Radioföljetongen: flera korta avsnitt var enklare

Obegripligt varför ni packat ihop radioföljetongen på ett så otroligt lyssnarovänligt sätt. Förr fungerade det perfekt: lagom långa avlyssningsdelar, klara uppgifter om vilken dag avsnittet sänts så att man lätt kunde lyssna ikapp när man missat något. Jag vill inte ha några långrandiga förklaringar eller förslag på icke fungerande lösningar utan bara ett enda svar:VI ÄNDRAR GENAST TILLBAKA!!
Hälsningar
Inger Landström
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Tack för denna återkoppling, som jag ser till att redaktionen får del av.

    Jag vill inte ha några långrandiga förklaringar eller förslag på icke fungerande lösningar
    Jag skippar alla förklaringar samt ger förslag på vad jag tror är en fungerande lösning. Den gäller för radioföljetongen vi sänder just nu, Kvinnan i svart av Susan Hill
    1. Gå hit:
      Länkar till avsnitten som sänts i FM
    2. Välj önskad del. På bilden nedan väljer jag avsnitt 10 som sändes idag, den 12 november:

    3. Lyssna genom att trycka på knappen där det står "Lyssna från tidpunkt: 23:32"

    Beskrivning ovan är alltså anpassad för den aktuella följetongen, men vi ska skriva en liknande beskrivning som gäller alla följetonger, eftersom vi nyligen har förbättrat hur vi presenterar länkarna till olika delar.

    Jag håller med om att den beskrivning som ligger här är för omständlig:
    Radioföljetongen - hitta rätt del inom ett långt avsnitt
    Annika Webbmaster
  • Tack, Annika för svar och anvisningar. Detta fungerar förvisso, men det är ett väldigt otympligt och invecklat sätt och gäller uppenbarligen endast den följetong som för tillfället pågår i radion. Systemet som fanns tidigare var utmärkt, med tydligt markerade indelningar precis som i radiouppläsningen. Så bör det naturligtvis vara, och självklart ska detta framgå direkt i appen, man ska inte behöva skriva till webbredaktionen.

    Till ansvariga för radioföljetongen: Tack för det intressanta och omväxlande urvalet av böcker och uppläsningar som givit och ger mig många fina upplevelser och låter mig möta författare som jag kanske aldrig träffat på annars.

    Till webbredaktionen: Tänk användarvänligt i första hand och låt människan styra tekniken och inte tvärtom!
    Hälsningar
    Inger Landström
  • Appen: dela upp lyssningen som det passar dig
    självklart ska detta framgå direkt i appen
    Om du lyssnar i appen och vill lyssna "lagom mycket åt gången" av rent praktiska skäl - få lyssnare vill spela upp 180 minuter i ett svep! - så är det enklast att bara lyssna, och sedan pausera där det passar dig.

    Återta sedan lyssningen där du senast avslutade antingen direkt i spelaren (om du inte har lyssnat på något annat i appen emellan) eller genom att leta upp avsnittet under Min sida -> Inställningar -> Lyssningshistorik

    Fråga om du behöver en bättre beskrivning.

    Appen: nå den del du har missat
    Om du behöver nå en viss tidpunkt för att du oftast lyssnar på radioföljetongen när den sänds i P1 och har missat en del, så finns information i appen om vid vilken tidpunkt inne i det långa avsnittet respektive "FM-del" har sänts, så att du kan spola till rätt tidpunkt.

    Denna information står i avsnittets beskrivning. Om du inte vet hur du hittar beskrivningen om ett visst avsnitt (eller inte vet hur du gör för att spola), så fråga!

    Själv skulle jag i det läget dock välja att lyssna via webben och använda den länk som leder till rätt tidpunkt.

    Generell beskrivning från och med Kvinnan i svart
    Detta fungerar förvisso, men det är ett väldigt otympligt och invecklat sätt och gäller uppenbarligen endast den följetong som för tillfället pågår i radion.
    Det stämmer att den beskrivning jag gav dig var specifik för Kvinnan i svart.En mer generell beskrivning för kommande uppläsningar blir:
    1. Leta upp önskad följetong på denna sida:
      https://sverigesradio.se/artikel/pagaende-och-kommande-ljudbocker
    2. Välj Länkar till avsnitten som sänts i FM på sidan du då kommer till
    3. Välj önskad del
    4. Lyssna genom att trycka på play-knappen vid sidans rubrik.

    Tidigare följetonger
    De två föregående ljudböckerna, Svart krabba, och Vuxna människor, har "tids-länkar", men de länkarna ligger på ett vis som var lite krångligare att använda, så beskrivningen för dessa var längre. Även för ljudböcker som vi har sänt dessförinnan finns det tidsangivelser, men dessa är inte länkar in till rätt tidpunkt, utan bygger på att du själv spolar till rätt tidpunkt, alltså som i appen

    Säg till om du vill ha en beskrivning för hur du gör med dessa. Berätta i så fall gärna varför du önskar nå en viss del, eftersom det är i synnerhet medan en följetong sänds i P1 det kan är relevant att leta upp en viss del för att lyssna i kapp.

    Problem med de kortare delarna
    Systemet som fanns tidigare var utmärkt, med tydligt markerade indelningar precis som i radiouppläsningen.
    Nu har du varit tydlig med att du inte vill ha någon långrandig förklaringar, men jag hoppas att du trots det vill ta del av en förklaring, eftersom en sådan finns.

    Kollegerna på Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellenhar gjort om sättet de lägger ut sitt innehåll av två skäl:
    • lyssnare som vill lyssna länge åt gången har länge efterfrågat detta
    • det är enklare att hitta de serier som har sänts tidigare, nu när det "ligger betydligt färre avsnitt i vägen".
    Alla detta innebär en försämring för er som vill beta av avsnitten ett i sänder, är redaktionen fullt medvetna om, och det är av den anledningen de gör olika typer av förändringar i hur vi länkar.

    Målet är självfallet att hitta en uppdelning och ett sätt att lyssna som fungerar bra både för den som vill sträcklyssna på en ljudbok och för den som vill lyssna på enstaka delar. Ett sätt som fungerar både i våra egna plattformar och på andras - och som inte ställer till med för jobbiga problem för någon av grupperna!

    Lätt är det inte, men era synpunkter bidrar till att redaktionen kan fatta bra beslut.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika!
    Tack för ditt svar, även om det var krångligt - men det kan ju inte du hjälpa. Jag är i alla fall tacksam så länge radioföljetongen över huvud taget finns kvar!
    Hälsningar
    Inger Landström
  • Hej!
    Klickade på länken för att välja följetong och avsnitt. Finns ingenstans att välja och snart hade jag klickat mig runt och tillbaka till samma plats utan att hitta nånting alls. Har hänt flera gånger. Önskar ni lägger ut varje avsnitt för sig.
    Är man synskadad eller datortrött så orkar man bara inte hålla på i timmar och söka...
    Mvh Monica
  • Hej Monica och förlåt att svaret dröjt!

    Vi har helt enkelt inte hunnit svara så bra som jag vill svara på så viktiga frågor som hur vi ska få Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen att fungera bra för alla lyssnare.

    Jag svarar lite kort nu och återkommer med ett bättre svar nästa vecka. Jag ska även prata med Christian Gillinger, som är nytillträdd tillgänglighetsansvarig för Sveriges Radios utbud, eftersom ni här ringar in tre grupper där Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen inte fungerar bra idag:
    • synskadade som inte kan ta del av en manual
    • datortrötta och andra grupper som har svårt att följa en manual
    • hörselskadade och övriga grupper där musik försvårar möjligheten att koncentrera sig på eller uppfatta talat innehåll
    Det finns en beskrivning på hur man gör för att lyssna på ett enskilt avsnitt här:
    Missade dagens Radioföljetong. Var hittar jag rätt del?

    Den sidan bör vara till hjälp för många, men du fick mig att inse att vi behöver en tydlig beskrivning som fungerar för den som inte ser, eftersom delar av den beskrivningen bygger på bilder. Tack för det!

    Jag vill därför skriva ytterligare en beskrivning som fungerar även utan bilder. Om du själv är synskadad, får du gärna berätta om du kan följa den beskrivningen utan problem, eller om jag behöver förtydliga något. Annars får jag göra så gott jag kan ändå, för vi behöver en hjälptext som fler lyssnare kan ta del av.

    Trevlig helg!

    Vi hörs nästa vecka
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Det handlar inte om att kunna (jag har redan lyssnat via beskrivning en gång). Det handlar om att INTE VILJA.
    Använder hellre min datortid till att läsa nån intressant artikel eller skriva nåt själv än att läsa era onödiga manualer.

    Om jag inte kan nå dem via ett max två klick så får det vara.
    Så vänligen lägg ut avsnitten ett och ett!
  • Håller helt och fullt med Monica Kauppi. Även jag är en fullt fungerande, tämligen datavan människa och höll på att få min upplevelse av den helt fantastiska uppläsningen (inklusive musiken) av Kjell Westös Tritonus helt spolierad. Fick ta ledigt från allt annat och sätta mig och sträcklyssna den färdigt för att inte tappa allt sammanhang. Så ska inte en radioföljetong vara.
  • Tack. Naturligtvis har ni rätt. Varje manual vi på supporten behöver skriva, är ett misslyckande, samtidigt är det ju mitt arbete att göra vad jag kan för att lösa problem, och jag vill förstås skruva på manualen så att den blir så bra som möjligt.

    Redaktionen på Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen får del av era synpunkter. De har valt ett sätt att presentera innehållet som förenklar  mycket för den som vill lyssna digitalt på verket i sin helhet, men denna förändring försvårar för er som vill lyssna på enstaka delar.

    Att det numera är få men långa delar i varje följetong, gör det dessutom enklare att bläddra sig fram till sådant vi sände för kanske ett halvår sedan i arkivet med alla våra tillgängliga följetonger. Det är en faktor som redaktionen har vägt in i sin bedömning, för möjligheten att hitta mer ur vårt fina utbud är viktig.

    Det finns alltså goda argument för att erbjuda avsnitten på det vis vi nu gör. Samtidigt är ni väldigt många som verkligen har fått det svårare och vi måste försöka hitta bättre alternativ.

    Jag vet inte om redaktionen har övervägt möjligheten att skapa två olika arkiv, en egen "ljudbokssida" med långa avsnitt de har idag, och en "följetongssida" med varje dags sändning kopplad till P1:s tablå. Det finns problem även med den varianten, eftersom varje verk då ligger ute dubbelt, och det kanske blir otydligt för lyssnare vilket som är vilket. Ska novellerna finnas på den ena eller andra varianten? Men med tanke på hur rörigt det har blivit idag, tror jag att den modellen skulle bli enklare, så jag ber redaktionen att överväga detta förslag.

    Det kan finnas aspekter i detta som jag inte har tänkt på som gör att förslaget inte fungerar i praktiken, men som "lyssnarnas länk till hur våra appar och webbtjänster fungerar" kommer jag att förorda en sådan lösning.

    Tack för att ni är tydliga med att detta är ett problem som vi inte löser genom att skruva på manualerna.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag tillhör dem som lyssnar på varje dags avsnitt. Jag fick min lyssning av Tritonus mycket störd av att jag missade et par tre spridda avsnitt, och fick ägna en hel del nattliga timmar med att lyssna fram och tillbaka i de långa avsnitten för att komma rätt. Jag hade inte tillgång till manualerna för att hitta rätt vare sig på webben eller i appen. Det hade inte varit fel om Sveriges Radio hade upplyst om detta i samband med ändringen - kanske som en inledande muntlig kommentar till de få men långa avsnitten av romanen. Nu har jag i alla fall hittat forumet och tråden och ska försöka tillämpa åtgärderna, särskilt i mobilen.
    Men det jag ville förmedla är att visst skulle det vara enkelt att gå tillbaka till det ursprungliga formatet med avsnitt efteravsnitt, numrerade och försedda med datum. Är det inte möjligt att lägga en mapp/sida/länk för varje bok, och sedan via länken komma till listan med avsnitt. Det skulle göra det både mer översiktligt (en ingång/sida per bok, i stället för som nu två, tre eller fyra) och en underliggade avsnittsvis lista, som nås via länk (och som ger önskad detaljerad översikt för respektive bok). Finss det något i tekniken som hindrar en sådan praktisk och lyssnarvänlig lösning?
    Med vänlig hälsning!
  • Finns det något i tekniken som hindrar en sådan praktisk och lyssnarvänlig lösning?
    Tyvärr finns det inget bra stöd för detta i vare sig hos oss själva eller i externa tjänster som  podcast-appar, Tunein eller Spotify. På våra egna plattformar finns det ett tekniskt stöd för det du efterlyser, men vi har inte fått till ett bra sätt att presentera det i appen eller på hemsidan ännu. Mer om det längre ned.

    Nivåerna program, serie och avsnitt
    Både vi själva och andra har idag ett mer eller mindre logiskt sätt att visa upp "avsnitt" och "program". Med många korta avsnitt blir det dock svårt att hitta till äldre innehåll, eftersom så många nya avsnitt lägger sig ovanför i olika listor. För att hitta till Svart Krabba som vi sände i höstas, skulle man till exempel behöva skrolla förbi drygt 60 avsnitt om varje P1-sänt avsnitt var ett eget avsnitt även för efterhandslyssning.

    Ditt förslag om att lösa det problemet i vår egen app och på hemsidan genom att varje bok ligger som en egen mapp/sida/länk (det vill säga genom att vi använder en mellannivå mellan programserie och avsnitt) är bra och det är förmodligen något i den stilen vi kommer att införa, men hjälper inte lyssnare som använder andra plattformar.

    Vi behöver alltså ett tydligt sätt att visa upp respektive följetong (eller bok). Denna nivå bör dock ha ett neutralare namn än "bok", eftersom vi behöver använda samma logik för exempelvis de fem delar av P1 dokumentär som handlar om Hästgården. Om vi kallar samma funktion lite olika saker på olika ställen, blir det onödigt svårt för alla. Serie är därför det ord jag väljer att använda för "avsnitt som hör ihop", det vill säga följetong eller bok i det här fallet.

    Finns - men syns inte
    På våra egna plattformar finns det en sådan mellannivå, där grupper av avsnitt går att nå och dessutom går att spela upp i en spelkö där du kan höra alla avsnitt i rätt följd utan att behöva pyssla med mobilen eller datorn emellan. Att den finns hjälper inte, eftersom ni som använder appen eller hemsidan har svårt att hitta och förstå funktionen, så vi behöver förbättra hur vi hanterar serier. Dessutom går det inte, idag, att lista flera olika serier från exempelvis Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen eller P3 Serie på en och samma sida i appen.

    Det går däremot på hemsidan, så trots att du är app-användare, börjar jag med att visa hur detta med serier fungerar på hemsidan, vilket är något tydligare än hur det fungerar i appen ...

    Hitta och lyssna på en serie på hemsidan (fungerar även på mobilen)
    Själva startsidan för Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen på vår hemsida, är i sig en samling med länkar till de serier som går att lyssna på just nu, men eftersom det är stora bilder och mixat med en del länkar till noveller, har redaktionen även skapat en sida som erbjuder länkar till alla serier (ljudböcker) på ett kompaktare vis här:
    Pågående och kommande romaner och radionoveller

    Om du följer en av dessa länkar, kommer du till en sida där vi har alla avsnitt från respektive ljudbok. Om du startar från ett visst avsnitt i listan, spelas de efterföljande upp i rätt ordning automatiskt. Här ett exempel med alla avsnitt av Rebecca i en spellista:

    Denna funktion, att varje ljudbok finns som en egen spellista, fanns redan när samma ljudbok kunde vara uppdelad på 50 avsnitt. Hade vi lyckats visa upp att dessa listor fanns och förklara hur de fungerade på ett tydligare sätt, så hade vi inte haft riktigt samma behov av att slå samman delarna. Ett av skälen till att vi gjort så, är ju att vi vill förenkla "kontinuerlig lyssning".

    Hur det fungerar hos Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen, där det finns två sidor där det ligger länkar till programmets serier, är dock ett undantag. För de flesta program som har serier på liknande vis, är det "ovala länkar" nedanför listan med "alla avsnitt" som indikerar att att det finns spellistor med en samling av "avsnitt som hör ihop", en serie.

    Ett exempel:

    Och i appen?
    I appen finns det alltså ännu ingen möjlighet att på ett överskådligt vis kunna se allaaktuella serier/böcker, och det är förstås något vi förstår behovet av. Däremot går det, även i appen, att leta upp en sida med alla avsnitt av en serie/ljudbok och att spela upp dessa i obruten följd. Även om det egentligen inte är vad du frågade om, passar jag på att beskriva hur man gör.

    Funktionen finns alltså, men är mycket otydlig. Det är svårt att hitta till den och att förstå vad den gör så vi behöver fila på gränssnittet för att det ska bli begripligt. Däremot är själva "handhavandet" inte bökigt som det kan verka när jag spaltar upp det i en punktlista nedan.

    Här beskriver jag relativt ingående hur du gör med Tritonus. När du väl fått till det och vet i vilket läge du ska klicka på en text respektive en bild, kommer du inte att behöva en manual för att starta en serie - hoppas jag innerligt!
    1. Leta upp ett avsnitt, vilket som helst, av Tritonus under Sök program
    2. Tryck på texten som hör till detta avsnitt för att gå in på avsnittets sida. (Trycker du istället på bilden, kommer ljudet från detta avsnitt att spelas upp, men inte som en del av en lista.)

    3. Skrolla nedåt, tills du ser rubriken Tritonus vid en "bildkarusell" som startar med Samtal: Kjell Westö och sedan följs av de fyra delarna långa avsnitt i rätt ordning.

    4. Du kan starta önskat avsnitt från "karusellen" så spelas det upp i en spellista. Bildkarusellen består dock av max tio avsnitt, så om du exempelvis vill starta från avsnitt tolv i en längre serie, kan du trycka på Visa alla för att komma in i själva spellistan.
    5. Starta från önskat avsnitt genom att trycka på detta avsnitts bild med play-knapp(Trycker du på texten som hör till kommer du in på just detta avsnitt och lämnar spellistan!) Avsnitten nedanför kommer sedan att spelas upp i en följd.

    Det är förstås alldeles för otydligt att det blir olika resultat om man trycker på bilden (ljud startar i den vy man är) och texten (du går till just detta avsnitts sida där du kan starta ljudet utanför en lista)!

    Tack för att du vill hjälpa oss att göra en bättre lyssningstjänst och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag saknar också de kortare avsnitten enormt mycket. De hade en mycket väsentlig och helt unik fördel: de startade med en resumé. Oftast är resuméerna välskrivna och i sig ett nöje att lyssna på. Man kan jämföra sin egentolkning med redaktörens. Men framförallt är resuméerna ovärderliga om man slumrar till eller är okoncentrerad. Då kan man hoppa rätt in i nästa avsnitt och det gör inget om man missat tio minuter.

    Jag förstår inte riktigt hur ni kan prioritera bort detta? Tjänsten med resuméer en gång i halvtimmen erbjuder ju ingen annan. Om man vill lyssna oavbrutet kan man ju låna en ljudbok på biblioteket eller strömma därifrån. Er unika tjänst har ingen ersättare.

    Om lyssnarna nu är så delade i denna fråga är det kanske bäst att erbjuda båda tjänsterna samtidigt.

    Tack!
  • Tack Björn!

    Jag ser till att redaktionen får del av dina tankar här. Du har ju helt rätt i att de gör ett bra arbete med resuméerna och att det arbetet idag endast kommer de lyssnare som tar del av P1-sändningen tillgodo.

    Jag har (som jag skrev den 27 januari ovan) föreslagit för redaktionen att vi bör erbjuda båda versionerna, där avsnitt under ruberiken "Radioföljetongen" motsvarar avsnitten som sänds i P1, medan "Ljudböcker" ger långa avsnitt av den modell vi har idag.

    Producenten Joseph Knevel hade genomtänkta argument om att det skulle bli rörigt på ett annat plan, i och med att exempelvis En dag i Ivan Denisovitjs liv skulle återfinnas under två olika programnamn. Jag håller med om att det finns problem. Självfallet skulle detta göra att lyssnare som vill ta del av långa avsnitt hamnar på de korta - och vice versa.

    Själv har jag varit tydlig med att jag tror att den pedagogiska utmaningen i så fall är enklare att hantera:
    Det upplägget skulle ge er själva, tablåredaktörerna, Lyssnarservice och oss på supporten betydligt mindre arbete. Viktigast är dock att lyssnarna skulle få det enklare. Att förklara att den som vill hitta hela verket för långlyssning ska söka efter "Ljudböcker" och att den som vill lyssna på enstaka avsnitt får gå till Radioföljetongen & Radionovellen-sidan, är begripligt.
    En omgörning till "två olika programnamn" är inte aktuell under den närmaste tiden, men dialogen fortsätter.

    (Ett viktigt och parallellt spår är att appen och hemsidan behöver få ett bättre sätt att spela alla avsnitt i en serie i en följd, alltså i linje med det Magnus föreslog den 4 februari.)
    Annika Webbmaster
  • Ni är värdelösa. Har tidigare lyssnat på radioföljetongen I många år. Varje dag och missade man ett avsnitt var det enkelt att ta fram det och lyssna senare. Inte så nu. Alla är inte digitala mästare och har ingen lust att vara det heller. Ni har gjort det alldeles för krångligt.
    Slut med radioföljetongen för min del.
  • Tack för din återkoppling, som jag framför till redaktionen.

    Ni är många som tycker att vi har krånglat till det för mycket, och det ber jag om ursäkt över. Trots att du har gett upp, så gör jag ett försök att hjälpa dig. Om du har missat ett avsnitt från Paradiset, så gå till denna sida:
    https://sverigesradio.se/artikel/tid-for-avsnitt-som-sants-i-fm

    Klicka på länken med den del du vill lyssna på, exempelvis del 27 som sändes igår den 10 maj.

    Där borde datumet stå med, för det är ju enklare för oss som lyssnar att hålla reda på vilket datum vi har missat än vilken del av följetongen det var. Jag fick lov att kolla upp det i tablån för P1! Det problemet tar jag också upp med redaktionen, eftersom det gör en redan krånglig lösning än krångligare ...

    När du har klickat på länken, så kommer du till denna sida, där du lätt kan starta ljudet från den tidpunkt som motsvarar rätt tidpunkt inne i det långa avsnittet.

    Som sagt, jag framför din kritik och min egen reflexion kring att vi behöver komplettera med datum (vilket inte löser problemet, men mildrar det något) till redaktionen.

    Tack för att du tog dig tid att skriva hit om detta!

    Annika Webbmaster
  • Ditt svar var värdelöst. Krångligt. Varför inte ändra om tills hur det var förut istället?
    Sitter prestigen ivägen kanske?
    Eller VILL ni avskaffa radioföljetongen?
  • Hej

    Man kan notera att t.ex. Godmorgon världen erbjuder både hela program och enskilda inslag för lyssning. Motsvarande tekniska lösning kanske kan användas för Radioföljetongen.

    Det är ju svårt att veta hur stor andel av lyssnarna som vill ha den ena lösningen och hur många som vill ha det andra. Att ta bort de korta avsnitten gör dock att en sak försvinner helt: resuméerna. Om man absolut inte kan erbjuda båda på något sätt, kanske man borde välja ett sätt där resuméerna ändå finns tillgängliga på något sätt. Dessutom kan den som vill strecklyssna på flera avsnitt i följd använda sig av en app som har en automatisk funktion för detta, t.ex. Podcaster.

    Jag har förstått att redaktören bedömer att det blir för rörigt för lyssnarna om det finns två sätt att lyssna. Man kan fråga sig om detta är en uppfattning som delas av lyssnarna. Eller är det så att lyssnarnas fattningsförmåga underskattas. Hursomhelst borde det väl kunna överbryggas med en pedagogisk presentation.

    Hoppas ni tar ett nytt tag. Det är verligen synd att denna skatt försvunnit.

    /Björn
  • Yvonne:
    Som sagt har jag återkopplat till redaktionen och bett Joseph Knevel, producent och samordnare på redaktionen, att svara.

    Jag (och Joseph) håller nämligen med om att det är för krångligt och jag vet att redaktionen överväger olika alternativ, men att de inte har tänkt klart helt kring detta ännu.

    Björn:
    Tack för förslaget! Det är bra, men skulle endast fungera på vår hemsida, inte i våra appar eller på externa plattformar.

    Som sagt vet jag att redaktionen ser över olika lösningar för att förbättra möjligheten att lyssna på enstaka avsnitt, men vari de landar, vet jag inte.
    Dessutom kan den som vill strecklyssna på flera avsnitt i följd använda sig av en app som har en automatisk funktion för detta, t.ex. Podcaster.
    Sveriges Radio Play och vår hemsida fungerar också, rent tekniskt, men det är verkligen inte lätt att lista ut hur man gör:
    Hur spelar jag upp serier på ett enklare sätt?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Joseph Knevel, producent och samordnare på Radioföljetongen & Radionovellen, som skriver.

    Att vi började med långa filer beror på önskemål från er lyssnare och vi läser/hör att många uppskattar det här sättet att lyssna på. Men jag läser/hör också att ni är flera som inte uppskattar förändringen och är tacksam över att ni tar er tid att skriva - det gör det enklare för mig och min redaktion att försöka hitta ett sätt som funkar för alla (iaf så många som möjligt).

    Vi publicerar ungefär 12 följetonger / år och det tar lite tid att testa olika sätt att presentera/publicera innehållet på när vi jobbar med långa planeringar. Jag hoppas att ni har tålamod med oss och att ni förstår att vi gör det för er som lyssnar!

    I väntan, om ni inte får det att fungera, så förklarar jag gärna över telefon. Jag finns på: 070 999 62 48!

    Hälsar,
    Joseph
  • Hej igen!

    Som Joseph Knevel på Radioföljetongen skrev för drygt en månad sedan, fortsätter redaktionen att testa olika varianter för hur avsnitten ska presenteras.

    Ni kanske redan har börjat lyssna på den aktuella följetongen Pestön av Marie Hermanson, och märkt att redaktionen har lyssnat på era synpunkter. Vi erbjuder åter de enskilda "FM-delarna" som egna ljudfiler, parallellt med att verken presenteras uppdelade i få men långa ljudfiler. För Pestöns del finns det 28 avsnitt på vardera 24 minuter för er som föredrar att lyssna på delarna styckevis och samtidigt tre längre avsnitt på 200-225 minuter.

    De korta avsnitten är tillgängliga under den tid respektive följetong sänds, och plockas bort tre dagar efter att sista avsnittet har sänts, medan de långa filerna ligger ute längre, vanligen 30 dagar efter det att sista avsnittet sänts. Ett fåtal finns tillgängliga under en längre period, i nuläget ett år.

    Det går säkert att fila vidare på denna modell ytterligare, men jag hoppas och tror att de flesta av de problem ni har skrivit om ovan löser sig enklare nu.

    Trevlig fortsättning på sommaren - och tack till Joseph och övriga redaktionen som fortsätter att lyssna på lyssnares önskemål!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret