Planer på app för WearOS (tidigare Android Wear)?

Hej!

Jag undrar om det finns några planer på att släppa en app för smartklockor som kör android likt den app som redan finns för Apple Watch?

Med vänlig hälsning
Magnus

Kommentarer

  • Bra fråga! Jag vet inte - men det tar jag reda på!

    Sveriges Radio Play
    Vi har aldrig anpassat Android-appen Sveriges Radio Play för Googles Wear OS och att lyssna den vägen tror jag aldrig har fungerat, men jag vet genom en lyssnare att det går att få våra push-notiser i den. (Det är alltså inget vi har ansträngt oss för att få till. Den funktionen kom automatiskt genom att vi följer Androids standard.)

    I och med att vi har tagit fram Android-tjänster med "enklare gränssnitt" (för bilar exempelvis) finns det säkert förutsättningar att "översätta" dessa för att fungera även i klockor, men till skillnad från Apple Watch, där det var extremt enkelt att få till en första basal tjänst, är det lite mer arbete att "klock-anpassa" Android-appen.

    Eller var, senast jag kollade med Android-utvecklarna. Det är dock väldigt länge sedan och utvecklingen går snabbt, så jag kollar upp det på nytt som sagt!

    Google assistent
    Jag undrar hur väl utvecklad Google assistent är i WearOS:
    Set up Google Assistant on your watch

    Utan att ha undersökt frågan, är min första tanke att det här, citat från sidan jag länkar till, brukar innebära att tjänsten inte fungerar på svenska:
    Important: For now, some features and devices aren't available in all languages or countries.
    Min andra tanke är att det, även om det går att använda Google assistenten med WearOS, kan vara en "nedbantad" version av assistenten, så att integrerade tjänster fungerar (till exempel Google News och Spotify), medan tredjepartstjänster som vår tjänst, inte går att använda.

    Vi har alltså en tjänst som du når genom att säga "prata med Sveriges Radio" genom vilken du kan nå alla kanaler och program:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    Men om den går att använda med WearOS, vet jag alltså inte. Om du har en manick med WatchOS, får du gärna berätta hur stödet är för svensk Google assistent. (Om stödet är bättre med engelsk assistent och du testar det, är även den återkopplingen mycket välkommen!)

    Vill du ha tips på hur du kan lyssna på vårt innehåll redan nu? Både kanaler och poddar går ju att nå från andra tjänster än just våra, och det finns säkert sätt att lyssna på Sveriges Radio i klockan.
    Annika Webbmaster
  • Tack för det utförliga svaret!
    Jag har en Galaxy Watch 4 som tyvärr inte har stöd för Google Assistant (än) så kan inte testa detta.

    Hade inte tänkt på att det går ladda ner SR-poddar via andra tjänster men nu har jag testat och fått det att fungera den vägen så det var ett väldigt välkommet tips!
  • Så bra att du kan ta del av våra poddar den vägen!

    Jag ska ha ett möte idag med en kollega som arbetar mer övergripande med "Sveriges Radio på andra plattformar" och ska då fråga honom hur tankarna går kring en egen app för Wear OS.
    Annika Webbmaster