Nyhetsinslag uppdelade i flera korta klipp

När man klickar för att lyssna på nyhetsinslag som visas på förstasidan så spelas endast ca 30 sek av 3 min upp, sedan måste man starta nästa del manuellt, eftersom ni av någon anledningen delat upp klippet i sex kortare klipp. Det gör det väldigt omständligt att lyssna. Hoppas detta är ett misstag som kan rättas till?

Bifogar screenshot med exempel.

Johan

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Denna typ av nyhetsfördjupning består av flera korta inslag i en spelkö. Det är meningen att de ska spelas upp i en automatisk följd, men hos dig, där detta inte fungerar som det är tänkt, blir det mest bara irriterande ...

    Den vanligaste anledningen till att det inte blir automatisk uppspelning, är att du har stängt av funktionen under inställningarna, som du når från Min sida i appen.

    Hör av dig ifall det inte verkar vara den inställningen som spökar (eller om du behöver en bättre beskrivning för hur du hittar dit)!.
    Annika Webbmaster
  • Aha, jo, jag har den inställningen avstängd. Men ni menar alltså att det är meningen att man i princip inte ska kunna lyssna på enskilda inslag utan att ha automatisk uppspelning på? Är inte grundtanken med den funktionen att man just ska kunna lyssna på ett inslag utan att det sedan ska rulla på? Det går ju inte nu. Ser fortfarande inte poängen i att dela upp treminutersklipp i sex kortare klipp.
    Johan
  • Bra att det fungerar med automatisk uppspelning.

    Jag håller med. När en nyhet består av flera korta ljudklipp, så förväntar jag mig att ljudklippen är självständiga ljud, som jag kan lyssna på ett och ett och även exempelvis dela en länk till. Om tanken är att klippen alltid skall avlyssnas i ett svep så vore det ju, både tekniskt och pedagogiskt, enklare att erbjuda en sammanhållen ljudfil.

    Jag är övertygad om att det finns tankar bakom detta designval som jag har fått förklarat och inte minns (eller aldrig förstod). Jag behöver därmed själv förstå syftet till att vi har valt att lägga detta som just spellistor innan jag kan svara bättre.

    En fördel med att ha flera korta ljud i kö jämfört med en längre fil noterade jag dock inför valet. Då hade vi spellistor med en allmän presentation av partiernas ideologier etc. Dessa spellistor lyssnade jag på ihop med två förstagångsväljare i familjen, och just möjligheten att kunna gå mellan de olika delarna och lätt kunna repetera ett inslag var väldigt praktisk i det sammanhanget. Dessutom blev det tydligt att alla partier fick lika långa presentationer, vilket är extra viktigt i just det sammanhanget.

    Jag försöker ta reda på mer om detta under nästa vecka. Påminn mig gärna om du inte hör något.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Ser fortfarande inte poängen i att dela upp treminutersklipp i sex kortare klipp.
    Dessa spellistor har ett oklart egenvärde idag. Jag tog upp frågan med kolleger på tekniksidan, och sammanfattade det vi då kom fram till:
    Storyspellistor ("i korthet") ett format att avveckla eller utveckla
    Eftersom de korta ljudklipp som ingår i storyspellistor inte fungerar självständigt, är det svårt både för oss internt och för lyssnare att förstå syftet med att det är just spellistor. Det går exempelvis inte att dela ett av inslagen.

    Innehållet är bra, men skulle göra sig lika bra som en sammanhållen ljudfil, vilket skulle göra att lyssnare som bockat ur automatisk uppspelning slapp problem.
    Vi efterlyser en utvärdering av nyttan för lyssnarna (som kanske finns, men i så fall har gått under vår radar). En kollega skulle ta detta vidare högre upp i företaget, och be om en tydlig plan för att antingen avveckla detta format och hitta andra vägar att snabbt presentera olika vinklar på samma ämne, eller förbättra den så att de fördelar en spelkö kan medföra, som möjlighet att dela ett visst inslag, införs.

    Efter semestrarna ska jag följa upp hur det går, samt stämma av med kolleger som arbetar redaktionellt hur de ser på dessa listor, för det kanske finns fördelar i deras arbetssätt eller så som vi inte ska tappa bort i den förändring som vi vill få till.

    Tack för hjälp att se problemet tydligt!
    Annika Webbmaster