Vill slå av pushnotiser

Hej!
Helt plötsligt så har det börjat komma pushnotiser från SR på min Androidtelefon utan att jag veterligen har bett om det. Hur får jag bort dom?
Mvh// Patrik Karlsson

Kommentarer

  • Hej Patrik!

    För att slippa ta emot pushnotiser så går du först in i appens inställningar som du når genom att klicka på Min sida (längst ner i appens högra hörn), därefter finner du Inställningar längst ner på sidan.

    Där finner du ett alternativ som heter Pushnotiser, se bild:

    När du klickar på Pushnotiser kommer du en sida med inställningar, där du kan slå av notiserna helt. Många lyssnare väljer dock att tillåta notiser för Viktigt meddelande till allmänheten (VMA), och slå av alternativet Nyheter från Ekot (och eventuella andra redaktioner som är aktiverade).

    Hör av dig om denna beskrivning inte går att följa hos dig - eller om detta inte hjälper!

    Annika Webbmaster
  • Ok. Varför kan ni inte införa ett till val på push. Nyheter från ekot, men även extra sändningar. För som det är nu får man push om varenda inslag från ekot.

     Det är jättestor skillnad på att vilja ha push om en skjutning på en centralstation kontra push som ber en lyssna på ett reportage om någon. Speciellt om pushen handlar om ett reportage som återkommer i varenda ekosändning.
  • Tack Paul!

    När jag vid ett tidigare tillfälle beskrev ett liknande önskemål för en kollega så skrev jag:
    ... den typ av nyheter som är så stora att vi efteråt frågar varandra "minns du var du var när du fick veta att ...?" Som Palmemordet, Estonias förlisning, mordet på Anna Lind, World Trade Center-attacken, Tsunamin 2004 och dådet på Drottninggatan.

    Är det ungefär den kategorin du tänker dig, eller vill du se ett lite bredare urval än så?

    Jag har alltså tidigare framfört detta önskemål till de kolleger som arbetar med hur vi ska förbättra push-notiserna. Tyvärr blev det inte verklighet den gången, även om de tyckte att förslaget om en kategori för "breaking news" verkligen var intressant. Jag ser om önskemålet har bättre förutsättningar att bli verklighet denna gång.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster

  • Asså. Jag måste erkänna att jag börjar bli rätt så less på SR. Under ekot hörde jag om mjölkpaket som skimmats. Jag tyckte det var intresset och skulle skicka det till min vän. Tror du att inslaget finns att hitta nånstans på sr.se ? Nä. Jag fick googla mig till inslagetnågra timmar går och jag tycker till av pushnotis från ekot. Vet ni vad som var så himla viktigt ? Bedöm själva
  • Däremot är denna notis viktig. Ser inte ni skillnaden. Den ens kan vara viktig att få då den är ögonblicks aktuell och är mindre viktig efteråt jämfört med live
    Den första är bara utplock från reportage från ekot
    För att min PTSD inte ska förvärras av sr appen måste jag tyvärr välja bort även möjligheten att bli meddelad vid ett terrordåd. Detta eftersom det faller in under samma kategori som linas mjölkpris.

  • Varför inte bara införa kategorin. ”Ekot sänder direkt” eller ” extrasändningar ”

    Eller att man som användare själv kan bocka i och ur alla de program som ni har under listan program i appen?
    Sen e det upp till programmets egna produktion hur de vill döpa och ev stycka upp sina avsnitt eller inslag. Då kan vi själva välja att jag vill gå en push när detta program släpper nya avsnitt eller när detta program sänder eller när detta program vill att jag bör lyssna på något
    Ex. USApodden. Det är ett vanligt program. Men de kan även sända avsnitt som kan vara extrainsatta eller att gynna Lindberg kommenterar ett val. Har jag bockat i USApodden så kan redaktionen då skicka notis till mig.
  • Hej igen Paul!

    Jag förstår irritationen kring notiserna. Vi som arbetar i detta forum får in en mängd liknande klagomål och vi har framfört dessa till de kollegor i organisationen som ansvarar för utskicken. Hur det går till när man väljer vilka notiser som ska skickas ut kan jag dessvärre inte svara på, men jag har full förståelse för att du ifrågasätter nyhetsvärdet i många av utskicken. Även jag har länge velat se en bättre möjlighet att själv kunna skräddarsy sina notiser, självklart hoppas jag att så blir fallet längre fram.

    Vi i detta supportforum har ju dessvärre, som du säkert förstår, ingen möjlighet att själva kunna göra förändringar eller välja vad som ska skickas ut i notiserna. Det vi däremot kan göra är att framföra dina synpunkter till de kollegor som arbetar med utskicken och hålla tummarna att vi får gehör när det kommer till dessa önskemål.

    Återigen, dina synpunkter är värdefulla, vi uppskattar verkligen att du hör av dig med funktioner i appen som du upplever kan bli bättre. Vi kommer fortsätta framföra dina önskemål internt. Tack!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack Ted. Jag uppskattar ditt svar. Ni i detta forum gör det bra med att hålla oss användare fortsatt nöjda

    Tyvärr känns det ibland som det är vi och ni mot SR.
    Det e kanske fel forum att ta upp detta. men jag kan avslutningsvis bara framföra min känsla av att SR de senaste 10 åren har blivit sämre. Både i appen men framförallt på hemsidan. Men det är annat forum
    Jag är uppväxt med SR. mycket av klass utjämningen som jag tagit del av är mycket tack vare SR. därför är jag mån om att publice service fortsätter vara bra.

    Ta hand om er nu
  • Stort tack Paul!

    Det betyder mycket för oss att du känner att vi här i forumet gör ett bra jobb, även om du upplever att Sveriges Radio inte längre är vad det brukade vara. Du som är uppväxt med Sveriges Radio och än idag använder våra tjänster är väldigt betydelsefull för oss som organisation, för vi vill ju bli bättre och inte tvärtom! Jag förstår att det ibland kan kännas som att vi går åt fel håll, vid de tillfällena får du gärna höra av dig till oss så att vi kan lyfta det som du upplever har försämrats. Sen är som sagt svårt för oss att på egen hand få saker att hända, men vi kommer alltid att försöka hitta rätt person i organisation att vädra dina synpunkter till.

    Allt gott!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej. Jag sa förut att jag var färdig. Men skärmdumpen visar något också ganska viktigt. När jag hade två min kvar på matchen på SVT play så skickar sr ut push om resultatet. Nu är ingen skada skedd. Men jag vet med mig att jag valt bort push från sporten just pga att jag inte vill bli spoilad om en match jag ska se i efterhand eller håller på att se
    Det första ekot kan göra är att ta bort alla sport notiser från ekot och istället låta sporten skicka ut dessa

    Ha det fortsatt gött ni
    Som sagt jag vill inte klaga utan bara påpeka med ett leende
    Mvh paul

  • Tack Paul!

    Ja, där har vi ett annat exempel på notiser som många önskar att man kunde slippa. Kanske framförallt SR Play-användare helt utan sportintresse, men i detta fall också personer hemma i tv-sofforna som faktiskt tittar på matchen.

    Vi tar till oss av din feedback och försöker lyfta detta på nytt.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)