P4 Stockholm blockerad på TuneIn från Texas

Hej !

P4 Stockholm är inte tillgänglig via TuneIn sedan ett par dagar tillbaka när jag lyssnar från McKinney Texas (förort till Dallas).

Av någon anledning så tolkar TuneIn denna kanal som regionalt blockerad (se inkluderat felmeddelande). Notera att alla andra P4 Kanaler fungerar, men inte P4 Stockholm 🙁

Kontaktade TuneIn får att få en förklaring/lösning, dock enligt dem så är den blockerade baserat på instruktioner från "Broadcaster" (dvs Sveriges Radio) att den bara får sändas inom Sverige ???

Så vore tacksam om ni kunde kolla vad som gäller från er sida och om detta inte är korrekt instruera TuneIn att tillåta denna kanal
Tackar på förhand

Kommentarer

  • Hej!

    Jag tror att Tunein har infört geografisk blockering under fotbolls-EM, utan att ha koll på att vi sänder från EM i alla P4-kanaler, och utan hänsyn till att vi själva inte har någon geografisk blockering.

    Tråkigt, men för dig finns det enkla sätt att komma runt det, som jag med gott samvete kan delge dig i och med att det inte finns några juridiska skäl att blockera sändningen. Använd inte Tunein för P4 Stockholm, utan gå via någon annan plattform.

    Här är mina två förstahandsalternativ:Om dessa inte fungerar för dina behov, så berätta varför, så hjälper vi dig att hitta ett fungerande alternativ.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika !
    Tack för info, verkar troligt, då det startade med fotbolls EM.

    Medveten om att jag kan lyssna direkt via SR app eller på websida, använder dessa redan i bil och när jag inte är hemma.

    Anledning att jag vill använda TuneIn är att jag hemma lyssnar via Sonos och av någon anledning så fungerar inte integrering av Sonos och Sveriges radio app något bra, den stannar och startar om, så blir hackigt 🙁

    Dock med TuneIn så funkar det bra, dock nu så verkar den vara begränsad för P4 Stockholm.

    Har du något alternativt förslag för Sonos integrering så dela gärna med dig
    Tackar på förhand
    Mvh Bosse

    Ps
    Notera att enligt TuneIn så har gjort denna geografiska begränsning på inrådan från er/SR ??

  • Anledning att jag vill använda TuneIn är att jag hemma lyssnar via Sonos och av någon anledning så fungerar inte integrering av Sonos och Sveriges radio app något bra, den stannar och startar om, så blir hackigt 🙁
    Det felet är jag väl medveten om - och hoppas att jag kan hjälpa dig med! I vår egen app använder vi en nyare teknik för ljudet än vad Tunein använder. Det har fungerat bra tills i höstas, när ljudströmmen började brytas och lyssnare kastades tillbaka exakt tre timmar i sändning.

    Detta fel är löst hos de flesta, men återstår hos några lyssnare, i synnerhet de som använder Ikeas Sonos-enhet Symfonisk. Är det den du har? (Även Sonos 5, gen 1 och ett par andra äldre enheter har problem, som dock har pågått längre)

    För att alla lyssnare ska kunna ta del av vårt innehåll i vår egen tjänst, har vi lagt in samtliga kanaler i en extra version, med samma teknik som används av Tunein. Det finns tyvärr inget tydligt sätt att lägga in ett sådant "alternativt ljudformat" i appen, så den bästa lösning vi hittat är att lägga in dem under menyvalet Beta. Testa gärna om de länkar till våra kanaler som du hittar under Beta fungerar bättre hos dig!

    Jag hoppas att detta hjälper dig, men om det inte fungerar, så kan ett alternativ vara att testa MyTuner Radio, en app som liknar Tunein på så vis att den är en portal till "all världens kanaler". Jag tror inte att de infört geografisk blockering.
    Notera att enligt TuneIn så har gjort denna geografiska begränsning på inrådan från er/SR
    Märkligt. Jag tror att det är någon form av standard-meddelande de ger. Vi ska tvärtom ha upplyst dem om att vi själva inte kommer att blockera vårt innehåll.

    Hade internationell streaming brutit mot våra avtal, så hade jag snabbt larmat Tunein om att vi har 26 P4-kanaler som sänder från EM, men eftersom det inte finns några dylika hinder är jag lite kluven. Jag ser egentligen inget skäl till att vi på Sveriges Radio ska försvåra för våra lyssnare. Samtidigt är det ju uppenbart att Tunein av något skäl tolkat våra rättigheter annorlunda, och därmed bör vi kanske hjälpa dem att blockera mer?

    Jag hör av mig till den kollega som har haft kontakt med dem och ber honom avgöra om vi bör upplysa Tunein om att de, ifall de nu ska blockera, bör involvera alla P4-kanaler, om inte annat för att det ska bli rätt under OS senare i sommar, när vi rent juridiskt måste blockera geografiskt.
    Annika Webbmaster
  • Hej Bo!

    Har blockeringen upphört nu när EM är över?

    En blockering kommer tillbaka, men på annat vis rent tekniskt, under OS som börjar den 23 juli, och då kommer det att bli blockerat även på våra egna plattformar, tyvärr.
    Annika Webbmaster