"Ospelade avsnitt" uppdateras inte

I version 21.7.1 visas inte längre nya avsitt i fliken Ospelade avsnitt korrekt. I skrivande stund (23/7 kl 14.55) visas som nyaste program Sommar med Henrik Ekman med kommentaren Idag kl 13, fast det sänder i går. För att hitta senaste avsnittet är jag tvungen att gå till program jag följer och där hittar jag dagens Sommar.

Kommentarer

  • Hej Christian!

    Jag misstänker att något enskilt program, exempelvis Filosofiska rummet, är överrepresenterat i din lista och gör så att andra avsnitt inte syns. Stämmer det?
    För många "nya avsnitt" i SR Play

    Om felet inte beror på att något program är överrepresenterat, behöver vi undersöka det närmare. Återkom i så fall!

    Framtidsavsnitt
    Problemet jag misstänker att du råkat på uppstår när ett program publicerar många avsnitt i förväg (nedan kallat "framtidsavsnitt"), innan de sänts i FM. Eftersom appen tyvärr bedömer hur nytt ett avsnitt är efter "sändningstid i FM", kommer dessa framtidsavsnitt att toppa listan och göra så att dina dagsfärska avsnitt inte syns.

    Att redaktionerna läger ut avsnitt som ännu inte har sänts, är i grunden positivt. Vi som lyssnar i appen kan ju välja när vi vill lyssna utan att ta hänsyn till när ett visst program har råkat tilldelas en tid i FM-tablån.

    Önskad funktion: rensa bort avsnitt
    Felet fanns långt innan vi gjorde om Min sida. Karin skrev om problem den 6 juli när listan hos henne fortfarande kallades Nya avsnitt. Dagen efter bytte listan namn utan att det blev vare sig bättre eller sämre.

    Hon föreslog att det ska gå att radera avsnitt ur denna lista och den funktionen skulle vara användbar även i andra sammanhang än när ett enskilt program har lagt ut många "framtidsavsnitt", så hennes förslag kommer jag att ta upp med utvecklarna efter semestrarna.

    Rensa genom att spola till slutet
    Jag tipsade Karin om att starta ett avsnitt hon vill ta bort och dra tidsmarkören till slutet. Då försvinner det avsnittet från Ospelade avsnitt (eller Nya avsnitt) och läggs under Lyssningshistorik. Karin skrev:
    Det funkar utmärkt som tillfällig lösning.
    Metoden fungerar alltså, men är dels svår att komma på och dels lite omständlig, så den ersätter inte Karins förslag.

    Tillfälligt avfölja?
    Ett alternativt sätt att snabbt lösa problemet med att en programserie blockerar listan med Ospelade avsnitt, är att tillfälligt ta bort "hjärtmarkeringen" från det programmet, för att sedan lägga tillbaka det som en favorit när det inte längre finns så många framtidsavsnitt att det blir ett problem.

    Riktig lösning på sikt
    Eftersom det relevanta är när ett avsnitt är nytt för oss som använder appen, inte om det sändes i morse eller ska sändas om två veckor, borde förstås "publiceringstid", snarare än "sändningstid" vara det appen sorterar avsnitten efter. Den förändringen vill vi genomföra, men senast jag kollade upp detta problem, som alltså funnits långt innan den senaste förändringen av Min sida, var det väldigt svårt att lösa, eftersom avsnitten saknade rätt data.

    Jag tar (även det efter semestrarna) reda på hur förutsättningarna ser ut:
    1. Finns det bättre tekniska möjligheter att lösa detta nu?
    2. Om ja, hur ser planerna ut?
    Som sagt, om det inte verkar vara "framtidsavsnitt" som ställer till det hos dig, så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Harkel ...

    Din felbeskrivning visar ju att det inte är det problem jag tänkte på - eller inte enbart är det problemet.

    Förlåt slarvig läsning! Jag konfererar med app-utvecklarna om vad detta kan bero på.
    Annika Webbmaster
  • Jag startade om appen och då uppdaterade sig listan. Får se om det håller i sig. Annars återkommer jag.

    Christian Wellbring
  • Vi ser att denna vy i appen inte fungerar som den borde. På andra vyer så görs en omladdning (om så behövs) när sidan visas, och vi bör förstås lägga till det även här.
    Jag startade om appen och då uppdaterade sig listan.
    Bra att du löste det! Det bör räcka med en aktiv omladdning, även kallad "pull to refresh", det vill säga att hålla fingret i listan och dra nedåt.

    Tack för hjälp att ringa in detta fel!
    Annika Webbmaster