Problem att få tyst på Sveriges Radios röststyrda tjänst

Jag upplever att jag ofta får försöka flera gånger med att få Lenovo Smart Display att stänga av pågående uppspelning.

Kanske går det att använda andra ord om man ber skärmen starta Sveriges Radio igen än om jag befinner mig i det läget att Sveriges Radio lämnat konversationen?

Vill gärna hitta någon vokabulär som fungerar bra redan vid första försöket.

M

Kommentarer

  • Hej Mårten!

    De finns lite olika sätt att säga samma sak på. Till exempel brukar avsluta, stäng av, tyst och hej då kunna få stopp på ett ljud. Det viktigaste knepet här är nog att du måste säga "hej Google" först! När Sveriges Radios Google-tjänst väl har startat uppspelningen, så "ger vi tillbaka kontrollen till Google", så att du kan göra annat (till exempel höja eller sänka volymen). Kanske det går att be Google direkt:
    Hej Google: Stäng av
    Om det inte går, kan du be Google att starta Sveriges Radio och sen be oss att vara tysta genom, genom att säga:
    Hej Google, be Sveriges Radio att stänga av

    Tips på vad du kan säga för att göra saker med vår tjänst hittar du här:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    Hör av dig igen om det inte gick att göra på något av de vis jag beskrev.
    Annika Webbmaster
  • Självklart säger jag ”Hej Google” först.

    Men det kan vara så att Lenovo inte underhåller sin mjukvara så väl.

    Ibland får jag upprepa mig flera gånger eller dra till med ”håll käften” för att få tyst på ljudströmmen.

    Har även en liten smart högtalare av ett annat märke och den tycks vara lite mer responsiv.

    Mårten

  • Bra att du redan visste att du behövde prata med Google!

    Är problemet kopplat just till Sveriges Radios tjänst, eller verkar det vara svårt att "fånga Googles uppmärksamhet" även om du spelar andra ljudtjänster?

    Det ska gå att öka "hotword sensitivity" för att göra enheten mer responsiv när du säger Hej Google - men det kanske inte fungerar på svenska än?
    Lenovo forum: Hotword Sensitivity feature for Smart Display

    I så fall kan det eventuellt gå att lösa genom att använda dubbla språk. Elias har en Lenovo Smart Clock och har fått tillgång till tjänster som saknas med svensk Google assistent genom att ställa in dubbla språk, engelska (US) som första språk och svenska som andra.
    Annika Webbmaster
  • Problemet är inte att apparaten inte lyssnar; problemet är att den inte stänger av ljudströmmen.

    Vissa enheter har stöd för olika känslighet för ”Hej Google”, men det är inte det som är problemet här.

    Möjligen kan det vara ett nätverlsprobkem också då jag har två accesspunkter som troligen uppfattas som lika starka för högtalaren i köket.

    Mårten
  • Problemet är inte att apparaten inte lyssnar; problemet är att den inte stänger av ljudströmmen.
    Ok. Är det problemet större med vår Google-tjänst än med andra ljudtjänster på samma enhet?
    Annika Webbmaster
  • Det kan jag inte svara på rakt av då andra tjänster används i blygsam omfattning.

    Mårten
  • Ha ha, det var ett svar vi uppskattar!

    I och med att det fungerar bättre i din andra smarta högtalare, låter det som om problemet har mer med Lenovo än vår Google-tjänst att göra. Hör gärna med deras support

    Jag hör med en kollega som arbetat med att utveckla vår tjänst om han har några tips.
    Annika Webbmaster
  • Jag frågade vilken "slutreplik" som var mest effektiv, och min kollega svarade:
    Hmm, jag tycker nog att "Hej Google stopp" brukar fungera. Eftersom vi redan har avslutat konversationen i det läget kan det vara så att "avsluta" inte alltid fungerar
    Men det kanske du redan har testat?
    Annika Webbmaster