P2 i Växjö störs av P4 från Emmaboda

Hej,

jag bor i Växjö och skulle vilja lyssna till P2 på 101,7. Det fungerar dock inte, eftersom signalen från P4 som sänds från Emmaboda på 101,8 stör signalen på 101,7. Emmaboda är ca. 50km bort, men sändaren där är enligt fmscan.org mycket starkare (60 kW) än P2 i Växjö (0,5kW).

Går det kanske att ändra P2:s frekvens i Växjö till t.ex. 101,4? Närmaste kanalen vore då P4 från sändaren i Vislanda Nydala på 101,0, men avståndet är tillräcklig stort, frekvensväxeln skulle alltså inte skapa nya störningar.

Tack så mycket

Axel

Kommentarer

  • Oj, du har verkligen tagit reda på vad problemet beror på och letat upp en tänkbar lösning som jag tycker låter bra, men jag är webbmaster på Sveriges Radio, så jag har fel kompetens och arbetar på fel företag ...

    Frekvensfördelning är det ett företag som heter Teracom som ansvarar för. Kontakta dem här:
    Rapportera mottagningsproblem radio

    Jag passar på att tipsa om det som är min vardag. Att lyssna via webben (exempelvis genom mobilen eller datorn) ger ingen risk för störning från andra kanaler. På webben finns dessutom P2 som en renodlad musikkanal, det vill säga att du kan lyssna på musikprogram även när P2 i FM sänder språkprogram:
    P2 - kanalen med dubbelt uppdrag

    Om du har frågor om den typen av lyssning, så berättar jag och mina kolleger gärna mer!

    Lycka till med frekvensproblemet
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Ok, tack för ditt svar, jag såg liknande svar förut, men jag var inte säker på om SR är ansvarig för valet av frekvenser eller terracom.

    Kommer då att kontakta terracom.

    Tack, hälsningar Axel
  • Hoppas att de kan justera frekvenserna enligt ditt förslag, eller har någon annan lösning på problemet!

    Annika Webbmaster