Liknande lyssning: märkliga tips

Algoritmerna verkar ofta ganska trubbiga, se nedan exempel där ett program om östafrikansk popmusik ger upphov till länkar om två helt orelaterade grejer bara för att, troligen, alla tre programmen bär taggen #kenya.

Kommentarer

  • Hej Olov!

    Så här skrev en kollega som arbetar med rekommendationerna:

    Det är inte felfritt. När man tittar på vissa rekommendationslistor kan några upplevas som konstiga. Sällan olämpliga, ibland irrelevanta och till synes slumpmässiga. Anledningar till detta kan vara att vi har för lite information om avsnittet, kanske blir det namn på programledare det enda algoritmen har att gå på och då blir det ofta mer slumpmässiga rekommendationer.
    I ditt exempel gissar jag att det är ordet Östafrika som ger kopplingen till avsnittet om forskningscentret i Kenya medan avsnittet från Verkligheten i P3, Tåg 536 från Köpenhamn, beror på att detta avsnitt i sin beskrivningen innehåller Stockholm Central ett par gånger - vilket (mer spännande än korrekt) matchats mot ingressen i ditt avsnitt av Folkmusiken i P2:
    Soukous, rumba och highlife – dansmusik från Central- och Östafrika. Möt Dekula Band som vet hur man får folk att dansa på en stationspub i Stockholm.
     Själv har jag rekommenderat att vi byter rubrik. Eftersom det ibland inte är "liknande lyssning", ska vi nog kalla det något annat. Mer lyssning, kanske? Det fungerar ju både om blir som i detta exempel och vid "mer logiska rekommendationer", som dessa (under avsnittet Karlavagnen: ABBA forever):

    Jag skickar din återkoppling vidare till det team som skruvar på algoritmen!
    Annika Webbmaster