Nyhetsbrev via mail

Man har ju inte alltid tid att lyssna på radiosändningarna. Varför hittar jag ingen möjlighet att få ett nyhetsbrev i mail t ex? Framförallt om nyheterna,

Kommentarer

  • Hej Maidi!

    et finns många olika sätt att ta del av vårt innehåll, men just nyhetsbrev används idag rätt sparsamt.

    Jag vet dock att en av mina kolleger håller på att kika på om och i så fall hur vi kan bli bättre på detta, och har bett honom om hjälp för att kunna ge dg ett så bra och aktuellt svar som möjligt.

    Har du exempel på nyhetsbrev från andra mediebolag som du tycker fungerar bra och ger dig en uppdatering med "lagom frekvens och nivå"?
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar
    Faktum är att jag klickade till SR från en nyhet i SVD:s nyhetsbrev (torsdagen) och hamnade i er textade version. Egentligen är ju nyhetsbrevet "färdigt" där i en bra form som skulle funka om den kunde beställas som Nyhetsbrev på mail. Lyssnar en hel del på SR i telefonen men tycker textat ger snabb överblick av dagens innehåll i nyheter/Ekot. Där kan man ju sedan klicka sig vidare till både text och tal.
    Det finns ju idag flera nyhetsbrev och jag har fler och mycket finns ju som appar. SVD har jag både som app i telefonen och nyhetsbrev vilket jag tycker är bra. SR har jag också som app men saknar möjlighet att läsa ett Nyhetsbrev på datorn från SR. Det räcker med dagens nyheter.
    mvh
    Maidi Eriksson
  • Tack!

    Jag sammanfattar det behov ett nyhetsbrev bör fylla med att du
    • vill få en överblick av nyhetsflödet där du
    • smidigt når ett urval av de viktigaste nyheterna och att det
    • för dig vore lagom med ett sådant om dygnet
    Korrekt uppfattat?

    Som sagt är detta något vi kikar på, men om det innebär att vi kommer att gå vidare med tjänsten eller inte, vet vi inte än. Därmed är din återkoppling extra viktig!

    Både jag och den kollega som är "nyhetsbrevs-expert", funderade över vilken eller vilka tjänster vi har idag som helt eller delvis uppfyller samma behov, och vi kom fram till samma svar:
    Tjänsten Toppnyheter, som är ett sätt att ta del av nyheter i appen som jag tycker fungerar riktigt bra! Främst är den byggd för att du ska unna lyssna (det är ju ljud vi kan bäst på radion!), men den fungerar även som en snabb orientering av vad som hänt i världen när jag inte kan/vill lyssna.

    Det är alltså en lista som består av uppdaterade nyheter från Ekot som spelas upp i en följd. En fördel är att jag kan svepa mig förbi de nyheter jag redan hört eller av andra skäl är mindre intresserad av. Oftast är de texter som hör till respektive nyhet väldigt korta, i trepunkts-form, men dessa texter ska, trots att de är korta, vara utformade så att själva nyheten framgår och sätts i ett sammanhang.

    Du når Toppnyheter från startsidan, "Hem", och från "Nyheter" i appens nederkant. På den senare sidan kan du nå motsvarande listor för kultur, vetenskap, lokala nyheter och ytterligare några områden!

    Hoppas att du har nytta av det tipset och tack för viktig återkoppling om nyhetsbrev! Jag ber min kollega att kika på hur SVD:s nyhetsbrev fungerar när det gäller mängd nyheter, hur ofta det skickas ut etc.
    Annika Webbmaster