Radioföljetongen - hitta rätt del inom ett långt avsnitt

Jag vill lyssna på varje avsnitt för sig i efterhand. Nu ligger de ihopbuntade. Det tycker jag inte om.

Kommentarer

  • ------ Uppdatering den 12 november 2021 ------

    Från och med Kvinnan i svart av Susan Hill, som sänds i P1 den 1-22 november, har vi förändrat länkarna till hur delarna är uppdelade när de sänds i FM. Vi hoppas att det därmed blir lite enklare både att hitta till och lyssna på rätt del.

    Beskrivningen gäller Kvinnan i svart, men kommer att bytas ut mot en mer allmän beskrivning framöver:

    1. Gå hit:
      Kvinnan i svart: Länkar till avsnitten som sänts i FM
    2. Välj önskad del. I detta exempel vill jag höra del 10, som sändes i P1 den 12 november. Det motsvarar 23 minuter och 32 sekunder in i "andra långa avsnittet":

    3. För att starta vid önskad tidpunkt klickar jag på play-knappen vid rubriken (grön markering på bilden nedan). Vid denna står det även Lyssna från tidpunkt: 23:32.

      Play-knappen i spelaren nertill på sidan (markerad med ett rött kryss på bilden) startar istället det ljud jag senast lyssnade på, vid den tidpunkt jag slutade lyssna. På min bild är det tydligt vilken knapp om gör vad, eftersom det jag lyssnat på innan är ett avsnitt av Kulturnytt. Hade det istället varit en annan del av samma följetong, så att det stod Kvinnan i svart även i spelaren, hade det varit mindre tydligt.

      För att starta från en specifik tidpunkt, är det alltså knappen vid sidans rubrik jag ska välja. Vill jag istället fortsätta att lyssna efter att ha pauserat, väljer jag play-knappen i spelaren.

    För Svart krabba av Jerker Virdborg och för Vuxna människor av Marie Aubert ligger "tids-länkarna" på ett vis som är lite krångligare att använda. I mitt ursprungliga svar till Kristina skrev jag hur ni når rätt del inom ett långt avsnitt för dessa ljudböcker:

    ------- Ursprungligt svar den 22 september 2021 -------

    Hej Kristina!
    Det finns olika önskemål här, och redaktionen för Radioföljetongen & Radionovellen försöker hitta sätt så att det ska fungera bra oavsett om man föredrar att flera delar bakas samman till ett längre avsnitt eller om man, som du, vill lyssna på delarna en i sänder.

    Det finns en lösning som tyvärr inte fungerar i vår app Sveriges Radio Play, men väl via vår hemsida (som du kan använda även med mobil eller surfplatta). I anslutning till de långa, "hopbuntade avsnitten" finns det nämligen länkar som tar dig till rätt tidpunkt inom det långa avsnittet, så att du exempelvis kan hamna direkt på början av del 4 i ett avsnitt som består av del 1-9.

    En kort beskrivning av lösningen:
    1. Gå in på önskat "lång-avsnitt"sverigesradio.se/radiofoljetongenradionovellen
    2. På avsnittets sida finns länkar till starttiden för de delar som ingår i avsnittet
    3. En sådan länk till tidpunkt uppdaterar lyssna-länken högre upp på avsnitts-sidan, så att den leder till önskad del av det långa avsnittet
    Denna funktion med länkar till tidpunkt är ny. Både vi och Radioföljetongen & Radionovellen vet att den är svår att hitta och förstå på egen hand, så jag försöker vara så tydlig jag kan! (Om det ändå är svårt att följa, så berätta så att jag kan fila till det, så att den beskrivning du nu får kan hjälpa fler lyssnare framöver!)

    Detaljerad beskrivning av hur man gör:

    I mitt exempel vill jag komma till början av del 4 av Svart krabba.

    1. Gå till sidan Pågående och kommande ljudböcker och välj önskad följetong. Du kommer då till en sida där alla "lång-avsnitt" (i detta fall två stycken) i serien finns med:
      Svart krabba av Jerker Virdborg

    2. För att nå "direktlänken till del 4 inom del 1-9", går du först in på det längre avsnittet genom att trycka på texten eller bilden som hör till avsnittet. (Trycker du på play-knappen spelas det långa avsnittet upp från start, och det var inte vad vi ville denna gång!)

    3. Du kommer då till en sida med information om detta lång-avsnitt:
      Del 1- 9: Svart krabba av Jerker Virdborg i uppläsning av Måns Westling

      Bläddra nedåt på den sidan, så ser du länkar som leder till önskad tidpunkt:

      Del 4 startar 01:10:19, alltså en timma, tio minuter och nitton sekunder in i det långa avsnittet. (Om du inte får det jag beskriver nedan att fungera, kan du själv spola fram dit manuellt.)
    4. Klicka på länken för önskad tidpunkt. Det kan då verka som om inget har hänt, för du är kvar på samma sida som tidigare. En sak har dock förändrats, men det har skett vid lyssningslänken högre upp på sidan, ovanför "avsnitts-bilden".

      Först såg nämligen lyssningslänken ut så här:

      Efter att ha tryckt på länken "4 01:10:19 i FM 22 september" ser lyssningslänken ut så här:

    Den länken tar dig alltså till rätt tidpunkt inne i det långa avsnittet!

    Min beskrivning tar förmodligen längre tid att läsa igenom än vad det egentligen tar att hitta en länk till rätt tidpunkt inuti det längre avsnittet, men jag ville skriva en väldigt tydlig beskrivning som både vi och Radioföljetongen & Radionovellen kan tipsa fler lyssnare om. Dessa "länkar till rätt tidpunkt" är en bra funktion som är svår att hitta till på egen hand.

    Hör gärna av dig om det finns något i beskrivningen vi bör förtydliga!

    Trevlig lyssning
    Annika Webbmaster
    (Uppdaterad )
  • Hej Annika.

    Det är en bra och överskådlig förklaring men den löser nog dessvärre inte problemet för oss "kortlyssnare". De flesta bokklubbar har en sleepfunktion i sin app för oss som somnar med en bok i örat. Även om jag med länken hittar in till ett specifikt avsnitt i "långvarianten" på Radioföljetongen vaknar jag ändå med avsnittet utläst. Så som min telefon fungerar så måste jag starta varje kortavsnitt för sig vilket innebär att när jag somnar sött blir det bara ett kortavsnitt som läses upp.

    Rent tekniskt kan det inte vara svårt att lägga upp båda varianterna på hemsidan. På så sätt tillgodoser ni alla olika smakriktningar i längd. Jag är övertygad om att vi klarar av att lyssna på korta avsnitt utan ingressen och resumén i början på varje avsnitt, även om den är bra.

    Det är många nätter nu som jag lyssnat timmavis på Svart Krabba i sömnen.
  • Hej Claes och tack för en bra beskrivning som visar att det finns sätt att lyssna där den här metoden inte fungerar så bra.
    De flesta bokklubbar har en sleepfunktion i sin app för oss som somnar med en bok i örat. Även om jag med länken hittar in till ett specifikt avsnitt i "långvarianten" på Radioföljetongen vaknar jag ändå med avsnittet utläst.
    Har du en mobil med Iphone eller Android? I så fall skulle du kunna förenkla tillvaron något genom att lyssna i appen och använda den timer som finns där (månskäran nere till höger när spelaren är utfälld i stort läge). Du kan då ställa in tiden så att uppspelningen stannar efter exempelvis 10 eller 20 minuter.

    Om du endast har möjlighet att lyssna i datorn, kan jag försöka lista ut ett sätt att få till liknande funktion med datorn. Berätta i så fall vad det är för dator du har detta behov på!
    Rent tekniskt kan det inte vara svårt att lägga upp båda varianterna på hemsidan.
    Ett av skälen till att Radioföljetongen testar att samla flera delar i en ljudfil, är att det ska bli enklare för lyssnare att hitta våra olika följetonger. På många plattformar, både hos oss på Sveriges Radio och hos andra aktörer (som olika podd-appar) listas alla avsnitt från Radioföljetongen på samma sida. Den som vill nå exempelvis Snöstormen, skulle då först få bläddra förbi 21 avsnitt av Svart krabba, därefter åtta avsnitt av En dag till skänks, 54 avsnitt av Rebecca och ett antal andra noveller och följetonger innan Snöstormen dyker upp. Att reducera Svart krabba till två längre avsnitt, En dag till skänks till ett och Rebecca till sex långa avsnitt, förenklar betydligt.

    Att slå ihop många delar till ett avsnitt är ett test. Redaktionen får del av er återkoppling. De synpunkter du tagit dig tid att formulera hjälper dem att förstå vilka nackdelar som finns, så att de framöver kan väga dessa mot fördelarna med "klumpavsnitt".

    En tanke jag har, som mer löser behovet för den brukar lyssna när ett avsnitt sänds i P1 men vill nå enstaka, missade, delar på webben eller i en app, och alltså inte löser ditt problem med att uppspelningen fortskrider när du har somnat, är att skapa en kompromiss.

    Med ögonmått klarar jag av att se ungefär var på tidslinjen jag ska starta om jag vill nå till exempelvis tre fjärdedelar, exempelvis del 15 i ett avsnitt som består av del 13-16. Om avsnitten bestod av fyra eller möjligen fem, delar istället för tio delar eller fler, kan jag hjälpligt spola fram till rätt "del i delen" utan att veta det exakta klockslaget. Även om första delen och sista i varje "klump-avsnitt" är lite längre på grund av presentation i början och avannonsering i slutet, hamnar jag någorlunda rätt på tidslinjen. För att hitta till del 15 av 10-21, behöver jag däremot först räkna ut att det innebär den femte delen av elva i detta långavsnitt. Att återfinna var fem elftedelar ligger är inget jag klarar med ögonmått, ens om jag vet att det betyder drygt 45 procent in. Dessutom skulle delarna få mer hanterlig längd än idag.

    Vad tror du om denna kompromiss? En serie som Svart krabba skulle då delas upp i fem avsnitt.
    Annika Webbmaster
  • Tack för ditt svar Annika.

    Jag är ledsen att behöva kullkasta alla dina teorier och förslag men jag laddar alltid ner alla radioföljetonger direkt. Sedan för jag över dom till telefonen och spelar dom från telefonens lagring. Jag är därför hänvisad till de spelare som finns i telefonen. Så som jag använder det så stannar spelaren efter varje avsnitt. Inom parentes så raderar jag det avsnittet jag lyssnat på från lagringen när jag lyssnat färdigt och vet då alltid vilket som var senaste avsnittet, även om jag somnar ifrån det.

    Dina förslag med att veta ungefär var man är är ju helt ok. Just Svart Krabba är dock som en långsamt flytande flod och där vill jag säga att det inte är helt lätt att minnas var jag somnade i ett drygt 4-timmarsavsnitt. I andra uppläsningar är det lättare.

    Detta med långavsnitt är naturligtvis inget oöverstigligt hinder och jag kommer lyssna på alla radioföljetonger ändå. Jag ville bara föreslå en produktförbättring som kanske gynnar fler än mig. Kanske är det jag som skall ändra mina lyssningsvanor istället och anpassa dom till radioföljetongens presentationsmodell även om det är kolossalt svårt att lära gamla hundar lyssna.
  • En fördel med de korta avsnitten är att resumén finns med  men nackdelen är att det är tidsödande att ladda ner alla avsnitten. Det är betydligt enklare med några få långa avsnitt.

    Man skulle önska en funktion där man i ett kommando kan ladda hem alla korta filer i en uppläsning. Då får man korta avsnitt med resumé lätt nedladdade.

    Bra att Radioföljetongen finns. Hög kvalité på alla inspelningarna.
  • Tack båda för återkopplingen!

    Som jag skrev, trevar vi oss fram för att hitta sätt att presentera detta fina innehåll på ett sätt som fungerar bra både för den som vill sträcklyssna på en följetong och för den som vill lyssna på enstaka delar. Som fungerar i våra egna plattformar och på andras - och som inte ställer till med för jobbiga problem för någon av grupperna! Lätt är det inte, men era synpunkter bidrar till att redaktionen kan fatta bra beslut.

    Därutöver finns det rent tekniska förbättringar på sikt. Många problem skulle försvinna om det gick att skapa "ankarpunkter" (kapitel eller delar) i våra poddfiler, så att det lätt går att återfinna en viss del inom en lång ljudfil. Denna funktion skulle även vara bra för att nå ett visst inslag i långa program med "blandat innehåll" som P1-morgon eller P4 Extra.

    Där är vi dock inte än, så vi behöver anpassa oss efter att vi idag inte har denna möjlighet.
    Annika Webbmaster
  • Claes, jag kom på att jag eventuellt har en lösning på detta problem:
    Jag är ledsen att behöva kullkasta alla dina teorier och förslag men jag laddar alltid ner alla radioföljetonger direkt. Sedan för jag över dom till telefonen och spelar dom från telefonens lagring. Jag är därför hänvisad till de spelare som finns i telefonen.
    Om du har en Iphone, kan du nämligen använda den inbyggda timern, en fiffig metod jag ofta tipsade om i Iphone-appens barndom, innan vi hade en sleep-funktion i appen.

    Metoden är enkel:
    1. spela upp ett ljud i valfri app
    2. starta den inbyggda klockfunktionens Timer
    3. ställ in hur länge du vill lyssna
    4. under När tiden går ut väljer du Sluta spela nederst i listan
    Jag vet inte om motsvarande finns i Android, men om du har en sådan och tror att en timer som stoppar ljudet skulle förenkla tillvaron, så berätta vad du har för telefon. Jag kan ju i alla fall försöka leta fram en metod som fungerar för dig.
    Annika Webbmaster
  • Annika. Inte ens detta bra tips hade fått mig att byta sida till Apple. Jag använder Android/mina filer och vad jag förmodar blir en inbyggd Samsung player när jag trycker på önskad ljudfil.
  • Jag erbjöd mig, som sagt, att försöka hjälpa dig att lösa det i din telefon. Vad är det för Samsung-modell?
    Annika Webbmaster
  • Tack för att du försöker hitta en lösning. Idag är det en Galaxy A8.
  • Vi gör vad vi kan för att det ska gå att lyssna på vårt innehåll på det vis som passar varje lyssnare. Om vårt innehåll inte är flexibelt, får vi på supporten tänka lite utanför vad vi brukar ge hjälp kring ...

    Jag hittade ett tips som bör funka oavsett Android-modell här:
    How to Set up Music Sleep Timers on Your Phone

    Under mellanrubriken Setting a Sleep Timer on Android tipsar de om att söka på "sleep timer" i Google Play för att hitta en app som stänger ned ljudet från andra appar (vilket bör fungera även för den inbyggda spelaren). Det finns fler sleep timer-appar än de som nämns i artikeln, bland annat en som heter Cozy Timer som verkar seriös.

    Dessa sleep timer-appar har oftast lågt betyg i Google Play för att de "slutat fungera". Jag tror inte att det egentligen är fel på apparna, utan beror på att man måste skydda en app från batterioptimering om den, som här, ska fungera i bakgrunden. Får du problem, så kan vi vägleda dig, för den typen av inställningar tipsar vi ofta Android-lyssnare om!
    Annika Webbmaster
  • Varför ändra ett välfungerande system alla avsnitt för sig Ni har kapaciteten att lösa det tekniskt för lyssnare.
  • Varför ändra ett välfungerande system alla avsnitt för sig
    Hade det varit välfungerande, så hade redaktionen inte testat detta nya sätt. Tyvärr fanns det flera problem kopplat till mängden avsnitt, inte minst det jag skrev om den 8 oktober:
    Ett av skälen /.../ är att det ska bli enklare för lyssnare att hitta våra olika följetonger. På många olika plattformar,/.../ listas alla avsnitt från Radioföljetongen på samma sida. Den som vill nå exempelvis Snöstormen, skulle då få bläddra förbi först 21 avsnitt av Svart krabba, därefter åtta avsnitt av En dag till skänks, 54 avsnitt av Rebecca och ett antal andra noveller och följetonger innan Snöstormen dyker upp. Att reducera Svart krabba till två längre avsnitt, En dag till skänks till ett och Rebecca till sex långa avsnitt, förenklar betydligt.
    Annika Webbmaster
  • På något sätt känns det som att gå över till vänstertrafik för att underlätta för brittiska turister. Görs förändringen för att underlätta för ett fåtal på bekostnad av ett flertal verkar ändringen missriktad. Man tycker att år 2021 det skall finnas tekniska möjligheter att erbjuda båda alternativen. Jag är inne på min 3 långavsnittbok och det funkar väldigt dåligt tyvärr.
  • Hej igen!
    På något sätt känns det som att gå över till vänstertrafik för att underlätta för brittiska turister.
    Bra liknelse, även om jag inte håller med. Att inte hitta innehållet är nämligen inte något litet särfall, utan ett påtagligt problem som vi inte ska skoja bort.

    Ett annat problem är att många vill lyssna i längre sjok utan att ideligen behöva starta ett nytt avsnitt. Det problemet kan vi delvis kompensera för, eftersom det i många ljudtjänster går att lägga flera avsnitt i en spellista, men dels går inte detta överallt, och även där det går, kan det vara svårt att förstå hur man gör. På våra egna plattformar kan vi (och bör vi) göra detta enklare och tydligare, men det kommer inte att hjälpa alla.

    Jag skriver till redaktionen för att försäkra mig att de ser er återkoppling. I synnerhet beskrivningarna av att det nu är svårare att se var du somnade ifrån följetongen senast, är bra att de förstår, så att de kan väga de nya problemen mot de fördelar som finns med långa avsnitt.

    Testade du någon app som avbryter uppspelningen vid en viss tid, Claes? Förenklar den i så fall, eller finns det något som gör att det ändå blir fel?
    Annika Webbmaster
  • > På många olika plattformar,/.../ listas alla avsnitt från Radioföljetongen på samma sida. Den som vill nå exempelvis Snöstormen, skulle då få bläddra förbi först 21 avsnitt av Svart krabba, därefter åtta avsnitt av En dag till skänks, 54 avsnitt av Rebecca och ett antal andra noveller och följetonger innan Snöstormen dyker upp.

    Varför ska alla avsnitt ligga på samma sida?
    Det ligger ju nära till hands att tänka att avsnitten kan visas eller filtreras per följetong?
    Är detta inte möjligt på vissa plattformar?

    Nog borde man kunna få ett val att spela upp samma ljuddata i valfritt långa avsnitt och lägga bokmärken i tidslinjen.
  • Hej! Oj,  vilken bra diskussion! Jag har själv tänkt att jag är 100 år gammal fast jag ännu är pensionär, jag älskar verkligen radioföljetongen, men hinner inte alltid lyssna när den går direkt, och nu när det är långa delar på nätet blir jag galen när jag står och lagar middag och inte kan hitta rätt avsnitt! Ska testa tipsen här så slipper kanske sambon mina svordomar över grytorna med mobilen i andra hand 😀  Mvh Åsa!
  • Tack Åsa!

    Det har onekligen blivit svårare att nå ett enskilt avsnitt nu när vi serverar dem i storpack, än vad det var när delarna var förpackade var för sig. Men om du hittar till listan där det står "vid vilken tid inuti ljudfilen" varje avsnitt börjar, så kan du på webben använda dig av "länken till tidpunkt" och starta spelaren vid rätt tidpunkt. Om du inte spelar upp följetongen från vår webb utan exempelvis med vår app, så kan du spola manuellt till rätt tid.

    Fråga på om du inte lyckas följa min beskrivning. (Den verkar krångligare när man läser den än när man försöker följa den - hoppas jag!)

    Annika Webbmaster
  • Att Sveriges radio behöver publicera en lång bruksanvisning för något som borde vara en enkel tjänst är naturligtvis ett allvarligt misslyckande. Men det är värre än så: tjänsten fungerar inte tillfredsställande. Här några exempel:

    1. Jag försökte, på en maskin (HP Pavilion) med Linux (Mint 20 Cinnamon) och FF, för några veckor sedan öppna sista avsnittet av Svart krabba (på sidan https://sverigesradio.se/avsnitt/svart-krabba-av-jerker-virdborg-i-upplasning-av-mans-westling-del-2-av-2). Länken var död.

    2. Jag öppnade igår - den här gången på en annan HP Pavilion med Windows 10 och Vivaldi - sista avsnittet av Vuxna människor. Det fungerade, men då jag stoppade uppläsningen och sedan återstartade den, började uppläsningen om från början. Jag tänkte först att det var en tillfällighet, men flera försök gav samma misslyckade resultat.

    3. Idag försökte jag upprepa manövern; nu går det inte ens att starta uppläsningen. (I o f s spelar det inte så stor roll: att SR valt att publicera denna roman utan mål och riktning, men med en massa meningslöst pladder, är svårförståeligt. Detta är dock ovidkommande i det aktuella sammanhanget, som ju handlar om det usla tekniska utförandet.)

    4. Normalsituationen i alla strömningstjänster jag nyttjat är, att man kan avläsa hur långt avsnittet eller filmen är, och var i uppspelningen man befinner sig. Dessutom kan man med en enkel mustryckning förflytta sig till valfri tidpunkt. Jag kan inte finna denna funktion på Radioföljetongens hemsida.

    För något år sedan fungerade hemsidan skapligt (men förvisso inte perfekt); nu är den en katastrof.
  • > På avsnittets sida finns länkar till starttiden för de delar som ingår i avsnittet
    > En sådan länk till tidpunkt uppdaterar lyssna-länken högre upp på avsnitts-sidan, så att den leder till önskad del av det långa avsnittet
    > Denna funktion med länkar till tidpunkt är ny. Både vi och Radioföljetongen &

    Det låter som ett steg framåt att ni har börjat använda direktlänkar till delar av långa ljudklipp. Tyvärr är funktionen för klumpig att använda i sitt nuvarande utförande då man måste klicka på en tidpunkt och sedan navigera till en annan plats på sidan för att starta uppspelningen.

    Det bör fungera så att ett klick på en tidpunkt startar uppspelningen.

    Det vore också enklare om ni lade alla länkar till delar i en följetong i en lista på samma sida.

    Jag förstår inte anledningen till att sprida ut länkarna på flera sidor enligt den fysiska uppdelning av ljudfilerna ni råkar ha valt, det känns bara opraktiskt.

    Förslagsvis lägg alla tidslänkar och ljudklipp som hör till en följetong på samma sida, och se till att spelningen startar när man klickar på en tidslänk.
  • > På många olika plattformar, både hos oss på Sveriges Radio och hos andra aktörer (som olika podd-appar) listas alla avsnitt från Radioföljetongen på samma sida.

    Det här är lite svårt att förstå för mig, vad beror det på att avsnitten samlas just per program i vissa appar snarare än det finns listor per följetong eller serie? Har det att göra med det format för spellistor som apparna läser från Sveriges Radio?

  • Varför uppfinna hjulet en gång till - och dessutom göra det fyrkantigt?
    Varför inte i stället i stort sett kopiera Netflix eller HBO eller SVT eller någon av de andra strömningstjänsterna:
    Säsong och avsnitt svarar mot Boktitel och avsnitt
    Starta och stoppa på samma sätt som i dessa, d.v.s. vid valfri tidpunkt.
    Vad är problemet? Eller, som man plägar säga:
    Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann ...?
  • Claes och Johannes:
    jag återkommer till din numrerade lista med problembeskrivningar, Claes, och börjar med att (försöka) svara på de mer generella kritiska frågor och reflexioner som ni tagit er tid att formulera.

    Befogad kritik:
    Att Sveriges radio behöver publicera en lång bruksanvisning för något som borde vara en enkel tjänst är naturligtvis ett allvarligt misslyckande
    Ja. Nu har jag gjort bruksanvisningen övertydlig för att undvika missförstånd. En enklare version är:
    1. Sök upp rätt "lång-avsnitt" hos Radioföljetongen
    2. Klicka på önskad "tids-länk"
    3. Tryck därefter på play-knappen vid avsnittets rubrik (där det nu står Lyssna från tidpunkt: t:mm:ss
    Om beskrivningen är lång eller kort är dock mindre intressant. Varje bruksanvisning vi på supporten behöver formulera, är ett misslyckande.

    Klumpiga tidslänkar:
    Tyvärr är funktionen för klumpig att använda i sitt nuvarande utförande då man måste klicka på en tidpunkt och sedan navigera till en annan plats på sidan för att starta uppspelningen.

    Ja, det är verkligen ingen bra utformning och jag ska försöka klura lite tillsammans med Joseph Knevel (programmets producent) på hur vi kan förbättra den nödlösning han och jag sydde ihop i somras, sedan flera lyssnare hade skrivit den här typen av frågor.

    I och med att "länkarna med tidsparameter" leder till den sida man redan är inne på, så händer till synes ingenting (trots att alltså själva play-länken uppdateras), så det första vi bör testa är att helt enkelt att lägga länkarna på en annan sida än avsnittet.

    Förslag: starta på första klicket
    Det bör fungera så att ett klick på en tidpunkt startar uppspelningen.
    I sak har du helt rätt. Ljudlänkar som startar ljudet vid en viss tidpunkt vore att föredra - men några sådana kan redaktionen inte skapa med de verktyg de har tillgång till idag.

    Radioföljetongen använder sig av funktionen "länka till tidpunkt" när de skapar dessa länkar. Den funktionen är inte utvecklad för att användas på vår egen hemsida och det är yxigt att skapa dem. För att överhuvudtaget få det att fungera använder producenten vissa knep i publiceringssystemet som är lite överkurs för de flesta av våra kolleger. Att använda den här typen av "tidslänkar" är således inget som Studio Eteller Morgon i P4 Halland (två program där det finns behov av länkar till tidpunkt) skulle kunna göra dagligen, exempelvis. Just Radioföljetongen, som lägger ut ett begränsat antal följetonger, och där producenten har god kunskap om vårt publiceringssystem, har helt enkelt testat en funktion som egentligen inte finns.

    Det inte är motiverat att lägga utvecklingstid på att fila till denna nödlösning. En klokare prioritering är att istället bygga in möjligheten att länka till en vis tidpunkt "på riktigt" i vårt publiceringssystem, så att det blir lätt för redaktionerna att länka till tidpunkter inom ett avsnitt och att det då blir ljudlänkar som är enklare för lyssnarna att använda

    Önskemålet att "utveckla en sådan tjänst på riktigt" framförs till rätt kolleger.

    Förslag: Alla länkar i en följetong på samma sida
    Eftersom tidslänkarna bör fungera bättre om de ligger på en annan sida än själva "lång-avsnittet", så kan redaktionen förslagsvis lägga alla tidslänkar till en viss ljudbok på en och samma undersida.

    Jag framför det förbättringsförslaget till redaktionen.

    Varför hamnar alla avsnitt i samma flöde?
    vad beror det på att avsnitten samlas just per program i vissa appar snarare än det finns listor per följetong eller serie?
    Vi har valt att samla alla radioföljetonger under ett och samma paraply. Den som använder en poddtjänst ska inte behöva leta upp varje ny följetong och följa den. Vi tror att det är mer praktiskt att alla följetonger går att nå under programnamnet, Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen.

    De redaktioner som producerar serier på Sveriges Radio gör på lite olika sätt. Barnradion varierar sig exempelvis. Vissa av deras serier är utbrutna till egna självständiga program och har därmed egna poddflöden på externa plattformar, som exempelvis Den underbara familjen Kanin i Barnradion. Andra serier ligger samlade som avsnittsgrupper under programnamnet Sagor i Barnradion, som exempelvis Under ytan – en fisksaga.

    Fördelen med det senare är att man på samma sida når flera av Barnradions serier - nackdelen är densamma som hos Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen: det blir otympligt många avsnitt i samma flöde.

    Hoppas att min beskrivning var begriplig!

    Göra som de andra?
    Varför inte i stället i stort sett kopiera Netflix eller HBO eller SVT eller någon av de andra strömningstjänsterna:
    Säsong och avsnitt svarar mot Boktitel och avsnitt
    Om vi skapade en alldeles egen tjänst för Radioföljetongen och övriga program med detta behov, exempelvis P3 Serie och serierna i Barnradion), så skulle det absolut vara den typen av utveckling som behövs. Men vårt innehåll ska samsas med P1-morgon och Karlavagnen i våra egna plattformar och med all världens poddar i externa tjänster (podcast-appar, Tunein, Spotify med flera). Om det saknas stöd för en "mellannivå" (säsong/boktitel) i dessa, så hjälper det ju endast delvis att vi har en sådan nivå på våra egna plattformar.

    "Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen" och "Sagor i Barnradion", alltså programserier hos oss motsvarar serie hos Netflix, HBO och SVT medan avsnitt hos oss motsvarar avsnitt även hos de andra. Dessa två nivåer är väl synliga och finns även i externa tjänster.

    En tredje nivå, nivån mellan program/serie och avsnitt, alltså boktitel (eller säsong) finns redan på våra egna plattformar (hemsidan och de två största mobilapparna), men vi behöver utveckla den och visa upp den tydligare. Jag kallar den nivån "avsnittsgrupp", eftersom det är ett sätt för en redaktion att samla "avsnitt som hör ihop" på en och samma sida, i en spellista där du kan starta ett avsnitt och sedan höra de andra i rätt ordning utan att behöva trixa med att starta ett nytt avsnitt i appen eller på webbsidan.

    Avsnittsgrupper finns alltså för serier, där du kan lyssna på alla avsnitt av Rebecca från Radioföljetongen eller alla avsnitt av Djupet - en thriller i sex delar från P3 Serie. Grupperna finns även hos exempelvis Sommar & Vinter i P1 där du kan spela upp alla avsnitt som är taggade med Vetenskap och akademi och hos Utvalda musikmixar, där du kan sålla fram kategorin Rock, metal och punk i P3 med John Andersson, utan att behöva skrolla förbi musikmixar om andra genrer som hiphop, R'n'B och soul.

    Här har jag skrivit hur du hittar till avsnittsgrupper i appen SR Play (samt tips om andra spellistor i appen):
    Köa avsnitt/spela upp nästa

    På hemsidan är det enklare att hitta avsnittsgrupperna (men - åter - om det behövs en manual, är det för svårt!):
    1. gå till sidan med programmets avsnitt
    2. välj önskad boktitel (avsnittsgrupp) via länken i botten av avsnittslistan

    Som sagt återkommer jag till din numrerade lista med olika problem du stött på, Claes!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Claes:
    I din lista med problem skriver du även vilka plattformar du upplevt problemen på. Den informationen uppskattas av oss som felsöker. De flesta av dina problem tror jag emellertid har med gränssnittet att göra, så jag har silat bort en del teknisk information från dina citat nedan. Om mina tolkningar av hur felen uppstår är fel, får vi kika närmare på om det finns någon inställning i Vivaldi eller så som kan spela in!

    1. Död länk

    Jag försökte /.../ för några veckor sedan öppna sista avsnittet av Svart krabba (på sidan /.../). Länken var död.
    Länken ser ut så här, och fungerar hos mig:
    https://sverigesradio.se/avsnitt/svart-krabba-av-jerker-virdborg-i-upplasning-av-mans-westling-del-2-av-2#14607

    Min spontana tolkning är att länken kanske inte var död utan skendöd, vilket är illa nog. Som jag skrev i punkt 4 i min långa bruksanvisning den 22 september:
    Det kan då verka som om inget har hänt, för du är kvar på samma sida som tidigare. En sak har dock förändrats, men det har skett vid lyssningslänken högre upp på sidan, ovanför "avsnitts-bilden".
    Igår skrev jag vidare:
    ... det första vi bör testa är att helt enkelt att lägga länkarna på en annan sida än avsnittet.
    Joseph Knevel, producent på Radioföljetongen, har nu gjort så med tidslänkar för Kvinnan i svart, se här:
    Länkar till avsnitten som sänts i FM (Kvinnan i svart)

    Vi tog fasta på Johannes förslag om att alla tidslänkar som hör till en följetong ska ligga på samma sida. Jag tycker att länkarna nu är enklare att använda. (Tills vidare behåller vi de problematiska tidslänkar som redan finns på avsnittens sida, eftersom många lyssnare har lärt sig att använda dessa, men i och med att det finns flera problem med hur de fungerar, bör vi ta bort dessa framöver och helt hänvisa till de bättre fungerande "separata" länkarna.)

    2. Återstarta ett pauserat avsnitt
    Jag öppnade igår /.../ sista avsnittet av Vuxna människor. Det fungerade, men då jag stoppade uppläsningen och sedan återstartade den, började uppläsningen om från början. Jag tänkte först att det var en tillfällighet, men flera försök gav samma misslyckade resultat.
    Det låter som om du återstartade med play-knappen vid rubriken, som alltid laddar in det ljud länken anger (i detta fall Vuxna människor av Marie Aubert, från tidpunkten 1:30:49)

    Om du har lyssnat fram till 1:45:00 och den tidpunkten ligger inläst i spelaren, så återstartar du detta ljud med play-knappen i spelaren:

    3. Kan inte starta uppläsningen
    Idag försökte jag upprepa manövern; nu går det inte ens att starta uppläsningen.
    Här vet jag för lite om hur du försökte starta, men givet problemen från de två föregående punkterna, misstänker jag att det åter berodde på att det är för otydligt hur man ska göra, snarare än det usla tekniska utförandet. Fast med en teknisk lösning som hade ett ordentligt stöd för serier (i stil med de tjänster du bad oss kopiera hjulen från istället för de fyrkantiga hjul vi nu slipar till), så skulle Radioföljetongen inte ha behövt göra en lösning med flera delar sammanfogade till långa avsnitt, som i sin tur lett till att vi försöker hitta ett sätt att länka till specifika tidpunkter i en långfil.
    att SR valt att publicera denna roman utan mål och riktning, men med en massa meningslöst pladder, är svårförståeligt.
    Kritik om vårt redaktionella innehåll ligger utanför detta forums syfte och jag brukar hänvisa till redaktionen eller Lyssnarservice för sådant - men här behöver du inte kontakta dem, eftersom Joseph Knevel fått del av kritiken i samband med att vi försökt fila till våra fyrkantiga hjul något ...

    4. Hur långt har jag lyssnat och hur förflyttar jag mig i ljudfilen?
    Normalsituationen i alla strömningstjänster jag nyttjat är, att man kan avläsa hur långt avsnittet eller filmen är, och var i uppspelningen man befinner sig. Dessutom kan man med en enkel mustryckning förflytta sig till valfri tidpunkt. Jag kan inte finna denna funktion på Radioföljetongens hemsida.
    Informationen finns i spelaren. Den syns tydligare om du trycker på pilen (ser ut som ett tak) till höger om volymkontrollen så att en större version av spelaren fälls ut:

    Det finns en "förloppsindikator" även när spelaren är i det hopfällda läget. I den ser du hur långt du har kommit. Linjen blir lite bredare och om du för muspekaren över linjen syns en "boll" som indikerar var i lyssningen du är. Du spolar genom att antingen dra i bollen eller genom att klicka på tidslinjen. Om du placerar muspekaren på tidslinjen och håller nere en musknapp, syns tidsangivelsen.

    Fungerar detta inte hos dig, eller har du inte letat efter tidslinjen vid själva ljudspelaren? Var har du i så fall letat?

    Plötsligt inser jag att väldigt många av de problem du har rapporterat in kan bero på att du inte ser själva ljudspelaren i botten av sidan. Stämmer detta? Har det i så fall att göra med att du inte klickat bort den där obligatoriska kak-informationen?

    Jag tar upp detta problem med de kolleger som bygger hemsidan, för om lyssnare inte ser spelaren, som är den viktigaste delen av hela sverigesradio.se, och ni inte ens vet att det ska finnas en sådan, så har vi ett stort problem (som kanske kan lösas genom att göra cookie-informationen halvgenomskinlig eller placera den högre upp på sidan).
    För något år sedan fungerade hemsidan skapligt (men förvisso inte perfekt); nu är den en katastrof.
    Om min misstanke stämmer, och du inte har sett spelaren, då förstår jag att du tycker att sidan är en katastrof. Jag är imponerad över att du överhuvudtaget fortsätter att lyssna den vägen utan att du har använt funktionerna i själva spelaren!
    Annika Webbmaster
  • Jag citerar:
    1. Sök upp rätt "lång-avsnitt" hos Radioföljetongen
    2. Klicka på önskad "tids-länk"
    3. Tryck därefter på play-knappen vid avsnittets rubrik (där det nu står Lyssna från tidpunkt: t:mm:ss
    OK, det fungerar. Men det är bland det mest icke-intuitiva programmerande jag någonsin stött på. Är det verkligen ett proffs som svängt ihop den här lösningen?

    Och fortfarande startar uppläsningen om från början om man pausar.

    "Om beskrivningen är lång eller kort är dock mindre intressant. Varje bruksanvisning vi på supporten behöver formulera, är ett misslyckande."

    Sant. (Bägge uttalandena.)

    Du talar om "Play-knappen på sidan", "Play-knappen på spelaren" ... Tja, jag ser av ditt svar att det borde finnas mer på min skärm än som är fallet. Det du kallar spelaren existerar inte - och därmed inte heller de styrmöjligheter du talar om. Om spelaren funnits, skulle jag förhoppningsvis kunnat lösa problemen på egen hand. Jag blir oerhört konfunderad: testar ni inte ordentligt program/appar ni lägger ut?

    "Kritik om vårt redaktionella innehåll ligger utanför detta forums syfte och jag brukar hänvisa till redaktionen eller Lyssnarservice för sådant - men här behöver du inte kontakta dem, eftersom Joseph Knevel fått del av kritiken i samband med att vi försökt fila till våra fyrkantiga hjul något ..."

    Jag är medveten om att detta är fel forum för den här sortens kritik, men jag vet inte vart jag bör vända mig. Jag har tidigare, utan framgång, försökt kontakta SR i bl.a. denna fråga - som egentligen är vidare: vilka kriterier använder SR vid valet av följetong? Vad jag anser om Vuxna människor har jag redan avslöjat, men låt oss ta en titt på några andra följetänger: Svart krabba kan - med litet god vilja - uppfattas som spännande (och den fick ju, om jag minns rätt, goda recensioner då den kom ut), men den rinner ut i sanden. Vad är poängen? Rebecca är kusligt lång - över 1/5 år (det är ju bara vardagar som räknas). Är denna roman - välkänd, men knappast ett mästerverk (påminner mer om Harlekinböckerna) - värd all denna tid? (Definitivt inte!) Sorokin är välkänd och uppburen, men är Snöstormen representativ? Själv fann jag den ganska poänglös. Jag skulle kunna ge fler exempel, men låt mig avsluta i en mer positiv anda: det har också funnits lyssningsvärda följetänger. Några exempel: Glöd, Ett annat liv, Köttets tid (i viss mån), Styr din plog över de dödas ben, ... Och då jag bläddrar uppåt i listan över samtliga följetänger finner jag åtskilliga som jag lyssnat till med nöje och en hel del som jag gärna skulle hört. Så min fråga är kanske egentligen följande: satsar SR på god kvalitet, eller försöker Radioföljetongen kopiera Ring P1: "Alla skall få komma till tals" - oberoende av hur okunniga eller korkade de är? Och har strategin ändrats på senare tid (dåliga verk är kanske billigare?), eller är den oförändrad?

    Fila vidare!!
  • SR försöker hitta ett sätt för oss att kunna använda en dålig lösning istället för att finna en bra lösning som gör kunderna nöjda. Massor med obegripliga texter om dåliga lösningar.

    Varje avsnitt, kort eller långt, är en ljudfil. För att lyssna på denna ljudfil trycker vi på en länk i någon av SR:s plattformar. Allt handlar om att presentera denna länken på ett smidigt sätt för kunderna. Det skall vara som att stå framför disken på ett konditori och bara välja det vi tycker bäst om. På något sätt känns det som att jag med mina självlärda programmeringskunskaper skulle kunna löst detta redan förra milleniet. Jag tror uppriktigt inte att något kommersiellt mediaföretag hade överlevt denna produkt.

    Kanske det är dags för en extern konsult om ni fastnat i era egna dåliga lösning. Alternativet är ju att faktiskt sända allt på radio och skippa detta med appar och hemsidor. Tillbaka till ursprunget. Stockholm-Motala.
  • Du talar om "Play-knappen på sidan", "Play-knappen på spelaren" ... Tja, jag ser av ditt svar att det borde finnas mer på min skärm än som är fallet. Det du kallar spelaren existerar inte - och därmed inte heller de styrmöjligheter du talar om. Om spelaren funnits, skulle jag förhoppningsvis kunnat lösa problemen på egen hand. Jag blir oerhört konfunderad: testar ni inte ordentligt program/appar ni lägger ut?
    Självfallet testar vi - och att inte se spelaren är ett så ovanligt fel att jag, först mot slutet av det svar jag skrev till dig, insåg att det kanske var detta som låg bakom dina problem. De enda gångerna jag stött på det problemet har det varit hos lyssnare som inte är speciellt it-vana (och handlat om att spelaren stuvas undan när man skrollar nedåt på sidan och dyker upp igen om man skrollar uppåt, vilket en del lyssnare tycker är förvirrande).

    Cookie-rutan skymmer
    Som jag skrev, misstänker jag att du inte har klickat bort rutan om cookies, och att den rutan skymmer nederdelen av skärmen. Denna utformning behöver vi se över, eftersom den helt saboterar möjligheten att ta del av vårt innehåll.

    Är det korrekt? Är det i så fall en principfråga för dig, så att du inte vill trycka på knapen "jag förstår"? Rutan informerar alltså om att vi använder cookies. För det gör vi.

    Sajten fungerar inte utan att vi sparar viss information lokalt hos dig, så det handlar om att acceptera detta - eller att hitta ett annat sätt att lyssna. Om du vill kunna lyssna utan att vi lagrar information i din webbläsare, så hjälper jag dig gärna att hitta ett bättre alternativ än vår sajt.

    Spelaren saknas, trots att "du förstår"
    Om du har klickat bort denna cookie-information, men ändå inte ser spelaren, vill jag gärna se en skärmbild av hur vår hemsida ser ut hos dig. Att spelaren inte laddas in har jag helt enkelt inte sett förr, och jag vill förstå hur du i så fall kan få detta fel på datorer med olika operativsystem och helt olika webbläsare.

    Redaktionella frågor tar du med redaktionen
    Jag är medveten om att detta är fel forum för den här sortens kritik, men jag vet inte vart jag bör vända mig.
    Jag tycker att den här typen av innehållsfrågor ofta är mer intressanta än att grotta ned mig i tekniska problem, men eftersom det är teknisk support jag arbetar med, undviker jag att svara - utom ett svar som är så banalt att det inte tillför något (men det är på latin, för att verka lite djupsinnigt):
    De gustibus non disputandum est.

    Som jag skrev, är det redaktionen eller Lyssnarservice som kan svara på redaktionella frågor, och i det här fallet är redaktionen lämpligast. Skriv till dem på radiofoljetongen@sverigesradio.se. Fler adresser finns här.
    Annika Webbmaster
  • En viss datorvana tycker jag mig nog ha: min första persondator köpte jag omkring 1980. (Exjobbet gjorde jag 1969 på en IBM på QZ. Med hålkortstans ...) Och tillgång till Internet hade jag i stort sett från start. Minns du Netscape ...?
    Och jag tror inte att jag är exceptionellt lättförrvirrad - men vem vet?

    Cookies: längst ner på sidan. Varför skulle jag scrolla dit om jag är ute efter att att länka till något längre upp? Än en gång: hur tänker ni egentligen på SR? Och hur i all fridens namn skall jag förstå att ingenting kommer att fungera om jag inte scrollar längst ner och klickar på JAG FÖRSTÅR??

    Principfråga? Ja, i viss mån. Normalt brukar man kunna avvisa alla cookies utom de absolut nödvändiga. Och det gör jag förvisso. Varför dränkas i reklam om jag kan slippa?

    Kanske gör jag ett nytt försök med Lyssnarservice. Törhända fungerar det denna gång - om jag har tur ...
  • Claes T:
    Tack! Du har satt ord på ett problem som sannolikt har gjort det svårare att använda vår webbplats för många lyssnare, utan att de kontaktat oss. Det är ju omöjligt att veta vilka funktioner som borde finnas på en hemsida, om man aldrig har sett röken av dessa!

    Jag lovar att jag ska göra vad jag kan för att de kolleger som beslutar hur vi utvecklar hemsidan ska förstå problemet och prioritera att vi ändrar den olyckliga utformningen av cookie-rutan.

    (Och, ja, jag har arbetat i Netscape. Under sent nittiotal var en stor del av mitt jobb att jämka samman html-kod så att sidor såg någorlunda lika ut i Netscape och IE. Lite som att lösa sudoku dagarna i ända. Kul ett tag, men lite för enformigt för min smak.)

    Claes B:
    Massor med obegripliga texter ...
    Om vi ska vara rättvisa mot redaktionen, så är de obegripliga texterna mitt fel, och har inte så mycket med Radioföljetongens förändringar att göra.

    Till exempel är både kritiken och mina svar om det allvarliga problem som saboterat lyssningen för Claes T, där en viktig del av vår webbplats inte syntes, förmodligen svårbegriplig för många och frågan har egentligen inte med Radioföljetongen att göra.

    Jag och du har postat flera svar för att du ska få till en sleep-funktion i mobilens inbyggda spelare. Den delen är helt ointressant och möjligen obegriplig för de flesta av Radioföljetongens lyssnare.
    ...om dåliga lösningar.
    Är det dåliga lösningar? Det är fler lyssnare än tidigare som hittar och tar del av våra inläsningar. (Det är förstås svårt att jämföra, eftersom varje verk är unikt och det finns andra faktorer som påverkar, men redaktionen bevakar hur många som tar del av innehållet och att lyssningen ökat är helt klart.)

    Återkopplingen i denna tråd har fått oss att ändra lite på det sätt vi lägger ut ljuden, och jag har därför formulerat om beskrivningen för hur man gör, så en del av det som var mest obegripligt har vi försökt förenkla.
    Alternativet är ju att faktiskt sända allt på radio och skippa detta med appar och hemsidor.
    Vi sänder fortfarande våra inläsningar i P1, så det går förstås utmärkt att lyssna måndag-fredag klockan 11.35 & 21.03, men att fler än tidigare tar del av dessa inläsningar via appar och hemsidor tolkar jag som att vi inte ska lägga ned den delen, utan utveckla den vidare.
    Annika Webbmaster