Nedladdning till iPod har upphört att fungera

Vår familj var tidiga lyssnare på podradions "pratprogram" som vi laddade ner på Apples iPod. Detta gav (i viss mån fortfarande ger) möjligheten att var-/när-somhelst lyssna på alla intressanta SR-poddar. Tyvärr går det inte att lyssna på SRs alla nya intressanta poddar via nedladdning till iPod. Under en övergångsperiod gick det att modifiera podcastadresserna till (https://api.sr.se/api/rss/pod/itunes/21597) för nedladdning till iPod, vilket inte fungerar längre.

Vad finns det för alternativ om jag vill fortsätta lyssna standallone/offline när som helst på dygnet utan tillgång till nätverk eller telefon via en bärbar batteridriven behändig lyssningsapparat?

Kommentarer

  • Hej LeSter och förlåt att svaret har dröjt!

    Jag flyttade din fråga till en egen sida med passande rubrik, Nedladdning till iPod har upphört att fungera, så att lyssnare med liknande problem kan hitta hit!

    Vad är det för Ipod-modell?
    Apple: Identifiera din iPod-modell

    Hur uppdateras poddarna? Laddas de hem via Itunes och synkroniseras till din Ipod, eller har du använt Apples förinstallerade app Podcaster som finns i vissa Ipod-modeller?

    Vad finns det för alternativ om jag vill fortsätta lyssna standallone/offline när som helst på dygnet utan tillgång till nätverk eller telefon via en bärbar batteridriven behändig lyssningsapparat?
    Jag skulle tro att vi löser problemet i din Ipod, men om det mot förmodan inte går, finns det många billiga, bra och enkla alternativ som vi i så fall kan återkomma till.
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr kan jag inte ladda ner alla poddar till itunes längre, vad kan jag göra? använder sedan itunes att ladda över till min ipod, är den funktionen borta nu?

  • Hej Mona, och hej igen LeSter!

    Mona:
    Det här behöver vi lite mer information om för att felsöka. Svara på det du kan:
    1. Är det Itunes på en lite äldre Mac-dator?
    2. Fungerar alltså vissa poddar fortfarande? Kan du ge exempel på någon som fungerar respektive någon med problem?
    3. Inträffade felet plötsligt, kanske vid månadsskiftet september-oktober, med samtliga, eller har det kommit lite smygande så att en efter en har slutat uppdateras?
    LeSter:
    Skriv till oss i forumet på adressen kundo.se/org/teknisk-support/d/nedladdning-till-ipod-har-upphort-att-fungera och svara på det du kan om iPod-modell och ifall du använder appen Podcasts eller går via Itunes!
    Annika Webbmaster
  • Den 23 september var sista uppladdning möjlig på bl.a. P1 dokumentär, odla med P1, P3 dokumentär, verkligheten i P3 etc.
    Allt du velat veta och Rättegångspodden fungerar fortfarande.

    kör på OS X El Capitan, laddar ner på iTunes!

  • Tack!

    De poddar som inte längre fungerar är det inte vi på Sveriges Radio som har gjort, så det verkar vara något som blockerar just våra poddar.

    Ser det ut som om det inte har kommit nyare avsnitt från våra poddar i Itunes, eller ser du nyare avsnitt, men kan inte ladda hem dem? Får du något felmeddelande?

    Jag vill undersöka om det finns bra och enkla alternativ för dig att ladda hem poddarna till din Ipod som jag kan tipsa om medan vi felsöker. Vad är det för modell?
    Apple: Identifiera din iPod-modell
    Annika Webbmaster
  • iTunes kan inte bekräfta identitet för servern ”api.sr.se”.
    Certifikatet för den här servern är ogiltigt.
    detta är mitt meddelande jag får!
    Det har kommit nya avsnitt!

    Vill kunna ladda in i iTunes, lyssnar där också ibland,fast oftast laddar jag ner därifrån till iPod

  • iTunes kan inte bekräfta identitet för servern ”api.sr.se”.
    Certifikatet för den här servern är ogiltigt.
    detta är mitt meddelande jag får!
    Det har kommit nya avsnitt!
    Bra, då tror jag att jag vet vad som är fel. Du behöver ladda hem ett nytt certifikat till datorn. Med nyare datorer har detta kommit automatiskt, men troligen får du inga uppdateringar längre, och därför behöver du göra detta manuellt.

    Även äldre Ipads har saknat det nya certifikat som behövs. För dem har jag funnit en beskrivning av hur man kan uppdatera genom webbläsaren, som jag tror kan fungera även på din Mac. Flera lyssnare har nu gjort detta och hos dem har samma certifikat även använts av våra appar, så även om du laddar hem certifikatet i webbläsaren, bör det påverka Itunes.

    Denna beskrivning gäller alltså Ios-enheter, men jag hoppas att den går att använda även för din dator:
    Gå med Safari till sidan https://letsencrypt.org/certs/isrgrootx1.pem och följ anvisningarna i de rutor som öppnas för att installera det certifikat du behöver.
    Beskrivningen kommer från en diskussion hos Apple:
    Ipad 2 IOS 9.3.5 - How to add a new root certificate to the trust store? Wikipedia inaccessible

    Återkom om det inte går att följa, eller om det inte löser problemet.
    Annika Webbmaster
  • Jag gick dit i Safari, sidan kom upp tom men de laddade ner filen till hämtade filer, dubbelklickade på filen och något kommer upp, vet inte om filen går in, men det blir ingen skillnad!
    Så har du något annat förslag åt mig? Saknar mina podcaster, sitter utomlands och älskar dem!

    Ska prova ladda ner ett nytt program kanske Sierra?

  • Testa till att börja med att starta om datorn och Itunes, ifall du inte har gjort det.

    Är detta poddar som du "prenumererar på" i Itunes, eller söker du upp dem manuellt och laddar hem? Om du prenumererar, så ta bort prenumerationen, starta om Itunes och lägg till programmet på nytt.

    Återkom och berätta hur det går.
    Annika Webbmaster
  • Om du kan uppgradera till Sierra, skulle det i och för sig vara bra, för ju äldre operativsystem du har, desto fler problem uppstår i och med att det inte kommer säkerhetsuppdateringar.
    Annika Webbmaster
  • Tack för hjälpen, har nu uppdaterat till High Sierra och nu funkar det!!

    m jag vill prenumerera på fler än mina vanliga, hur prenumererar jag då på dem iiTunes
  • Bra jobbat!

    Apples support är nog bättre än vad vi på Sveriges Radio är på att guida dig här. Här hittar jag hur man gör på Windows-dator och det kanske ser lite liknande ut på MacOS?
    https://support.apple.com/sv-se/guide/itunes/itns3125/windows
    Annika Webbmaster