Pausa i kanal: vill att voice over här anger klockslag, ej procent

Hej!

Jag har länge stört mig på att paus i direktsändning inte fungerar som jag förväntar mig.
Idag genomförde jag ett litet test enligt nedan.

ag ville lyssna på God morgon världen på söndag morgon medan det fortfarnade sändes (det pågår ju i 2 timmar).2.

1. Jag slog pådirektlyssning av P1 och kom mitt in i God morgon världen.
2. Jag tryckte på Föregående-knappen och kom till början av programmet.
3. Jag pausade uppselningen. Då stod det att jag pausat vid kl 09:36 i det direktsända programmet (egentligen var klockan kanske 10:00).
4. Ett tag senare ville jag fortsätta lyssna från kl 09:36 där jag pausade, men då började appen spela från kl 10:27 så jag missade nästan en timme trots att jag pausat. FEL!
5. Jag försökte klicka på progress baren för att hitta tillbaka. Lite svårt då positionen anges i procent och inte i klockslag.Men oavsett vilken procent jag går till så säger appen att jag spelar från 10:07. FEL!

Jag har gjort detta test med VoiceOver påslaget, men det borde inte ha någon påverkan.

Kommentarer

  • Hej Christian!

    Till att börja med blir det lite olika resultat beroende på vad klockan egentligen var när du startade P1, men av din beskrivning att döma var det cirka 9.30, medan vi fortfarande sände den första timmen av programmet, så att du med ett tryck på "gå till tablåpostens start" kom till början av Godmorgon Världen, och lyssnade på det som hade sänts i P1 från klockan 9.03.

    Jag är lite osäker på hur länge du sedan lyssnade mellan innan du tryckte på paus. Kan du ha lyssnat en dryg halvtimme, så att du vid tiotiden pauserade och att tidpunkten 09.36 motsvarar det klockslag i din backade P1-ström som du pauserade på? Programmet handlade då om gruvdrift i Kiruna.

    Frågan är sedan hur du återstartade ljudet. Tiden 10.27 låter nämligen som om ljudet startade i live-läget, och inte återanslöt där du lämnade det. Kan det stämma att klockan var 10.27 när du återgick till P1?

    Om du startar ljudet genom att trycka på play-knappen i spelaren i appen, den på låsskärmen eller genom att ge ett play-kommando via till exempel hörlurarna, så ska P1 fortsätta att spela upp där du avbröt.

    Det fungerar inte om du har lyssnat på något annat däremellan, så om du tog en paus från P1 för att lyssna på Ekot i P4 klockan 10, kan du inte återgå till ett pauserat P1. Det går inte heller att återstarta där du lämnade sändningen om den pauserade positionen ligger mer än tre timmar tillbaka, eftersom detta är den maximala tiden det går att backa.

    Att du inte lyckades återgå till tidpunkten 09.36 med progress-baren beror troligen på att du, när du råkade återstarta P1 i liveläget klockan 10.27, befann dig i timme två, där det maximalt går att backa till klockan 10.03 med tidslinjen. Du hade behövt hoppa bakåt med hjälp av "backa till början av föregående", där första trycket hade lett till början av timme två, det vill säga till klockan 10.03. För att nå början av Godmorgon Världen hade du sedan behövt trycka på backa-knappen två gånger till, först för att komma till början av Ekot och sen för att nå första timmen av Godmorgon Världen. I det tidsblocket hade du sedan kunnat spola till rätt tid.

    Att det visas procent, inte klockslag, när du spolar, tar jag upp med utvecklarna. När man spolar i en kanal är klockslagen en större hjälp. Att räkna ut vad 71 procent av ett 47 minuter långt programblock egentligen motsvarar i tid, tror jag ingen har lust att göra!

    Det här blev långt. Hoppas att det blev begripligt. Om jag har missförstått något från din beskrivning, så får du hjälpa mig genom att förklara vidare.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag svarade aldrig på detta.
    För att återuppta spelningen så klickade jag på mina AirPods (dvs med play-kommando på hörlurarna). Då borde jag ha kommit till där jag slutade men det gjorde jag alltså inte.
    Jag vill därför hävda att detta är en bugg. Borde gå att appen antingen kommer ihåg att den ska fortsätta spela från tidpunkten där jag slutade, eller på motsvarande procentandel av det programmet som jag pausade i.
    Då försökte jag klicka på "Gå till föregående" i spelaren, men detta tog mig bara bakåt typ 15 sekunder. Testade igen flera gånger och säkerställde att jag inte klickade på fel knapp men kom aldrig till början av timme två utan bara tillbaka några sekunder.

    I söndags hände samma sak igen.
    Jag började lyssna på första timmen av Godmorgon världen och pausade vid 09:40.
    Senare på dagen typ vid 12 började jag lyssna igen, och då sa spelaren "Spelar från 09:40" och jag tänkte inte mer på det förrän Godmorgon världen tog slut efter ca 20 min. Dvs spelaren måste ha hoppat till timme två och spelat från ca 10:40 istället.

    Så jag ser tre buggar som jag vill att ni försöker återskapa och fixa:
    1. Återupptagningen funkar inte (kanske relaterat till om nästa program har hunnit börja).
    2. Indikatorn "Spelar från --:--" går inte att lita på.
    3. I vissa lägen går det inte att hoppa tillbaka till Föregående program/Början av nuvarande program.

    Kanske är det samma felorsak till alla tre, men jag är ganska säker på att detta faktiskt är en bugg.
  • Tack, bra att du återkom. Hjälp mig att förstå ytterligare ett par detaljer, så att vi fokuserar på rätt problem. Att det finns problem håller jag nämligen med om.

    När det gäller att indikatorn visade fel på en hel timme, så tycker jag att det felet borde ha rapporterats in av fler, vilket gör att jag vill utesluta ett möjligt scenario.

    Med tanke på att du förväntade dig att det var från ca 09:40 uppspelningen skulle återstartas och det vi uppfattar styrs av våra förväntningar, undrar jag om det är tänkbart att rösten sade "spelar från tio och fyrtio", men du hörde "spelar från nio och fyrtio"? Om rösten sade "spelar från noll-nio och fyrtio" kan vi utesluta den förklaringen.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Detta fel uppträder fortfarande regelbundet för mig.

    I morse började jag lyssna ca 09:10.
    Då ville jag höra direktsända Godmorgon världen från början, så började lyssna på direktsändning och tryckte på tillbaka-knappen för att komma till början av prorammet
    Godmorgon världen började spelas. Jag lyssnade fram till 09:30 och pausade sedan.
    När jag vid strax efter 10 fortsatte lyssna så började spelaren att spela från där jag pausade, men efter nåra sekunder så hoppade den framåt från 09:30 till efter 10. Men indikatorn var fortfarande kvar på 09:30.
    Christian
  • Hej Christian!

    Tråkigt att problemet återkommer regelbundet. Det låter ju som en bugg, dock finns det risk att det kan ta lite tid för oss att återskapa då felet inte visar sig varje gång du använder appen. Hade du VoiceOver påslaget i morse när felet dök upp? Anledningen till att jag frågar är att den informationen är nyttig för våra utvecklare att ha i sitt felsökningsarbete, ifall felet av någon anledning skulle kunna vara kopplat till VoiceOver.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)