Problem med att följa notifieringar / notiser, Android

Jag får inte sällan notifieringar från SR, där sändningen man når när man klickar inte är den som annonseras. Detta har berört åtminstone ett par live-sändningar där man inte kommer till något historiskt utsnitt ur liveflödet, utan hamnar i något annat "block" eller någon annan bit av strömmen.

Nu senast (som i idag mellan 14-15) var det nyhetsflashen om migrationuppgörelse M-L-SD-KD, där länken tog mig till en liveström. När jag spolade tillbaka till 14.25, som jag har för mig var tiden på notisen, var det något helt annat (och jag misstänker att jag fick en P1-ström, men har gjort annat i appen sedan dess). (Jag har tidigare funderat på om ett problem är om man har kvar gamla notiser, och t ex förväxlar gårdagens "Myndigheterna informerar"-presskonferensnotis med dagens. Detta handlade dock om en nyhet med relativt unikt namn, och relativt ny .)

Ett möjligen orelaterat fenomen: i vissa tidigare fall har klick på notisen öppnat eller gjort att man flyttar fokus till appen på skärmen, men det klippet som aviseras i notisen har antingen inte valts, eller inte startats. Ibland har fel klipp/liveström startat, ibland har något som ser ut som rätt (utifrån notistext och bild på skärmen) hamnat i fokus men uppspelning har inte startat. Här har jag tyvärr inte ett konkret exempel, men minns att det har hänt relativt nyligen.

Jag har en Androidtelefon. Den version av SR Play som gällde dagens problem med livesändningen var version 21.4.2 (med 5662 angivet efter; något byggnummer?).

Kommentarer

  • Tack för en föredömligt tydlig felbeskrivning!

    Pushnotisen SD, L, KD och M framför gemensamt migrationsförslag låg ute från klockan 14.28 till klockan 14.38 och här kan du lyssna på den sändningen:
    Gemensamt migrationsförslag
    När jag spolade tillbaka till 14.25, som jag har för mig var tiden på notisen, var det något helt annat (och jag misstänker att jag fick en P1-ström, men har gjort annat i appen sedan dess).
    Du spolade bakåt lite för långt, så sändningen hade inte börjat än. Kanalen du var på bör inte ha varit P1, utan webbkanalen Ekot sänder direkt, en kanal som är öronmärkt för Ekot. Det innehåll du hörde var troligen ett informationsmeddelande om att "det här är Ekots webbkanal, det är här vi sänder vid stora nyhetshändelser ..."
    Ett möjligen orelaterat fenomen: i vissa tidigare fall har klick på notisen öppnat eller gjort att man flyttar fokus till appen på skärmen, men det klippet som aviseras i notisen har antingen inte valts, eller inte startats. Ibland har fel klipp/liveström startat, ibland har något som ser ut som rätt (utifrån notistext och bild på skärmen) hamnat i fokus men uppspelning har inte startat. Här har jag tyvärr inte ett konkret exempel, men minns att det har hänt relativt nyligen.
    Återkom nästa gång det blir konstigt. Det finns tyvärr flera olika tänkbara orsaker till att det uppstår problem. Ibland kan det bero på att vi har avsatt sändningstid för en konferens som sen ställs in. Om felen skedde i version 21.4.1 av appen, så kan problemen hänga samman med en rent teknisk bugg i den versionen.

    Det är alltså svårt att peka ut en specifik orsak till att det går fel. Denna gång fungerade det troligen som det skulle, och du backade lite för långt.

    Tips för att hitta tidigare live-sändningar:

    Leta upp arkivet för Livesändningar från Ekot under Sök program i appens nederkant. Leta antingen under Alla program A-Ö eller genom att skriva in en del av namnet Livesändningar från Ekot i fritextfältet överst på sidan. Det räcker med att skriva lives, så får du en sökträff på programmet Livesändningar från Ekot (samt drygt 8000 avsnitt som du inte är intresserad av just nu).

    Välj "programmet" Livsändningar från Ekot, så kommer du till en arkivsida med alla "tillgängliga avsnitt" (här inspelade sändningar) i kronologisk ordning, nyast överst. OBS att vissa sändningar saknas för att de inte har spelats in korrekt, eller ännu inte har lagts ut, men de flesta ska gå att nå den vägen. (Termerna avsnitt och program är förstås inte klockrena för Ekots livesändningar, men jag använder dessa termer eftersom du kan navigera på samma vis om du vill leta upp alla avsnitt av helt andra program.)

    Som sagt, själva felet med pushar som inte leder till någon sändning eller som har anda problem är komplext och kan ha olika orsaker, men hör gärna av dig vid framtida problem-pushar, så att du får en förklaring på varför det inte fungerar.

    (Vid andra app-problem brukar jag uppmana lyssnare att höra av sig så att fel inte går under vår radar, men push-problem brukar vi snabbt få återkoppling på internt, eftersom kollegerna på Ekot själva är flitiga användare av denna tjänst.)
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tackar för berömet. Det var åtminstone medvetet om att det är handviftande. 😀

    Jag fick nyligen pushar för ett par lokalnyheter, som gick fel lite som ovan. Uppdaterar er eftersom det är mer precist exempel, inte handlar om riks-Ekot (om de skulle vara pigga på att tala om det), och att jag kör v21.5.1 (5663) av appen.

    Mer specifikt fick jag pushar för
    * SR ÖG: https://sverigesradio.se/artikel/misstankt-slappt-ur-haktet-nar-nfc-analysen-drojde--2
    * SR ÖG: https://sverigesradio.se/artikel/vildsvinen-har-blivit-farre-i-ostergotland

    Jag lyssnade igenom på den första (NFC-nyheten) genom att klicka på notisen. När jag nu ett tag senare klickade på notisen för vildsvins-klippet fick jag upp SR-appen, med artikelrubrik och bild som hör till vildsvins-artikeln. NFC-klippet börjar dock spelas. När jag minimerar klippet som spelas, så att jag kan navigera i SR-appen, ser jag att NFC-klippets rubrik står i en lilla "progress bar" som dyker upp på skärmen (så jag gissar att det inte bara är att samma ljudklipp laddats upp till två olika artiklar, om den rubrik som visas hör ihop med artikeln).

    När jag tar upp klippet i helskärm och faktiskt klickar på vildsvinsartikelrubriken/bilden för att följa det till artikeln, kommer jag till en skärm som visar NFC-inslaget. Visar här i bemärkelsen att man får höra klippet om man trycker på play, att man ser NFC-artikelns rubrik, punktliste-ingress och bild (föreställande en föga vildsvinsrelaterad häktesskylt).

    Om jag uttryckligen väljer "Nyheter", "Lokala nyheter", scrollar till till vildsvinsartikelns bild och rubrik och klickar på den, så kommer jag till rätt inslag, med rätt bild, ljud, text. Så någonstans i systemet, nåbart från appen, finns det ju.

    Förklaring mottas tacksamt (och se det annars som en felrapport). 😀

  • Och tack för tips om arkivet!
  • Jag började försöka undersöka detta själv, men det blev lite för knepigt.

    Jag hittar båda nyhetsartiklarna här, Det är samma som i appen, men går att länka till nu i efterhand:

    Däremot kan jag endast hitta den ena av dessa push-notiser i vårt interna publiceringssystem.

    Här tant-gissar jag lite, i och med att jag inte har arbetat på en nyhetsredaktion, men jag skulle tro att kollegerna på P4 Östergötland inte vill skicka för många push-notiser, och under morgonen den 16 maj egentligen endast hade haft för avsikt att skicka en notis. Först var tanken att det skulle bli notisen om NFC-analysen, men de ändrade sig och valde den om vildsvinsstammen. Ntisen skickades ut klockan 10.14.

    Kanske skickades notisen om NFC-analysen ut av misstag - men drogs tillbaka, med påföljande förvirring i kopplet till vilken notis som hörde till vilken nyhet ...

    Jag kontaktar nyhetsredaktionen hos P4 Östergötland och hör om min förklaring stämmer, så att det inte finns en bugg i systemet och NFC-notisen slank ut, utan att någon tryckt på "skicka". Skulle det finnas en sådan bugg kan det potentiellt bli väldigt allvarligt.

    Så tack för den tydliga beskrivningen!
    Annika Webbmaster
  • Hej Anders!
    Jag tror att du har du hjälpt oss att hitta en bugg som kan ha funnits länge, men som inte uppstår så ofta på varje enskild "pushande redaktion", och kanske därför har gått under vår radar ...

    Den kollega som arbetade på P4 Östergötlands (redigerat, skrev av misstag annan kanal) nyhetsredaktion i söndags svarade nämligen:
    Jag pushade inte alls för NFC-nyheten, men det gjorde nog Ekot eftersom det var deras nyhet. Jag kopierade däremot över deras webbartikel till oss. Kan det vara det som skapat problem månne?
    Och ser man på ... Ekot hade skickat en push-notis om detta strax efter klockan 6.

    Den uppstår ifall man skapar en lokal nyhet genom att kopiera en annan redaktions nyhetspublicering, och denna "original-publicering" har en push-notis kopplad till sig. I det läget ska bild, ljud och andra "relationer" följa med till det kopierade, och (nu tant-gissar jag igen) det verkar som om även en parameter för "nyheten har en pushnotis" följer med. Det är en parameter som inte syns för den redaktör som sedan väljer att publicera nyheten (ibland efter viss redigering så att till exempel en nyhet från Ekot ges tydligare lokal vinkel på P4-redaktionen). Den syns alltså inte, men finns där och ska kännas av i appen.

    Denna parameter borde inte följa med vid kopiering, och ingen hos oss har nog tänkt på at detta sker!

    Hjälp oss gärna att snabbt förstå denna bugg ännu bättre! Minns du om NFC-notisen kom ett par timmar innan vildsvins-notisen, eller om de kom ungefär samtidigt?

    Det jag vill förstå är om den ofrivilliga lokala notisen sändes direkt klockan 07.36, när min kollega i Östergötland publicerade den NFC-nyhet hon hade kopierat från Ekot, eller om det var först när hon själv skickade en Östergötland-notis, som det genererades en lokal kopia av Ekots push-notis.

    Oavsett vilket så blir det ju problem, så detta behöver vi lösa!
    Annika Webbmaster
  • Ursäkta bristen på svar. Liknande symtom fortsätter, så jag återuppväcker den numera till synes dolda tråden.

    Ett exempel från idag:

    Jag har tidigare följt en avisering till Skansen har avlivat alla djurparkens vargar (P4 Sthlm) och lyssnat på inslaget. Vad jag vill minnas stod det också P4 Stockholm i aviseringstexten. Därefter har jag inte följt några aviseringar i SR-appen. Nu fick jag och följde aviseringen "Moderaterna avslutar internutredningen om Hanif Bali", och kommer till samma inslag om avlivade vargar. Jag väntade lite innan jag gav upp, för det fall något exv höll på att laddas i bakgrunden. Eftersom jag talat om P4 ÖG ovan och du berättade om olika redaktioners pushmöjligheter, kanske jag bör nämna att att jag inte bara har pushnotiser för den kanalen (utan även exv P4 Sthlm). Det är inte *nödvändigtvis* för att en Sthlm-lokalnyhet har blivit riks-aviserad som jag ser den.

    App version 21.9.2 (15683).
  • Du har ju på egen hand funnit en annan tråd om samma/liknande fel, och jag tror att det är mest fruktbart att fortsätta felsökningen där, eftersom möjligheten att hitta viktiga mönster ökar när ni är flera med liknande problem:
    Bugg: Uppspelning när man öppnar pushnotiser

    Jag stänger denna tråd, men om vi noterar skillnader som gör det sannolikt att de problem du beskrivit här är ett separat fel, så öppnar jag den igen.
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.