P2 i audiofil-kvalitet (aac, 320 kbps)

Roberts fråga skrevs i en annan tråd, men har fått en egen rubrik så att andra som är intresserade av riktigt bra ljud kan hitta hit!​​​

-----

Hej Annika,

Hur har det gått med testsändningarna som du länkade till 9 december 2019? Själv har jag ingen möjlighet att del av dem via min nätverksbrygga som tar signal via ethernet/NAS/router. Max kvalitet jag klarar är pcm 24/384 eller DSD 256. Max kvalitet från streamingbolag är pcm 24/192 över FLAC (t ex Qobuz) men mer typiskt är 24/96 från dem.

På senare tid har det dykt upp allt fler radiokanaler som sänder högre upplösning via FLAC (se inkluderad fil). Enligt uppgift på forumet Audiophilestyle har även BBC beslutat sig för att sända direktsända klassiska konserter typ Proms i pcm 16/48 eller 24/48 med FLAC tillgänglig för engelska IP-adresser. DR2 i Danmark sänder i MP3 320 kbps. Ett första steg er borde väl ändå vara att nå dit?

Jag tycker knappast det är juste att avstå kvalitetsambitioner med argument att ”de flesta inte bryr sig” eller att flertalet inte har utrustning som är tillräckligt bra för att höra högkvalitativa ljudaspekter. Det finns trots allt en stor publik som är dedikerade musiklyssnare och som satsar stora resurser på att det skall låta bra för att ge musiken rättvisa. Ett besök på de internationella hifi-mässorna i t ex München, Warshawa, Tokyo, Las Vegas, London och Montreal som pågår flera dagar med flera tusen internationella besökare ger besked. Vi är inte så få. Samma sak med hårdvarutillverkare av streamers och dacar liksom streamingföretag, inte minst klassisk musik som är mitt område. Även skivbolagen som ger ut klassisk musik satsar på ljudkvalitet med bolag som BIS, Alpha, Harmonia Mundi, Deutsche Grammophine, Chandos, Hyperion … i spetsen. (Överkomprimerade filer av hitmusik som i huvudsak avlyssnas via mobiler och earbuds är en helt annan sak).

P2 har hållit fanan högt under många år med hög kvalitet via FM-nätet. Att ”massorna” nöjer sig med återgivning som inte ger rättvisa åt vad som spelats in är väl inget som skall styra utvecklingen. Om det skulle vara mallen hade vi fortfarande haft kvar kassettbandspelare, tjock-TV och VHS. Att gå baklänges med kvalitetsambitionerna med ljud är fel. Det tillverkas och säljs både sportbilar, MC och båtar trots att majoriteten inte köper dessa.

Hur ser ambitionerna ut hos Sveriges Radio ut och i synnerhet på P2? Vad är det som hindrar er att hålla en hög kvalitetsambition?

Vänligen…

Kommentarer

  • Hej Robert!

    Bra att du skrev hit, om du uppskattar riktigt bra ljud och inte har hittat till P2 i 320 kbps förrän nu!
    Hur har det gått med testsändningarna som du länkade till 9 december 2019?
    Den sida jag länkade till den 9 december 2019 var en form av lyssningstest, som bör gå att nå här:
    https://thenextweb.com/news/prove-your-audiophile-skills-with-this-blind-test-on-lossless-music
    (Min länk på den andra sidan var lite konstig ser jag, men jag har rättat den nu.)

    Tre dagar tidigare, den 6 december 2019, delade jag en direktlänk för att lyssna på P2 i 320 kbps. Jag tar denna länk i repris:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320

    Den riktiga länken till P2 i 320 kbps AAC hoppas jag fungerar bättre hos dig! Om inte, får du återkomma, för då behöver vi ringa in var flaskhalsen finns som gör att du inte kan lyssna. Denna "finsmakar-ljudström" ingår inte i vårt ordinarie utbud, t ex i våra mobilappar, men om du söker på nätet efter exempelvis p2 320 kbps, direktlänkar sveriges radio, eller p2 hög bitrate så hitta du till den. Sprid gärna länken till andra intresserade!
    DR2 i Danmark sänder i MP3 320 kbps. Ett första steg er borde väl ändå vara att nå dit?
    Där är vi som sagt sedan två år tillbaka. Möjligen är vår ström snäppet bättre än DR:s, eftersom AAC-logaritmen komprimerar "mer varsamt" än MP3, så att ljudet vid samma bitrate låter bättre med AAC än med MP3. Denna skillnad märks sällan vid så hög bitrate, men det är stor skillnad mellan de två formaten vid lägre bitrate, enligt både mänskliga öron och ljudmätningar.
    Ett besök på de internationella hifi-mässorna i t ex München, Warshawa, Tokyo, Las Vegas, London och Montreal som pågår flera dagar med flera tusen internationella besökare ger besked. Vi är inte så få.
    Hur många audiofiler som finns globalt, är egentligen ointressant, eftersom vårt uppdrag är att vara Sveriges Radio. Mässorna i Sverige är i så fall mer talande för vilket intresse som finns här, och även dessa är populära, har jag förstått.

    Jag har nämligen noterat att ni finns även i Sverige. Till exempel råkar jag vara gift med en audiofil. Så, ja, vi har tejpmärken på vardagsrumsgolvet som visar testade placeringar av högtalarna ... Och ja, det är stor skillnad mellan "bra ljud" och "riktigt bra ljud".

    Testa nu den länk som faktiskt går till P2, och om den inte fungerar, eller (hemska tanke) inte ger den dynamik du kan förvänta dig, så får du återkomma. Om du vill sätta anläggningen på prov, är det kanske i synnerhet våra egna sändningar från Berwaldhallen du ska testa.

    Trevlig lyssning - var du än har din sweet spot.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika,

    Snabbt och tydligt svar. Det uppskattas.

    Jag lyssnade tidigare med laptop som var ansluten till min dac via USB och med mjukvara från JRiver. Där var det inga problem att lägga upp https-länkar. Jag ville dock bli av med både USB-anslutning (pga dåliga usb-kort i laptopar som också skickar en massa skräp). Istället investerade jag i en dedikerad nätverksbrygga (Lumïn U1 Mini) som jag förser med filer via ethernet från en Asus router som är kopplad till en Linus-NAS (Synology) där jag har mina rippade filer som skickas över ethernet för behandling i nätverksbryggan innan de går till dacen. Det blir oerhört mycket bättre än med en laptop som server över USB. Dessutom praktiskt som en ”vanlig” hifi-burk. Den vägen kan jag också streama.

    Frågan är om jag på något sätt kan blanda in traditionella https-länkar i flödet? Jag har skrivit till Lumïn och frågat. Möjligen är det Minimserver som har svaret (serverprogrammet i min NAS). Jag får se vad de säger. Jag återkopplar med deras svar när jag väl fått de. Kan vara bra för er också att veta vad hårdvarubranschen säger.

    Samtidigt tycker jag det är märkligt att ni inte gör en app tillgänglig i TuneIn. Att använda en pc eller laptop som server är ute bland hifi-vänner. Det finns betydligt kraftfullare och bättre verktyg idag från en rad tillverkare.

    Som svar på din fråga på var jag har min sweetspot skickar jag över en bild.

    //Robert
  • Hej igen!

    Imponerande sweetspot! Det råder ingen tvekan om att du brinner för ljudet. (Först såg jag bilden utan glasögon, och undrade hur fönstret påverkar ljudbilden - men sen såg jag att du fixat den detaljen med en jalusi.)

    Nåväl, nu var det att ta del av P2 i 320 kbps som gäller. I och med att du skrev om bland annat DR2:s fina ljudström, fick jag intrycket att du har testat andra strömmade kanaler. Hur gör du då?
    Samtidigt tycker jag det är märkligt att ni inte gör en app tillgänglig i TuneIn.
    Här förstod jag inte frågan riktigt. TuneIn är en "radio station aggregator" med ljudlänkar till en oherrans massa kanaler och poddflöden, alltså i princip en gigantisk länksamling.

    Mer om Tunein och andra aggregatorer kan du läsa här:
    Internet radio: Everything you need to know to stream a world's worth of fantastic music for free

    Tunien finns som en webbplats och som "egen app" för alla möjliga (och en del omöjliga!) plattformar, men den är även inbyggd i olika system, så att t ex Googles assistent, Alexa, Bose, Sonos och Heos har inbyggt stöd för Tunein i sina tjänster/appar, på samma vis som de kan ha integrerat stöd för Spotify och Tidal. Det går alltså inte att ha en app i Tunein - däremot kan Sveriges Radio ha våra kanaler och poddar åtkomliga i Tunein, och det har vi.

    Är Tunein inblandat i din lyssning? Hur? Om du har möjlighet att spela upp de kanaler som redan finns i Tunein (t ex P2 i 192 kbps AAC, som verkligen låter bra!), så kan du förhoppningsvis lägga in https-länken (https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320) som en "custom URL" i Tunein:
    What is a Custom Url and where can I add it?

    Så, om du berättar hur du idag gör för att lyssna på strömmade kanaler, så kan vi säkert tillsammans lista ut hur du ska göra med P2.
    Annika Webbmaster
  • Missade att du skrev:
    Den vägen kan jag också streama.
    Du kan alltså streama idag, men i och med att jag inte förstår hur du hämtar ljudströmmarna idag, vet jag inte hur du enklast och bäst ska hämta P2-strömmen!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    tagit del av denna diskussion som pågått i flera år tydligen utan någon markant förändring.
    Jag vidhåller att 320 Kbps som DR2 använder eller kanalen Rondo från Finland är ett format som vi skulle vilja ha även från SR P2. Men tydligen har ni låst fast er för ett annat koncept med AAC och 192. Det får mig att tänka på en gång när stereosändningar skulle introduceras i Sverige på 70-talet, igen flera år efter bl.a Danmark. SR ville med Televerket bygga det sk FM/FM -kompandersystemet medan resten av världen valt Pilottonsystemet. Det blev naturligtvis det senare till slut även om iden bakom kompandersystemet inte var dum (sända två parallella program på samma frekvens då det gav 100% kanalseparation).

    Beklagar att jag i mitt förra inlägg skrev 320 Mbit/s, pennan slant lite. Hoppas på överseende.

    Åke
  • Hej Åke!
    Jag låste din andra tråd om delvis samma ämne, men eftersom frågan om musikinformation inte kom med hit, kopierar jag in den delen nedan, för det är en mycket berättigad fråga som jag ska försöka besvara!

    P2 sänds i 320 kbps sedan två år

    tagit del av denna diskussion som pågått i flera år tydligen utan någon markant förändring.
    Jag vidhåller att 320 Kbps som DR2 använder eller kanalen Rondo från Finland är ett format som vi skulle vilja ha även från SR P2.
    I sådana fall måste jag ha varit otydlig, eftersom vi inte alls har låst oss vid ett visst koncept. Tvärtom finns det sedan två år tillbaka möjlighet att lyssna på P2 i 320 kbps genom denna direktlänk:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320
    Men tydligen har ni låst fast er för ett annat koncept med AAC och 192.
    Nja, det är den högsta kvalitet vi erbjuder för de flesta kanaler, och ett av de format vi har för just direktlänkar. Vi har även alla kanaler i MP3, eftersom det fortfarande finns plattformar som saknar stöd för AAC.

    Men vanliga AAC-strömmar är inte vårt huvudformat. Den största lyssningen finns i våra egna appar och på vår hemsida, och där använder vi HLS-strömmar - som i och för sig hos oss i grunden är en typ av AAC-strömmar som vi "paketerar" på ett lite fiffigare sätt vilket medger både adaptiv kvalitet (maximalt 192 kbps) och möjlighet att backa eller pausera i ljudströmmen.

    Och sen har vi som sagt just P2 i en "premium-kvalitet" på 320 kbps AAC. Tråkigt att du inte har hittat till den kvaliteten tidigare, men bra att du gjorde det nu! Om du inte riktigt får till det med hur du ska spela upp den ljudströmmen på din anläggning, så berätta lite om hur du idag hämtar ljuden.

    Information om det som spelas just nu
    Samtidigt undrar jag varför inte undertexter lämnas med information om stycke, kompositör, mm i realtid som också många utländska kanaler gör. Ett program som "Text & musik"  har mycket att vinna på detta. Låtlistor i all ära men det är föråldrad teknik.
    Suck, ja! Vi vet att detta saknas sedan en teknisk förändring i vår miljö för något år sedan. Tidigare fanns det "metadata" om program och musik med i själva ljudströmmen, men den service som "klistrade dit den" slutade fugera vid ett teknikskifte, och av olika skäl har tjänsten inte återställts.

    De flesta lyssnarna får dock fortfarande denna information i spelaren. Som jag skrev ovan lyssnar de allra flesta via våra egna plattformar, och där fungerar musikinformationen när man lyssnar direkt och delvis när man lyssnar i efterhand. Se bild på hur det blir i vår webbspelare i utfällt läge när jag lyssnar i efterhand på Text och musik med Eric Schüldt:

    Och här hur det blir när jag lyssnar direkt på det som sänds i P2 just nu:

    Den informationen ligger dock inte med i själva ljudströmmen, utan hämtas via ett annat system, och därmed fungerar det inte på externa plattformar. På våra egna plattformar fungerar det tyvärr inte heller helt perfekt, i synnerhet inte för P2, vilket jag förklarar närmare här:
    Varför visas inte vilken musik som spelas i appen momentant?

    Det pågår ett projekt för att modernisera vår streamingmiljö, och en av de saker vi tänker förbättra är just att "få in metadata" (alltså bland annat information om verken) direkt i ljudströmmen, så vi arbetar för att lösa detta, men det dröjer tyvärr innan det märks hos oss som lyssnar.

    Hoppas att det var svar på dina frågor!
    Annika Webbmaster
  • Robert:
    Hur har det gått för dig? Har du lyckats få in den högkvalitativa P2-strömmen i din anläggning - och fått ut den genom dina högtalare?

    Hur tycker du i så fall att det låter?
    Annika Webbmaster
  • Hej Robert,
    försöker just men lyckas bara på PCn. Måste utreda hur webadressen skall sparas i min Pioneer N-70 nätverkspelare. Den klarar filformatet utmärkt enligt specen men vill inte spela så som jag lagt till kanalen. Det görs från en av Pioneers websidor och där har jag inga problem men jag har bara klistrat in URL-en direkt från webben. Det är nog inte rätt.
    Den kommer dock upp som registrerad i spelaren.

  • Tack för frågan. Jodå, det funkar nu. Jag kontaktade Lumin (streamertillverkaren i Hongkong) som skickade mig en ny ”firmware” där de lagt in den högre upplösningen när man kör via TuneIn.

    I have made a custom firmware for you.  It will recognize the TuneIn link for Sveriges Radio P2 and use the AAC-320 link instead.

    När jag bekräftade att det fungerade la tillverkaren ut ny information på sin tråd på Audiophilestyle.com

    Now that Robert has verified it's working for him, this change will go into next public firmware release, so it is not introducing additional complexity to version control, he can enjoy future firmware upgrades, and other users who happen to listen to this particular radio station will get higher quality.

    Suverän service. Det låter betydligt bättre än tidigare. Mer luft och separation och bättre dynamik. Framför allt från era direktsändningar. Jag tycker att ljudet matchar det från DR2 nu. Jag är mycket nöjd även om det inte riktigt matchar mina bäst ljudande vinylalbum och highres-filer. Men det förväntar jag mig heller inte.

    Filen visar ett utsnitt hur det ser ut på min läsplatta. Värdena inom parentes (24/192) är uppsamplingsvärdena från min streamer som går in till min dac som i sin tur omvandlar allt till dsd256 och tar ut signalen via ett lågpassfilter.

    Stort tack för din support i detta ärende.
  • Sorry att jag blandade ihop er båda i tråden Annika och Robert- det gick lite väl fort. Hoppas dock att Ted kan hjälpa mig- vi kan ju skapa en annan tråd för detta?

    Åke
  • Hej Åke,

    Kan du inte lägga in AAC under ”Type”?

    Ett annat sätt kan ju vara att lägga in TuneIn som har stöd i N70 vad jag kan läsa mig till. I TuneIn kan de sedan lägga upp en URL-adress.

    https://help.tunein.com/what-is-a-custom-url-and-where-can-i-add-it-HkOxgcC9OwM

  • Åke:
    Hoppas dock att Ted kan hjälpa mig- vi kan ju skapa en annan tråd för detta?
    Är Ted = Robert? (Jag blir nämligen förvirrad i och med att min närmaste kollega som också svarar i forumet heter just Ted!) Ni kanske rentav känner varandra? Kul i så fall!

    Håll er kvar här, så att vi alla lär från varandra, och andra lyssnare med intresse för dynamik och P2 har nytta av det vi skriver.
    Det görs från en av Pioneers websidor och där har jag inga problem men jag har bara klistrat in URL-en direkt från webben. Det är nog inte rätt.
    Den kommer dock upp som registrerad i spelaren.
    Nästan där! Detta löser vi förhoppningsvis snart!

    Kan du inte lägga in AAC under ”Type”?
    Just! Om den försöker tolka det som en MP3-ström, men det är en AAC-ström, blir det ju konstigt ...

    Men det kan även vara ett annat problem. Din Pioneer kanske har några år på nacken, och inte har stöd för protokollet https? Att den exempel-länk de angett är i http, ger det intrycket. Ändra länken så att det står http istället för https i början, alltså så här:
    http://http-live.sr.se/p2musik-aac-320

    Det äldre protokollet http är något osäkrare än https, men det spelar ingen som helst roll när det gäller att hämta hem en ljudström. Vår http-länk fungerar också.

    Hoppas att det är så enkelt!

    Robert:
    Bra att det löste sig. Custom firmware för en lyssnares behov är verkligen service 😀

    När det gäller Tunein så är det ett system som är väldigt vildvuxet och vi som skapar innehållet har väldigt svårt att styra hur det visas upp. Jag och min kollega Ted har rätt nyligen pratat om att vi verkligen behöver kontakta dem och be att de byter kanal-bilder (samt en del annat, men vi får ta det stegvis). Detta blev en påminnelse om att det verkligen behövs!

    P4 Blekinge ska inte visas som P4 Stockholm! Och hur de sedan har fått idén att detta är genren "adult hits" ... P4 Plus kanske är den genren (en mycket trevlig kanal, för övrigt!), men P4 Blekinge är ju i första hand en lokal kanal, vilket är en genre som finns i Tunein.

    Och detta med att det står 192 kbps ... Är det verkligen din custom-P2? Då borde ju bitraten vara 320 kbps, tänker jag ...
    Annika Webbmaster
  • Hej Robert (rätt denna gång!),
    tack för tips- nej när jag lade till stationen på websidan fanns bara mp3 som option.
    Varför är svårt att begripa, maskinen har ju stöd för AAC mm. Men jag skall prova igen.
    kollar också det du skriver om TuneIn.
    Återkommer.

    Du tror inte jag skall editera URL adressen en aning?

    Åke
  • Du tror inte jag skall editera URL adressen en aning?
    Som sagt, testa med http först istället, alltså så här:
    http://http-live.sr.se/p2musik-aac-320

    Annika Webbmaster
  • Annika- jo det var din tekniker Ted jag avsåg men det kan kvitta nu. Det var ju så att jag skrev in mig i Roberts post utan att begripa det...

    Tack för tipset om att byta från https till htpp- nu funkar det! Men var kommer 64kbits ifrån? Borde det inte vara betydligt mer?

    Robert: under valmenyn kan jag välja Windows media som alternativ till mp3, men AAC testet enligt ovan har jag behållt som mp3.

  • Härligt!
    Annika Webbmaster
  • Pioneer N-70A har stöd för 320 kbps och som framgår även AAC.
    Och det skall vara http o inget annat, sorry.

    Åke
  • Annika skrev:
    Och detta med att det står 192 kbps ... Är det verkligen din custom-P2?

    Det här är lite ärtor och morötter. Det står ”192 kHz”. Min streamer läser AAC 320 kbps som pcm med en bitdjup på 16 bitar med en avläsningsfrekvens på 48 kHz per sekund (16/48). Bitdjupet konverterar jag till 24 bitar och frekvensen till 192 kHz, alltså 2 gånger. Så istället för att skicka 16/48 till min dac skickar jag 24/192. (Se bild där jag välja hur jag vill up-/downsampla och eller konvertera). Nyttan med detta kan diskuteras och görs också i diverse forum. Jag tycker det blir en någon mjukare återgivning men det är smånyanser vi pratar om.

    När jag spelar AAC så visas inte upplösningen 320 kbps men däremot visas den med MP3. Det är väl kopplat till den tekniska lösningen på min streamer.

  • Det står ”192 kHz”.
    Ja, nu ser jag det! Bra, jag blev lite lurad ...
    Nyttan med detta kan diskuteras och görs också i diverse forum.
    Och detta forum är ju fel arena. Fast ändå ... Rent spontant tänker jag att om vi har ett visst djup och en viss samplingsfrekvens, så kan du inte få ett bättre ljud av att konvertera. Du får inte rikare nyanser om dessa inte finns där sedan tidigare, så att säga.

    Där vet jag dock inte om det finns avancerad teknik som, hypotetiskt, skulle kunna "fylla på med information" på liknande vis som ett bildprogram som kan förbättra (den upplevda) upplösningen med anti-aliasing.

    Men, som sagt, det fel forum och jag släpper ämnet! Det viktigaste är att du har ett ljud du trivs med.
    Annika Webbmaster
  • Annika: hade du någon kommentar till varför min streamer detekterar 64kbps?

    Åke
  • varför min streamer detekterar 64kbps
    Nej, den frågan får du ta med Pioneer. Jag såg i ett forum att även andra lyssnare får fel information om bitrate:
    I regularly play BBC radio AAC 320kbps streams on the older Pioneer N-50 and its display incorrectly indicates 64kbps. The same streams played through the foobar2000 software player show the correct 320kbps bitrate and sound exactly the same as the N-50. So I suspect the N-50 is playing the streams correctly, but not displaying the correct bitrate for some reason.

    May be the N-70A has a similar problem.
    https://www.avforums.com/threads/pioneer-n30-n50-n50a-n70-discussion-thread.1584950/page-24#post-25250277

    Vi har en P2-ström som är 64 kbps, och du lär ju höra viss skillnad mot AAC i 320 kbps:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/2562-lo.mp3
    Annika Webbmaster
  • OK jag förstår.
    Möjligen är det mo3 settingen i spelaren som spelar mig ett spratt.
    Stort tack för all hjälp

    Åke

    PS
    Det låter fantastiskt mycket bättre än ordinarie kanal!
    DS
  • Jag har låst denna tråd, som är svår att hänga med i för alla som vill lyssna på vår "extra nyansrika P2-ström", men inte är speciellt tekniskt intresserade. De kan få en felaktig bil av att det behövs väldigt avancerade anläggningar för att lyssna på direktlänken i högre bitrate - vilket ju inte stämmer.

    Det som krävs för att spela upp länken är egentligen någorlunda bra uppkoppling, men om det brukar gå att strömma film till exempel, så ska det inte vara något problem att lyssna på P2 i 320 kbps. Här försöker jag förklara detta utan att det blir lika tekniskt som det är ovan:
    Lyssna på P2 med bättre ljudkvalitet (320 kbps)

    Det går alltså att spela upp P2 i den vanliga datorn exempelvis - men för att göra den fina kvaliteten rättvisa, rekommenderas att spela upp ljudet i en bättre högtalare. (Sedan behöver det absolut inte vara en anläggning som kostar som en mindre villa. Att skicka över ljudet till teven kan exempelvis ge mer nyanserat ljud än att spela upp det direkt i datorns inbyggda högtalare!)
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.