Omgjord Min sida: Hur fortsätter jag att lyssna?

Jag saknar flikarna/funktionerna Fortsätt lyssna och Nya avsnitt, som jag har i en av mina mobiler:

I en nyare version av appen har jag istället Ospelade avsnitt – väldigt irriterande för jag tappar översikten över vad som är (relativt) nytt, och avsnitt som jag hört innan jag somnar och missat slutet på försvinner eftersom de, tekniskt sett, inte längre är ospelade.

Fortsätt lyssna hittar jag inte alls längre, och det är ännu mer irriterande. Kan jag återställa till tidigare version? Eller ändra några inställningar?

mvh, Anna-Lena

Kommentarer

  • Hej Anna-Lena!

    Jag börjar med att berätta hur det numera går att få till de funktioner du inte hittat till i den nya versionen, och om du därefter fortfarande vill backa till en äldre variant så hjälper jag dig med det då. (Det går, men är inte helt enkelt och jag behöver kolla upp om den metod jag en gång har lärt mig fortfarande är aktuell.)

    Återuppta lyssning av det du lyssnat på senast

    avsnitt som jag hört innan jag somnar och missat slutet på försvinner eftersom de tekniskt sett inte längre är ospelade
    Det allra enklaste sättet att återuppta lyssningen, är att starta avsnittet direkt från spelaren nertill i appen, där det det avsnitt (eller den kanal) du senast lyssnade på ligger inläst. Dessutom är avsnittet framspolat till den tidpunkt där du senast avslutade, vilket inte hjälper i "somnat ifrån-fallet", men ofta är praktiskt.

    För mig fungerar den här metoden oftast, men beroende på dina lyssnarvanor, kanske den inte är lika användbar för dig?

    Lyssningshistoriken ligger nu under Inställningar
    Om det senaste avsnittet inte finns kvar i spelaren nertill, till exempel för att du har hunnit lyssnat på P1-morgon innan du vill återta lyssningen på det avsnitt du somnade ifrån, så återfinner du det färdigspelade avsnittet under Min sida -> Inställningar (kugghjulet uppe i högra hörnet)

    Ospelade avsnitt motsvarar Nya avsnitt
    Det är alltså i grunden samma funktion. Den största skillnaden är att påbörjade avsnitt som du inte spelat klart, ligger kvar under "ospelade avsnitt".

    Fortsätt lyssna har tagits bort
    Eftersom ni som använde funktionen var relativt få, valde vi att plocka bort funktionen. Hos alla lyssnare som aldrig använde fortsätt lyssna, blev denna (som vi själva tycker väldigt fina!) funktion mest "en onödig bildkarusell" som tog utrymme och puttade ned det innehåll de egentligen ville komma åt.

    För avsnitt av favoritprogram/program du följer (hjärtmarkeringen), finns alltså de avsnitt du påbörjat men inte har lyssnat klart på under "ospelade avsnitt" bland favoritprogrammen på Min sida.

    Med andra program är startsidans ingång Nyligen lyssnat ytterligare ett sätt att hitta rätt programserie. Är det avsnitt du har påbörjat "relativt färskt" är det ett snabbt sätt att återta lyssningen, men det fungerar inte bra om det du senast lyssnade på var t ex ett Spanarna från 2018, och du måste skrolla förbi hundrafemtio nyare avsnitt för att återfinna "ditt avsnitt". (Då är Lyssningshistoriken under Inställningar bättre.)

    Varför förändrar vi?
    Den största syftet med att vi gör om Min sida är att vi vill "lyfta upp ingångarna" till flera av appens viktiga funktioner. Vi märkte nämligen att många lyssnare missade de funktioner som låg "utanför den synliga skärmen", som Lars här, som inte hittade nya avsnitt av sina favoritprogram - och inte ens visste hur han kunde se vilka program han hjärt-markerat:
    Man får hålla på och jonglera runt med sökfunktionen för varje favorit, om man nu kommer ihåg alla favoriter man lagt upp. Det är alldeles för omständligt, så jag har minskat ner min användning pga detta. Kan inte ens få fram en samlad lista över mina favoriter längre.
    Jag berättade att både avsnitten och programserierna fanns en bit ned på Min sida, varpå han svarade:
    På min skärm syns inte nån antydning att det fanns mer funktionalitet nedanför, så vitt man inte rullar upp för att se det.
    Jag har alltså under ca två år inte insett detta.
    Lars, som är en van IT-användare, kunde sätta ord på ett problem som många andra inte ens kan definiera. Det problem han ringade in är väldigt stort, inte minst bland de (ofta äldre) lyssnare som känner sig osäkra på den nya tekniken, så att lyfta viktiga länkar är ett viktigt led i att förenkla hur appen fungerar - i synnerhet för de lyssnare som behöver extra mycket stöd.

    Jag hoppas att du snart känner dig mer hemma i den nya layouten - och att du förstår att vi inte förändrar för att vi vill förvirra våra lyssnare, utan för att vi verkligen tror att det nya utseendet hjälper många att nå bra funktioner som de tidigare har missat.

    Återkom om du fortfarande vill backa till en äldre version.
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för hjälpen.

    Jag förstår att ni inte förändrar för att förvilla – mitt problem är att jag i princip aldrig upplever förändringarna som förbättringar. Att gå tillbaks till en tidigare version är alltid en nödlösning, och hjälper sällan eller aldrig i längden så jag får bara "gilla läget" och försöka lära mig även hur det här fungerar.
  • Hej
    Jag håller med att uppdateringen känns som en försämring.
    Hur ser jag bland mina nedladdade program vilka som är spelade, helt respektive delvis?
    Det var tydligt förut, men nu får jag leta och testa olika program för att avgöra om jag redan lyssnat på dem eller inte.
    Mvh, Malin
  • Hej Malin!

    Under bilden för de nedladdade avsnitt du börjat lyssna på, ska du se en mätare som visar hur långt du har lyssnat.

    Säg till om det inte fungerar så hos dig.

    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jo, det syns, men jag tyckte det var bra med minutangivelsen. Hur ser jag att ett nedladdat avsnitt blivit spelat?
    Vissa program dyker inte upp som favoritprogram, utan jag måste själv leta upp nya avsnitt bland program jag följer.
    Mvh, Malin
  • Jag håller helt med Anna-Lena och förstår inte varför de utmärka funktionerna fortsättt lyssna och nya avsnitt är borttagna. Ofta lyssnar jag på olika program parallellt utan att för den sakens skull lyssna klart på ett avsnitt. Möjligheten att fortsätta lyssna utan att börja om från början har nu helt omintetgjorts. Att Lars och andra inte har lyckats bläddra ner i appen för att se andra funktioner är väl ingen ursäkt för att helt  ta bort en mycket välfungerande och användbar tjänst? Gör om, gör rätt, gör som det var!
  • Malin:
    Hur ser jag att ett nedladdat avsnitt blivit spelat?
    Den vita markeringen på mätaren går hela vägen (i jämnhöjd med avsnittsbildens högerkant), det vill säga att det jag har markerat med gult här också skulle bli vitt:

    Om du går in under Min sida -> Inställningar (kugghjulet uppe i högra hörnet) och väljer Lyssningshistorik, kan du även se att ett avsnitt du lyssnat klart på står som spelad, medan ett avsnitt du inte har lyssnat klart på står med exempelvis 12 min kvar.
    Vissa program dyker inte upp som favoritprogram, utan jag måste själv leta upp nya avsnitt bland program jag följer.
    Det behöver vi felsöka. Var det så även med förra utseendet på sidan, eller är det ett nytt problem?

    Kan du ge exempel på ett sådant avsnitt?

    Anton:
    Jag håller helt med Anna-Lena och förstår inte varför de utmärka funktionerna fortsättt lyssna och nya avsnitt är borttagna.
    Nya avsnitt finner du under på Min sida fliken Favoritprogram -> Ospelade avsnitt. Om du ser någon tydlig försämring mellan dessa varianter, så berätta!

    Däremot är det lite knepigare med Fortsätt lyssna, som tidigare hade en väldigt central placering i appen. Eftersom den funktionen inte användes av speciellt många lyssnare, valde vi att inte behålla den centralt på Min sida. Den placeringen kan vi inte ge en funktion som bara en bråkdel av appens användare utnyttjar.
    Möjligheten att fortsätta lyssna utan att börja om från början har nu helt omintetgjorts.
    Fullt så hemskt är det inte. Funktionen ligger inte lika centralt längre, men det är enkelt att återuppta lyssningen. Gå in under  Min sida -> Inställningar och välj Lyssningshistorik. Där kan du återta lyssningen vid rätt position.

    Sedan finns det många tillfällen där det är ännu enklare.
    1. Det senaste du lyssnade på startar du på rätt position direkt i spelaren
    2. Med ospelade avsnitt av favoritprogram (tidigare kallat program du följer, alltså "hjärtmarkeringen"), nedladdade avsnitt och avsnitt i Min lista, kan du återuppta lyssningen där du senast slutade, samtliga lätt åtkomliga under respektive flik på Min sida.
    Även när jag söker upp ett avsnitt under Sök program (oavsett om det är genom fritext eller navigering via exempelvis kanal eller genre) är positionen kvar.

    Faktum är att jag på rak arm inte kommer på något scenario där positionen försvinner, utom om jag exempelvis spelat klart avsnittet och somnat utan att lyssna klart - men det är ju inte något nytt problem.

    Men jag kanske har missat något läge där det verkligen har blivit sämre med det nya? Berätta i så fall hur du gör när du blir tvungen att börja om från början, för då vill vi förstås lösa det.
    Att Lars och andra inte har lyckats bläddra ner i appen för att se andra funktioner är väl ingen ursäkt för att helt  ta bort en mycket välfungerande och användbar tjänst?
    Nej, men att ha en tjänst som få använde på en placering i appen som försvårade för många, tycker jag motiverar att vi flyttat den till en ny placering. Lyssningshistoriken finns alltså kvar, men inte lika centralt som innan.
    Annika Webbmaster
  • Jag har också saknat historiklistan men lyckades på egen hand finna den på det märkligt undangömda stället i inställningar. Det är ganska ofta som jag råkar missa slutet på ett avsnitt så att det försvinner från den aktuella listan och jag behöver leta upp det i historiken för att spola tillbaks. Känns knasigt att behöva klicka runt så mycket så för att hitta det senast lyssnade. Vore mycket tacksam om det flyttade tillbaks till ett närmare och mer logiskt ställe under min sida!
  • Sara:
    Visst har du tänkt på att det du lyssnade på senast finns kvar i appens spelare och att du alltså bör kunna nå avsnittet igen den vägen de gånger du inte lyssnat på något annat emellan?

    Önskemålet om mer logisk placering är noterat! Tack för att du beskrev i vilka sammanhang du saknar historiken.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar!
    Visst vet jag att det absolut senaste finns kvar i spelaren. Standardscenariot för mig är dock att jag somnat till något program som gått till slutet (inte alltid, jag vet att det finns en insomningstimer). På morgonen lyssnar jag på senaste nyhetssändningen och senare vill jag återuppta det jag missade igår. Hittar det alltså nu, men det är väldigt ologiskt att behöva kolla under kugghjulet. Och ett par extra klick.
  • Tack för den beskrivningen, som nog är ett rätt vanligt scenario.
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för era tidigare utförliga svar.

    Även jag blev mycket förbryllad då både ”Lyssningshistorik” och ”Fortsätt lyssna” försvann från de platser som passade mitt beteende och heller inte kunde hitta den nya placeringen.

    Märker att det blivit lite tråkigare att lyssna på SR Play med nya upplägget och skriver mina kommentarer i två inlägg, detta är det första.

    Även jag lyssnar när jag somnar och vill hitta tillbaka dagen efter genom Lyssningshistorik samt påbörjar program som jag vill lyssna mer på senare och vill hitta var jag var genom Fortsätt lyssna.

    Ibland är det så enkelt att jag väljer en extrautsändning samtidigt som jag lyssnar på det jag har valt och då har jag inte lyckats hitta tillbaka.

    Igår tänkte jag att det kanske handlar om en inställning, att jag ska klicka i en lista för att kunna välja hur min skärm disponeras och valde kugghjulet. Där hittade jag det jag letat efter så länge, det är skönt men oförståeligt hur ett kugghjul är vägen till dessa bra funktioner.

    Jag har ett förslag utifrån ert nuvarande upplägg: När man går in på ”Min sida” hittar man tre rubriker upptill. Om man lade till två rubriker till höger om, som man når genom att dra åt vänster på skärmen, skulle man där kunna hitta just Fortsätt lyssna och Lyssningshistorik. Det tror jag skulle underlätta.

    Tack för att ni lyssnar på oss lyssnare.

  • Här kommer mitt andra inlägg med  kommentarer om Startmenyn  det nya upplägget.

    Nu finns det i starten rad upp och rad ner med listor som jag varken förstår varför de finns eller ger mig något.

    Det är ”Poddar & program” tre gånger när allt på radion är just poddar och program. Dessa skulle behöva tydligare rubrik utifrån urvalet ex ”poddar om samhällsfrågor” eller ”eftersom du lyssnat på Radiosporten dokumentär” eller ”testa något nytt”.

    Det är ”Nyligen lyssnat” där jag också hittar sådant jag inte ens lyssnat på eller råkat trycka på några sekunder vilket bara fyller upp en bra lista med sådant jag inte är intresserad av.

    Där finns ”Nyhetssändningar” där endast 7-nyheterna dyker upp trots att klockan är 9.30 och jag vill höra 9-nyheterna. Det vore så bra om det redan under ikonen kunde stå viket klockslag en nyhetssändning sändes ex Ekot kl 7 eller Ekot Kvart-i-fem. Nu måste man klicka sig igenom ikoner för att försöka hitta den sändningen man vill höra, knappast lyssnarvänligt.

    I bildexemplet leder ikonen till vänster till Ekot kl 8 och den till höger till Ekot kl 7 ändå heter de olika.

    ”Dina poddtips” skulle kunna ha en drop down med Visa fler. ”Tips för dig” har det redan. Dessa båda är oftast bra som är.

    ”Populära program” är bra och öppnar upp för att hitta nya program men skulle behöva en drop down med utökad lista.

    Tack för er tid.

  • Jättebra inlägg Åsa! Både en bra genomgång av sånt som kan bli bättre och konstruktiva förslag. Tummen upp från en medlyssnare på samma våglängd! 😉
  • Trevligt att höra, Sara. Tack.
    Ja, konstruktiva förslag kan ju i alla fall leda någon vart.

    Idag testade jag så den nyfunna ”Lyssningshistoriken”

    Tyvärr fungerade denna inte som jag förväntade mig. När jag hade återupptagit det program som jag lyssnat på till hälften och programmet var färdigspelad, hoppade spelaren direkt in på nästa, till fullo spelade program, ett program som jag inte hade tänkt lyssna på igen.
    Kan man be om att ni antingen, precis som i musikspelare, lägger in funktionerna ”spela en” eller ”fortsätt spela” eller att ni tar bort att man lyssnar direkt på nästa i just denna funktion.
    Det är ok om jag lyssnar på en hel serie i flera delar att den hoppar direkt till nästa men i detta fall fyller det ingen funktion.
    Jag saknar också att det står SPELAD.

    Jag börjar mer och mer ångra att jag gjorde den uppdateringen som kastade om allt.
  • Sara:
    Jag håller med om att detta är väl genomtänkta och bra förslag.

    Åsa:
    Tack för att du lagt ned tid på dessa väldigt fina beskrivningar av vad som är problematiskt och förslag på hur det skulle bli bättre! De kolleger som arbetar med appen, i synnerhet med form och funktion, får del av detta. Det är den här typen av synpunkter vi samlar upp i olika användartester. Återkoppling från engagerade lyssnare som verkligen använder appen i vardagen och som har tänkt igenom vad som borde göras annorlunda, ger en tydligare bild som förstås är viktig.

    Anpassa appen
    Igår tänkte jag att det kanske handlar om en inställning, att jag ska klicka i en lista för att kunna välja hur min skärm disponeras ...
    Bra tänkt, men du är för tidigt ute. Jag är övertygad om att vi på sikt kommer att erbjuda större möjlighet att anpassa appen efter var och ens behov.

    Bredda menyn med Fortsätt lyssna och Lyssningshistorik
    Här undrar jag om det är nödvändigt att separera dessa funktioner, eller om det skulle räcka med Lyssningshistorik (under förutsättning att du kan lyssna utan att det blir en spellista - se längre ned).

    Poddar & program bör förtydligas och vässas
    Nu finns det i starten rad upp och rad ner med listor som jag varken förstår varför de finns eller ger mig något.

    Det är ”Poddar & program” tre gånger när allt på radion är just poddar och program. Dessa skulle behöva tydligare rubrik utifrån urvalet ex ”poddar om samhällsfrågor” eller ”eftersom du lyssnat på Radiosporten dokumentär” eller ”testa något nytt”.
    Tipsen på startsidans Poddar & program leder till spellistor med samlingar av flera olika avsnitt. I vissa fall, som Mest lyssnade Sommarvärdarna är det avsnitt från en och samma programserie, men ofta är det en samling med avsnitt från flera olika redaktioner med ett gemensamt tema, som Intervjuerna du inte vill missa.

    En tydlig ambition är att hjälpa oss som lyssnar att hitta intressant innehåll som vi inte skulle dykt på annars, till exempel för att den "inbitne P1-lyssnaren" inte har koll på vad som sänds i P4 - och vice versa, eller genom att lyfta fram en intressant intervju som har några år på nacken.

    Samlingarna i Poddar & program skapas av en redaktion som har bra koll på hela Sveriges Radios utbud.

    Att det finns tre olika ytor som alla har den icke-förklarande rubriken Poddar & program är, som jag har förstått det, ett övergående tillstånd. Vi utforskar helt enkelt hur startsidan ska kunna visa upp vårt utbud bättre och vilken typ av samlingar och teman vi bör exponera samt hur detta bäst bör ske. Eftersom de kolleger som undersöker detta ännu inte är klara med sitt jobb, kan jag självfallet inte föregripa det och säga att det kommer att bli fler eller färre ytor, men en gissning är att, om vi fortsätter att presentera "avsnitts-samlingar" på olika ytor, kommer att ge ytorna rubriker med olika vinkel, så att det är mer förutsägbart vilken typ av samlingar som ligger var.

    Nyligen lyssnat - vad är det för modul?
    Tanken med ytan Nyligen lyssnat, är att snabbt kunna finna de programserier du senast lyssnade på. Om du har lyssnat på ett avsnitt av Snedtänkt med Kalle Lind, finns det anledning att tro att du kan vilja lyssna på fler avsnitt av detta program, och dessa når du här.

    Även här tror jag att det pågår ett "utforskande arbete" där vi ser om ytan fungerar som avsett eller inte. För dig verkar denna yta inte vara relevant, men om det ser ut på samma vis överlag, vet jag inte.

    Ekots två (eller tre!) flöden
    Under Nyhetssändningar ska det senaste avsnittet från ett visst "nyhetsflöde" synas. Med Ekot blir det lite svårt att förstå logiken, om man inte känner till att det finns olika "Eko-flöden". Det jag avser med ett "flöde" eller avsnittsarkiv, motsvarar oftast alla tillgängliga avsnitt från ett visst program. Hos Ekot finns det alltså olika flöden fastän det rör sig om samma programserie.

    Det forna "Eko-flödet" innehöll samtliga sändningar, vilket gjorde det svårt att hitta de längre sändningarna, eftersom det finns så många korta. Förra året delade vi därför upp Ekots sändningar i tre olika flöden:Den sändning som ligger under Ekot, bör därmed, klockan 9.30 en söndag ha varit Morgonekot från klockan 8, men senaste sändningen från Nyhetsuppdatering från Ekot borde ha varit sändningen klockan 9, innan den kom ut var det däremot sändningen klockan 7 som var den färskaste.

    Vi får kolla om den inte uppdateras som den borde!

    Slippa spellistan i Lyssningshistoriken
    Lyssningshistoriken fungerar som listorna Nedladdat, Min lista och Nya avsnitt av favoritprogram, där det finns möjlighet att antingen lyssna på avsnitten i listan i en följd, eller att starta ett avsnitt utanför listan. Tyvärr är det otydligt hur man gör det ena eller det andra.

    Om jag vill lyssna vidare på Prinsessan Dianas död, utan att det avsnitt jag redan har lyssnat på, Världens vanligaste fågel som utrotades (om vandringsduvan), ska starta direkt efter, behöver jag gå in på avsnittet om prinsessan och staaarta detta utanför spellistan, vilket jag gör genom att trycka på texten som hör till avsnittet (grön markering).

    Trycker jag på bilden med play-knapp, startar jag ljudet samtidigt som jag är kvar i listan. (Vi vet att vi behöver förtydliga detta, för det är verkligen inte tydligt att det är två skilda "klick-ytor" med olika funktion!)

    Kan man be om att ni antingen, precis som i musikspelare, lägger in funktionerna ”spela en” eller ”fortsätt spela” eller att ni tar bort att man lyssnar direkt på nästa i just denna funktion.
    Det går alltså att välja om ett avsnitt ska spelas i listan eller om det bara ska vara detta avsnitt som spelas upp.

    Det går dessutom att slå av listfunktionen. När du har startat en spellista, finns det en ikon nere till vänster i spelaren. Ikonen föreställer en stiliserad lista, och där kan du slå av eller på funktionen.

    Som sagt, tack för tydlig och tänkvärd återkoppling, som jag ser till att rätt kolleger får del av.
    Annika Webbmaster