Nedladdningsproblem, avsnitt på "0 sek"

Hej. Jag lyssnar gärna på lunchekot i efterhand. Det går bra att lyssna över wifi när jag är hemma men jag vill också kunna ladda ned för att lyssna utomhus utan att belasta min dyra surf. Men när jag försöker ladda ned till min Samsung A5 androidmobil hänger det sig. Jag bifogar en skärmdump från i dag 13.27. Notera att speltiden anges till 0 sek. När jag trycker på ”ladda ned” händer ingenting. Jag har försökt tre gånger i dag med samma resultat: 13.00, 13.27 och 14.45. Jag har tömt appens cacheminne och det hjälper inte. Jag kan ladda ned morgonekot utan problem. Jag kan ladda ned lunchekot till hustruns android utan problem. Vi har båda android 8.0.0 och SR-appen 21.10.1.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Det var väldigt märkligt!

    Hur länge har detta problem pågått? Drabbas alla Lunchekon, eller fungerar vissa?

    Är det endast att ladda hem avsnittet som ger problem, eller är det omöjligt även att lyssna?
    Annika Webbmaster
  • Hej. Problemet har funnits av och till i några veckor. Jag kan alltid lyssna över wifi utan problem, men ibland när jag försöker ladda ned så får jag vad skärmdumpen visade och det går inte att ladda ned.
    Jag provade nyss (17.25) med dagens luncheko och det gick bra (det var första försöket i dag). Min erfarenhet är att om jag försöker kort efter (någon minut) publiceringen så hänger det sig. I går försökte jag som sagt 13.00, 13.27 och 14.45 utan att det gick någon gång. Nyss försökte jag på nytt med gårdagens upplaga (17.33, efter det att jag lyckats med dagens upplaga) och då gick det bra även med gårdagens upplaga.

  • Det stämmer bra med mina tankar.

    Vi som svarar i forumet kan göra lite egna anteckningar så att vi själva och app-utvecklarna kan ta del av det, och efter att jag postade mitt svar igår, skrev jag:
    Jag har en idé om att felet uppstår om man försöker ladda hem innan avsnittet är ute korrekt.
    Det sammanfaller väldigt väl med din beskrivning.

    Detta är i så fall ett problem som vi haft förr, men löste i våras, och som verkar ha "återuppstått". Ett avsnitt utan färdigkodad ljudfil ska nämligen inte synas i appen. Utvecklarna får kika på detta!

    Jag tror att den beskrivning du har givit är alldeles tillräcklig för att de ska förstå problemet. Väldigt bra dokumenterat med olika scenarier och vid vilka tidpunkter det blivit fel, samt att detta fel "släpper", men först efter ett tag.

    Om du väl har försökt starta eller ladda hem ett sådant "ljudlöst" avsnitt, biter det sig, som du själv märkt, fast i appen, och trots att den ljudfil kommit ut, känner appen inte av det. Jag tror att du kan få appen att "släppa taget" om den felaktiga filen snabbare om du helt stänger ned appen genom att "svepa bort den":
    Hitta, öppna och stänga appar på Android

    Möjligen kan det även gå att komma ur detta läge genom att "smita emellan" och lyssna på annat innehåll, exempelvis direkt på P1 några minuter eller på Toppnyheter, och därefter leta upp Lunchekot på nytt.

    För dig, som är intresserad av nyheter, vill jag passa på att tipsa om tjänsten Toppnyheter i appen, om du inte redan är bekant med dessa!

    Ekots vanliga sändningar är anpassade för FM, och är mycket bra. Ekots redaktion gör dock nyheter även i ett annat format, Toppnyheter, som är anpassat efter mobilens möjligheter (dock inte för nedladdning, så som sällskap på promenaden är Lunchekot att föredra).

    Toppnyheterna och de nyheter som du hittar under menyvalet Nyheter i appens nederkant består av korta nyhetsklipp som ligger i en spellista så att den ena nyheten följer den andra utan att du behöver ta upp mobilen och trycka dig vidare. Den vägen når du "en ständigt uppdaterad nyhetssändning som sammanlagt blir 15-20 minuter".

    Jag tycker att den har en stor fördel framför en vanlig "FM-anpassad" Eko-sändning: Jag kan svepa mig förbi de nyheter jag inte är intresserad av och lätt backa till början av en nyhet om jag inte förstod sammanhanget (exempelvis för att jag var okoncentrerad eller blev störd när jag lyssnade).

    Läs mer om nyhetslistor här:
    Toppnyheter hela dygnet - nya spellistor i Sveriges Radio Play

    Hoppas att du har nytta av tipsen och tack för att du tog dig tid att rapportera in felet! Jag förtydligar rubriken lite med den där detaljen om att det står att programmet är 0 sekunder, så att andra lyssnare som stött på detta fel kan hitta hit.
    Annika Webbmaster
  • Hej. Det var jag som rapporterade felet i våras. Den gången gällde det P1-morgon och uppspelning över wifi efter avslutat program.
    Lycka till med felsökningen!
  • Jag kan nämna att jag länge upplevt samma problem. Precis som ni är inne på, brukar det inträffa om jag försöker att ladda ner ett program kort tid efter att det publicerats. Det verkar kunna hända med alla program, men tycks vara vanligare förekommande när det handlar om direktsända program som publiceras i efterhand än när det gäller förinspelade program som publiceras vid en bestämd tidpunkt.

    Ursprungligen gick det inte alls att lyssna på sådana här nollsekundersprogram, men vid något tillfälle (förmodligen i våras) ändrades detta så att det fungerade att lyssna, men inte att ladda ner.

    För att det hela ska släppa behöver jag starta uppspelning av ett annat program samt därefter starta om appen. Då försvinner problemet, förutsatt att det vid nästa försök gått tillräckligt lång tid sedan programmet publicerades.
    Bästa svaret
  • Tack båda!

    Jag markerade ditt svar, Albert, som "bästa svaret" i hopp om att andra drabbade blir hjälpta av ditt knep:
    För att det hela ska släppa behöver jag starta uppspelning av ett annat program samt därefter starta om appen. Då försvinner problemet, förutsatt att det vid nästa försök gått tillräckligt lång tid sedan programmet publicerades.
    Syftet med detta forum är ju både att vi på Sveriges Radio får hjälp att förstå problem och lösa dessa, och där det går ge hjälp att använda våra tjänster.

    Minst lika viktigt är det att vi kan sprida kunskap om hur man kan trixa sig runt problem tills vi har löst dessa.

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag är osäker på om detta fel kvarstår, så berätta gärna hur det fungerar numera!
    Annika Webbmaster
  • Jag har inte lagt märke till några förändringar, utan är rätt säker på att appen i detta avseende fortfarande beter sig på samma sätt som när jag skrev inlägget ovan i oktober förra året. Jag ska vara lite extra uppmärksam på detta och återkommer om jag bekräftat för mig själv att inget verkar ha förändrats.
  • Nu testade jag med 8.00-nyheterna. Precis som tidigare stod det med noll sekunder och utan möjlighet till nedladdning när jag testade strax efter att sändningen var avslutad (se skärmdumpen nedan). Att lyssna utan att ladda ner har som sagt brukat fungera. Just den här gången ledde det dock i stället till att appen kraschade. När jag öppnade appen igen fungerade det att ladda ner avsnittet (både versionen "med musik" och versionen "utan musik", vilket för övrigt är missvisande beteckningar). Det beteendet har jag inte varit med om tidigare. Jag vet inte om det var en tillfällighet.

  • Jag kan tillägga att jag vid 8.38 försökte att lyssna på Ekonomiekots 8.32-sändning. Den här gången gjorde jag inga försök att ladda ner först, utan klickade direkt på att jag ville lyssna. Då kraschade appen. Detta upprepades gång på gång. Någon minut senare betedde sig appen på samma sätt. Ytterligare några minuter senare fungerade lyssningen dock.

    Jag har noterat en viss skillnad i hur felet visar sig. På skärmdumpen i inlägget ovan står det ju "0 sek" både i menyn som dyker upp när man trycker på de tre punkterna i listan och i själva listan. När jag strax efter att ha gjort skärmdumpen försökte att lyssna hade detta dock förändrats så att det stod "15 min" i listan, men fortfarande "0 sek" i menyn. På liknande sätt var det med Ekonomiekot vid 8.38. Då stod det redan från början "4 min" i listan, men däremot "0 sek" i menyn. Min minnesbild är att sådana skillnader mellan menyn och listan tidigare inte funnits. När väl Ekonomiekot fungerade att lyssna på stod det naturligtvis "4 min" på båda ställena.
  • Hej. Appen krånglar även för mig. Nedladdning visar ofta 0 sek och går inte igång. Avlyssning i efterhand över wifi brukar fungera.
  • Tack för snabb återkoppling och bra dokumentation!

    Felet kvarstår helt klart, och att vi inte fått in fler felrapporter handlar nog om att de flesta som drabbas själva märker att felet släpper efter ett tag, och undviker att starta/ladda hem de avsnitt som är markerade "noll sekunder" - om de hinner notera detta.

    Regelrätta krascher, som de Albert beskriver, kan vi se i våra system på ett annat vis än när "inget händer", så även om det förstås inte är bra att appen kraschar, är det väldigt bra att vi fick en så tydlig beskrivning för hur och när när detta skedde, så att vi kan koppla samman det vi ser i loggarna med rätt problem!

    Den här buggen finns "inlagd i vår backlog" och är något vi ska lösa - men när det blir av, vet vi inte. Att jag stämde av hur det fungerar beror på att vi har gjort en del andra förändringar i appen som i bästa fall skulle ha kunnat lösa detta fel "i förbifarten" - men så väl var det tyvärr inte.

    Felet är alltså inte löst, men ni är inte bortglömda! Jag ser till att utvecklarna kompletterar felbeskrivningen med det som har förändrats och hör hur prognosen ser ut för att vi ska kunna vika av tid för detta fel.
    Annika Webbmaster
  • Jag kan tillägga att jag alldeles nyss vid 7.06 fick motsvarande problem med det senaste avsnittet av Språket. I själva listan stod det som 30 minuter långt, men trycker man fram menyn som visas när man klickar på de tre punkterna till höger, stod det 0 sekunder. Även i detta fall kraschade appen när jag försökte att starta avsnittet. Det intressanta är att problemet denna gång dök upp i ett avsnitt som rimligen måste ha varit förinspelat. Tidigare har mitt intryck varit att detta problem förekommit vid avsnitt som ursprungligen varit direktsända när man försökt att spela upp dem kort tid efter den ursprungliga sändningen.
  • Beklagar att det blir lite för många inlägg, men jag vill bara klargöra att Språket nu någon minut senare fungerar normalt, så även i detta fall försvann problemet rätt snabbt av sig självt.

  • Utvecklarna ser en nytillkommen krasch som endast förekommer på Android 12.

    Gustaf:
    Har du Android 11 eller lägre? Du skriver att det brukar fungera att strömma avsnitten, så jag utgår från att du inte sett några krascher i stil med de Albert beskriver.

    Albert:
    Har du Android 12, så att vi kan ha som hypotes att (åtminstone några av) de krascher vi ser hänger samman med det du dokumenterat?

    Om Språket:
    Jag håller med dig. Att felet nu drabbade Språket avviker från det tidigare mönstret, eftersom Språket brukar vara förinspelat. Jag ska dock för säkerhets skull kolla så att det inte var något udda med just detta avsnitt som gjorde att det sändes live (eller hanterades av våra system som om det hade gått live).

    Tack för att du förstod att det kan vara relevant. Att nya avsnitt kraschar om man trycker på Play i något skede när de "inte är helt klara" borde vara en ny bugg, för den typen av fel borde vi se i loggar (vilket vi alltså tror att vi gör) och få höra om från fler lyssnare än att nedladdningen "är stum" vid helt färska avsnitt.
    Annika Webbmaster
  • Gustaf har Android 8 på en Samsung Galaxy A5 2017
  • Ja, jag har Android 12 (uppdatering 5 april 2022) och version 22.4.1 (18850) av appen. Android 12 har jag haft sedan det kom i höstas, men den här typen av krascher har jag börjat märka av först nyligen. Tidigare har jag relativt ofta utnyttjat möjligheten att spela upp avsnitt som på grund av nollsekundersproblematiken ännu inte kunnat laddas ner, så felet har definitivt inte uppstått redan i samband med uppdateringen till Android 12.
  • Tack båda!

    Vi har en kategori av krascher som uteslutande drabbar Android 12 och som började uppträda i fredags. Jag tror att det är "Alberts krasch", och att vi därmed har en ovanlig god möjlighet att koppla samman krasch-loggarna med dina tydliga felbeskrivningar.
    Annika Webbmaster
  • Utvecklarna gräver vidare i de nya krascherna. I vilken mån det arbetet även kan påverka det äldre och mindre allvarliga nedladdningsproblemet, vet jag inte.

    Vi har skrivit om spelarens kod rätt rejält i version 22.4.1. Eftersom denna typ av "nya krascher" endast uppstår i senaste Android och med "rykande färska" avsnitt, fångades detta fel tyvärr inte upp av testerna innan vi släppte 22.4.1, men vi är tacksamma över att vi så snabbt fick hjälp att kartlägga dem! (Jag är fortfarande förbluffad över denna tur i oturen, där Alberts dokumentation av den äldre buggen gjorde att du noterade många saker om hur appen såg ut och vad som skedde innan kraschen redan i fredags!)

    Utvecklarna har, med hjälp av snabb och tydlig återkoppling, nu "bakom kulisserna" åtgärdat en av orsakerna till att appen kraschat. Den fixen släpps med nästa version av appen och bör minska antalet krascher. Det kan finnas fler barnsjukdomar i vår omkodade spelare, så vi är enormt tacksamma över fortsatt hjälp att förstå eventuella problem!

    Som sagt är det krascherna vi koncentrerat oss på nu. Nedladdningsproblemet återkommer vi till, för vi vill naturligtvis åtgärda det felet också!
    Annika Webbmaster
  • Nyligen uppdaterades appen till version 22.4.2 (19046). Förmodligen har ni väl redan koll på vad som förändrats, men jag testade ändå att lyssna på 8.00-nyheterna nyss vid 8.16-tiden. I huvudsak betedde sig appen på samma sätt som jag beskrivit ovan (står som 15 minuter i listan, men som noll sekunder om man öppnar menyn med tre punkter). Den kraschade dock inte när jag försökte att starta avsnittet. I kom jag till en svart bild (se skärmdumpen nedan) när jag tryckte på playknappen. Om jag tryckte på play en gång till när jag befann mig på denna svarta bild, startade i stället det avsnitt som jag senast hade lyssnat på (från ett helt annat program).

  • Tack, vi stämmer av med utvecklarna om detta är det förväntade beteendet efter den quick fix de gjorde för att undvika krascher.

    Att det inte är det önskade beteendet i det långa loppet, är ju tydligt - men mitt intryck var att vi i första hand täppte till det som ledde till krascherna, men inte har åtgärdat dessa "ljudlösa avsnitt" på riktigt.

    Tack för tydlig och snabb återkoppling!
    Annika Webbmaster
  • Det är möjligen inbillning, men jag har fått en känsla av att problemet med nollsekundersavsnitt blivit vanligare under de senaste veckorna eller kanske den senaste månaden. Det är fortfarande irriterande.

    Det som stör mest är att om man i en lista sett ett avsnitt med nollsekundersmarkering, verkar den ofta dröja sig kvar och vara svår att få bort. Det räcker inte att vänta någon minut på att avsnittet blir ordentligt publicerat, utan om man har sett det (det räcker att se det – man måste inte försöka spela upp det) dröjer nollsekundersmarkeringen sig kvar. Om man öppnar appen någon timme senare, har det ofta löst sig, och åtminstone ibland fungerar också lösningen som nämns i https://kundo.se/org/teknisk-support/d/nedladdningsproblem-fep8/#c3996883. Ibland försöker jag medvetet undvika att öppna "Dina nya avsnitt" vid vissa tidpunkter för att undvika att drabbas av problemet när det gäller t.ex. Ekot 8.00.
  • Oj, jag visste inte att felet kan bita sig kvar även om man inte spelat upp avsnittet!

    Vet du hur länge detta har pågått? Och ungefär när skulle du säga att försämringen blev tydlig? I höstas? Vid årsskiftet? (I och med att felet funnits länge förstår jag att det kan vara svårt att bedöma när försämringen inträffade, men en grov uppskattning från din sida är bättre än inget i detta fall ...)
    Annika Webbmaster
  • Förlåt, du har ju redan givit den bästa tidsuppskattning du kunnat:
    ... de senaste veckorna eller kanske den senaste månaden
    Du behöver förstås inte precisera närmre än så!
    Annika Webbmaster
  • Jag har en känsla av att risken för att felet "biter sig kvar" ökar om man öppnar menyn som visas på den bifogade skärmdumpen (fortfarande nu mer än en timme senare står Ekosändningen på skärmdumpen för övrigt på noll sekunder, trots att jag aldrig försökte att trycka på spelaknappen). Min minnesbild är dock att felet ibland även biter sig kvar om man enbart tittar i listan. Det är jag dock inte helt säker på. Möjligen är det skillnad beroende på om avsnittet även i listan visas som "0 sek" eller om det som på den aktuella skärmdumpen står rätt tid i listan, men fel på menyn.

    Som sagt är jag inte helt säker på om det blivit sämre eller inte, utan det är bara en känsla jag har. Felet har aldrig upphört, utan jag har stött på det mer eller mindre dagligen sedan jag skrev i den här tråden förra gången (framför allt i samband jag brukar gå till arbetet några minuter efter 8.15 och då gärna vill ladda ner 8.00-Ekot innan jag går i stället för att lyssna på det genom att spola tillbaka i kanallyssningen). Min känsla är dock att felet något oftare än tidigare påverkar även sådant som nog inte är direktsänt (exempelvis härom dagen på https://sverigesradio.se/avsnitt/osterrike-sangen-som-blev-konsneutral). Kanske uppstod den här försämringen i samband med förändringen som gjorde att versionerna med och utan "musik" togs bort i appen för program där skillnaden har liten betydelse. Återigen vill jag dock betona att jag inte är säker på om det verkligen är en försämring eller bara inbillning. Vad jag däremot är säker på är att problemet aldrig försvunnit.

  • Även jag tänkte att det kanske finns ett samband med att felet blivit vanligare och den förändring som gör så att Android-appen inte längre visar t ex två versioner av en Eko-sändning (med och utan musik!) ...

    Tack, vi behöver förstås ta nya tag här och felsöka.
    Annika Webbmaster
  • Jag kan rapportera att felet i dag uppstod hela 40 minuter efter den angivna publiceringstiden, se den bifogade skärmdumpen. Jag tror inte att jag över huvud taget använde appen mellan 17.04 och 17.44, så i detta fall kan det knappast röra sig om fenomenet att felet "biter sig kvar".

    Med tanke på att problemet annars bara brukar uppträda om man öppnat menyn (eller gjort annat liknande, se tidigare inlägg) i nära anslutning till publiceringen tycker jag att detta sticker ut något. Det här med att publiceringstider visas är ju dock nytt, så förmodligen handlar det väl om att jag inte märkt det tidigare. Eventuellt skulle det också kunna handla om att det ibland kanske uppstår en viss fördröjning mellan den angivna publiceringstiden och att avsnittet syns i appen?
  • Det här med att publiceringstider visas är ju dock nytt, så förmodligen handlar det väl om att jag inte märkt det tidigare. Eventuellt skulle det också kunna handla om att det ibland kanske uppstår en viss fördröjning mellan den angivna publiceringstiden och att avsnittet syns i appen?
    Oavsett vilket, så verkar detta med publiceringstiderna påverka problemet.

    Tack för bra iakttagelser!
    Annika Webbmaster