Vill spara nedladdade avsnitt på minneskortet

Laddar alltid ner. Vill spara på minneskortet inte SIM! Alltid fullt! Android

Kommentarer

  • Hej Eva!

    Av flera skäl behöver vi hålla lagringen av nedladdade avsnitt "inom appen", så mitt tips är att inte använda vår app för att spara nedladdade ljudfiler över tid. Den är byggd för lyssning (med nedladdningsmöjlighet för att kunna lyssna i frånkopplat läge exempelvis vid en resa, men egentligen inte för att spara en större mängd avsnitt över tid).

    Du har dock ett behov av att ladda hem filer, och det vill vi förstås hjälpa dig att hitta en bra lösning för! Och vilken det är, beror ju på varför du föredrar att ladda hem avsnitten.

    Hitta tillbaka?
    Om du laddat hem ljudfiler "för att hitta tillbaka till dessa avsnitt framöver", så kan lösa det behovet genom att lägga dem till Min lista. (Säg till om du vill få funktionen beskriven närmare!)

    Lyssna utan nätverk?
    Om du laddat hem dem för att du vill kunna lyssna utan nätverk, är det bättre att använda en renodlad podcast-app, med mer flexibel lagring.

    Jag har tyvärr inte den kunskap som krävs för att rekommendera eller varna för en viss app, men kolla igenom exempelvis denna lista och välj en app med flexibel lagring:
    10 best podcast apps for Android - Android Authority

    Jag skulle tro att själva "poddhanterandet" är bäst i appar som är framtagna just med podcast som fokus, till skillnad från appar som Spotify och Tunein, som ursprungligen utvecklats för annan lyssning (spellistor i Spotify, radiokanaler i Tunein).

    Spara över tid?
    Ett annat skäl till att ladda hem avsnitt, är för att man vill kunna lyssna även sedan avsnittet tagits bort från Sveriges Radios plattformar, men där hjälper det inte att ladda hem det. När ett avsnitt inte längre finns tillgängligt, exempelvis ett musikprogram efter 30 dagar eller en ljudbok efter viss tid (oftast 30 dagar efter det att sista avsnittet sänts, men ett fåtal läggs ut under ett år), så kan du nämligen inte lyssna på det i appen Sveriges Radio Play heller, trots att du laddat hem det.

    Andra behov?
    Om du laddat hem avsnitten av något annat skäl, så berätta gärna! Ju bättre vi förstår vilka behov lyssnarna har, desto bättre kan vi prioritera vilka funktioner som ska finnas med i appen framöver.

    Men idag är alltså appen främst till för att lyssna, och för dig som har ont om utrymme i mobilen - men gott om utrymme på minneskortet - är min starka rekommendation att ta bort majoriteten av de nedladdade avsnitten och istället ladda hem dessa på annat vis!
    Annika Webbmaster
  • Laddar ner dagens program för att lyssna på natten i sängen längst bort ifrån wifi i andra änden på huset. (Jaja Har en förstärkare via elledningen också haha Drar då jättemycket ström)
    Det mesta deletas inom 6 timmar.
    Så jag snurrar runt ca 4 timmar nedladdning per dygn.

    Använder också poddcast addict. Då kommer programmen "styckevis".

    Har en jättegammal platta som är full av Radioföljetonger = underbart för vinterprommender o tågresor.

    Är också knasig på att läsa DN på papper.
    Dagens radio o dagen tidn.

    Snart 70årig kulturtant. Har ALLA filmkanaler på alla mina plattformar och 3
    inspelningsboxar.

    Spelar också in dagens TV alltid.

    Tack för svar.
  • Har en förstärkare via elledningen också haha Drar då jättemycket ström
    Vintertid är det möjligen inte fullt så farligt. En del av förbrukningen avgår nog (om jag minns vad min fysiklärare sa) som värme, så förstärkaren blir lite som ett direktverkande extra el-element, det vill säga den el som förbrukas kommer delvis till användning (men självfallet är det inte ett effektivt uppvärmningssystem).

    Vilket var lite utanför ämnet ...

    När det gäller att ladda ned Radioföljetongen och drama, så är det som sagt hemsidan (eller andra appar än Play-appen) du behöver använda för att kunna spara över tid. Och det vill du ju göra!
    Använder också poddcast addict. Då kommer programmen "styckevis".
    Visst menar du att det inte blir automatisk uppspelning, utan att du behöver trycka på play för att en ny podd ska starta där den förra slutade?

    Använd den appen för våra poddar om du har ont om lagringsutrymme, och ställ in så att du dels lägger poddarna på minneskortet och dels får en automatisk uppspelning. Båda sakerna ska gå att lösa!Hoppas att detta hjälper dig!

    Helst vill vi förstås att våra lyssnare använder vår egen app, så de gånger vi på supporten tipsar om andras appar, är det för att ni har ett behov som vår app inte uppfyller. Och i de lägena ser vi förstås till att framföra detta till de kolleger som styr över appens utveckling.

    Tack för förbättringsförslaget, med andra ord!
    Annika Webbmaster