Problem vid byte från wifi till mobildata (Samsung Galaxy s10)

Hej

När jag lämnar hemmet eller jobbet är mobilen uppkopplad på Wifi. Övergången till mobildata fungerar dåligt. Ljudet stannar när Wifi signalen blir för dåligt. Får ofta starta om appen för att mobildata ska fungera. Borde kunna ske mer smidigt som i andra appar. Lyssnar "direkt" på en Samsung galaxy s10

Kommentarer

  • Hej!

    Detta behöver vi felsöka, eftersom jag inte riktigt känner igen felet.

    Annat problem med appen?
    När appen får problem med nätet, hör du ett dovt klonkande ljud. Hörs detta i samband med att du går från wifi till mobilnätet? Om appen stannar utan att du hör detta ljud, är det nog något annat fel.

    I så fall vill jag veta om appen stannar av även i andra sammanhang, eller om detta fel är helt kopplat till övergång från wifi till mobilnät.

    Händer det att du får problem med avbrott (och klonk-ljud), men där appen sedan kopplar upp sig ifall du lyssnar över mobilnätet och rör dig mellan olika sändare?

    Generellt nätverksproblem som märks i en radio-app?
    Tydligen är det problem med att Samsung Galaxy S10 inte automatiskt kopplar upp mot mobilnätet för många användare. The Droid Guy har skrivit om problemet och tipsar om olika sätt att lösa detta här:
    How to fix mobile data not automatically connecting when wifi is off on Galaxy S10 | Switch to mobile data not working

    Kan det vara där problemet finns, snarare än att just vår app inte kopplar upp sig? Med de flesta typer av appar märks det ju inte att nätet försvinner, men på en radio-app blir det ju ett tydligt avbrott. Inte ens strömmat ljud i podcast-appar, musiktjänster eller ljudböcker är fullt så känsliga som direktsänd radio, i och med att de kan ha större buffert.

    Bryts radion i andra ljudtjänster?
    Om det är där skon klämmer, borde det bli avbrott även om du lyssnar direkt från vår hemsida eller från en annan app, så jag är nyfiken på om du kan ringa in felet genom att testa att lyssna via sverigesradio.se i mobilens webbläsare.
    • Om ljudet avbryts även då ligger felet utanför appen (men kan ändå ligga hos oss, och vi hjälper självfallet till att felsöka)
    • Om ljudet fortsätter att strömmas utan problem när du lyssnar via hemsidan, ligger problemet i appen eller inställningar för denna. Då behöver vi förstå varför just vår app inte kopplar upp sig korrekt och lösa det.
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt och bra svar. Jag testa enligt länken och jag hade inte den inställningen aktiverad. Hoppas att det fungerar bättre nu.
  • Återkom gärna och berätta hur det går, så att vi kan ge så bra hjälp som möjligt om någon annan lyssnare har samma problem.

    Jag hoppas verkligen att detta hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Den inställning som hjälpte Jonas är alltså denna (engelsk version, hör av er om ni vill ha hjälp att hitta motsvarande på svenska!)

    Settings > Connections > Press and hold on your wifi network > More settings (three dots) > Advanced > Enable Switch to mobile data
    Annika Webbmaster