Program åter i "Fortsätt lyssna": Android 12 på Sony Xperia

Program jag har lyssnat färdigt på dyker upp under "Fortsätt lyssna" nästa gång jag öppnar appen. Under "Lyssningshistorik" ser de ut att vara olyssnade.

Det har förekommit någon enstaka gång tidigare, men nu oftare senaste veckan.

Kommentarer

  • Hej igen,

    Detta problem brukar upphöra om du gör så här:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Återkom gärna och berätta om lösningen fungerade!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nej, det verkar tyvärr inte hjälpa. Jag har ändrat från Optimerad till Begränsad och startat om, men avsnittet i fråga trillar tillbaka under Fortsätt lyssna.
  • Ok! Har du möjlighet att testa Inga begränsningar och se om det blir någon skillnad?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nej, det blir likadant igen efter omstart och annan app emellan.
  • Tack för att du kollade. Skulle du kunna testa att lyssna på ett avsnitt och se om avsnittet hamnar i Fortsätt lyssna även när du har lyssnat klart och har Inga begränsningar påslaget?

    Ledsen att jag inte har någon lösning på rak arm, jag tänker att vi måste testa oss fram för att se vad som kan vara lösningen på problemet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det gör ingen skillnad, avsnittet försvinner, men dyker upp igen under Fortsätt lyssna nästa gång jag öppnar appen om jag har haft något annat öppet emellan.
  • Hej Jesper!

    Den senaste tiden har vi sett ett par olika problem (avbrott, timer-problem, väckarklocka som ringer fel tid) med två saker gemensamt:
    1. Det är problem som brukar lösa sig om man "avoptimerar" appen på det vis Ted beskrev ovan, men där detta inte längre räcker
    2. de drabbade enheterna är (ö)kända för att de begränsar vad en app får göra i bakgrunden: Samsung, OnePlus, Huawei och Xiaomi
    Mobiltillverkarna Samsung, OnePlus, Huawei och Xiaomi är kända för aggressiv batterihantering, och på denna webbplats finns det tips på vilka specifika åtgärder som kan behövas för respektive mobil.
    Don't kill my app!

    Listan med åtgärder som kan behövas för att skydda en app är dock väldigt lång hos var och en, och det är svårt att bedöma vilken eller vilka åtgärder som är viktiga i sammanhanget.

    Om du har en OnePlus eller en Xiaomi, borde åtgärden "App locking" hjälpa. Återkom annars och berätta vad du har för mobil och version av Android, så hjälper vi dig att ta reda på vad som krävs för att vår app ska kunna uppdateras korrekt i bakgrunden.
    Annika Webbmaster
  • Jag har en Sony Experia med Android 12 (och version 22.4.2 av appen).
  • Bra, Sony brukar inte ha fullt lika många egna påhitt som de ovan nämnda modellerna, och det gör att vi förhoppningsvis kan finns rätt inställning snabbare!

    Det finns dock en del inställningar att se över även hos Sony:
    https://dontkillmyapp.com/sony

    På den sidan tar de upp fyra inställningar:

    1. Stamina mode är inte aktuell. Nu är det "bara" hur appen lagrar din lyssningshistorik som trasslar. I Stamina-läget hade du inte kunnat lyssna med skärmen släckt.
    2. Adeptive battery tror jag i sig är en okej funktion, så länge man "skyddar" de appar som ska fungera i bakgrunden.
    3. Power-saving feature bör vara skurken här! Se till att vår app undantas från denna inställning (se nedan)
    4. Battery optimisation är den vanligaste orsaken till detta problem, men den har du redan sett över.
    Sonys svenska sidor beskrivs den inställning jag tror att du behöver göra så här (dock osäker på vilken version av Android detta gäller, så om det inte går att följa kan de ha ändrat det):
    1. Tryck på Inställningar > Batteri.
    2. Tryck på (ikon för mer) och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    3. Om du vill lägga till eller ta bort appar från undantagslistan ska du trycka på APPAR och markera eller avmarkera appar i listan för att redigera deras undantagsinställningar.
    4. Listan över undantagna appar uppdateras enligt dina inställningar.
    Tips:
    Du kan även konfigurera Undantag för energisparande från Inställningar > Appar och aviseringar > Avancerat > Särskild åtkomst för app > Strömsparfunktion.

    Återkom gärna och berätta om detta hjälpte, så att vi kan ge bästa möjliga hjälp till andra Sony Xperia-användare med Android 12. (Tyvärr har vi inte möjlighet att testa själva på alla telefonmodeller och kombinationer av operativsystem, som du kanske förstår.)
    Annika Webbmaster
  • Den beskrivningen stämmer inte med hur det ser ut hos mig, jag har inte ikonen
    och hittar inte "Undantag för energisparande" på något annat sätt heller, tyvärr. Jag når inte heller Strömsparfunktion enligt alternativet.

  • Då har jag troligen haft en för gammal manual. Går det bättre att följa denna beskrivning?

    Making applications exempt from the Power-saving feature
    1. Find and tap [Settings] > [Apps & notifications] > [Advanced] > [Special app access] > [Power-saving feature].
    2. Select [All apps] from the pull-down menu.
    3. Select the application listed as [Applied], and then follow the on-screen instructions.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har jag hittat ytterligare ett spår kan vara av vikt här, nämligen att se över appens aviseringsinställningar, som verkar ha förändrats i Android 12!

    Telefonens inställningar-> Appar -> Sveriges Radio Play -> Appaviseringar -> Aviseringskategorier

    De kategorier som jag tror kan spela in här är i första hand "bakgrundsuppdateringar" och i andra hand "spelare".

    Hittar du dessa? Och hjälper det i så fall mot problemet?

    Annika Webbmaster
  • Jag har stängt av både "Spelare" och "Bakgrundsaviseringar" enligt förslag, och hittills verkar det fungera. Det har tagit några dagar att experimentera, för det har varit ganska oförutsägbart vad som har dykt upp och försvunnit under "Fortsätt lyssna". Delvis verkar det ha hängt samman med om jag dragit bort en avisering på låsskärmen, vilket har gjort att avsnitt har dykt upp igen. Men som sagt, nu tror jag det fungerar, och annars återkommer jag. Tack för hjälpen.
  • Nej, tyvärr höll det inte i sig. Nu har jag ett avsnitt som har hamnat i "Fortsätt lyssna", trots att jag har hört det. Om det spelar någon roll så är det inte det senaste jag har hört, och det är inte från "Nya avsnitt", som tidigare oftast var de som hamnade där. Jag har väldigt svårt att se något mönster i det här. Ibland försvinner de när jag startar om mobilen, men det har inte detta gjort.
  • Jag har stängt av både "Spelare" och "Bakgrundsaviseringar" enligt förslag, och hittills verkar det fungera.
    Oj, jag hade tänkt tvärtom, att aviseringarna behöver vara påslagna för att appen ska fungera korrekt ... Åtminstone med kategorin för Väckarklockan vet jag att risken att appen ska dödas i bakgrunden minskar med aviseringen påslagen.

    Vi felsöker på vårt håll, eftersom vi sedan en version vi släppte i april ser en ny typ av problem med en sak gemensamt:
    • "Avoptimering" brukar hjälpa, men hjälper inte längre
    Lyssnare på olika telefonmodeller har beskrivit helt olika problem (ditt problem med avsnitt som spelats upp men ser ut att vara ospelade, timer som inte stängs av eller som går igång när den inte borde ha gjort det, nedladdningsproblem ...) Felen är diffusa och få, men de verkar ha uppkommit samtidigt och vi på supporten känner inte igen dem sedan tidigare.

    Eventuellt är den här typen av fel, om de ens hänger samman, relaterade till Android 12 på något vis.

    Kommer vi på något mer som vi tror är värt att testa, så hör vi av oss, och vi räknar med att du hojtar till om du ser något mer mönster som kan vara bra för oss att känna till!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Helena här rapporterar in liknande fel på Sony Xperia med Android 12:
    Appen minns inte var i avsnittet man var vid paus

    När jag svarade henne så läste jag igenom vilka saker du hittills testat, och blev osäker på om du någonsin fann den där inställningen för Strömsparfunktion eller Power-saving feature, som jag tipsade om den 18-19 maj.

    Jag tror att det kan göra skillnad om du lyckas ta bort vår app från den funktionen, så om du ännu inte har hittat dit, så får vi hjälpas åt att leta upp den!
    Annika Webbmaster
  • Det jag har gjort är följande:
    Inställningar > Appar > Sveriges Radio Play > Batteri > Obegränsad (till skillnad från "Optimerad" eller "Begränsad")

    Det har inte avhjälpt problemet fullt ut, men kanske har tillfällena när det uppstår minskat. Det är som sagt väldigt svårt att se något mönster i det här.
  • Det låter som om det finns förbättringspotential, och att vi behöver leta upp den där andra inställningen.

    Detta är alltså den svenska beskrivningen:
    1. Inställningar > Appar och aviseringar > Avancerat > Särskild åtkomst för app > Strömsparfunktion
    2. Välj Alla appar från rullgardinsmenyn
    3. Leta upp Sveriges Radio Play och följ instruktionerna för att den appen ska undantagas
    Översättningen är delvis min egen och jag kan ha valt fel svenska term. Berätta det gärna i så fall, så att jag kan förbättra beskrivningen så att det blir enklare för Helena och andra med samma problem att följa detta!

    Om det inte alls går att följa, så berätta vid vilket steg min "karta" avviker från verkligheten. (Det måste ju gå att leta fram denna viktiga inställning!)

    Tack för hjälp att förstå problemet så här långt!
    Annika Webbmaster
  • Under Inställningar har jag "Appar" och "Aviseringar" som separata val. Ingen av dem har sedan valet "Avancerat".
  • Ok. Finns det någon inställning som heter System, så gå in där och se om det därunder finns något Appar och aviseringar!
    Annika Webbmaster
  • "System" finns, men ingenting som liknar "Appar och aviseringar" därunder.
  • Ok.Nu hinner jag inte undersöka vidare innan jag tar helg, men jag kommer att leta runt under nästa vecka för att hitta inställningen i fråga. Om du själv hittar den innan mig, så berätta, så att vi slipper dubbelarbete.

    Vi hörs!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Jag hittar tyvärr inte heller denna funktionen... Har sökt igenom det mesta under inställningar och sökt efter "strömspar" och liknande. Hoppas att du hittar något! Tack!
  • Bra att du skrev här, Helena, eftersom vi felsöker mer effektivt tillsammans!

    Båda:
    Knepigt att ni inte kan hitta någon inställning som rör strömspar-funktionen (som alltså inte är samma sak som att skydda appen från batterioptimering).

    Testa detta:
    Gå in under inställningar och leta upp Sveriges Radio Play i listan med alla appar. Vilka olika menyval har ni vid "första vyn" där, förutom Batteri?
    Annika Webbmaster
  • I tur och ordning:
    Aviseringar
    Behörigheter
    Lagringsutrymme och cacheminne
    Mobildata och wifi
    Skärmtid
    Batteri
    Öppna som standard
    Ta bort behörigheter och frigör utrymme
    Alarm och påminnelser
    Uppgifter om appen
  • Tack!

    Jag är lite osäker på var vi bör leta, men börja med att kolla under Behörigheter. Vilka val finns där?
    Annika Webbmaster
  • Den är gråmarkerad hos mig, har texten "Inga behörigheter har begärts", och går inte att klicka vidare på.
  • Okej!

    Då går vi tillbaka hit:

    • Aviseringar
    • Behörigheter (inte möjlig att välja)
    • Lagringsutrymme och cacheminne
    • Mobildata och wifi
    • Skärmtid
    • Batteri
    • Öppna som standard
    • Ta bort behörigheter och frigör utrymme
    • Alarm och påminnelser
    • Uppgifter om appen
    Vad finns det för inställningar under Sveriges Radio Play -> Batteri?

    Om möjligt, ta en skärmbild på hur det ser ut, för ett av problemen är ju att bruksanvisningarna inte har uppdaterats efter hur det fungerar numera, så att jag ger er beskrivningar som inte längre går att följa!

    Här står det hur man tar en skärmbild på en Xperia 10 III. (Hoppas att det inte har ändrats!)

    Bifoga sedan bilden med hjälp av den lilla "infoga bild-funktionen" i forumet, som jag markerat här:

    (Det lilla gemet bredvid fungerar också för att bifoga en bild, men det blir lite smidigare med bild-funktionen.)

    Om det inte fungerar, så försök beskriva vilka val som finns!
    Annika Webbmaster
  • Så här ser det ut:

  • Hittills precis samma för mig som för Jesper. Hoppas att vi hittar en lösning! ☺️
  • Hej Jesper & Helena!

    Det ser ut som att du har rätt inställning Jesper, vanligtvis är just batterioptimeringen boven i dramat i sådana här och många andra liknande ärenden som vi stöter på. Min kollega Annika är dessvärre ledig idag, förhoppningsvis har hon några ytterligare ess i rockärmen att plocka fram när hon är tillbaka. Det vore så klart väldigt skönt att lyckas lösa detta bekymmer, jag förstår att det är irriterande att behöva se färdiglyssnade avsnitt i Fortsätt lyssna.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack!

    Hjälpguiden för Helenas telefonmodell, Sony Xperia 10 III, har uppdaterats med nyheter som kom med Android 12:
    Ändringar efter det att programvaran uppdaterats till Android 12

    På den sidan står det dock:

    Denna Hjälpguide beskriver inte alla funktioner i Android 12. Vissa funktioner, inställningar och delar av skärmdesignen kan skilja sig från innehållet i denna Hjälpguide när du uppdaterat enheten till Android 12.
    Det verkar som om den inställning vi har försökt hitta, Strömsparfunktion, hör till det som har ändrats utan att hjälpguiden har hängt med, för Strömsparfunktionen nämns i hjälpguiden:
    Strömsparfunktionen är aktiverad som standard för att hindra appar från att använda batterikraft i bakgrunden. Om du inte vill att en app ska påverkas kan du undanta den i menyn Strömsparfunktion.
    På samma sida står det dock:
    OBS!
    • Systemuppdateringar kan ändra vilka energisparfunktioner som är tillgängliga på enheten.
    Det är nog detta som har skett. Inställningen har antingen försvunnit, eller flyttat så att vi inte kan hitta den. Men någon funktion finns det ändå som gör så att vår app inte fungerar korrekt i bakgrunden - trots att ni har undantagit appen från den vanliga batterioptimeringen.

    Jag vill veta vilka inställningar som finns numera. Där vill jag dels se hur det ser ut i första vyn under Appar (alltså innan ni skrollat ned och kan välja till exempel Sveriges Radio Play) och dels vilka val som finns vid Batteri.

    Jag har markerat var jag vill att ni går in (dock med en engelsk meny på bilden). Hoppas att någon av er har möjlighet att dela en skärmbild även här!

    Obs att det absolut inte borde vara så här krångligt. Jag hoppas att ni förstår att den tid ni lägger ned nu kommer att göra så att andra lyssnare kan få snabb hjälp framöver - när vi väl listat ut vilken inställning det är som ställer till det!
    Annika Webbmaster
  • Så här ser det ut hos mig, om jag förstår rätt vad det gäller:

  • Tack, detta var precis vad jag var ute efter!

    Hur ser det ut under valet särskild appåtkomst?

    Annika Webbmaster
  • Hela menyn ryms inte på en gång, men här är två bilder:

  • Tack!

    Nu tycker jag i och för sig inte att vår app ska ha obegränsat med data, utan endast att den ska kunna använda data i bakgrunden, men jag vill gärna se hur det ser ut under det valet!
    Annika Webbmaster
  • För att få med hela krävs det sex skärmdumpar, men jag hoppas den här säger något. Alla är avbockade utom "Google Play-tjänster".

  • Tack. Vi testar en annan inställning. Under Batteri fanns det ett val som heter "Smart batteri". Vad gömmer sig där?
    Annika Webbmaster
  • Det ser ut så här:

  • Funktionen Smart batteri kan eventuellt begränsa vad vår app får göra i bakgrunden. Om du vill kan du testa att slå av den funktionen och se om det löser problemet.

    Ha i så fall lite koll på hur batteriförbrukningen påverkas för telefonen i stort, eftersom den inställningen påverkar alla appar. Om en ändring där gör så att ditt batteri inte räcker så länge som det behöver räcka, är det ju inte värt det, men den är ju enkel att slå på igen i så fall!

    Jag har dock sett en inställning till som jag är nyfiken på, och det är vad som döljer sig under Appar -> Särskild appåtkomst -> Appar för Mediehantering

    Om det är en inställning som säger att du vill öppna bilder med appen si och ljudfiler med appen så, så spelar den ingen roll här. Om det istället är ett sätt att "visa mobilen" vilka appar som är medieappar och ska kunna fungera fullt ut i bakgrunden, så bör exempelvis Storytell och Sveriges Radio Play få den behörigheten!

    Så, hur ser det ut under det valet? I bästa fall kan det vara här lösningen gömmer sig, och då kanske Sveriges Radio Play fungerar även med Smart batteri påslaget!
    Annika Webbmaster
  • Under "Appar för mediehantering" finns bara "Foto". Men jag provar "Smart batteri" enligt ditt förslag och se hur det faller ut. Det är som sagt ett problem som kommer och går, så det kan ta några dagar innan jag kan identifiera om det har hjälpt. Tack så här långt!
  • Bra. Återkom när du har hunnit bilda dig en uppfattning om hur den förändrade inställningen påverkar både vår app och mobilen i stort!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Smart batteri-funktionen har inte gjort någon skillnad för mig, jag slår på den funktionen igen. Återkom gärna med förslag på något annat jag kan testa.

    Tack! MVH Helena
  • För mig har det fungerat ett tag, men nu dök samma problem upp igen. Jag kan fortfarande inte hitta någon faktor som är den som utlöser problemet.

    Dessutom har jag fått problemet att "Min lista" försvinner och alltså ser ut att vara tom. Det verkar hända när jag har gjort någon förändring i den, antingen tagit bort eller lagt till ett program. Efter omstart kommer listan tillbaka, men det är ju inte alltid det passar med en omstart.
  • Hej igen!

    Vi har fått in liknande ärenden, både där lyssningshistoriken inte fungerar och att Min lista ibland är svart, med andra mobilmodeller och det är något vi felsöker.
    Efter omstart kommer listan tillbaka, men det är ju inte alltid det passar med en omstart.
    Själv kom jag åter från semester idag, och har inte hunnit läsa ikapp alla ärenden som vi har haft sedan dess, men en manöver som jag har sett kan hjälpa för att få rätsida på historiken och/eller den svarta listan, är att smita emellan och starta direktlyssningen av en kanal.

    Det är som om appen då hanterar något på rätt sätt igen, och det är ju en snabbare manöver än att starta om, så testa gärna i vilken mån den manövern kan mildra problemet.

    Intressant att det en tid fungerade bättre för dig, Jesper. Om du vet med dig att du ändrade någon inställning innan förbättringen i fråga (Smart batteri?), så kolla in att den fortfarande är avslagen. Vissa inställningar verkar nämligen kunna ändras utan att man själv aktivt valt detta i samband med uppdateringar av Android.
    Annika Webbmaster
  • Smart batteri är fortfarande av, men jag håller ögonen på det, och tackar för tipset om direktlyssning.
  • Hur har det gått? Verkar manövern med att lyssna direkt på en kanal hjälpa även er?
    Annika Webbmaster
  • Jag har försökt med det ett par gånger när listan har försvunnit, men det gör inte att den kommer tillbaka, tyvärr. Det är fortfarande svårt att säga vad det är jag gör som gör att listan försvinner, för det inte är varje gång jag gör en ändring i den, men det händer när jag tar bort eller lägger till något.
  • Hej! Jag har samma problem som innan, det verkar inte ha någon effekt.
  • Jag har kollat upp nu och manövern med att spela upp lite från en kanal har med lyssningshistoriken - inte den tomma listan - att göra.

    Jag inser att min beskrivning av hur man ska göra var väldigt vag, så det är bättre att jag beskriver "direktlyssnings-manövern" med lyssnarens egna ord:
    Om jag sätter igång en kanal (dvs. det som för närvarande sänds i t.ex. P1) i samband med att jag växlar mellan avsnitten, verkar den minnas hur långt jag kommit. Jag kan alltså pausa ett avsnitt, sätta igång P1 i två sekunder och sedan starta ett annat avsnitt. Då kommer appen ihåg hur långt jag kommit i det första avsnittet.
    Den apputvecklare som håller ställningarna (de flesta har semester) har, delvis tack vare att den här manövern visar att data sparas korrekt i några lägen, ringat in var historik-problemet verkar ligga, och håller som bäst på att försöka lösa det.

    Felet med de tomma listorna återkommer vi till.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    I den senaste versionen av Android-appen, 22.8.5, ingår det förbättringar som vi hoppas gör att lyssningspositionen sparas utan att du behöver göra någon specialmanöver med direktlyssning.

    Om du ännu inte har uppgraderat till den versionen, så gör gärna det och återkom och berätta om det blir någon skillnad!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Jag gjorde uppdateringen först nu, men tycker att det redan hade blivit bättre den senaste tiden. Däremot blev jag påmind om att fråga om en annan sak, som visserligen inte är nytt. Jag hittade ingen befintlig tråd om det. Ska inte spelarvyn komma upp på låsskärmen och när man drar ner snabbmenyn, så att man kan exv pausa och byta program, eller minns jag helt fel?

    Tack! /Helena
  • Även en annan lyssnare har rapporterat in att historik-felet har upphört, och han trodde också att det kunde ha skett tidigare än den senaste versionen.

    Problemet med att det inte går att nå spelarkontroller från låsskärmen låter som att det är kopplat till notisinställningar/aviseringar för appen. Tror att det är notisen för spelare som behöver vara vald i appen.

    Se om andra ljudappar har motsvarande notis fortfarande. Om de inte har det kan det vara telefonens generella aviseringsinställningar som behöver ändras, så att notiser får visas på låsskärmen.

    Hoppas att detta ger lite ledning till var du ska kika, om inte så får du hojta till, så får vi hjälpas åt att lista ut var den här typen av inställningar gömmer sig!
    Annika Webbmaster
  • Tack! Det va aviseringen Spelar som var boven. Jag kan nu pausa och återuppta men inte spela nästa om jag är i en lista, men det kanske är som det ska vara 😀
  • Så bra!
    Kan du spola 15 sekunder, eller finns det inget annat val än play/paus?
    Annika Webbmaster
  • Problemet att lyssnade program hamnade under "Fortsätt lyssna" (och såg ut att vara helt olyssnade) blev jag av med genom att ställa om så jag inte hade avisering på låsskärmen. Nu ställde jag tillbaka (enligt förslag ovan) och då kommer också problemet tillbaka. Dessutom hamnar nya men lyssnade program nu tillbaka både under "Nya program" och "Fortsätt lyssna", även när jag har hört dem. Jag tror det händer nästa gång jag öppnar appen, för de försvinner i anslutning till lyssning, men återkommer alltså senare.

    Problemet med att listan över sparade avsnitt ser tom ut är också kvar, men jag kan inte alls koppla vad det är som gör att det händer ibland.
  • Tack, detta med aviseringen på låsskärmen var väldigt intressant!

    Felet med att Min lista ibland är tom återstår att lösa och verkar inte ha någon direkt koppling med det andra problemet.
    Annika Webbmaster
  • Jesper, det går att reglera hur spelaraviseringen ser ut och jag undrar om du får samma fel ifall du med spelarnotifieringar som inte visas på skärmen, utan endast om du sveper nedåt från skärmens överkant:
    Styra aviseringar på Android

    Hör av dig om du inte får till en sådan "syns inte på skärmen-avisering", så får vi tillsammans lista ut hur du bör göra.
    Annika Webbmaster
  • Jag lyckas tyvärr inte hitta någon sådan inställning hos mig. Dessutom tycker jag att problemet har tilltagit och blivit mer oförutsägbart, så att vissa program, men inte alla, hamnar under "Fortsätt lyssna" trots att jag har lyssnat på dem, liksom att samma program inte försvinner från "Nya avsnitt".

    En bieffekt är också att appen inte kommer ihåg var jag var i ett program som jag har hört delvis. Det har jag inte tänkt på tidigare, för ofta hör jag ett helt program, men jag provade nu med en radioföljetong, som ju kommer i långa avsnitt i appen. Det innebär att jag måste komma ihåg var jag slutade lyssna, eftersom spelaren nästa gång startar från början, som om avsnittet var olyssnat.
  • Suck, ja! Historikproblem ihop med väldigt långa avsnitt gör inte saken bättre ...

    Det har varit lite extra att stå i när halva supporten (den halva som heter Ted) har semester samtidigt som saker gick väldigt fel:
    Sveriges Radios sajt och app låg nere

    Jag har därför inte hunnit analysera det du och andra lyssnare rapporterat den senaste tiden, men jag och apputvecklarna har läst. Och även om historikfelet är envist så är vi envisare, så vi tar nya tag!

    Men kanske inte direkt. Jag har fokuserat (och riktat utvecklarnas fokus) på historikfelet och tänkt att vi griper oss an det mindre allvarliga "tomma listan-problemet" när det andra är löst, men i och med att vi stått och stampat rätt länge när det gäller historiken, så är det nog bra att byta "buggfokus" lite, så jag kommer att återkomma med en del frågor om Min lista inom kort.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Historiken ska fungera sedan några veckor sedan, men det fel Jesper rapporterat in, att Min lista ibland är tom, återstår att lösa. Jag vill ge utvecklarna en bra sammanställning av felet med tomma listor och undrar om felet kvarstår samt om du har sett något mönster, utöver det du redan rapporterat in som är bra för oss att känna till.

    Tack för hjälpen du redan gett oss och tack på förhand för återkoppling om hur felet yttrar sig idag!
    Annika Webbmaster
  • Ja, det verkar som om problemet med "Nya avsnitt" och "Forsätt lyssna" är borta sedan ett tag - jag har inte märkt av det sedan omkring 20 oktober.

    Det andra, med "Min lista" verkar också ha minskat.Just nu kan jag inte säga när jag hade problem senast eller om det då berodde på något särskilt. Jag återkommer när/om det dyker upp och om jag då kan koppla det till något särskilt.
  • Jesper har återkommit, eftersom problemet med den tomma "Min lista" tyvärr har återkommit i slutet av januari 2023. Felsökningen fortsätter här:
    'Min lista' är plötsligt tom

    (Denna tråd låser jag för nya inlägg, men det går fortfarande att läsa det vi skrivit och att länka hit.)
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.