Googles smarta högtalare: problem att starta kanal

Att lyssna på P4 Uppland med Google nest hub går ej. En Musikkanal från YouTube har intagit P4 Upplands plats Jag bor i Bergsbrunna min son bor i sunnersta han har samma fel som oss. Har startat om Google nest från noll utan resultat

Kommentarer

  • Hej Lennart!

    Det är troligen ett problem mellan Tunein och Google som av och till drabbar olika kanaler, inte bara från Sveriges Radio. Du löser det enklast genom att skippa Tunein som mellanled och istället lyssna i vår egen Google-tjänst där du kan ta del av alla våra kanaler och program.

    Starta tjänsten genom att säga:
    Hej Google, prata med Sveriges Radio
    Säg sedan:
    Spela P4 Uppland
    Då ska kanalen spelas upp. Om det inte fungerar, så hör av dig, så löser vi problemet.

    Nästa gång räcker det med att säga:
    Hej Google, be Sveriges Radio spela P4
    Vår tjänst minns vilken P4-kanal du spelade förra gången och väljer samma kanal igen, om du har aktiverat "personliga resultat" i Google assistenten.

    Fler tips finner du här:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Vad säger jag enklast när jag vill byta kanal? Jag säger "prata med Sveriges Radio P4 Norrbotten" när jag lyssnat färdigt och vill byta till P1, måste jag dra allt igen eller kan jag på kortare väg byta? Säger jag "byt till P1" så går den över till Tunein.
  • Hej Peter!

    När ett ljud har startat i vår Googel-tjänst, "återlämnar vi kontrollen" till Google, så att det går att göra annat (som att reglera ljudvolymen eller sätta en timer) medan du lyssnar på radio.

    Du behöver därför anropa oss på nytt. Att då säga "Hej Google, be Sveriges Radio spela P1" tror jag är det enklaste sättet att byta kanal.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Tack för svar, då pratar jag med er nästa gång.
    Det är så trevligt att prata med er..  🙂
  • Tack för att du vill prata med oss - och för att du är intresserad av att lyssna!
    Annika Webbmaster
  • P1 är som ett nytt lexikon för varje dag. 👍😁
  • Hur ska man säga till en Google Home högtalare om man vill höra typ P4 Kronoberg och bara höra de senaste lokalnyheterna, och inte det direktsända programet?
  • Hej Peter!

    Testa att först säga:

    "Hej Google, prata med Sveriges Radio"

    Och därefter:

    "Nyheter P4 Kronoberg"

    Då ska du få senaste nyhetssändningen från P4 Kronoberg. Testa gärna och återkom om det inte fungerar!

    PS. Det ska också fungera att säga "Hej Google, spela nyheter P4 Kronoberg". Då ska nyheterna spelas direkt från Googles nyhetstjänst som hämtar sändningen från SR-Play appen.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej
    Har en Google Nest I köket när jag säger Hej Google prata med Sveriges Radio P4 Kristianstad så startar den men efter ca 19minuter slutar den spela får börja om från början med Hej Google prata med.....
    Den startar igen men efter 19minuter tystnar den VARFÖR?
  • Hej!

    Det var ett fel jag inte känner igen på rak arm, så här behöver vi kartlägga.

    Använder du någon annan ljudtjänst utan att det blir sådana avbrott?

    Har det fungerat bättre tidigare, eller har du aldrig kunnat lyssna längre än ca 19 minuter?
    Annika Webbmaster
  • Kör jag Spotify funkar det bra Google Nest är nyinköpt och det har varit så hela tiden men bara på Sveriges Radio den stannar och det är som den försöker boota om men det hjälper inte att trycka på paus eller play man måste be den Hej Google prata med Sveriges Radio P4 Kristianstad igen den gör samma med P4 Plus och P1 som är dom radiokanaler vi lyssnar på
  • Provar nu med att Casta från Sveriges Radio appen och då funkar det men då måste telefonen vara i närheten och det är inte optimalt Köpte Google Nest för att slippa det har även ett par Google Mini och dom funkar klanderfritt
  • Ok.

    Kan du testa att lyssna på P4 Kristianstad genom Tunein? Säg:
    Hej Google, be Tunein spela P4 Kristianstad.
    Fungerar det? Och blir det fortfarande avbrott efter ca 19 minuter?
    Annika Webbmaster
  • Den slutar spela efter 2 minuter första försöket och 5 minuter andra försöket
  • Men det blir rätt kanal som spelas?
    Annika Webbmaster
  • Jepp rätt kanal men max 9 minuter
  • Väntar på en lösning

    J
  • Har kollat att jag har senaste versionen av mjukvara och den är OK
    Det måste vara något som är specifikt till Nest för dom 3 Google Mini jag har stänger inte Sveriges Radios poddar eller direktsändningar lite trist att var 19 minut behöva start om sändningen

    J
  • Hej igen!

    Intressant att du nämner poddar, för detta var något jag tänkte fråga. Får du alltså samma fel om du, via "prata med Sveriges Radio",väljer att lyssna på ett avsnitt i efterhand som du får om du lyssnar direkt?

    Hur blir det om du lyssnar på en annan radiokanal, alltså en som inte är från Sveriges Radio, i Tunein? Testa till exempel NRK Jazz eller Lugna favoriter och se om de kanalerna fungerar utan avbrott, så att vi kan ringa in om din Google Nest har problem med strömmad radio i stort, eller om felet gäller just våra kanaler.
    Annika Webbmaster
  • När jag kör TuneIn och lugna favoriter så efter 19 minuter slår den över på P4 Extra och stannar
  • Det var verkligen oväntat. Var detta medan P4 Extra sändes direkt, så att det som hände var att Google Nest "bytte kanal" (och stannade), eller var det ett tidigare sänt avsnitt av P4 Extra som drog igång?
    Annika Webbmaster
  • Det var troligtvis P4 Extra som pågick men det kom inget ljud då den bara stog och laddade så det var nog bytte kanal alternativet När man startar poddar står det i överkant Sveriges Radio har lämnat konversationen  provade med podden Det Politiska Spelet och efter 20minuter stannade den och stog och buffrade
  • Detta är underligt men efter Sveriges Radios crash igår när det inte funkade alls så spelar den nu utan avbrott funkar precis som mina Google Mini
    Tack för hjälpen
  • Oj, där ser man!

    Förmodligen var det något som hade lästs in fel och sedan fastnat, som nu har behövts hämtas om på nytt.

    Om någon annan lyssnare har liknande problem, får vi försöka hitta ett sätt att återskapa det resultatet - utan att vi behöver sänka alla webbtjänster. En vanlig omstart har ju inte hjälpt, men för många manicker går det att göra en annan typ av mer abrupt omstart, som kanske hade hjälpt här.

    Om det verkligen hade hjälpt får vi ju aldrig veta, men jag är glad över att felet har upphört!
    Annika Webbmaster
  • Hej, har precis köpt en Sonos One och har lagt till SR i Sonosappen. När jag säger ”prata med Sveriges radio” säger hon att det inte stöds för enheten…
  • Jag lyckades med en ”workaround” genom att lägga till en enda station ”P4 Örebro” i ”mina radiostationer” i Sonosappen. När jag sedan bara säger ”spela P4” så funkar det. Om jag säger ”spela P4 Örebro” funkar det inte.
  • Hej Thomas!

    Den röststyrda tjänst som du når genom att säga "prata med Sveriges Radio" stöds inte i Sonos, vilket du kan läsa mer om här:
    Sveriges Radio med Google Assistent på Sonos: flera problem

    När du ber om att "spela P4" är det troligen Tunein som spelar kanalen.

    Testa att säga:
    Hej Google, be Tunein att spela kanalen P4 Örebro!
    Vad händer då?
    Annika Webbmaster
  • OBS att vår tjänst i Sonos-appen inte är samma sak som vår röststyrda tjänst för Google.

    Här kan du läsa om Sonos-tjänsten:
    https://sverigesradio.se/artikel/lyssna-pa-sveriges-radio-pa-din-sonos-hogtalare

    Här kan du läsa om vår röststyrda tjänst för Google assistent (som alltså tyvärr inte fungerar på Sonos):
    https://sverigesradio.se/artikel/lyssna-pa-sveriges-radio-i-din-smarta-hogtalare-sa-har-kommer-du-igang
    Annika Webbmaster
  • Aha, då fattar jag. Inte så konstigt att det inte fungerade då. Man tror ju att när det står att Googleassistenten ska fungera på Sonos högtalaren, att den gör det. Men tydligen inte. Man undrar om det kommer att fungera någon gång? Hur som helst är nöjd att jag lyckades komma runt problemet att inte kunna lyssna på p4 Örebro genom en liten omväg. Tack för bra information!
  • Thomas: Jag håller med om att det absolut viktigaste är att du kan lyssna på den kanal du önskar. Bra jobbat!
    Man tror ju att när det står att Googleassistenten ska fungera på Sonos högtalaren, att den gör det.
    Googleassistenten fungerar på din Sonos, men med vissa begränsningar jämfört med assistenten på Googles egna enheter (och på vissa smarta högtalare som inte är Googles). En begränsning är att Sonos bara kan spela upp ljud från ett begränsat urval av tjänster, som Tunein och Spotify, som har ett inbyggt stöd i Google assistenten - samt med Googles egna tjänster (Googles Nyhetstjänst till exempel).

    Du kan inte lyssna på innehåll från rösttjänster som Sveriges Radio, Aftonbladets poddar eller BBC Sounds, vilket går i många enheter med Google assistent, och det tycker förstås vi på Sveriges Radio är en allvarlig begränsning, men assistenten fungerar för många andra ändamål, så jag hoppas att du trots allt tycker att du har nytta av den!
    Annika Webbmaster
  • Hej, provade att säga "Hej Google, be Tunein att spela kanalen P4 Örebro!" och det gick med min workaround. När jag provade med att säga andra lokala kanaler fungerade det inte.
  • Tack, det var intressant!
    Annika Webbmaster