaster
  • Nej, tyvärr exakt samma resultat.
  • Synd att det inte var så enkelt!

    Då felsöker vi vidare! Kan du lägga in RSS:en på en sida i din blogg och ge oss länken, så att vi kan se hur det ser ut? (Om din blogg är privat, så har jag själv en "vilande" WP-blogg jag skulle kunna testa med, men eftersom jag inte rört den på något år, skulle det nog ta lite tid innan jag får ordning på lösenord och så.)

    Testa även gärna två andra RSS:er från oss. Jag väljer ut två "nyhetsflöden" vars uppbyggnad är lik Ekot, men som har vissa skillnader. Det vore intressant att eta om alla får samma fel, eller om någon av dem fungerar:

    Lokala nyheter, här P4 Jämland:
    https://api.sr.se/api/rss/program/78

    Vetenskapsnyheter:
    https://api.sr.se/api/rss/program/406
    (samma uppbyggnad finns hos exempelvis Kulturnytt)

    Hoppas att du kan hjälpa oss med detta - och att det kan öka vår förståelse för problemet!
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr igen, det ser likadant ut även med P4 Jämtland och Vetenskapsradion.
    Du kan se hur det ser ut här:
    https://privatspaning.home.blog/test-rss/
  • Bra att du även lade ut ett poddflöde från oss.

    Att länkarna där fungerar (eller i alla fall är länkar ...) gör att vi kan utesluta några felkällor.
    Annika Webbmaster
  • Nu har det gått ett par veckor utan resultat. Kan ni beskriva edra mödor? RSS står för ’real simple syndication’. Det borde inte vara så svårt.
  • Hej igen, nu har det gått fyra veckor. En lägesrapport vore intressant.
  • Nu har tre månader passerat, och det fungerar fortfarande inte.

    PS: Kommer ni att åtgärda den groteska längden på Ekot podd RSS? Det kunde räcka med 2–3 poster, men ni använder den som en arkivfunktion, vilket saboterar syftet.

    https://privatspaning.home.blog/test-rss/
  • Hej!

    Som ny på Sveriges Radio vill jag först och främst be om ursäkt för sen återkoppling i detta ärende. Jag håller på att gå igenom äldre ärenden som ännu inte blivit lösta, och dessvärre verkar det som att just detta ärende fallit mellan stolarna. Du får gärna återkoppla så att jag vet att du fortfarande är på jakt efter denna information, då mycket tid passerat sedan sist. Jag kommer att ta reda på varför detta inte fungerar, och vilka förändringar som krävs för att lösa det. Jag lovar alltså inte att vi kommer att lösa problemet men vi kommer titta på det.

    Även om ni som efterlyst att vi löser detta problem är få, är det ju en påtaglig försämring och fullt möjligt att återskapa. Det minsta vi kan göra är att ta ett nytt tag om detta och undersöka varför felet uppstår och vad som skulle krävas för att lösa problemet. (Det kanske redan är gjort, men det vet jag inte ännu.)

    När jag vet detta, kan jag ge ett tydligare svar. Eventuellt blir det ett trist besked i stil med att vi inte prioriterar att lösa det - men i så fall är det ett bättre underbyggt beslut som vi kan motivera. Just nu befarar jag att detta blivit nedprioriterat av fel skäl, nämligen att det ständigt har ramlat mellan stolarna.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag är fortfarande intresserad av en lösning, och har tittat på det själv med analysverktyg, och funnit att ni har ett formellt korrekt format, men använder strukturer som kan skapa problem i vissa fall. Det förklarar varför er RSS fungerar med vissa RSS-läsare men inte andra. Min egen supportsida https://privatspaning.home.blog/test-rss/ innehåller alla nödvändiga länkar m.m. för att återskapa vad jag funnit.
  • Hej igen!

    Jag dammade av en WP-blogg jag har privat, för att undersöka detta närmare, och inser att det finns lite olika sätt att lägga in ett RSS-flöde på en sida eller i en post.

    Jag fick samma problem när jag lade in våra RSS:er som klassisk shortcode, men om jag istället lade in dem som ett enkelt RSS-block, gick det bra:
    https://wordpress.com/support/wordpress-editor/blocks/rss-block/

    När det gäller den del av din test-sida som har mellanrubriken Ekot podd, så skriver du:

    RSS är färskvara, och nyheter är färskvara av färskvara. Ändå använder SR RSS:en som en arkivfunktion, med en groteskt lååång lista, vilket gör den omöjlig att presentera tillsammans med andra mer normala RSS-strömmar, då den enorma mängden poster skulle totalt dränka ut omgivande listor. Det kunde räcka med 2–3 poster. Här fungerar åtminstone länkarna.

    Sveriges Radio har uppenbarligen inte förstått ”det där med RSS”, varken tekniken i sig eller hur den är tänkt att användas.
    Den analysen är inte rättvis, eftersom du använder länken till en podd-xml, https://api.sr.se/api/rss/pod/3795. Den länken har ett helt annat syfte än de RSS:er vi skriver om här, eftersom de är till för att lyssnare ska kunna hämta våra poddar med den klient de själva föredrar.

    Just för ett nyhetsprogram är det kanske inte intressant att kunna nå annat än de senaste sändningarna, men om du exempelvis vill lyssna på Sommar & Vinter i P1, så når du endast till 2014 med dessa 500 avsnitt, trots att vi erbjuder i princip alla avsnitt från och med 2000 (samt flera hundra från 1900-talet) för nedladdning. Denna begränsning är alltså en påtaglig skillnad. Ingen har, mig veterligt, efterlyst färre än 500 avsnitt i en podd-xml, däremot finns det lyssnare som gärna skulle se fler poster:
    Begränsning av sökbara avsnitt RSS

    Men i grunden är det ju en RSS även detta, och den går förstås bra att använda som du har gjort. Om du vill lägga upp ett poddflöde som en RSS på din blogg, ska du dock inte behöva visa 500 poster! Detta brukar gå att ställa in. I den grundfunktion med "RSS-block" jag testade på Wordpress visades per default fem poster, men det gick att höja eller sänka antalet, samt att lägga till eller ta bort publiceringsdatum etc.

    Det bör finnas något liknande även i de flesta shortcodes för RSS:er, men jag har inte undersökt det vidare.

    Testa om RSS-blocken kan lösa ditt behov - och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Att länkarna fungerar med blocks har du ju redan konstaterat själv, ser jag nu:
    Sveriges Radios RSS fungerar inte med WordPress shortcode, men fungerar med WP Blocks.
    Eftersom du är den enda lyssnare som har rapporterat in detta fel och du dessutom har funnit ett fungerande och smidigt sätt att lägga ut våra RSS:er, kommer vi inte att lägga utvecklingstid på att lösa problemet som sådant.

    Om vi gör däremot gör andra förändringar med våra RSS-feeds, så ser vi förstås över de förbättringsområden du ringat in. Tack för den hjälpen!
    Annika Webbmaster
  • Tack för att du har sett över saken igen.

    Blocks ersätter inte helt klassisk shortcode, då de har olika egenskaper. För en snygg design kan shortcodes fortfarande ha betydande fördelar. Men, som du säger, ”det går” åtminstone, och jag har redan sedan länge accepterat att nödgas använda WP-blocks till era strömmar.

    Vad gäller Ekot podd förstår jag nu situationen, och tar tillbaka min kritik. Tyvärr har shortcodes ingen tag för att begränsa antalet poster. Där är man hjälplöst utlämnad till den som skapade RRS:en.
  • Tyvärr har shortcodes ingen tag för att begränsa antalet poster. Där är man hjälplöst utlämnad till den som skapade RRS:en.
    Det verkar finnas i några av dem jag kikat på. Kan den här fungera för dina behov?
    https://wordpress.org/plugins/rss-via-shortcode/
    Annika Webbmaster