Nedladdning fungerar bara ibland (Android)

Hej.
Jag har krångel med att vissa program inte laddas ner korrekt. Oftast problem med morgonpasset. Det laddas ner hemma när jag har wifi, sedan ett par timmar efteråt så står det antingen "laddar ner" eller "nedladdning krävs"
Någon gång har jag kunnat börja lyssna men sedan har det slutat mitt i, som att bara halva var nedladdat.
När jag tänker efter händer det nog bara med morgonpasset, lyssnar också på kvällspasset, men den tror jag inte att jag har haft samma bekymmer med.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Deborah!

    Jättebra att du tar kontakt med oss här i forumet efter att ha kommenterat i playbutiken, här har vi möjlighet att kunna ge dig bättre hjälp.

    Så, det är nedladdningen av Morgonpasset som ställer till problem. Brukar du ladda ner avsnitten med eller utan musik? Laddar du ner avsnitten samma dag som de sänds i radio?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag laddar alltid ner den utan musik. Ibland samma dag, men oftast är det några dagar senare.
  • Hej igen!

    Ok, intressant. Jag tänker att vi ska testa oss fram för att försöka lista ut var felet ligger. En misstanke jag har är att något går fel med nedladdningen när telefonen går in i viloläge. Testa gärna att ladda ner några avsnitt via WIFI medan du har appen igång, innan du lämnar appen kan du kolla så att samtliga avsnitt laddats ner och ligger i Nedladdat. Gå sedan in i telefonens inställningar och aktivera flygplansläge. Fungerar det att starta och lyssna på avsnitten då? Som sagt, svårt att veta exakt vad felet är, vi får testa oss fram!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen. Nu har jag testat allt möjligt. Det verkar som att den bara laddar ner om jag stannar kvar på appen utan att klicka på något annat. Om jag går till en annan app så slutar den ladda ner.
    Det löser såklart mitt problem, jag kan bara vänta liten stund. Men förut behövde jag inte vara kvar i appen.
    Det blir likadant med andra program nu, inte bara morgonpasset.
  • Det var en viktig iakttagelse, som visar att vår app inte får ladda hem innehåll i bakgrunden.

    Det brukar ha med lokala inställningar att göra - men vilka inställningar det är kan variera från telefontillverkare till telefontillverkare. Jag börjar med en som finns i de flesta mobiler:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Om du inte hittar den inställningen - eller om den inte löser problemet - så berätta vad du har för modell, så ger jag mer skräddarsydd hjälp.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Hej igen!

    Hjälpte tipset om att avoptimera?
    Annika Webbmaster
  • Ja, det hjälpte!
    Hade aldrig kommit på det själv, tack!
  • Då ska vi bli snabbare med att föreslå detta om andra lyssnare har liknande problem framöver!

    Tack för att du bekräftade att det hjälpte.
    Annika Webbmaster