Oåtkomliga avsnitt av Sommar i P1 (svartvita bilder)

Majoriteten av mina nedladdade avsnitt av Sommar i P1 har plötsligt blivit oåtkomlig, det går inte att klicka fram dem längst ute till höger i listan. Samtidigt har dessa avsnitt blivit svartvita i listan. Har provat att ta bort en och sen ladda ner det på nytt men det blir samma sak. Vad innebär egentligen en pod som visas som svartvit?

Kommentarer

  • Hej Ulf!

    Att de nedladdade avsnitten blivit svartvita är något som jag inte tidigare stött på. Jag testade precis själv att ladda ner 5-6 avsnitt av Sommar i P1 och hos mig ser samtliga avsnitt ut som de ska. Jag tänker att vi ska testa oss fram för att lista ut vad problemet kan vara. Har du möjlighet att skicka en skärmbild på listan innehållande de svartvita avsnitten?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Här kommer det. På de som är svartvita kan man inte "klicka" på de tre prickarna längst till höger i listan.

  • Hej igen!

    Tack för att du tog dig tid att ladda upp bilden. En annan lyssnare kontaktade oss med samma problem, vilket får mig att tro att något med just Sommar i P1-avsnitten inte fungerar som det ska för tillfället. Jag kommer att undersöka detta vidare tillsammans med våra utvecklare och återkomma så fort felet är åtgärdat. Ledsen för besväret!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ulf!

    Problemet har troligen att göra med att dessa program funnits i två versioner, en "utan musik" (musiken är nedklippt, men helt utan musik är det inte) som fortfarande fungerar och en med musiken kvar som slutat fungera 30 dagar efter sista avsnittet för säsongen, vilket innebär att de blev otillgängliga den 21 september. Visst stämmer det med när felet uppstod?

    Borde kunna ladda hem en annan version
    Det förklarar att problem har uppstått, men det förklarar inte att du, när du har raderat det icke fungerande avsnittet, får problem att ladda hem den fungerande versionen.

    Testa att ta bort ett av dessa icke tillgängliga avsnitten igen, men genom att trycka på pennan (se bild), och därefter markera detta avsnitt.

    "Svep" sedan bort appen så att den stängs ned helt (se beskrivning här).

    Starta sedan om appen och leta upp det avsnitt av Sommar & Vinter i P1 som det nyss var problem med.

    1. Går detta avsnitt att spela upp?
    2. Kan du ladda hem det nu?
    Berätta hur det går
    Om felet kvarstår trots denna manöver, behöver vi felsöka vidare.

    Även om min metod med att "radera via pennan" och sedan starta om appen gör så att det åter fungerar, finns det problem vi behöver ringa in och lösa, inte minst i hur det ska bli tydligare vad som är fel och hur man löser det.

    Återkom alltså så att vi dels vet säkert att denna metod löser problemet och dels för att hjälpa oss att ringa in vad vi behöver förbättra för att felet inte ska uppstå, samt - om det uppstår - hur vi ska göra det enklare att radera avsnitten.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En annan lyssnare med detta problem skrev att det går bra att radera avsnitt. När hon sedan letar upp samma avsnitt, går det att lyssna på strömmat, men om hon försöker ladda hem det, får hon en fråga om hon vill ladda hem med eller utan musik (trots att det alltså numera endast är versionen utan musik som finns tillgänglig).

    Hon valde då "utan musik", men trots detta verkar appen ha laddat hem "spökversionen" med musik, och i nedladdat syns åter den där oåtkomliga svartvita avsnittsbilden.

    Hon testade då att ladda hem ett avsnitt hon aldrig spelat/laddat hem tidigare, och vid detta avsnitt fick hon ingen fråga om versionen (alltså som det ska vara - frågan ska inte komma om det endast finns en version). Detta "för appen obekanta avsnitt" laddades ned korrekt och gick att spela upp.

    Därefter gjorde hon ett nytt försök med ett av de raderade "spök-avsnitten". Hon fick inte heller då någon fråga om vilken variant hon önskade, och avsnitten gick att spela upp. Att ladda hem ett "okänt" avsnitt verkar alltså få appen att glömma bort det den borde ha glömt av sig själv (de ej tillgängliga versionerna), vilket både är bra för dig och andra lyssnare att känna till, och för oss att veta när vi försöker lösa detta.

    Tack för att du har hjälpt oss att förstå detta fel!
    Annika Webbmaster